Hongarije en zijn rol in de EU

Maak het wat concreter dan kan ik gericht reageren.

Niet strafrechtelijk vervolgbaar. En niet in de rol van politicus.

Niet bewezen.

Da's het probleem met jouw supervage statements. Je verdraait ze zodra er iemand op reageert.
"de bankencrisis" als voorbeeld wordt plots handel met voorkennis.

Ga je nog ingaan op het activistische EHRM of heb je door wat voor onzin dat en dat die goedkope propaganda niet werkt?
Daar wil ik toch over zeggen: het is de politiek die in die raden van bestuur willen zitten zodat ze de "feeling" met het bedrijfsleven niet kwijtraken. Ze krijgen die jobkes niet omdat ze piet snot zijn hé. Wat heeft een siegfried bracke als meerwaarde bijvoorbeeld bij een telenet?

Dus om te zeggen dat dat niet in de rol van politicus is, vind ik eigenlijk heel eng bekeken. Dat dat niet op papier wordt gezet, zal wel zo zijn. Maar je kan niet opzij zetten dat deze niets met elkaar te maken hebben en dan moeten ze ook niet enkel de lusten, maar ook de lasten meedragen.
 
Edit: Trouwens, je "voorbeeld" van activisme is een uitleg van wat judicial activism is. Geen voorbeeld van het feit dat het Verdrag (niet het hof) linksactivistisch is, zoals je eerst zei.
Een verdrag kan niet activistisch zijn hé, activisme gaat over rechtspraak. Ik sprak ook altijd over EHRM. Niet EVRM. EHRM gaat EVRM opvolging controleren. Als jij veroordeelt bent voor een Belgische wetgeving door een activistische rechter ga je ook niet zeggen dat de wetgeving activistisch is, maar de rechter. Zelfs StevenP vroeg mij om het activisme van het EHRM

Man, dat is echt wel een stok zoeken om te slaan die er totaal niet is.
 
Een verdrag kan niet activistisch zijn hé, activisme gaat over rechtspraak. Ik sprak ook altijd over EHRM. Niet EVRM. EHRM gaat EVRM opvolging controleren. Als jij veroordeelt bent voor een Belgische wetgeving door een activistische rechter ga je ook niet zeggen dat de wetgeving activistisch is, maar de rechter. Zelfs StevenP vroeg mij om het activisme van het EHRM

Man, dat is echt wel een stok zoeken om te slaan die er totaal niet is.

Goed, dan is het gewoon een mooi voorbeeld van hoe je telkens de goalpost verschuift. In deze discussie ging het over dat de EU bepaalde basisnormen wél mocht opleggen, maar niet verder moest gaan dan dat, volgens jou. Basisnormen die Hongarije dus schendt.

En dat stel je dan gelijk aan de bewezen inbreuken tegen de persvrijheid, de vrije verkiezingen, de scheiding der machten en de schendingen van de EVRM. Allemaal dingen die jij trouwens zélf een probleem noemde binnen de EU (in tegenstelling tot adoptieregels en zo, dat waren normen die de EU niet mocht opleggen, maar die vorige toch wel, zei je).

Dan antwoord jij:
België is al meerdere keren veroordeeld door het EHRM (oa. behandeling gevangen). Nu het EHRM staat soms wel wat bekend als activistisch natuurlijk.

Dus ofwel stel je de twee gelijk en noem je het EVRM activistisch, ofwel heb je gewoon naast de kwestie geantwoord om niet te moeten antwoorden op de vraag. Die je ook in je laatste post hebt afgeknipt. Dus nee, het is geen stok zoeken om mee te slaan. Dit is het gapende gat in je logica aanwijzen: De EU mag bepaalde basisnormen opleggen, maar hoeft niet verder te gaan. Zoals persvrijheid en democratie. Dat heb je zelf gezegd. Maar blijkbaar niet in Hongarije.
 
Je weet toch dat het EHRM de schendingen van het EVRM vaststelt, dus die twee zijn onlosmakelijk verbonden en daar een onderscheid in maken of goalpost verschuiving noemen slaat echt op niet veel.

