Hoeveel keer per jaar neem je het vliegtuig ?

Hoeveel keer neem je het vliegtuig

  • Nooit

    Stemmen: 16 11,9%
  • 1 keer om de 3 jaar

    Stemmen: 27 20,0%
  • 1 keer per jaar

    Stemmen: 27 20,0%
  • 2-3 keer per jaar

    Stemmen: 34 25,2%
  • 3-5 keer per jaar

    Stemmen: 15 11,1%
  • 5-10 keer per jaar

    Stemmen: 9 6,7%
  • +10 keer per jaar

    Stemmen: 7 5,2%

  • Totaal aantal stemmers
    135
Ik snap wat je bedoelt, en zeker als je op reis gaat is dit allemaal wel tof en spannend.


Maar ik vraag me af, journalisten , die moeten dat toch echt wel anders ervaren? Als ik bepaalde journalisten zie op het VTM nieuws, vandaag zitten ze in China, morgen zitten ze in Afrika bij wijze van spreken.... Na een duur ben je dat toch grondig beu lijkt me. Bovendien zitten die met deadlines, en als ze zoveel vliegen, heb je ook meer kans op vertragingen....

Nee ik zou het echt niet leuk vinden zo vaak het vliegtuig moeten nemen, voor mijn werk. En dan nog es deadlines halen.
Vergeet niet dat die journalisten waarschijnlijk frequent flyers zijn, en die dus privileges hebben waar de occasionele reiziger niet van kan genieten.
Lounge access, Priority Boarding, ... En 't hangt er ook vanaf wat die journalist moet doen. Die nemen bijvoorbeeld een interview af en dat wordt nadien verwerkt in de productiekamer. Het enige dat mij wat lastig lijkt, is de research voor een interview/reportage. Maar daar hebben die waarschijnlijk ook wel de nodige hulp bij.
 
Als heen en terug als 1 telt tussen de vijf en de tien. Had ik het geld/tijd zat ik nog aan veel meer.
Allemaal privé?

Vroeger jaarlijks.
Enkele jaren geleden voor het werk 'vaak' het vliegtuig genomen (~8 keer?)
Nu is het denk ik zo'n 2 keer op 3 jaar, niet meer jaarlijks alleszins. Ik ben wat vaker met de auto op reis beginnen gaan.
 
Allemaal privé?

Vroeger jaarlijks.
Enkele jaren geleden voor het werk 'vaak' het vliegtuig genomen (~8 keer?)
Nu is het denk ik zo'n 2 keer op 3 jaar, niet meer jaarlijks alleszins. Ik ben wat vaker met de auto op reis beginnen gaan.
Ja, stuk of vijf city trips per jaar en dan twee iets langere zo ongeveer probeer ook zeker om de twee jaar naar familie in Griekenland te gaan.

Is het supermilieubewust? Het zal ongetwijfeld niet maar om uren in een wagen te zitten en naft, peage etc te betalen daar pas ik momenteel voor. Zeker de jaren 21-22 was vliegen ook echt goedkoop evengoed als hotels, mensen waren al lang blij dat je terug wou vliegen of op hotel wou met heel het coronagebeuren.

In 2021 (vanaf juni) tot eind 2022 met het vliegtuig uit het hoofd gedaan, Malta, Kos, Samos, Tenerife, Praag, Kopenhagen, Stockholm, Madeira, Boedapest, Ljubljana.

Zijn er een paar bij die niet ondoenbaar zijn met de wagen (en voor Kopenhagen bv wel met trein naar Amsterdam om dan tussenstop in Brussel ofzo was goedkoper dan in Brussel vertrekken :D ) maar tis echt niks voor mij rijden met de wagen naar zo'n bestemming.
 
Laatst bewerkt:
het is volgend jaar 10 jaar geleden.
altijd gedacht dat ik meer zou reizen in mijn leven, maar het komt er niet van. jammer eigenlijk.
 
Privé een twee à drietal keer per jaar (zeker als Antwerpen-LCY operationeel is); voor het werk minstens maandelijks.
 
Ja, stuk of vijf city trips per jaar en dan twee iets langere zo ongeveer probeer ook zeker om de twee jaar naar familie in Griekenland te gaan.

Is het supermilieubewust?
Het was geen kritiek hoor.
Ik vond het gewoon erg veel voor in privé (en ook dit is geen verdoken kritiek ofzo)
 
Ik heb nooit geantwoord. Ik neem uit principe (milieuoverwegingen) geen vliegtuig om te reizen.
Voor 't werk moet ik af en toe wel ergens heen, maar dat is nu toch weeral 7 jaar geleden. Er is wel een tijd geweest (2003-2006) dat ik meerdere intercontinentale vluchten per jaar deed voor mijn werk (Thailand/USA/Brazilië). Maar die tijd is gelukkig voorbij.
 
Ik snap wat je bedoelt, en zeker als je op reis gaat is dit allemaal wel tof en spannend.


