Maar er zijn zo veel uitingen van overtuigingen waar we niet aan koppelen dat de leerkracht plots niet meer objectief/neutraal kan zijn. Of plots die dingen niet meer kan kaderen. Of zelfs zijn inhoud zou veranderen aan die overtuiging. Een straight edge t-shirt, een tattoo van Black Flag, lang haar, een gemillimeterd kapsel... allemaal mogelijk uitingen van overtuigingen.

Maar voor dit ga je er wel vanuit dat het onmogelijk is om te combineren met lesgeven. Waarom is dat?

Omdat er ook niet veel voorbeelden zijn van verregaande overtuiging met dergelijke zeer specifieke uiterlijke kenmerken.
Ofwel zijn ze niet uniek aan de overtuiging, ofwel zijn ze te dubieus, ofwel gaat de overtuiging niet over derden.
Het hoofddoek heeft de "pech" iets vrij specifiek en uniek te zijn in de westerse wereld.
Moest men inplaats daarvan allemaal een gigantisch grote tatoeage op hun rug hebben met het opschrift "allah is groot". De discussie zou heel anders lopen. Het zou dan ook al quasi onmogelijk zijn om het dan te verbieden aangezien je je dan in privésfeer begeeft.

Laatst bewerkt:
Dat moet tof zijn, als je dan homo bent en de klas gaat eens discussieren of dat op TV mag komen.
Dat waren toen heel soortgelijke argumenten als diegenen die ik hier nu lees...
"Ze gaan kinderen op ideeën brengen"...

En het algemene argument van de pro in dit geval "we proberen niemand te overtuigen om homo te worden ze". Maar om 1 of andere reden is het dragen van een hoofddoek wel "de hersenen vullen met religie"...

Als dit forum ooit verkocht moet worden, moeten de admins gewoon een paar topics maken met "hoofddoek", "moslimterreur", "hebben we meer immigratie nodig?" in de titel.
Waarover het dan inhoudelijk gaat, maakt eigenlijk niet uit.

Direct 100 pagina's vol erbij op een halve dag, waardoor het zal lijken alsof het forum in exponentiële groei zit :laugh:

Omdat er ook niet veel voorbeelden zijn van verregaande overtuiging met dergelijke zeer specifieke uiterlijke kenmerken.
Ofwel zijn ze niet uniek aan de overtuiging, ofwel zijn ze te dubieus, ofwel gaat de overtuiging niet over derden.
Het hoofdoek heeft de "pech" iets vrij specifiek en uniek te zijn in de westerse wereld.
Moest men inplaats daarvan allemaal een gigantisch grote tatoeage op hun rug hebben met het opschrift "allah is groot". De discussie zou heel anders lopen. Het zou dan ook al quasi onmogelijk zijn om het dan te verbieden aangezien je je dan in privésfeer begeeft.
Ik zie het verschil niet. Neem dan de pijpenkrullen van joodse mannen als voorbeeld? Moeten die die volgens u afscheren als ze leerkracht willen worden?

Kunnen we misschien op niveau discussieren ipv dit soort onzin?
Ik zie het verschil niet. Neem dan de pijpenkrullen van joodse mannen als voorbeeld? Moeten die die volgens u afscheren als ze leerkracht willen worden?

Maar wat als er een hoofddoek uit zijn hoofd groeit? Is het dan een overtuiging of kan je hier een briefje voor vragen bij de huisdokter?

Maar wat als er een hoofddoek uit zijn hoofd groeit? Is het dan een overtuiging of kan je hier een briefje voor vragen bij de huisdokter?
Je kan misschien op de vraag antwoorden...
Want hij mag volgens u geen les geven met die krullen, ze laten afscheren mag niet want dat zit in de privésfeer en ze onder een hoed steken mag niet want dat is een hoofddeksel?

Ik zal even de juiste nadrukken leggen want de kern van de zaak ontgaat je duidelijk compleet:

Het EVRM geeft dus hier expliciet de toestemming om in het openbaar en in de prive zijn godsdienst te beleiden, expliciet met vermelding van de praktische toepassing ervan en nog explicieter het onderhouden van de geboden en voorschriften.
Dit is trouwens enkel het eerste puntje in het verdrag wat betreft "de vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst", het vervolg wordt zelfs nog beter:

Voor zover ik weet gelden al die uitzonderingen hoegenaamd niet bij het verbieden van hoofddoeken in openbare functies.
Je kan het verdrag zowaar in het Arabisch raadplegen als je wil, terwijl je een hoofddoek draagt should you be so inclined: https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=basictexts/convention

Ik ben dan ook geen rechter noch ben ik degelijk juridisch onderlegd, maar lijkt me dat er nog wat wiggle room is om die hoofddoekenverboden nog wat verder aan te vechten vanuit het EVRM, in zoverre die strijd al niet op een of andere manier "definitief" beslecht geweest is.
Mjah hij heeft wel gelijk hoor.

