Persoonlijk vind ik een grondig mondeling examen (met schriftelijke voorbereiding) trouwens superieur om kennis en vooral inzicht te testen. En daar zijn veel van die "faciliteiten" makkelijk te implementeren, of ze zijn niet van toepassing. De relatieve kleinschaligheid van universitair onderwijs in Vlaanderen maakt(e) dat in verschillende faculteiten ook mogelijk. Al is dat denk ik ook wel aan het uitsterven, vermits je er ongeloofelijk veel tijd insteekt in vergelijking met een schriftelijk examen met meerkeuzevragen, en het ook meer aanleiding kan geven tot discussie achteraf als de student niet akkoord (of van slechte wil) is.
Amai nee, helemaal niet mee eens. Ik ben niet goed in mondeling, ik praat mezelf vast, ben niet ad rem en panikeer dan. Ook als ik het goed ken, ja. Er worden dan bijvragen gesteld en ik ben gewoon niet zo snel in een antwoord construeren in mijn hoofd. De originele vragen kan ik dan wel aan de hand van mijn uitgewerkte structuur beantwoorden, maar ik heb gewoon tijd nodig om rustig een antwoord te formuleren.
Da's trouwens altijd zo hoor, ook in een gesprek, niet enkel op een mondeling examen. Ik ben veel sterker schriftelijk.
Bij ons krijgen alle studenten die de faciliteiten hebben verworven hetzelfde attest: "student met examenfaciliteiten". Dat is dan ook het enige dat je op een examen te zien krijgt, dus je weet niet of die AHDH, ADD, dyslexie,... heeft. Dat moet ook op zich niet, maar letterlijk iedereen met zo een attest krijgt standaard die extra tijd.
Dat is dus heel anders bij ons

Lesgevers kunnen per vak een lijst trekken van de studenten met faciliteiten. Op die lijst staat per student wat er van toepassing is. Diegenen die (hoofd)toezichthouder is bij de bijzondere statuten krijgt die lijst en aan de hand daarvan bereiden we het examen voor, bijvoorbeeld laptops en/of software klaarhebben voor die dag. We kunnen die studenten ook nog mailen voor eventueel verduidelijking.
Dat kan toch niet dat er bij jullie bijvoorbeeld geen zicht is wie recht heeft op een laptop, of een aparte stoel met tafel? Je kan die laptops toch niet tevoorschijn toveren tijdens het examenmoment? Vorig keer moest ik vier laptops (en de examenvragen) van de ene locatie naar de andere brengen, te voet, daarvoor had ik ook een collega nodig. Als ze hun examen op een laptop afleggen, heb je ook een digitale versie van het examen nodig en dat moet je ook op voorhand opvragen bij de lesgever of assistent. Voor anderen moet je dan weer het examen in groter formaat afdrukken, of grafieken aanpassen voor mensen met kleurenblindheid. Je gaat me toch niet zeggen dat ze bij jullie al die studenten in één lokaal steken en dan op 't moment zelf zien wat er nodig is?
Door welke functiebeperking ze die faciliteit krijgen staat er bij ons ook niet bij maar dat is niet nodig en niet relevant?
Leerstoornissen is 1 punt. Zoals gezegd krijgt iedereen bij ons met een attest extra tijd. Voorbeeld dat Glashelder aanhaalt: je plaats mogen kiezen in het lokaal. Zo een student geeft men bij ons een attest met faciliteiten, want dat zorgt voor minder gepuzzel en planningsproblemen in een apart lokaal dan in een grote aula. Die zit dus tussen studenten met leerstoornissen en krijgt ook extra tijd. Waarom? Dat is geen leerstoornis en door zijn plaats te kiezen is zijn "stoornis" toch opgelost?
Je plaats mogen kiezen is een examenfaciliteit die je krijgt omwille van een bepaalde functiebeperking. Natuurlijk wordt dat daarmee niet opgelost, dat is toch ook de bedoeling niet? Een student met een visuele beperking heeft die beperking nog steeds ook al krijgen ze voorleessoftware.
Redenen om zelf je plaats te mogen kiezen kunnen heel verschillend zijn, afhankelijk van de reden. Bijvoorbeeld iemand met ADHD die zo min mogelijk afgeleid wil worden en daarom een plaats vooraan kiest, of iemand met een paniekstoornis die graag aan een gangpad zit zodat die snel weg kan, of iemand met autisme die liever achteraan zit omdat dat veiliger voelt. Of simpelweg iemand met krukken, die zet je ook niet in 't midden van een rij. Dat lost de functiebeperking niet op, maar maakt het wel aangenamer voor een student zodat die
net als elke andere student een examen kan maken zonder zich zorgen te moeten maken over dingen die niet relevant zijn.
En zo ingewikkeld is het allemaal niet hoor. Vlak voor het examen laat je eerst de studenten binnen die hun plaats mogen kiezen. That's it. Vlak voor het examen zeg je hoe lang ze tijd hebben ("je hebt twee uur de tijd, de mensen met extra tijd krijgen een half uur extra"). En dan zeg je gewoon wanneer het tijd is om af te geven voor mensen met of zonder extra tijd. Da's gelijk nog de minst ambetante faciliteit van allemaal.
Net zoals ik ooit op een toezicht in het faciliteitenlokaal een meisje had met kleurenblindheid. De verschillende examens lagen per kleur klaar wanneer ze het lokaal binnenkwamen. Studente vraagt aan mij: kan je me zeggen waar examen X ligt, want ik zie geen onderscheid, ik ben kleurenblind. Ik geef haar een plaats met het juiste examen en ze zegt tegen mij: "Tis daarmee dat ik hier in dit lokaal moest zijn". Baf, extra tijd. Waarom? Die had dus ook effectief haar attest gekregen omwille van die kleurenblindheid. Dat is toch geen leerstoornis?
Dat weet je dus niet en dat hoeft die student ook niet aan jouw neus te hangen. Misschien krijgt die wel extra tijd omwille van een andere reden en wou ze dat niet zeggen.