Je moet eerst leerkracht zijn om te weten wat voor shitjob dat is.

Mij leek dat ook een toffe job, maar amaai
Er zijn zoveel shitjobs , en niemand wil ze nog doen . Dat is een groot probleem .

Bij ons in de industrie mag een hoofddoek ook niet . Je wil niet meemaken dat die hoofddoek met de machine meedraait . En ook wij kampen met serieus tekort aan personeel . Maar een hoofddoek kan gewoon niet op de werkvloer . Maar daardoor verliezen wij ook veel potentiele werknemers .

Die vrouwen (en hun gezin) moeten mss ook eens de keuze maken , wat is het belangrijkst , een hoofddoek of een job .

Ja daarin verschillen we dan sterk van mening.
Dat er andere systemen moeten zijn om erover te waken dat het geen onderdrukking is en dat het uit vrije wil is, naast nog andere systemen die ervoor moeten zorgen dat het de inhoud van de lessen niet in het gedrang brengt, daar ben ik het wel mee eens. Al denk ik niet dat dat laatste verbonden is aan hoofddoeken specifiek of zo.

Maar dat is niet de taak van een werkgever, in dit geval de school, toch? Of van de overheid die die regels oplegt aan de werkgevers. Zij kunnen op andere manieren ervoor zorgen dat het vrije wil is, en onder andere via opleiding en scholing vrouwen bevrijden, want dat begint bij kennis. En ik blijf erbij: dan kan een leerkracht met een hoofddoek net helpen, als je het hoort van een medemoslim komt dat misschien net anders aan. Ook bij niet-moslims, om vooroordelen weg te beitelen. Verscheidenheid lijkt me net goed om aan blootgesteld te worden.

Er zijn zoveel shitjobs , en niemand wil ze nog doen . Dat is een groot probleem .

Bij ons in de industrie mag een hoofddoek ook niet . Je wil niet meemaken dat die hoofddoek met de machine meedraait . En ook wij kampen met serieus tekort aan personeel . Maar een hoofddoek kan gewoon niet op de werkvloer . Maar daardoor verliezen wij ook veel potentiele werknemers .

Die vrouwen (en hun gezin) moeten mss ook eens de keuze maken , wat is het belangrijkst , een hoofddoek of een job .
Maar dàt is iets helemaal anders. Er is niemand tegen een hoofddoekverbod op een industriële werkvloer.

Persoonlijk is het niet zo zeer het religieuze aspect waar ik me het meest aan stoor. Maar wel het culturele en wat het zegt over de plaats van de vrouw in onze samenleving.
De vraag is natuurlijk of die link er echt is. Bij ons lopen mannen bijvoorbeeld publiek in bloot bovenlijf terwijl vrouwen geacht worden hun borsten te bedekken, is dat dan ook een verwerpelijke culturele uiting van de plaats van de vrouw in de westerse maatschappij of is dat gewoon cultuur zonder dat er echt een waardeoordeel aan vasthangt?

Ik snap waar je naar toe wilt. Een onzinnige richting irrelevant voor dit debat.

Is er één symbool dat bikers dragen en opdringen aan hun kinderen? En dan nog één specifiek geslacht?

