Hoeveel verlofdagen heb je (zonder wettelijke feestdagen)?

Aantal vakantiedagen (alles opgeteld behalve wettelijke feestdagen)

• Tussen de 20 en 24

Stemmen: 41 11,9%
  • Tussen de 25 en 28

Stemmen: 36 10,5%
  • Tussen de 29 en 34

Stemmen: 120 34,9%
  • Tussen de 35 en 43

Stemmen: 89 25,9%
  • Meer dan 43

Stemmen: 55 16,0%
  • Minder dan 20 (voor deeltijds werkenden)

Stemmen: 3 0,9%

• Totaal aantal stemmers
    344
Hoe komen mensen aan meer dan 20 dagen wettelijk? :unsure:

* 20 jaarlijks verlof
* 12 ADV
* 1 anciënniteit (per 5 jaar/max 5)

Ik zou eerlijk liever 40u/week doen in ruil voor nog 4 extra ADV´s ipv de 39,33/37,33 die wij nu doen.
Het maximum van wettelijke verlofdagen is 24. En dat enkel voor de mensen die 6 dagen per week werken.

Wettelijk verlof is zoals de naam zegt bepaald door de wet, je kan daar niks meer of minder krijgen. Iedereen heeft recht op 4 weken verlof, wat voor de meeste 20 dagen betekent, omdat ze 5 dagen per week werken.

Alle andere verlof is extralegaal verlof of adv dagen (al zie ik dat sommigen ook de feestdagen in mee rekenen). En adv is dan eigenlijk zelfs geen verlof, maar gewoon recup van overuren.

20 verlof
6 ADV
6 CAP (elke donderdag 1 uur langer werken)

Nu heeft de vakbond een voorstel gedaan om elke dag 15 minuten langer te werken (behalve vrijdag) zodat we 12 ADV zouden hebben.
Zou niet verkeerd zijn voor mij.

Financieel is er dus geen verschil heh. De verlofdagen die je nog niet hebt opgenomen voor je start met de nieuwe job worden al uitbetaald op het moment dat je vertrekt.
Met dat je op je nieuwe job onbetaald verlof zal moeten nemen is er natuurlijk wel een verschil als je verhuist van werkgever met een serieuze loonsopslag. Het loon dat je moet laten vallen in de nieuwe job zal natuurlijk meer zijn dan wat je gekregen hebt voor je verlof bij de vorige werkgever. Als je dan toch verlof moet nemen, veel beter om het nog te doen bij je oude werkgever (waar de kostprijs van het verlof dus goedkoper is).

Met dat je op je nieuwe job onbetaald verlof zal moeten nemen is er natuurlijk wel een verschil als je verhuist van werkgever met een serieuze loonsopslag. Het loon dat je moet laten vallen in de nieuwe job zal natuurlijk meer zijn dan wat je gekregen hebt voor je verlof bij de vorige werkgever. Als je dan toch verlof moet nemen, veel beter om het nog te doen bij je oude werkgever (waar de kostprijs van het verlof dus goedkoper is).
Niet helemaal. Je werkgever moet je het loon betalen van je nieuwe job, maar mag het oude vakantiegeld aftrekken. Dus je zal je nieuw loon krijgen, sowieso

20 dagen verlof
3 anciënniteit
1 dag verlof als we per trimester niet ziek dus max 4 erbij.

Al bij al.. vind dit teweinig. We werken hard, hebben max 30 min pauze...
Hier geen pauze, hebben “lopende pauze” kunnen zogezegd eten wanneer we willen zolang de machine draait maar de realiteit is dat we er vaak niet aan toe komen.
Vaak draait de machine niet goed en ben je de hele dienst bezig met storingen op te lossen.

Hier geen pauze, hebben “lopende pauze” kunnen zogezegd eten wanneer we willen zolang de machine draait maar de realiteit is dat we er vaak niet aan toe komen.
Vaak draait de machine niet goed en ben je de hele dienst bezig met storingen op te lossen.
Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn dat ge geen pauze hebt? Zijn daar geen regels voor?

Bij ons is het om 10u en 14u een kwartier en om 12u halfuur (eigen tijd).

Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn dat ge geen pauze hebt? Zijn daar geen regels voor?

