Hoeveel storten huwelijksfeest

Zouden jullie iemand aanspreken over de cadeau die je hebt ontvangen?

In before "Nee" even verduidelijken

Betreft iemand uit de dichte vriendengroep. Net opgezocht, de 1e uit onze groep is getrouwd in 2016. Toen hebben we afgesproken : 75€ per persoon/150€ per koppel als cadeau (en was iedereen hiermee akkoord.)

Intussen zijn er 6 huwelijken (waaronder ook het koppel in kwestie) geweest waarbij iedereen van ons telkens de hele dag heeft mogen bijwonen en wij ook telkens minimum dat bedrag hebben gegeven

Wij waren nummer 7 in de rij en nu blijkt dat we van 1 koppel 75€ in totaal hebben ontvangen, dus de helft.

Zelf ben ik van mening dat het niks bijbrengt om hierover te beginnen, maar het wringt.
Mijn vrouw is van mening dat je dit gerust mag vragen/zeggen. Niet zozeer omwille van het geld, maar wel omwille van die gemaakte afspraak indertijd en dat je hier als goede vrienden moet over kunnen praten (zonder iemand aan te vallen)
Goh, wat verwacht je als antwoord? "Oops, inderdaad. Hier de overige € 75."

Zou het eerder loslaten en zulke afspraken niet maken als vriendengroep naar mijn mening (om net zulke zaken te vermijden).
 
Zouden jullie iemand aanspreken over de cadeau die je hebt ontvangen?

In before "Nee" even verduidelijken

Betreft iemand uit de dichte vriendengroep. Net opgezocht, de 1e uit onze groep is getrouwd in 2016. Toen hebben we afgesproken : 75€ per persoon/150€ per koppel als cadeau (en was iedereen hiermee akkoord.)

Intussen zijn er 6 huwelijken (waaronder ook het koppel in kwestie) geweest waarbij iedereen van ons telkens de hele dag heeft mogen bijwonen en wij ook telkens minimum dat bedrag hebben gegeven

Wij waren nummer 7 in de rij en nu blijkt dat we van 1 koppel 75€ in totaal hebben ontvangen, dus de helft.

Zelf ben ik van mening dat het niks bijbrengt om hierover te beginnen, maar het wringt.
Mijn vrouw is van mening dat je dit gerust mag vragen/zeggen. Niet zozeer omwille van het geld, maar wel omwille van die gemaakte afspraak indertijd en dat je hier als goede vrienden moet over kunnen praten (zonder iemand aan te vallen)
Ik zie echt niet hoe je dat als goede vrienden gaat doen, uiteindelijk gaan die zich "aangepakt" voelen. Ik zou het zo laten.
 
Niet over beginnen - die paar euro zijn de potentiele ruzie gewoon niet waard.
Dit zou ik ook wel denken. Ge maakt er misschien meer van dat het uiteindelijk maar is. Moet iedereen contractueel die verbintenis uitvoeren dan? Die paar euro's ga je echt niet missen tov je eigen peace of mind. Als je het echt wil doen, slaap er nog 5 keer over, of 10!
 
2 mogelijke oorzaken waar ik direct aan denk:
- hij beschouwt je niet als "zo een goede vriend" zoals je dacht.
- financieel zitten ze in de shit en meer kon er ECHT niet van af.

1 van die 2 uit zijn mond horen, ga je er echt beter door slapen?
 
2 mogelijke oorzaken waar ik direct aan denk:
- hij beschouwt je niet als "zo een goede vriend" zoals je dacht.
- financieel zitten ze in de shit en meer kon er ECHT niet van af.

1 van die 2 uit zijn mond horen, ga je er echt beter door slapen?
100% dit. En dit gaat eigenlijk de opzet van dit topic voorbij in enige zin. Dit hier is als je niet weet binnen een bepaalde context hoeveel je moet geven bij een huwelijk, maar de vengefull uithangen, zeker om zoiets, heeft weinig vriendschappen al goed gebracht denk ik dan. Je hebt het zo afgesproken destijds, ze honoreren die afspraak niet, het meeste dat je hierin kan doen is zelf maar die som geven, maar ik vermoed dat ze al getrouwd zijn... In andere hunne portefeuille kijken, whats the use?
 
Zouden jullie iemand aanspreken over de cadeau die je hebt ontvangen?

In before "Nee" even verduidelijken

Betreft iemand uit de dichte vriendengroep. Net opgezocht, de 1e uit onze groep is getrouwd in 2016. Toen hebben we afgesproken : 75€ per persoon/150€ per koppel als cadeau (en was iedereen hiermee akkoord.)

Intussen zijn er 6 huwelijken (waaronder ook het koppel in kwestie) geweest waarbij iedereen van ons telkens de hele dag heeft mogen bijwonen en wij ook telkens minimum dat bedrag hebben gegeven

Wij waren nummer 7 in de rij en nu blijkt dat we van 1 koppel 75€ in totaal hebben ontvangen, dus de helft.