Religie geeft u niet meer rechten, dat is gewoon een foute uitspraak. Het EVRM geeft kort gezegd eenieder het recht om zijn religie te beleven. Echter, daar hoort niet bij dat je altijd en overal uiterlijk uw religie moet kunnen demonstreren en dat je anderen daartoe kan dwingen dat te ondergaan in alle omstandigheden. Vrijheden worden immers ook steeds afgewogen tegen elkaar. Zoals @beryl zei is die zienswijze bevestigd door het EHRM in een arrest mbt Turkije. Toegang tot de rechtbank met een hoofddoek? Natuurlijk, ook bevestigd door het EHRM. Het recht om voorschriften van bepaalde instituten die zich nadrukkelijk afscheiden van religie te negeren? Neen. Want je kan jouw religie thuis beoefenen, het is niet noodzakelijk om een bepaald werk te moeten kunnen uitoefenen daarvoor. Het EHRM sprak zich al verschillende keren in die zin uit. Ook toen in Frankrijk een vrouw werd ontslagen vanwege het dragen van een hoofddoek. Dat ontslag was legitiem.

Regels moeten natuurlijk consequent zijn. Als er een verbod is op religieuze symbolen horen kruis en hoofddoek daarbij. Als er een verbod is op hoofddeksels horen berenpet, klakje en hoofddoek daarbij. Uitzonderingen moeten bijzonder en objectief beredeneerd worden en zijn mogelijk. Zijn die uitzonderingen niet in de regel opgenomen heb je pech. Als je een regel wilt laten aanpassen voor jouw ene gevalletje ondergraaf je de volledige regel. Dat is nu eenmaal een feit.

Niet alleen voor een geslaagde regel is consequente toepassing belangrijk, ook voor het gevoel bij de mensen. Je kan en mag geen willekeur of schijn van willekeur introduceren in wetten en regels. Dit is desastreus voor de perceptie, het vertrouwen en het eerlijkheidsgevoel. En soms is het zelfs een regelrechte schending van het gelijkheidsbeginsel.

Gezien de scheiding van kerk en staat is alle uiterlijke religieuze kenmerken verbieden legitiem in bepaalde gevallen, waaronder overheidsjobs. Daar valt de hoofddoek onder. Want jij kan nog steeds tal van andere jobs uitoefenen mét hoofddoek. Een recht is zelden hetzelfde als een absolute buldozer.

Je moet begrijpen dat een recht uitoefenen soms in conflict komt met andere(n hun) rechten en principes.

Laatst bewerkt:
Want hij mag volgens u geen les geven met die krullen, ze laten afscheren mag niet want dat zit in de privésfeer en ze onder een hoed steken mag niet want dat is een hoofddeksel?

Verbergen onder een pruik 🤷‍♂️

Dat deden de Turkse moslima's ook op de unief, een hoofddoek op en dan op die hoofddoek een pruik.

Waar een wil is is een weg

Verbergen onder een pruik 🤷‍♂️

Dat deden de Turkse moslima's ook op de unief, een hoofddoek op en dan op die hoofddoek een pruik.

Waar een wil is is een weg
Dus... Als een leerkracht met een hoofddoek een pruik over die hoofddoek doet, dan is ze plots geen fundamentalist meer?

De discussie begint hier zware HLN/Vlaams belang vibes te krijgen

Misschien geeft die moslima met de hoofddoek wel gewoon geschiedenis zoals iedere andere geschiedenisleerkracht en gaat niet alles over haar hoofddoek?

Het gaat meer om alleen hoe ze les geven

Heb zelf gewerkt in twee types school en in 1tje zou je zonder problemen een vrouw met hoofddoek kunnen zetten, in de andere zou bij wijze van spreken de derde wereldoorlog uitbreken.

Ze mag nog de beste leerkracht ter wereld zijn, maar zet ze voor een klas waar religie een strijdpunt is en ouders geschift en de hel breekt los, hoe goed ze ook is.

Je kan misschien voor 1 keer in context reageren. Uw antwoorden ivm met homo's zijn totaal niet te begrijpen.

Redelijkheid is het antwoord. Er zijn altijd voorbeelden te vinden die zich in de grijze zone bevinden.
Dit is er zo 1.

Destijds wel hoor. Franky in thuis die zich ging outen was nogal een topic ...

Laten we duidelijk zijn dat homo zijn geen keuze is.
Als ik de draad volg lijkt het alsof dit op 1 of andere manier vergelijkbaar is met de hoofddoek.

->

Wij hebben destijds ook gedebatteerd over homosexualiteit met een homo-leerkracht

En hoeveel van die "anti" deelnemers lieten zich leven door die overtuiging en droegen elke dag een extreem zichtbaar teken om dit te tonen?

Ik wist van iedereen op school dat die homo was of niet hoor, die moesten dat niet expliciet komen vertellen ofzo. Dus die hadden allemaal een zichtbare eigenschap waardoor je dat wist.

Dat waren toen heel soortgelijke argumenten als diegenen die ik hier nu lees...
"Ze gaan kinderen op ideeën brengen"...

En het algemene argument van de pro in dit geval "we proberen niemand te overtuigen om homo te worden ze". Maar om 1 of andere reden is het dragen van een hoofddoek wel "de hersenen vullen met religie"...

Jawadde, iemand overtuigen om homo te worden. Is dat dan het niveau waar we toe komen?

Ik begrijp de heisa niet omwille van een stukje stof op het hoofd. Als de meisjes in kwestie bijdragen aan de maatschappij zoals het hoort (wat ik in veel gevallen wel degelijk zie gebeuren) dan maakt het toch niks uit wat ze dragen?

Terug
Bovenaan