Bij ons is het om 10u en 14u een kwartier en om 12u halfuur (eigen tijd).
Als opvoedster had ik nooit pauze. Nog beter zelfs: we moesten mee-eten met de kinderen (eigen maaltijden meebrengen "zendt een verkeerd signaal uit naar de kinderen") én dan nog eens betalen ook voor onze maaltijden.
De sociale sector, got to love it? :unsure:

Is niet wettelijk. Je moet je pauze kunnen nemen en minstens je werkplaats kunnen verlaten zonder direct teruggeropen te kunnen worden (behalve in échte noodsituaties natuurlijk)

20 wettelijke dagen
12 ADV dagen
0,5 rond de kerstperiode

We krijgen ook per 5 jaar anciënniteitsdagen, maar daar heb ik zelf nog geen recht op. Ik neem momenteel ook elk jaar een maand ouderschapsverlof.

Ik wist niet dat dit mocht ?

Maar wel interessant !
Ik vind dit verwerpelijk. Je moet mensen niet straffen omdat ze door ziekte afwezig zijn. Niet iedereen die ziek is, is een profiteur.
Ik heb in mijn afdeling mensen met erg zware pathologieën (onder andere iemand met een erfelijke, potentieel dodelijke hartafwijking die meerdere operaties heeft ondergaan). En die ga je dan straffen?
En kom niet af met te zeggen dat je de andere beloond om niet ziek te zijn. Want je straft gewoon mensen die ziek zijn.
En wil je echt dat mensen die een beetje ziek zijn toch komen werken om die dag verlof niet te verliezen? En dan lekker heel de afdeling aansteken met een virusje.

Ik vind dit verwerpelijk. Je moet mensen niet straffen omdat ze door ziekte afwezig zijn. Niet iedereen die ziek is, is een profiteur.
Ik heb in mijn afdeling mensen met erg zware pathologieën (onder andere iemand met een erfelijke, potentieel dodelijke hartafwijking die meerdere operaties heeft ondergaan). En die ga je dan straffen?
En kom niet af met te zeggen dat je de andere beloond om niet ziek te zijn. Want je straft gewoon mensen die ziek zijn.
En wil je echt dat mensen die een beetje ziek zijn toch komen werken om die dag verlof niet te verliezen? En dan lekker heel de afdeling aansteken met een virusje.
Vooral dat laatste, eigenlijk. Ik vind het minder een straf voor de mensen die vaak ziek zijn dan een risico door mensen die ziek komen werken.

Ik werk al 12 jaar en heb nog geen enkele dag ziekteverlof moeten opnemen, maar als ze dat beginnen te belonen gaan mensen gegarandeerd ziek komen werken.

Ik heb zoveel of zo weinig verlof als ik wil als zelfstandige. Maar ik verdien gewoon niet als ik niet werk.

Wat een ridicule argumenten zoals nettoloon dat onder minimale nettoloon voltijdse werknemer ligt (en al helemaal als je kind ten laste hebt)

Wat een ridicule argumenten zoals nettoloon dat onder minimale nettoloon voltijdse werknemer ligt (en al helemaal als je kind ten laste hebt)
Er zijn nog steeds sectoren waar je nauwelijks een voltijds contract kan krijgen, maar het niet kan combineren met een andere job om wel voltijds te kunnen werken. @JPV was dat niet in de zorg en supermarkten zo?

Er zijn nog steeds sectoren waar je nauwelijks een voltijds contract kan krijgen, maar het niet kan combineren met een andere job om wel voltijds te kunnen werken. @JPV was dat niet in de zorg en supermarkten zo?
het komt idd vaak voor in zorg/supermarkten, maar natuurlijk niet voor alle jobs. Daar is het wel vaak voorkomend. Geen zin/tijd nu om daar cijfers van op te zoeken, zit hier in de bossen in Canada :)

Dat ze dan daar iets proberen aan te doen he
Trouwens als je dat artikel leest dan lijkt het of ze ziekteverlof aanzien als gewoon verlof dat je eens neemt als je daar zin in hebt :rofl:

En als je geen geld hebt moet je maar niet aan kinderen beginnen.

Aan de andere kant, als jouw loodgieter afbelt omdat ie ziek is en je betaalt hem niks, ben je die persoon dan aan het straffen voor zijn ziekte? Het lijkt me toch wat kort door de bocht te zijn om zoiets als een afstraffing van zieke mensen te zien. Als je echt ziek bent is het ook niet zo'n probleem dat je loon niet tot de laatste euro hetzelfde blijft, het feit dat je doorbetaald wordt zonder dat er prestaties tegenover staan is al heel wat. Als ik meerdere operaties moest ondergaan voor een potentieel dodelijke hartafwijking dan zou ik vooral blij zijn dat ik in een land leef waar dat financieel allemaal niet al te veel impact heeft en mij niet druk maken om het feit dat mijn collega's een betaalde verlofdag krijgen terwijl ik betaald ziekteverlof heb.

Terug
Bovenaan