Zelf ben ik van mening dat het niks bijbrengt om hierover te beginnen, maar het wringt.
Mijn vrouw is van mening dat je dit gerust mag vragen/zeggen. Niet zozeer omwille van het geld, maar wel omwille van die gemaakte afspraak indertijd en dat je hier als goede vrienden moet over kunnen praten (zonder iemand aan te vallen)
Wat boeit die € 75 nu? Trouw jij soms om geld te krijgen? Want dat is wat ik uit je post opmaak.

Het is niet omdat jij € 150 wil / kan geven bij elk huwelijk dat een ander dat ook wil / kan.

Een afspraak uit 2016, ochere…dat is geen afspraak he. Dat is gewoon met elkaar aftoetsen hoeveel je ging geven, omdat het voor de meesten een eerste huwelijk zal geweest zijn.
 
Goh, wat verwacht je als antwoord? "Oops, inderdaad. Hier de overige € 75."

Zou het eerder loslaten en zulke afspraken niet maken als vriendengroep naar mijn mening (om net zulke zaken te vermijden).
Ik verwacht een "gespeelde" verontwaardiging maar geen geld nee 😄
Zoals ik zei, ik zie het nut er ook niet van.
Men madam zegt dat ge dat wel moogt zeggen als maten ondereen.
Misschien ook gewoon mistelt hè
Dit zou ik ook wel denken. Ge maakt er misschien meer van dat het uiteindelijk maar is. Moet iedereen contractueel die verbintenis uitvoeren dan? Die paar euro's ga je echt niet missen tov je eigen peace of mind. Als je het echt wil doen, slaap er nog 5 keer over, of 10!
Goh ik ben wel van mening, als te iets afspreekt doet ge het.

Als ik straks met 5 man iets ga drinken en we spreken af 10€ per persoon in n pot te steken dan moet er nie na 4 duvels ene afkomen met 5€ omdat 10€ wel veel was.
2 mogelijke oorzaken waar ik direct aan denk:
- hij beschouwt je niet als "zo een goede vriend" zoals je dacht.
- financieel zitten ze in de shit en meer kon er ECHT niet van af.

1 van die 2 uit zijn mond horen, ga je er echt beter door slapen?
1. Zou ik nog erger vinden natuurlijk, maar dan moet je misschien gewoon nie schijnheilig doen.
2. Kan ook, langs de andere kant 75€ met 2 voltijds werkende zonder kinderen?

Ik ga eerder uit van het idee dat ene zijn deel erin gestoken heeft en van de partner hetzelfde verwacht en de andere denkt dat die de totaal som erin gestoken heeft, snappie?

Moest ik weten dat er iets scheelde had ik het al "vriend" toch graag geweten.
Kennen elkaar al sinds de hogeschool dus 15-16j
Misschien staan die op 't punt van uit elkaar te gaan :unsure:
Begrijp de link niet 😊
Ik begrijp eigenlijk niet goed het nut van mekaar allemaal €150 te betalen. Dat is dan toch een nuloperatie?
Uiteraard 0 operatie.
Bedoeling was toen (vrouwelijk geregel) om het "eerlijk" te doen verlopen.
Iedereen krijgt hetzelfde.. nie die 50€ en die 200€ omdat ge x of y liever hebt of omdat int begin van het jaar is of omdat het vakantiegeld pas gestort is of whatever. Viel ook wel iets voor te zeggen toen
Wat boeit die € 75 nu? Trouw jij soms om geld te krijgen? Want dat is wat ik uit je post opmaak.

Het is niet omdat jij € 150 wil / kan geven bij elk huwelijk dat een ander dat ook wil / kan.

Een afspraak uit 2016, ochere…dat is geen afspraak he. Dat is gewoon met elkaar aftoetsen hoeveel je ging geven, omdat het voor de meesten een eerste huwelijk zal geweest zijn.
Haha. Als ik voor het geld zou trouwen moest ik al klagen dat ze de inflatie al niet in rekening hebben gehouden sinds 2016.
Wie maakt er zelfs winst op een trouwfeest? 😂

Feit is dat we een groep zijn van +-20 gasten. Iedereen mag telkens naar iedereen zijn feest gaan voor n hele dag.
Ik heb nu zelf ook ondervonden dat iedereen nog steeds dat bedrag geeft.. behalve ene
Goei afspraken maken goei vrienden

Nu zelf zie ik er ook geen meerwaarde in hoor om iets te zeggen, gaat niks oplossen (integendeel)
Al denk ik dan wel van "allè gast, hoe kommet"
Ik zou zelf niet weten hoe ik zoiets kan zeggen of over kan beginnen zonder dat het aanvallend over komt
 
Goei afspraken maken goei vrienden
Je blijft maar hameren over een “afspraak”, waar staat die afspraak?

Wederom, een bedrag mondeling aftoetsen onder elkaar in 2016 (!) voor een eerste huwelijk is geen verbintenis voor het leven.

Ik ben zelf een vrijgevig persoon, maar krijg de kriebels van mensen die geld ‘verwachten’.

