Ik wil nu niet het topic kapen maar toevallig nu de werkdag moeten afsluiten met een wtf-momentje. Rarara, het is weer een omhooggevallen sales die het in haar bol heeft gekregen.
Ik kreeg een paar maanden terug een project overgedragen ter uitvoering. Geen probleem, ik neem contact op met de klant voor informatievergaring, standaardprocedure. Neemt niet op. Neemt niet op, voicemail. Neemt niet op. Neemt op, belooft de informatie, komt de belofte niet na, neemt niet op, belooft opnieuw, komt belofte niet na, "plan maar een meeting in", ik plan een meeting in, "voorlopig geaccepteerd", komt niet opdagen, ik bel of hij het vandaag nog kan aanleveren, komt belofte niet na. Dat spelletje bleef maar duren en we zijn intussen al 3 maanden verder.
Ondertussen hield ik mijn teamlead op de hoogte, tot we gezamenlijk beslisten: "indien geen informatie tegen vrijdag dan kaatsen we dit terug naar salespersoon x". Ik stuur dus vandaag een mailtje naar mijn teamlead met salespersoon x in CC dat ik nog steeds geen informatie heb gekregen blablabla en op het laatste dat, en ik citeer: "
Alle begrip voor drukbezette mensen maar het mag geen spelletje beginnen worden natuurlijk." Mijn teamlead stuurt terug: "Ok, ik heb het besproken met salespersoon x, de nodige acties zijn opgezet". Ik stuur terug: "Ok, bedankt, ik zie het tegemoet".
En nu komt het: ik krijg plots telefoon van salespersoon y. Ik wist niet wat zij ermee te maken had maar bon, ze stelt mij allerlei vragen over hoe dat gelopen is. In de veronderstelling dat ze mij wou helpen om die informatie te krijgen, leg ik haar alles uit. Tot ze plots begon over:
- "Ja, die communicatie is wel scherp geformuleerd, en om dat nu intern zo te escaleren naar salespersoon x, dat ze zich niet zal laten opjagen, etc.".
Ik dacht, oei, daar moeten intern ergens scherpe woorden gevallen zijn in een mail waar ik niet in CC stond en ik vroeg haar over welke mail het precies ging want dat ik waarschijnlijk iets gemist had:
- "Ja, de uwe! Dat je wel of geen respect hebt voor mensen met een drukbezette agenda, of hoe moest ik dat interpreteren? En alsof dat spelletjes zouden zijn".
Ik zo van: "Euh, gewoon letterlijk interpreteren zoals ik zeg: dat ik alle respect heb voor drukbezette mensen." En dat het geen spelletjes mogen worden is natuurlijk omdat hij al zo lang iets belooft en steeds opnieuw zijn belofte niet nakomt. En dat we daar als bedrijf ook uren moeten insteken (die ik moet timetracken) zonder dat het vooruit gaat. Dat dat voor niemand goed is.
- "Kijk, dat is zo'n ongelofelijk druk bezet man, die heeft de ene meeting na de andere, uw project is echt wel het laatste van zijn zorgen!" Echt met zo'n air van 'Wie denk je eigenlijk dat je bent nietige projectuitvoerende worm, tegenover mijn grote machtige goedhartige teerbeminde klant'.
- En verder nog "Besef je wel dat die klant honderdduizenden euro omzet voor ons betekent?! Om dat dan zó te formuleren!"
Waarop ik: "Euh, voor alle duidelijkheid, die klant stond niet in CC hé. Ik ben altijd supervriendelijk geweest tegen die klant, tot en met ons laatste contact op vrijdag." Lees: what the fuck is eigenlijk uw probleem met een volledig interne formulering over een bepaalde klant die nog niet eens zo scherp geformuleerd is, stomme kutsales.
- Waarop zij: "Ja, dat zou er nog moeten aan mankeren".
Waarop ik: "Ik wist ten andere niets over uw rol in dit project, ik heb enkel gehoord van mijn teamlead dat dit moest besproken worden met salespersoon x. Blijkbaar moest ik jou ook betrekken?"
*Zeg niets*
Ze rammelt dan nog vlug een weinig-overtuigend riedeltje af dat ik het allemaal niet persoonlijk moet nemen maar dat ze dit alleen doet om te helpen.
Mijn gezicht na het opleggen:

What the fuck is die haar probleem kerel. Ze straalt zo'n wanhoop uit over die ene klant dat het precies de enige klant is die ze heeft kunnen overhalen om een offerte te tekenen waardoor ze irreële angsten heeft om haar commissies te verliezen.