En mijn ervaring is anders. Vanuit standpunt van lesgever, niet vanuit het standpunt van iemand die een jaar stuver is geweest.
Mijn (korte) ervaring is dat er ook onder proffen heel wat potentaten rondlopen, maar die door hun anciënniteit (en de grote kennis binnen hun beperkte vakgebied) soms letterlijk denken dat ze god de vader zijn. Vanuit die positie is het inderdaad heel begrijpelijk dat sommige proffen lesgeven op een manier die met haken en ogen in elkaar hangt, en waar je als student vaak meer moeite moet doen om alle informatie bijeen te sprokkelen, dan om effectief leerstof te 'verwerken'. Ik ben in ieder geval blij dat de universiteiten als instituten zelf veel moeite doen om zo'n figuren op te sporen en dwingen wat transparanter en meer '21e-eeuws' te werk te gaan.
Alleszins geen waar taalkunde doorslaggevend is. Wat moet die afgestudeerde alumnus met dyscalculie en zijn economisch diploma dan later doen? Tijdens zijn carrière ook standaard meer tijd krijgen voor opdrachten in vergelijking met collega's? Kan je als leidinggevende dan vertrouwen op die zijn rekenkundige analyses? Of moet alles gedubbelcheckt worden?
Fun fact: niet iedereen met een diploma in 'iets' economisch belandt in de traditionele accounting, finance of andere analyse-rollen. Denk dat de studenten met een functiebeperking van zichzelf perfect genoeg weten wat professioneel haalbaar is, en vooral wat niet. Een diploma hebben is au fond ook maar het prille begin van een succesvolle carrière eh. Je kan perfect de grootste nerd van uw jaar zijn en afstuderen met grootste onderscheiding, maar een lachwekkende carrière hebben, terwijl er mensen zijn die hun diploma met haken en ogen hebben behaald (desnoods door een beperking) maar wel een succesvolle carrière hebben opgebouwd.
Het is in ieder geval niet aan individuele proffen/assistenten om zo'n mensen (vanuit een oubollige visie op onderwijs, afkeer voor mensen met een beperking, etc.) het leven zuur te maken als het beleid van de universiteit zelf duidelijk is. Dan moet je een teletijdmachine uitvinden (om terug te gaan naar de jaren '70) of een andere werkgever zoeken.
Enfin, vind ik dat alles goed gaat? Nee, uiteraard niet. Er lopen nog te veel studenten rond die "studeren" zien als een vakantie 2.0 en blijven aanmodderen, maar dat ga je echt niet oplossen door heimwee te hebben naar de tijd dat het enige wat de professor 'aanbood' zijn woorden en het gekrabbel op het bord waren, of door tegen mensen met een functiebeperking te zeggen van "tja manneke zo ne handicap zoals gij moet ni op de unief rondlopen, want ik vind dat gij toch niks kunt worden later". Die diversiteit lijkt mij juist iets waar we blij om moeten zijn, we moeten ze alleen beter leren 'inbedden' in het huidige onderwijs dan nu het geval is, om excessen te voorkomen.
Maar wat is slim zijn en wat is het verschil tussen een stoornis en minder slim zijn? Als je één persoon uitlegt hoe ze een integraal moeten oplossen gaat dat lukken, bij een andere mag je die uitleg duizend keer doen, het gaat nooit lukken. Ergens moet er in de hersenen van degene die het niet snapt iets niet lopen zoals bij die andere, net zoals de ene moeite heeft met het simpel optellen van getallen en de andere niet. Van wanneer is het een stoornis en vanaf wanneer is het intelligentie? Da's toch een heel erg onduidelijke grens.
vergelijk het met een fysiek probleem zoals bij een looptest. Eén persoon heeft een geïdentificeerde geboorteafwijking waardoor ie niet goed kan lopen en krijgt daardoor een vrijstelling, een andere kan niet snel lopen zonder dat iemand goed weet waarom niet, die krijgt daardoor geen vrijstelling. Is dat dan fair? Beide kunnen een bepaalde snelheid niet halen door een fysieke afwijking, wat doet het ertoe of we weten welke oorzaak het precies is?
De grens is juist wel heel duidelijk. Van al die erkende stoornissen is er heel goed geweten wat de impact op leren is. Iemand met dyslexie gaat, desnoods met wat extra tijd, perfect hetzelfde kunnen 'produceren' als iemand zonder dyslexie. Iemand die van nature heel lui is, of gewoon 'dom', die mag je nog twee weken de tijd geven en alle mogelijke faciliteiten, die gaat niet slagen. Toch wel een nuanceverschil.