Moest het hier nu over honderden euros gaan in verschil, maar nee € 75.
 
Ge hebt wel ergens gelijk natuurlijk, maar ik zou er geen spel van maken, bespaart u veeeel miserie peis ik. Ik zou ook persoonlijk eerder die afspraak, in de mate van het mogelijke uiteraard, eerbiedigen, maar denk gewoon aan dit:

Als gij er nu een spel van maakt en er komt ruzie van zijde gij den boeman, en kan zijn dat er dan kampen ontstaan, ge weet dat dus nooit eh met zulke grote groep, dan had ge achteraf liever gewild dat ge er niks van had aangehaald. Ge kunt het er natuurlijk altijd ter sprake brengen als hij u ooit iets verwijt van geldzaken, maar voor de rest, spreken is zilver, zwijgen is goud!

En ik wil nu geen stok in het hoenderhok gooien, maar net als nu uw madam u een halve toestemming geeft, kan het zijn madam zijn die dit heeft ge hint, om weet ik veel welke reden... Maar ge weet het dus niet met zekerheid, dus ik zou mondje toe houden...
 
Je blijft maar hameren over een “afspraak”, waar staat die afspraak?

Wederom, een bedrag mondeling aftoetsen onder elkaar in 2016 (!) voor een eerste huwelijk is geen verbintenis voor het leven.

Ik ben zelf een vrijgevig persoon, maar krijg de kriebels van mensen die geld ‘verwachten’.

Moest het hier nu over honderden euros gaan in verschil, maar nee € 75.
Ik denk dat er wel ergens een Whatsapp of messenger gesprek daarover 😂
Incl cadeau's voor verjaardagdrinks en babyborrels omdat er voordien ook 57 gesprekken waren met "Seg hoeveel leggen we nu bij elkaar"

Het is nie alleen die "afspraak" hè, wij hebben ook gewoon 150€ bij hun trouw gegeven natuurlijk.

Ik verwacht helemaal niks, anders vroeg ik gewoon inkom.
Zelf ben ik ook de naïeve kloot die u betaalt wat ge me vraagt,
Als ge me zegt dat het nieuwjaarsfeest 80€ kost geef ik u 80, maakt ge me wijs dat het 110€ kost geef ik u 110€ zonder vragen te stellen.
Moet ik precies ook maar es mee stoppen en bewijzen vragen mja kunt ge u dan nog vrienden noemen
 
Klote dat ze niet hetzelfde hebben gegeven. Wij gaan kleinschalig trouwen (als we al gaan trouwen), nodigen heel close mensen uit.
 
Ja wie trouwt hier binnenkort eh, dat we een balans kunnen opmaken van verwachte enveloppes vs geinde enveloppes :ROFLMAO:
Goh ik heb wel meer ogen open getrokken hoor wat betreft cadeaus (in positieve en negatieve zin) 😂

Maar aangezien kebab (of frituur) halen met 2 u al +30€ kost.
Is 37€ per persoon voor een ganse dag fretten en zuipen eigenlijk beschamend 😂
 
Je blijft maar hameren over een “afspraak”, waar staat die afspraak?

Wederom, een bedrag mondeling aftoetsen onder elkaar in 2016 (!) voor een eerste huwelijk is geen verbintenis voor het leven.

Ik ben zelf een vrijgevig persoon, maar krijg de kriebels van mensen die geld ‘verwachten’.

Moest het hier nu over honderden euros gaan in verschil, maar nee € 75.
Als er al zes huwelijken zijn gepasseerd waarin iedereen mekaar steevast 150 euro geeft, dan kan je toch wel spreken van een duidelijke mondelinge afspraak / ongeschreven regel of iets in die aard. Anders zou die 'traditie' niet al zolang meegaan toch?

Los daarvan lijkt het mij het niet waard om hiervan een spel te maken. Voor hetzelfde geld ( :oi22: ) hebben ze zich gewoon vergist en die andere 75 euro domweg vergeten, maar langs de andere kant als het inderdaad een bewuste keuze was dan kan je dit beter zo laten. Je wilt geen potentiele verzuring van je vriendschap realiseren voor 75%, hoewel ik Silence zijn 'irritatie' hier wel begrijp.

Daarom ben ik ook geen fan van dergelijke zaken. Als ik naar een trouwfeest dan geef ik het bedrag waar ik mij goed bij voel.
 
Uiteraard 0 operatie.
Bedoeling was toen (vrouwelijk geregel) om het "eerlijk" te doen verlopen.
Iedereen krijgt hetzelfde.. nie die 50€ en die 200€ omdat ge x of y liever hebt of omdat int begin van het jaar is of omdat het vakantiegeld pas gestort is of whatever. Viel ook wel iets voor te zeggen toen
Heb je dan ook afgesproken dat het bedrag elk jaar geïndexeerd wordt? Want €150 in 2016 is geen €150 meer "waard" vandaag. Allez, ik bedoel, als je dan toch alles zo in detail regelt, had je daar ook aan moeten denken ;)
 
Terug
Bovenaan