Stelt er zich een probleem met kinderen van metalheads die in scholen het gezag en de klederdracht van vrouwelijke leerkrachten in vraag stellen?
Je hebt duidelijk mijn vergelijking misverstaan. Mijn vergelijking ging eerder over het feit dat jij hoofdoek dragen gelijkstelt met (de gevolgen van) islamitisch extremisme. Niet of dat die groepen die ik oplijstte wat dan ook zouden opdringen aan anderen. Voor die bikers en metalheads hoort er ook nog het vooroordeel "wifebeater" bij, dus ik zie waar jouw misverstaan vandaan lijkt te komen.
Ik ontken niet dat er een (vrij te interpreteren) statistisch verband is, maar het is niet omdat alle vierkanten rechthoeken zijn, dat een rechthoek opeens een vierkant is.
Is er een gemeenschappelijke ideologie die alle vrachtwagenchauffeurs aanhangen, die oproept tot discriminatie of zelfs een heilige strijd tegen ongelovigen, maar die dan vervolgens wél "neutraal" voor de klas willen gaan staan?
"alle mensen die een hoofddoek dragen willen stiekem oproepen tot discriminatie of heilige strijd tegen ongelovigen"
Ik val in herhaling, maar, do you hear yourself?
Die link tussen kruisbeeld en racisme is véél verder gezocht dan een link tussen hoofddoeken en een fundamentalistische interpretatie van de Islam, op deze manier kan je echt niet meer zinnig discussiëren als je hier gewoon weer dergelijke vergelijkingen kan maken.
De link die jij legt, en voor een niet insignificant deel van de moslims helemaal niet zo extreem is.
Lijkt mij beter de vrijheid van onderdrukten te maximaliseren, dan de schijnvrijheid van mensen die zeggen er vrijwillig - na een opvoeding van religieuze indoctrinatie - voor te kiezen en vervolgens via groepsdruk anderen mee dwingen in hun verhaal.
"de vrijheid van de onderdrukten te maximaliseren" door ze te vertellen hoe ze zich moeten kleden. Het gaat hier niet over bikini of pyjama of lingerie vs gewoon deftige outfit he. Het gaat over een lap stof die rond iemand haar hoofd is gewikkeld.
De groep die vrijwillig de hoofddoek wilt dragen kan dit buiten scholen, en kan ook gaan werken in scholen, instellingen of bedrijven waar dit wél toegelaten is. Dit soort debatten worden net problematisch omdat ze overal hun symbool willen kunnen blijven dragen, ook wanneer er andere regels gelden net om anderen te beschermen en neutraliteit na te streven.
Ik blijf erbij dat "neutraliteit" door afschaffing van alle vormen van individualiteit simpelweg een moralistische dwaling is die meer kwaad doet dan goed.
Zou je een leerkracht met een hijab katholieke godsdienstles laten geven?
Mag ze godsdienstles geven?

Inhoud telt zeg je maar geloofwaardigheid moet er ook nog zijn. Als je een priester voor je hebt die in aardrijkskundeles zegt dat de wereld 4 miljard jaar geleden is ontstaan en je hebt een uur later een priester die zegt dat god aarde 4000 jaar geleden 'schaapte' :D dan heb je toch verwarde kinderen.
Ik vind het even frappant om een katholieke godsdienstleerkracht te laten praten over boeddhisme, hindoeisme, etc. en toch is dat dagelijkse kost.

Nogmaals, het zou iedereen echt wel wat deugd doen om zijn medemensen wat beter te leren kennen.
Maar het is natuurlijk gemakkelijker om die moeite niet te doen, en dan te zagen op "de andere" omdat zij allerlei problemen veroorzaken (in casu nu de aftakeling van onze gehele maatschappij blijkbaar als iemand in openbare functie een hoofddoek zou dragen; the horror!).

Ja want het verbieden/verfoeien van godsdienst te gebruiken als leidraad voor gedragscode impliceert dat je voorstander bent van compleet het tegenovergestelde te doen dan wat er in de bijbel staat.

Klopt, daarom dat een hoofddoek ook niet impliceert dat je dat puur en alleen doet omdat het in een boek staat dat 2000 jaar oud is.
Net het punt dat ik wilde maken.

Maar dàt is iets helemaal anders. Er is niemand tegen een hoofddoekverbod op een industriële werkvloer.
Ja en neen , in de industrie gaat het om het veiligheidsaspect , in school om de neutraliteit te bewaren .

Je bent er om uw job uit te oefenen , niet om uw religie of cultuur uit te drukken. Met die hoofddoek af te doen op professioneel niveau , zijn er zoveel meer jobaanbiedingen(industrie,overheid.) Is dat dan echt zoveel gevraagd ?

Die link is er absoluut, maar dat willen sommigen niet horen, hoeveel ex-moslima's bv. dan ook hun verhaal doen.
De vraag is ook niet of die link er soms is. De vraag is of die link er hier in België zo nadrukkelijk is, en of hoofddoeken verbieden voor leerkrachten de gepaste manier is om dat tegen te gaan. Want anders is het gewoon een reden om je achter te verschuilen, toch?

@{BK}Black Devil Als 'neutraliteit bewaren' het doel is, moet je ook kunnen aantonen dat inhoudelijk de neutraliteit in het gedrang komt met zo'n hoofddoek, toch? Het is niet omdat je zo'n hoofddoek opzet, dat je plots niet meer neutraal of objectief kunt oordelen.

Ja en neen , in de industrie gaat het om het veiligheidsaspect , in school om de neutraliteit te bewaren .

Je bent er om uw job uit te oefenen , niet om uw religie of cultuur uit te drukken. Met die hoofddoek af te doen op professioneel niveau , zijn er zoveel meer jobaanbiedingen(industrie,overheid.) Is dat dan echt zoveel gevraagd ?
Inderdaad, en les geven kan perfect met een hoofddoek zonder dat dat enig effect heeft op het werk...