Maar ik vraag me af, journalisten , die moeten dat toch echt wel anders ervaren? Als ik bepaalde journalisten zie op het VTM nieuws, vandaag zitten ze in China, morgen zitten ze in Afrika bij wijze van spreken.... Na een duur ben je dat toch grondig beu lijkt me. Bovendien zitten die met deadlines, en als ze zoveel vliegen, heb je ook meer kans op vertragingen....

Nee ik zou het echt niet leuk vinden zo vaak het vliegtuig moeten nemen, voor mijn werk. En dan nog es deadlines halen.
ik heb zo nen maat die maandelijks of twee maandelijks wel naar de US of dergelijke vliegt voor het werk. Altijd business class. Soms eens een gratis upgrade naar first class. Die fotos die hij dan in de whatsappgroep gooit zijn echt wel :drool:
uw eigen pantoffels op de vlucht, laatste moderne filmen beschikbaar, eten om u tegen te zeggen, De lounge voor business class voor het vertrek... Echt wel de moeite maar zijn vaak vliegtuigtickets die 7k kosten. Hallucinant feitelijk
 
het is volgend jaar 10 jaar geleden.
altijd gedacht dat ik meer zou reizen in mijn leven, maar het komt er niet van. jammer eigenlijk.

Moet je doen, anders ga je er spijt van hebben. Weinig zaken die het leven het meer waard maken dan reizen.
 
ik heb zo nen maat die maandelijks of twee maandelijks wel naar de US of dergelijke vliegt voor het werk. Altijd business class. Soms eens een gratis upgrade naar first class. Die fotos die hij dan in de whatsappgroep gooit zijn echt wel :drool:
uw eigen pantoffels op de vlucht, laatste moderne filmen beschikbaar, eten om u tegen te zeggen, De lounge voor business class voor het vertrek... Echt wel de moeite maar zijn vaak vliegtuigtickets die 7k kosten. Hallucinant feitelijk

Goh, ik denk dat je het te zeer romantiseert. Sure, het is comfortabel & fancy, maar na een keer of 2 ben je daar toch ook wel op uitgekeken.
Hier altijd business, puur voor het comfort van het reizen en omdat ik toch ietwat scherp ter plekke moet aankomen; het is aangenaam om meer plaats te hebben, te kunnen slapen en geen last te hebben van mensen rondom and it beats economy anytime, maar dat eten is ook maar vliegtuigeten (beter weliswaar but still), dat slapen is ook maar op een veel te klein plekske uiteindelijk, die sloefen doe je uiteindelijk toch niets mee en die lounges zijn goed om een douche te nemen en toeristen te vermijden. De dag dat ik op een uur of 2 in NY, SF of Shanghai kan staan, spendeer ik toch met alle plezier daar geld aan ipv business/first.
 
Goh, ik denk dat je het te zeer romantiseert. Sure, het is comfortabel & fancy, maar na een keer of 2 ben je daar toch ook wel op uitgekeken.
Hier altijd business, puur voor het comfort van het reizen en omdat ik toch ietwat scherp ter plekke moet aankomen; het is aangenaam om meer plaats te hebben, te kunnen slapen en geen last te hebben van mensen rondom and it beats economy anytime, maar dat eten is ook maar vliegtuigeten (beter weliswaar but still), dat slapen is ook maar op een veel te klein plekske uiteindelijk, die sloefen doe je uiteindelijk toch niets mee en die lounges zijn goed om een douche te nemen en toeristen te vermijden. De dag dat ik op een uur of 2 in NY, SF of Shanghai kan staan, spendeer ik toch met alle plezier daar geld aan ipv business/first.
Mijn 4 vluchten waren allemaal bulk, Mijn knieen tegen de zetel voor mij (bijna 1.90 meter) Eten dat op niets trekt, uren aanschuiven voor inchecken en uw valies... Maw mijn frame of reference ligt ver daarbuiten :p
 
Ik zit gemiddeld rond de 1x per jaar.
Vooral om financiële redenen eigenlijk... Ik heb namelijk het geld, en de tijd, niet om 2 verre reizen te doen per jaar maar vanaf dat het verder is dan Parijs of Londen vlieg ik wel ipv de trein te nemen, gewoon omdat dit snel een paar €100 scheelt.
Jammer eigenlijk want ik vind een trein veel aangenamer (minder gezeik qua boarding en controles, meer ruimte en je komt vaak aan in het centrum ipv op 25km van waar je eigenlijk moet zijn)

Het jaar dat ik in Ierland woonde keerden wij gemiddeld om de 2 maand voor een weekend naar huis dus toen wel vaak gevlogen.
 
Pakweg om de 2-3 jaar voor privé, dus vakanties.
3-5 keer per jaar voor het werk, en meestal ver. Over laatst eens ruw geteld en zit al over de 250,000 km werk en reizen samengeteld (wel 90% werk), verschoot er zelf van :eek:

Het hele proces van wachten/inchecken/overstappen ben ik intussen grondig beu, hoewel wachten in zekere zin wel went. Zou er me nooit in opjagen want dat brengt toch niet op. Het vliegen zelf vind ik in zekere zin nog steeds aangenaam, ook al zijn het lange vluchten in economy.

