Hoeveel keer per jaar neem je het vliegtuig ?

Hoeveel keer neem je het vliegtuig

  • Nooit

    Stemmen: 16 11,9%
  • 1 keer om de 3 jaar

    Stemmen: 27 20,0%
  • 1 keer per jaar

    Stemmen: 27 20,0%
  • 2-3 keer per jaar

    Stemmen: 34 25,2%
  • 3-5 keer per jaar

    Stemmen: 15 11,1%
  • 5-10 keer per jaar

    Stemmen: 9 6,7%
  • +10 keer per jaar

    Stemmen: 7 5,2%

  • Totaal aantal stemmers
    135
Nog iets over die milieu-overwegingen: afhankelijk van het type vliegtuig en de bezetting, is de CO2 uitstoot per km per passagier in redelijk wat gevallen lager dan van een doorsnee benzine/diesel auto, toch voor langere afstanden.

Een elektrische trein zou een beter alternatief moeten zijn, tenminste als die elektriciteit op relatief groene manier tot stand komt (niet bv. door steenkool- of bruinkoolcentrales). Maar privé keek ik voor die ene vlucht per jaar gewoon naar het gemak, waren ook maar Europese vluchten.
 
Doorgaans 2x per jaar, waarvan 1 buiten Europa.
Voor het werk nooit voorlopig.
Ik kan niet slapen op het vliegtuig, dus lange vluchten zijn wel boring af.
 
Voor ik kinderen had kon dat gemakkelijk 5 à 6 keer zijn op een jaar.

Ik ging dikwijls met de vriendin zeer last minute naar 1 of andere stad met vliegtuig voor 2 nachten. Vrijdagavond vertrekken en zondagavond terugkomen…

Als ge wat uitkeek had ge voor nog geen €60 pp een ticket heen en terug.

Ooit met vrienden om 6u20 opgestegen in Zaventem, om 8u landen, dagje rondwandelen en ‘s avonds de vlieger terug.
 
Zelf natuurlijk ook FOMO gedrag vertoond qua reizen vroeger, collega's uit arbeidersmilieu zie ik wel dwangmatig twee keer per jaar vliegen uit soort van compensatiegedrag.
 
Enkel handbagage, noisecanceling headphone, fasttrack security, nooduitgang plaatsen, altijd boek of x te lezen offline artikels op gsm, en vliegtuigreizen wordt op slag een zeer kalme ervaring zonder enige frustratie :)
 
Laatst bewerkt:
Vroeger meer als nu. In 2019 nog 10 trips gedaan, maar sindsdien kinderen (& Corona) en dan is het maar 1x per jaar.

City trips met kleine kinderen zijn niet echt de moeite en de grote vakanties doe ik graag met de auto.
 
Ik heb nooit geantwoord. Ik neem uit principe (milieuoverwegingen) geen vliegtuig om te reizen.
Voor 't werk moet ik af en toe wel ergens heen, maar dat is nu toch weeral 7 jaar geleden. Er is wel een tijd geweest (2003-2006) dat ik meerdere intercontinentale vluchten per jaar deed voor mijn werk (Thailand/USA/Brazilië). Maar die tijd is gelukkig voorbij.
Vond je het de moeite om die landen bezocht te hebben ondanks het feit dat je niet graag vloog (uit principe)? Mochten ze vliegen zo duur maken dat enkel de happy few het konden betalen zou dat wel beter zijn voor het milieu, maar ik zou het toch bijzonder jammer vinden om niet meer de kans te hebben om naar de andere kant van de wereld te gaan. En ja, je kan daar ook met de fiets, containerschip of auto geraken maar je weet wat ik bedoel :unsure: .
 
