Ik snap waar je naar toe wilt. Een onzinnige richting irrelevant voor dit debat.
Is er één symbool dat bikers dragen en opdringen aan hun kinderen? En dan nog één specifiek geslacht?
Stelt er zich een probleem met kinderen van metalheads die in scholen het gezag en de klederdracht van vrouwelijke leerkrachten in vraag stellen?
Je hebt duidelijk mijn vergelijking misverstaan. Mijn vergelijking ging eerder over het feit dat jij hoofdoek dragen
gelijkstelt met (de gevolgen van) islamitisch extremisme. Niet of dat die groepen die ik oplijstte wat dan ook zouden opdringen aan anderen. Voor die bikers en metalheads hoort er ook nog het vooroordeel "wifebeater" bij, dus ik zie waar jouw misverstaan vandaan lijkt te komen.
Ik ontken niet dat er een (vrij te interpreteren) statistisch verband is, maar het is niet omdat alle vierkanten rechthoeken zijn, dat een rechthoek opeens een vierkant is.
Is er een gemeenschappelijke ideologie die alle vrachtwagenchauffeurs aanhangen, die oproept tot discriminatie of zelfs een heilige strijd tegen ongelovigen, maar die dan vervolgens wél "neutraal" voor de klas willen gaan staan?
"alle mensen die een hoofddoek dragen willen stiekem oproepen tot discriminatie of heilige strijd tegen ongelovigen"
Ik val in herhaling, maar,
do you hear yourself?
Die link tussen kruisbeeld en racisme is véél verder gezocht dan een link tussen hoofddoeken en een fundamentalistische interpretatie van de Islam, op deze manier kan je echt niet meer zinnig discussiëren als je hier gewoon weer dergelijke vergelijkingen kan maken.
De link die jij legt, en voor een niet insignificant deel van de moslims helemaal niet zo extreem is.
Lijkt mij beter de vrijheid van onderdrukten te maximaliseren, dan de schijnvrijheid van mensen die zeggen er vrijwillig - na een opvoeding van religieuze indoctrinatie - voor te kiezen en vervolgens via groepsdruk anderen mee dwingen in hun verhaal.
"de vrijheid van de onderdrukten te maximaliseren" door ze te vertellen hoe ze zich moeten kleden. Het gaat hier niet over bikini of pyjama of lingerie vs gewoon deftige outfit he. Het gaat over een lap stof die rond iemand haar hoofd is gewikkeld.
De groep die vrijwillig de hoofddoek wilt dragen kan dit buiten scholen, en kan ook gaan werken in scholen, instellingen of bedrijven waar dit wél toegelaten is. Dit soort debatten worden net problematisch omdat ze overal hun symbool willen kunnen blijven dragen, ook wanneer er andere regels gelden net om anderen te beschermen en neutraliteit na te streven.
Ik blijf erbij dat "neutraliteit" door afschaffing van alle vormen van individualiteit simpelweg een moralistische dwaling is die meer kwaad doet dan goed.
Zou je een leerkracht met een hijab katholieke godsdienstles laten geven?
Mag ze godsdienstles geven?
Inhoud telt zeg je maar geloofwaardigheid moet er ook nog zijn. Als je een priester voor je hebt die in aardrijkskundeles zegt dat de wereld 4 miljard jaar geleden is ontstaan en je hebt een uur later een priester die zegt dat god aarde 4000 jaar geleden 'schaapte'

dan heb je toch verwarde kinderen.
Ik vind het even frappant om een katholieke godsdienstleerkracht te laten praten over boeddhisme, hindoeisme, etc. en toch is dat dagelijkse kost.
Nogmaals, het zou iedereen echt wel wat deugd doen om zijn medemensen wat beter te leren kennen.
Maar het is natuurlijk gemakkelijker om die moeite niet te doen, en dan te zagen op "de andere" omdat zij allerlei problemen veroorzaken (in casu nu de aftakeling van onze gehele maatschappij blijkbaar als iemand in openbare functie een hoofddoek zou dragen; the horror!).