Hoeveel verlofdagen heb je (zonder wettelijke feestdagen)?

Aantal vakantiedagen (alles opgeteld behalve wettelijke feestdagen)

• Tussen de 20 en 24

Stemmen: 41 11,9%
  • Tussen de 25 en 28

Stemmen: 36 10,5%
  • Tussen de 29 en 34

Stemmen: 120 34,9%
  • Tussen de 35 en 43

Stemmen: 89 25,9%
  • Meer dan 43

Stemmen: 55 16,0%
  • Minder dan 20 (voor deeltijds werkenden)

Stemmen: 3 0,9%

• Totaal aantal stemmers
    344
De essentie van "belonen omdat ze geen ziekteverzuim hebben" is dat je mensen stimuleert om wèl ziek te komen werken, waardoor ze anderen kunnen besmetten. Die soms wel, soms niet thuis gaan blijven. Dus 1 iemand die zich forceert om wel ziek te komen werken, kan een afdeling veel harder treffen dan wanneer die gewoon thuis zou blijven.
Niet perse: in België spreekt meteen over “ziek” als zijnde 100% werkonbekwaam. Het argument (niet in alle functies of alle sectoren) dat je anderen kan besmetten waardoor deze ook werkonbekwaam worden, is eigenlijk zeggen dat geen maatregelen mogelijk zijn om dit te voorkomen. M.a.w. thuiswerk is geen optie?
Verder is de enige vorm van beloning die het bedrijf geeft een betaalde dag die je kan kiezen, tov een betaalde dag die je niet kan kiezen. Je kiest niet wanneer je werkonbekwaam wordt, maar is iemand die ziek wordt ook gewoon vergoed terwijl hij geen arbeid presteert.
Als je het omgekeerd ziet, geef je eigenlijk de mensen die nooit werkonbekwaam zijn een gedeeltelijke compensatie die mensen die ziek zijn ook ontvangen.

On a side note: je moet wel al echt een harteloze hebberige egoïst zijn als mensen met bepaalde medische condities te straffen voor hun afwezigheid, maar mijn inziens zijn deze groep vaak zelf verveeld met de situatie en zullen extra hun best doen om goed te presteren.

Zelf 32 dagen: 40u werkweek, maar bedrijf had vroeger 39h en maar 26 dagen. Ik zoek nog bij veel mensen waar ze wekelijks dat extra uur werken t.o.v. een 39h rooster

Niet perse: in België spreekt meteen over “ziek” als zijnde 100% werkonbekwaam. Het argument (niet in alle functies of alle sectoren) dat je anderen kan besmetten waardoor deze ook werkonbekwaam worden, is eigenlijk zeggen dat geen maatregelen mogelijk zijn om dit te voorkomen. M.a.w. thuiswerk is geen optie?
Verder is de enige vorm van beloning die het bedrijf geeft een betaalde dag die je kan kiezen, tov een betaalde dag die je niet kan kiezen. Je kiest niet wanneer je werkonbekwaam wordt, maar is iemand die ziek wordt ook gewoon vergoed terwijl hij geen arbeid presteert.
Als je het omgekeerd ziet, geef je eigenlijk de mensen die nooit werkonbekwaam zijn een gedeeltelijke compensatie die mensen die ziek zijn ook ontvangen.

On a side note: je moet wel al echt een harteloze hebberige egoïst zijn als mensen met bepaalde medische condities te straffen voor hun afwezigheid, maar mijn inziens zijn deze groep vaak zelf verveeld met de situatie en zullen extra hun best doen om goed te presteren.

Zelf 32 dagen: 40u werkweek, maar bedrijf had vroeger 39h en maar 26 dagen. Ik zoek nog bij veel mensen waar ze wekelijks dat extra uur werken t.o.v. een 39h rooster
Had nog een weekje gewacht, dan was die post netjes 2j oud :)

Bij ons hebben de collega's trouwens 40u maar worden de 2,5u extra (ten opzichte van de standaard in ons PC) als vrijwillige overuren uitbetaald, wat fiscaal voordelig belast wordt. Zo zouden de collega's in principe kunnen kiezen om 12 dagen "onbetaald" te nemen maar is de balans nog altijd in het voordeel. We hadden van oudsher ook verschillende collega's die tegen december hun verlof moesten opkrijgen, 32 dagen geven waarvan 12 ADV-dagen zou overkill zijn, de meeste kiezen ook nog eens 2 dagen via cafetariaplan, 34 dagen zou de helft bijna al moeite voor moeten doen om ze op te krijgen.

Had nog een weekje gewacht, dan was die post netjes 2j oud :)

Bij ons hebben de collega's trouwens 40u maar worden de 2,5u extra (ten opzichte van de standaard in ons PC) als vrijwillige overuren uitbetaald, wat fiscaal voordelig belast wordt. Zo zouden de collega's in principe kunnen kiezen om 12 dagen "onbetaald" te nemen maar is de balans nog altijd in het voordeel. We hadden van oudsher ook verschillende collega's die tegen december hun verlof moesten opkrijgen, 32 dagen geven waarvan 12 ADV-dagen zou overkill zijn, de meeste kiezen ook nog eens 2 dagen via cafetariaplan, 34 dagen zou de helft bijna al moeite voor moeten doen om ze op te krijgen.
Welke sector is dat?