Er zijn collega's die even frequent vliegen als mij en na meer dan 5 jaar nog steeds niet geïnvesteerd hebben in een goede noise canceling koptelefoon. Waanzin vind ik dat, de beste aankoop ooit, verandert compleet de ervaring van lange vluchten.
 
Oei, ben hier precies nogal een uitzondering. In heel mijn leven 3x gevlogen (op 3 jaar tijd) voor het werk. Sindsdien (2018) niet meer, en daarvoor ook nooit. En waarschijnlijk nooit meer. Gaan gewoon nooit zo ver weg op vakantie en met auto vind ik gemakkelijker.
 
1x per jaar normaliter. Maar ik vermijd het meer en meer. Ik haat de volledige luchthaven ervaring. Parkeren is duur, de taxi nemen naar daar idem. Om dan in de rij te gaan staan voor belachelijk lange tijd als je koffers mee hebt. En vragen ze al om 2u op voorhand af te komen. Loop je daar door die mierennest en zit je je wat te vervelen in de terminal.

Dan in dat vliegtuig. Tickets zijn belachelijk duur weer, dus privé vlieg je economy. Zit daar een stinkende mens naast u die als hobby kaas verzamelt onder zijn oksels. Twee vluchten geleden zat ik naast iemand en die had handen met bruine korsten aan én die haalde gewoon een fucking boterham met kaas boven mid flight. En met alle respect voor de zwaardere mensen onder ons, maar dat is ook niet fijn om naast te zitten. En ik zit zelden naast een slanke jongedame die haar arm op haar territorium houdt en naar bloemetjes ruikt. En dan zit je daar gewoon in een metalen koker gelijk bonen in blik te wachten tot het gedaan is.

Dan landen en dat debiel geklap aan horen. Vervolgens beginnen de formule 1 piloten, nog voor men volledig stil staat, zich al los te klikken en recht te staan om dan de gang compleet te blokkeren. Dan krijg je het privilege om daar naar een of andere mens zijn bezwete reet te staren indien je in het gangpad zit. En dan gaat de asociale tour verder want dan begint de helft tergend traag te stappen ondanks dat ze zo ongeduldig waren om recht te staan en de andere helft zou zijn eigen moeder in twee plooien om toch maar door dat gangpad te kunnen sprinten alvorens de vorige rijtjes het vliegtuig hebben verlaten. Ik probeer terwijl gewoon mijn handbaggage te nemen zonder er per ongeluk iemand er mee op zijn tokus te meppen en te hopen dat mijn vriendin niet in haar Italiaanse furie ontsteekt omdat het gedrag van andere mensen te spuigaten uitloopt.

Dan kom je aan de baggageband, waar je ook nog eens 15-30 minuten mag wachten tot je koffer verschijnt. Als de baggage vervoerders niet staken tenminste.

En dan een taxi nemen naar je Airbnb of hotel, waarbij ze je in elk land proberen af te zetten langs alle kanten. Of een huurwagen afhalen, wat ook vaak een kut avontuur is en vaak peperduur. Vorige keer mocht ik mijn vakantie beginnen door twee uur te wachten tot die marginalen eindelijk begonnen met iedereen die er stond op te lichten want plots lagen daar andere contracten dan wat wij met Sunny Cars hadden afgesproken. Sunny Cars zelf was ook 0 behulpzaam.

Dan ben je intussen al snel 6-8 uur verder en talloze honderden euro's lichter.

Binnen Europa pak ik dus gewoon de wagen, tenzij ik naar een eiland wil gaan.
 
Laatst bewerkt:
2 keer in mijn leven.

1 keer toen ik als 21 jarige slungel op erasmus mocht in Engeland en alles zelf mocht regelen.

1 keer in 2018 dacht ik voor een trip naar Japan met vrienden.

Ben niet zo'n vlieg- of vakantiefanaat.

Ik zit liever in mijne zetel.
 
Mijn 4 vluchten waren allemaal bulk, Mijn knieen tegen de zetel voor mij (bijna 1.90 meter) Eten dat op niets trekt, uren aanschuiven voor inchecken en uw valies... Maw mijn frame of reference ligt ver daarbuiten :p

Ah maar dat is de standaard reis-ervaring eh ;-).

Altijd maximaal op handbagage vliegen, online inchecken en priority queue nemen, helpt al veel wel. Als het even kan ook enkel direct flights; connecties zijn vaak killing.
 
Ah maar dat is de standaard reis-ervaring eh ;-).

Altijd maximaal op handbagage vliegen, online inchecken en priority queue nemen, helpt al veel wel. Als het even kan ook enkel direct flights; connecties zijn vaak killing.
Ik zou uw tips met harte willen aannemen moest het angstzweet me niet uitbreken elke keer ik nog maar aan een vliegtuig denk.
De laatste keer dat ik gevlogen heb was ik de nacht ervoor nog stevig op mijn lappen geweest, Strontzat om 7 uur smorgens toegestuikt op het appartement om om 8 uur op de luchthaven te zijn. Ik heb geen oog toegedaan op die vlieger. :D Toen wist ik... dit is echt niets voor mij.
 
Terug
Bovenaan