Symbolen zijn immers bij uitstek niet neutraal. En zeker een symbool als de Islamitische hoofddoek dat naast een religieus symbool, wel degelijk geassocieerd met fundamentalisme
Hoeveel mensen moeten u eigenlijk nog hier komen vertellen dat dit gewoon puur uw eigen mening is? Swastika's vergelijken met hoofddoeken slaat gewoon als een slappe lul op een drumstel. Zegt veel over u en uw kijk op de zaak, maar verder niks om beleid rond te gaan bouwen ofzo. Trouwens niet de eerste keer dat gij hier vergelijkingen maakt op dit forum waarvan mijn wenkbrauwen serieus gaan fronsen.
Islam en de beleving er van is overal ter wereld anders. Mensen halen hier Iran vaak aan als voorbeeld, wat ten eerste al een sjiitisch land is terwijl moslims hier bijna allemaal soennieten zijn. Als gij hier in Molenbeek hun geloof gaat vergelijken met dat in Iran dan lachen die u vierkant uit en dan zullen die ongetwijfeld 'do go on' zeggen om te horen wat voor nonsens ge nog allemaal uit uw botten gaat slaan.
De islam maakt ondertussen ook deel uit van onze Belgische culturele identiteit, de jaren 1900 komen immers niet meer terug, en de bedoeling is om hier een versie van de Islam te hebben die in lijn ligt met onze wetgeving en onze progressieve manier van denken (althans, progressief in vergelijking met Iran dat hier zo vaak als voorbeeld genomen wordt). De bedoeling is
niet om alle vormen van islam of religieuze beleving in dit land hardnekkig de kop in te drukken, althans dat mag ik hopen.
In die versie van de Islam is het perfect mogelijk voor een vrouw om een hoofddoek te dragen, en toch te geloven in sterke, onafhankelijke vrouwen of om te geloven in de evolutieleer. Hoofddoeken en fundamentalisme hoeven niks met elkaar te maken, hier in België. Het kan prima een uitdrukking zijn van culturele identiteit van vrouwen, dat ze trots zijn op hun roots, of omdat ze het simpelweg mooi vinden, net zoals henna-tattoos of djellaba's. Of gewoon omdat ze geloven in Allah en in de kledingvoorschriften van de Koran, en dan is het toch even goed?
De grote voorwaarde hier voor, is dat mensen de ruimte en de vrijheid krijgen om hier zelf mee om te springen. De halsstarrige top-down onderdrukking en het (nog steeds) weigeren van veel Belgen om moslims te zien als volwaardige leden van onze maatschappij is alleen maar contraproductief en zorgt er alleen maar voor dat het langer duurt vooraleer dat we op dat punt van harmonieus samenleven kunnen geraken.
Ik beweer nergens dat er geen problemen zijn met moslims in België, maar ik vind persoonlijk dat ik een veel slimmere en langere termijn visie heb op hoe we van hier uit samen vooruit moeten, gebouwd op pragmatisme, dialoog en wederzijds begrip. Uw aanpak is gebaseerd op repressie en angst.
Ik denk dat ge zelf ook wel kunt begrijpen wat voor een positief effect het kan hebben dat een gesluierde vrouw wiskunde geeft aan een klas waarin ook gesluierde meisjes les volgen. Het hebben van een rolmodel, een vrouw die gestudeerd heeft en werk heeft gevonden in onze maatschappij, maar ook iemand waarin ge uzelf in herkent om eventuele problemen thuis aan te kaarten enzovoort - een groot gebrek in onze huidige maatschappij en een obstakel voor goede integratie als ge het mij vraagt.
Het is niet dat ik totaal geen begrip heb voor het concept dat we ons onderwijzend personeel liefst zo neutraal mogelijk willen hebben, ik vind dat daar ook iets voor te zeggen valt hoor, maar gij trekt het altijd zo gigantisch op flessen met posts doorspekt van islamofobie en zo overtuigd van uw eigen heilige gelijk dat ik vaak zelfs geen goesting heb om hier te reageren.
Nogmaals: wanneer heeft een top-down aanpak voor problemen écht gezorgd voor langdurige, stabiele resultaten?