Is niet wettelijk. Je moet je pauze kunnen nemen en minstens je werkplaats kunnen verlaten zonder direct teruggeropen te kunnen worden (behalve in échte noodsituaties natuurlijk)
Wil dit wel eens voorleggen aan mijn vorige werkgever.
Even tussendoor voor wat een arbeider tussen deze hooggeschoolden krijgt.
Vorig werk:
20 verlofdagen, waarvan twee weken vastgelegd werden door de werkgever wegens sluiting (wanneer? Kreeg je te horen in mei of juni). Andere verlofdagen waren in principe vrij op te nemen, maar men ging ervanuit dat je deze niet opnam en je kon al zeker geen verlof nemen in het weekend of op feestdagen. Doorsnee jaar werkte je dus ook bijna 300 dagen.

Wil dit wel eens voorleggen aan mijn vorige werkgever.
Even tussendoor voor wat een arbeider tussen deze hooggeschoolden krijgt.
Vorig werk:
20 verlofdagen, waarvan twee weken vastgelegd werden door de werkgever wegens sluiting (wanneer? Kreeg je te horen in mei of juni). Andere verlofdagen waren in principe vrij op te nemen, maar men ging ervanuit dat je deze niet opnam en je kon al zeker geen verlof nemen in het weekend of op feestdagen. Doorsnee jaar werkte je dus ook bijna 300 dagen.
Is dit dan niet "onbetaald" als arbeider?

"Ervan uitgaan" is een ander woord om te zeggen dat er druk werd uitgeoefend en dat velen ook onder deze druk plooiden...

Is dit dan niet "onbetaald" als arbeider?

"Ervan uitgaan" is een ander woord om te zeggen dat er druk werd uitgeoefend en dat velen ook onder deze druk plooiden...
Je had er al vakantiegeld voor gekregen en op het einde van het jaar was je die dagen kwijt.
Tja druk, het werk moest gedaan worden en als je team bestaat uit twee personen weet je dat je collega extra uren zal moeten werken als jij verlof neemt. Meeste dat ik zo ooit gehad heb was ongeveer 85 uur op mijn werkdagen en dan zondag nog wat komen bijwerken om de voorbereidingen gedaan te krijgen. Bakkerij, een stiel apart.

Ja, nee, da's niet bakkerij. Da's gewoon uitpersen. Laat me raden, overuren worden ook niet uitbetaald (of zelfs geregistreerd)?

Dit is gewoon een bewuste strategie van de bedrijfsleider om de loonkosten zo laag mogelijk te houden, door meer arbeid uit een VTE te halen dan dat normaal kan in een standaard arbeidsregime.

20 wettelijk
5 CAO
4.5 extra CAO - vroeger waren er enkele brugdagen, Vlaamse feestdag,... Allemaal afgeschaft om de continuiteit te bewaren en we mogen ze nu vrij kiezen.
3 anchiënniteit
Dus 32.5 dagen. Op zich niet slecht maar had graag nog een optie gehad om er via de dertiende maand bij te 'kopen'. Zou geen seconde twijfelen.

26 verlofdagen en ik denk 12 feestdagen.

Ik heb glijtijd dus ik kan in principe ADV dagen maken zo veel ik wil. Ik pak voor de kleine elke 2 weken een halve dag de woensdagmiddag. Dus dat komt al op een 25-tal ADV dagen als ik zo een jaar lang werk.

Laatst bewerkt:
26 verlof dagen
13 adv dagen waarvan elke maand 1 moet nemen en en 1x mag je er 2 nemen. Of minder uren presteren die maand
13 adv dagen die je mag opsparen en opnemen wanneer je wil.

20 verlof dagen
12 ADV dagen vrij op te nemen

Daarnaast kan ik gewoon een dagje vrij in de week inplannen om in het weekend twee halve dagjes te werken. Wat ook scheelt als er eens een dag iets moet gebeuren.

Als werknemer (4 jaar geleden) 20 wettelijke, 2 anciënniteit (1 per 5 jaar) en overuren in verlof of fiscaal voordelig laten uitbetalen +180 uur/jaar.

Laatste paar jaar als zelfstandige telkens rond de 45 dagen genomen.

-38 ADV dagen (42u—>35u50min)
-4 anciënniteitsdagen
-2 dagen (sector CAO)
-3 flex dagen (cafetariaplan)
-20 wettelijke dagen
(10 Wettelijke feestdagen vrij te kiezen)

Al de dagen krijg je begin van het jaar en kun je vrij kiezen.

Totaal aantal werkdagen op jaarbasis: 196

-38 ADV dagen (42u—>35u50min)
-4 anciënniteitsdagen
-2 dagen (sector CAO)
-3 flex dagen (cafetariaplan)
-20 wettelijke dagen
(10 Wettelijke feestdagen vrij te kiezen)

Al de dagen krijg je begin van het jaar en kun je vrij kiezen.

Totaal aantal werkdagen op jaarbasis: 196
das meer dan het dubbele van mij.

Terug
Bovenaan