Vond je het de moeite om die landen bezocht te hebben ondanks het feit dat je niet graag vloog (uit principe)? .
Ik denk dat veel mensen een geromantiseerd beeld hebben van een zakenreis. Ik heb die landen niet echt bezocht, dat is rechtstreeks van de luchthaven naar kantoor of hotel. Daarna is dat gewoon de hele tijd door werken op de site, en dan 's avonds gaan eten in een restaurant en dan hotel. Ik heb op die trips eigenlijk - op één keer na* - nooit aan sightseeing gedaan. Ik ben dan wel in Bangkok geland, maar ik ken er alleen de luchthaven en de plek waar de taxi ons kwam ophalen :cool:

*toen er verkiezingen waren in Brazilië en een tussenvlucht niet beschikbaar was, waardoor we 10 uur moesten wachten tussen twee vluchten, en ik dus 4-5 uur in Sao Paulo heb rondgewandeld.
 
Zoveel mogelijk zolang het nog betaalbaar is. Niet dat ik graag vlieg, maar ik probeer zoveel mogelijk van de wereld te zien zolang het nog kan. Dit jaar 4 vluchten, vorig jaar 3. Pré-corona waren het er soms 5 of 6 per jaar omdat het toen veel goedkoper was en dan ging ik bv. wel eens voor een dagje naar Berlijn of een weekendje naar Vegas. Tegenwoordig is het toch al een stuk duurder en zijn het dus langere trips. Daardoor kan ik dus minder tripjes doen met de verlof die ik heb.
 
Ik denk dat veel mensen een geromantiseerd beeld hebben van een zakenreis. Ik heb die landen niet echt bezocht, dat is rechtstreeks van de luchthaven naar kantoor of hotel. Daarna is dat gewoon de hele tijd door werken op de site, en dan 's avonds gaan eten in een restaurant en dan hotel. Ik heb op die trips eigenlijk - op één keer na* - nooit aan sightseeing gedaan. Ik ben dan wel in Bangkok geland, maar ik ken er alleen de luchthaven en de plek waar de taxi ons kwam ophalen :cool:

*toen er verkiezingen waren in Brazilië en een tussenvlucht niet beschikbaar was, waardoor we 10 uur moesten wachten tussen twee vluchten, en ik dus 4-5 uur in Sao Paulo heb rondgewandeld.
Mijn vader ging vaak op zakenreis naar West-Afrika en heeft daar tussen de meetings toch wel een en ander kunnen zien. Als we op zondag belden kregen we soms "Mister M. is swimming in the pool" te horen. :unsure:
 
Ge moet nog de tijd en de energie hebben op zakenreis om dan nog iets te bezoeken. Ik ben eens op zakenreis in Zweden geweest in december, en het was dan om 3-4u in de namiddag al donker, dan moet je ook niet veel meer rondlopen buiten. En dan een paar keer in de UK geweest, maar dan in een gebied waar er in feite niks te doen was en ook weinig tijd om iets te gaan bezoeken.

Stel dat ik ooit naar NY of Zuid-Amerika zou moeten gaan voor het werk, dan zou ik daar wel enkele dagen vakantie proberen bij te nemen (of indien je in het weekend daar bent kan je er nog een citytrip van maken)
 
Ge moet nog de tijd en de energie hebben op zakenreis om dan nog iets te bezoeken. Ik ben eens op zakenreis in Zweden geweest in december, en het was dan om 3-4u in de namiddag al donker, dan moet je ook niet veel meer rondlopen buiten. En dan een paar keer in de UK geweest, maar dan in een gebied waar er in feite niks te doen was en ook weinig tijd om iets te gaan bezoeken.

Stel dat ik ooit naar NY of Zuid-Amerika zou moeten gaan voor het werk, dan zou ik daar wel enkele dagen vakantie proberen bij te nemen (of indien je in het weekend daar bent kan je er nog een citytrip van maken)
Soms wordt er toch iets georganiseerd door het bedrijf dat je ontvangt? Dat zal niet overal zo zijn, maar dan heb je gewoon pech lijkt me.
 
Ik ben ook niet dikwijls op zakenreis geweest :) Een keer of 5 denk ik dat ik echt naar het buitenland moest.