That said is de relevantie van het EVRM net te danken aan het Hof en hun evolutieve interpretatie, waarbij we niet mogen vergeten dat de grootste wijzigingen die ze doorvoeren ook altijd in overleg en een vorm van consensus tussen de rechters van de verschillende lidstaten gebeuren
 
Dus ofwel stel je de twee gelijk en noem je het EVRM activistisch, ofwel heb je gewoon naast de kwestie geantwoord om niet te moeten antwoorden op de vraag. Die je ook in je laatste post hebt afgeknipt. Dus nee, het is geen stok zoeken om mee te slaan. Dit is het gapende gat in je logica aanwijzen: De EU mag bepaalde basisnormen opleggen, maar hoeft niet verder te gaan. Zoals persvrijheid en democratie. Dat heb je zelf gezegd. Maar blijkbaar niet in Hongarije.
Dus een beetje zoals Conradus stelt. Je kan die twee niet los zien. Zonder het EHRM is er niemand die echt controleert of het EVRM gerespecteerd wordt. Het één is een verdrag het ander een hof, ik denk dat je toch wel het verschil en de verhouding tussen beiden wat kent, niet? Dat is zoals de regels van het voetbal en de scheidsrechters los zien van elkaar... . Dus niet echt goalpost verschuiven, niet alleen omdat ze samen hangen, maar ook omdat er hier herhaaldelijk is gevraagd om aan te tonen dat het EHRM soms activistisch is, ik heb gewoon goed geantwoord op die vraag. Maar goed het heeft weinig zin om hierover te discussiëren in deze context.
 
Je weet toch dat het EHRM de schendingen van het EVRM vaststelt, dus die twee zijn onlosmakelijk verbonden en daar een onderscheid in maken of goalpost verschuiving noemen slaat echt op niet veel.

That said is de relevantie van het EVRM net te danken aan het Hof en hun evolutieve interpretatie, waarbij we niet mogen vergeten dat de grootste wijzigingen die ze doorvoeren ook altijd in overleg en een vorm van consensus tussen de rechters van de verschillende lidstaten gebeuren
Ik denk dat je deze reactie op mij bedoelt? En ja, ik besef dat het EHRM de schendingen van het EVRM vaststelt. Maar het ging wel degelijk over een paar basisdingen binnen het EVRM waarvan Patj zei dat Europa ze mocht opleggen. En hij negeert dan dat Hongarije zelfs dié (dus de zogenaamd niet-linksactivistische) naast zich neerlegt. Liever over activistische rechters beginnen, terwijl het daar niet over ging.
 
Ik denk dat je deze reactie op mij bedoelt? En ja, ik besef dat het EHRM de schendingen van het EVRM vaststelt. Maar het ging wel degelijk over een paar basisdingen binnen het EVRM waarvan Patj zei dat Europa ze mocht opleggen. En hij negeert dan dat Hongarije zelfs dié (dus de zogenaamd niet-linksactivistische) naast zich neerlegt. Liever over activistische rechters beginnen, terwijl het daar niet over ging.
Als je de chain volgt zie je Steven vragen naar bewijs van het activistische EHRM. Wat Patj geeft ( en ik het niet mee eens ben overigens).

Daar zijn geen verschoven goalposts hoor. Het fictieve onderscheid tussen beide proberen maken is imo echt maar een zwaktebod zeker omdat het trouwens vaststaande rechtspraak van het EHRM is dat hun arresten effectief uitleggen wat het Verdrag zegt en dus de reikwijdte soms uitbreiden.
 
Hongarije verwisselt Europese en Russische belangen. Classic mistake.

Nu als ze het niet eens zijn kunnen we ook altijd voorstellen hun dotatie te verminderen met de meerprijs van Russische energie.
 
Hongarije verwisselt Europese en Russische belangen. Classic mistake.

Nu als ze het niet eens zijn kunnen we ook altijd voorstellen hun dotatie te verminderen met de meerprijs van Russische energie.
Ah neen hé, want een beslissing om een prijsplafond in te stellen moet unaniem zijn bij mijn weten. Zolang het niet unaniem is mag de resolutie Europees niet aangenomen worden
Dus je kan niet zomaar iets aan hen opleggen. Allez zo had ik het toch verstaan dat Europa werkt. Niet meerderheid die dicteert en de rest moet volgen maar all or nothing.

Gaat dus veel nothing in zitten terwijl we graaien wat we kunnen te pakken krijgen zo lang we kunnen. Je kan het hen niet kwalijk nemen, kzou exact hetzelfde doen...
 
Mja er moeten sowieso meer bevoegdheden voor Europa komen met gekwalificeerde meerderheden ipv loutere unanimiteit.
En hoe ga je die wijziging erdoor duwen als er geen unanimiteit hieromtrent is ?

Sowieso gaan nationale regeringen of regionale regeringen dan beslissingsbevoegdheid moeten afgeven aan het Europese niveau. Ik weet echt niet hoe je dat er nu nog gaat doorkrijgen in deze grote groep die elk hun eigen belangen heeft.
 