Misschien nog iets dat me in dit soort discussies altijd als vreemd overkomt: gezien het dragen van een hoofddoek zo'n sterk symbool is van de onderdrukking van de vrouw, wat voor impact denk je dat een hoofddoekenverbod in een deel van de maatschappij heeft op de door een hoofddoek onderdrukten?
Denk je dat zo'n verbod die mensen helpt?
Dat een vrouw die onderdrukt wordt thuis door hare vent en een hoofddoek moet dragen het ineens uitschreeuwt van vrede als ze niet meer als gemeentebediende kan werken?
Of eerder dat het die mensen nog verder afzondert van de reguliere maatschappij, waardoor die onderdrukking nog sterker en verder onder de radar kan blijven bestaan?

Als de onderdrukking het probleem is, pak dat dan aan. En niet een symbool dat jij vindt dat daarmee onlosmakelijk verbonden is. Want aan symboolpolitiek hebben we al genoeg gedaan in deze scheet van een land.

Klopt, daarom dat een hoofddoek ook niet impliceert dat je dat puur en alleen doet omdat het in een boek staat dat 2000 jaar oud is.
Net het punt dat ik wilde maken.

Geen probleem dus om die af te zetten.

Maar van mij mag dat ook gewoon allemaal. Als daar een leerkracht met een rode stip en een tulband wil gaan staan, be my guest.

Maar vroeg of laat staan er dan leerkrachten met een vergiet op hun hoofd en dan blijven de poppen aan het dansen gaan.

Maar van mij mag dat ook gewoon allemaal. Als daar een leerkracht met een rode stip en een tulband wil gaan staan, be my guest.
We komen natuurlijk wel vanuit de andere richting :p waar we alle kruisjes wegdeden om de school neutraal te maken , om dan nu weer het omgekeerde te gaan doen omdat sommige moslima's weigeren hun hoofddoek af te nemen .

We komen natuurlijk wel vanuit de andere richting :p waar we alle kruisjes wegdeden om de school neutraal te maken , om dan nu weer het omgekeerde te gaan doen omdat sommige moslima's weigeren hun hoofddoek af te nemen .
verschil:
kruisjes uit schoolgebouwen vs hoofddoek van de leerkracht. En eigenlijk komen we van de "dagelijks een gebedje", wat dus wél een invloed heeft op de inhoud.
Leerkrachten mogen van mij perfect een kruistekentje dragen.

Maar vroeg of laat staan er dan leerkrachten met een vergiet op hun hoofd en dan blijven de poppen aan het dansen gaan.
Nee, dat is een hellend vlak.
Een vergiet op het hoofd is geen erkende godsdienst, christendom, hindoeïsme, boeddhisme en islam zijn dat wel.

Die link is er absoluut, maar dat willen sommigen niet horen, hoeveel ex-moslima's bv. dan ook hun verhaal doen.
Als je bedoelt dat de plaats van de vrouw in de moslimcultuur vaak problematisch dan is dat zeker juist, en dat de hoofddoek of andere verplichtingen ontstaan zijn vanuit hun minderwaardige positie zal ook wel waar zijn maar je kan je ook afvragen in hoeverre Belgische moslima's eigenlijk liever hun hoofddoek zouden wegdoen maar druk ervaren om die aan te houden. Ook dat zal zeker wel gebeuren maar dat is nog iets anders dan dat het de norm is. Het is niet omdat vrouwen in de moslimcultuur vaak als niet evenwaardig behandelt worden dat het dragen van de hoofddoek daarom één van de symbolen daarvan hoeft te zijn.

Ik ben zelf ook eerder tegenstander van het toelaten van hoofddoeken in het staatsonderwijs, al snap ik de tegenargumenten wel, maar ik vind het argument dat het niet zou mogen om culturele redenen wel niet valabel en iets dat niet consistent vol te houden is.

Laten we terug in de tijd gaan en geimporteerde religie gaan promoten aan kinderen. Klinkt als een goed idee. Als ge uw hoofddoek nog niet kunt afzetten om de neutraliteit te bewaren tijdens uw job dan blijft ge misschien maar beter op den dop i.p.v. in de buurt van kinderen.

De bochten waar de zogenaamde progressieven zich moeten in wringen om dat goed te praten is bijna grappig moest het niet zo degoutant zijn.

Een leerkracht is juist een voorbeeldfiguur voor de kinderen, waarom zouden zij juist met een kruisteken mogen lopen en de kinderen niet?

Terug
Bovenaan