Ik heb wel eens een 2-3 dagen in de buurt van Londen gezeten, voor een groot event van het werk, maar dat was dan naar daar rijden, met de hele dag meetings in het hotel, dan dineren/feest in hetzelfde hotel, en dan de volgende dag naar huis. Dus in feite niks van Londen zelf gezien toen. Ik heb toen wel goed kunnen eten en drinken :)
 
Zakenreizen geraak je op de duur wel beu denk ik.

Mijn nonkel woont sinds ‘99 in Amerika en moest van 2000 tot 2016 maandelijks à tweemaandelijks een 5 tal dagen naar België, Londen, landen in Scandinavië en China vliegen.

Wel telkens business en betaald door de werkgever uiteraard maar na 16 jaar was de fun er ook wel af.
 
In mijn vorige functie ook geregeld op zakenreis. Ik was toen interne auditor voor een bedrijf dat in meer dan 100 landen actief is. Dat was dan telkens 2 weken, dus met een weekend ertussen waar je dan wel vanalles kon bezoeken en de toerist kon uithangen. Zo bijvoorbeeld 2 weken in Macau geweest tussen de gokchinezen, niet direct een plek waar ik anders snel zou komen. Al bij al klinkt een zakenreis wel leuker dan het is, ik reis enorm graag maar was toch telkens blij wanneer het gedaan was, ze sturen u geen 2 weken naar een duur hotel om daar te gaan niksen. Dat was altijd snel & lang doorwerken om te zorgen dat alles rondraakte.
 
Laatst bewerkt:
In mijn vorige functie ook geregeld op zakenreis. Ik was toen interne auditor voor een bedrijf dat in meer dan 100 landen actief was. Dat was dan telkens 2 weken, dus met een weekend ertussen waar je dan wel vanalles kon bezoeken en de toerist kon uithangen. Zo bijvoorbeeld 2 weken in Macau geweest tussen de gokchinezen, niet direct een plek waar ik anders snel zou komen. Al bij al klinkt een zakenreis wel leuker dan het is, ik reis enorm graag maar was toch telkens blij wanneer het gedaan was, ze sturen u geen 2 weken naar een duur hotel om daar te gaan niksen. Dat was altijd snel & lang doorwerken om te zorgen dat alles rondraakte.
Dat is waar, het is geen plezierreis maar je hebt het dan toch maar gehad en weer een stukje van de wereld gezien.
 
Mochten ze vliegen zo duur maken dat enkel de happy few het konden betalen zou dat wel beter zijn voor het milieu,
*triggered*
Minder vliegen zou het milieu geen snars helpen...

Voor data en echte oplossingen, zie 'hoe een klimaatramp vermijden' van Bill Gates. :)

Ik ben dan wel in Bangkok geland, maar ik ken er alleen de luchthaven en de plek waar de taxi ons kwam ophalen.
En die plek heette "golden vip thai massage" :p
 
Toch redelijk wat mensen hier die nooit of zeer weinig vliegen, al dan niet uit milieuoverwegingen. Zij blijven altijd in een straal van 1000km rond hun huis ofzo of hoe gaan die mensen op reis naar iets verdere bestemmingen?

Ik zou niet meer kunnen vliegen toch een serieuze daling in m'n levenskwaliteit vinden. Niet meer geregeld bv. een half weekje naar Athene op citytrip, of naar Agadir voor zon, souks en muntthee kunnen vliegen. We zijn van plan om rond de jaarwisseling een 2-tal maanden naar Thailand en Cambodia te gaan, en ik vroeg me af hoe je daar zelfs zou kunnen geraken zonder vliegtuig. Drie maanden onderweg zijn met een schip zoals Francis Garnier?

En die plek heette "golden vip thai massage" :p

Met een serieuze knipoog. :oi22:
 
En die plek heette "golden vip thai massage" :p
Niet direct neen. Ik overnachtte wel in Pattaya, omdat de enige plek was waar ze fatsoenlijke hotels hadden in de buurt van het bedrijf dat ik bezocht.
Maar ook daar moet ik je ontgoochelen: dat was in een afgesloten hotel complex (Marriot).
 
Terug
Bovenaan