Ik veziek hier helemaal geen discussie, ik quoot gewoon de effectieve wetswijziging die van toepassing is in Hongarije en ga niet meteen paniekerig de meeste wilde interpretaties daaraan kleven om de situatie op te blazen. Feit blijft dat Hongarije enkel en alleen propaganda aan banden legt op scholen en bepaalde kinderprogramma's op tv. Op die laatste stelling ga ik nog niet antwoorden, geen flauw idee wat dat dat te maken zou hebben met wat die wetswijziging in Hongarije.

Duid mij eens aan waar er één leugen staat in mijn zin? In tegenstelling tot jou beperk ik me tot de feiten in plaats te gaan fantseren over de meest extreem mogelijke scenario's waar dit gebruikt kan worden. Dat laatste is puur fictief en alsnog nergens voorgevallen, buiten in jouw fantasie. Moet ik daar dan serieus op gaan reageren?
Je hele argument hier om de propagandawet in Hongarije niet aan te vallen, was: we zullen wel zien, we hoeven niet te panikeren over een invulling die er nooit zal komen. "Puur fictief", "de meest extreem mogelijke scenario's". De tijd ging het ons leren.

Sta je nog altijd achter je argumenten voor die propagandawet? Ondertussen heeft Hongarije bewezen dat ze voor die "meest extreem mogelijke scenario's" kiezen:

Dit is het resultaat van die "antipedofiliewet" en propagandawet en de reden waarom de mensen hier op hun achterste poten gingen staan toen die werd gestemd. En opnieuw een slag in het gezicht van de rest van de EU.
 
Dus je kan niet zomaar iets aan hen opleggen. Allez zo had ik het toch verstaan dat Europa werkt. Niet meerderheid die dicteert en de rest moet volgen maar all or nothing.

Gaat dus veel nothing in zitten terwijl we graaien wat we kunnen te pakken krijgen zo lang we kunnen. Je kan het hen niet kwalijk nemen, kzou exact hetzelfde doen...

Er is een procedure om iemand's stemrecht te ontnemen, alleen is daar ook unanimiteit voor nodig (excl de beschuldigde). Voorlopig is Polen de enige dwarsligger, maar volgend jaar zijn het nieuwe verkiezingen in Polen en het ziet er niet al te rooskleurig uit voor PiS. Als PiS buitengewerkt wordt, kan die procedure in gang gezet worden om Hongarije haar stemrecht te ontnemen.


Waarom dan nog toelaten in de EU en laten blijven profiteren van de EU. Orban is wellicht op dit moment Poetin's grootste bondgenoot, nog meer dan Xi of die Centraal-Aziatische landen.

Omdat landen niet uit de EU gezet kunnen worden, men kan enkel vrijwillig uit de EU stappen.
 
Deze morgen op de radio:
Een tijd geleden werd in Hongarije het bestuur in verschillende universiteiten hervormd. Een derde van de universiteiten wordt nu gerund door comités waar politici van Fidesz in zetelen, de partij van Orbán. Die comités hebben het volledige bestuur in handen, wat volgens de EU een belangenconflict kan zijn: ministers uit de regering zouden zo namelijk vanuit hun functie geld kunnen toebedelen aan "hun" universiteit. Hongarije heeft al moeite gedaan om dat probleem op te lossen, maar nog niet voldoende, zegt de EU.
Hongarije moest tegen midden november aantonen dat het op 17 werkpunten van de EU vooruitgang had geboekt. Maar die vooruitgang was voor Europa niet groot genoeg, dus heeft het een deel van het geld afgepakt waar Hongarije normaal recht op heeft om allerlei projecten te financieren. Volgens datzelfde rechtsstaatmechanisme wordt nu ook de pot met geld voor Erasmus voorlopig afgepakt van een derde van de universiteiten in Hongarije.
Dus Orbán plaats zijn pionnen in de "raad van bestuur" van de universiteiten, dit met als context een persoon/partij die al de macht naar zich wil toetrekken en uiteraard een kritische stem ziet in de academische wereld. Uiteraard wordt dit in Hongarije zelf verkocht als een onterechte maatregel van bemoeial Brussel.

Prof. Europese politiek op de radio: de academische vrijheid staat in Hongarije al langer onder druk, met als effect dat kritische stemmen minder geld krijgen en het land verlaten. Op de academic freedom index (want het was deze thread waar men graag met zo'n indices werkte zeker?) staat Hongarije bij de laagste 20-30% zoals grote vriend Rusland.
 
Zeer jammer voor het land zelf wel want ik vermoed dat dat de brain drain alleen maar zal vergroten. Toch onrustwekkend hoe snel incompetent populistisch beleid een welvarend land zoals Hongarije in sneltempo de dieperik kan doen inrijden.

Qua inflatie is het daar ook serieus aan het ontsporen.
 
Terug
Bovenaan