Vraag me af wat effectief het effect van kindergeld op aantal kinderen maken is
Effect = 0, of verwaarloosbaar op lange termijn.
Polen heeft sinds 2016 kindergeld (voordien niets), namelijk 125 euro per kind. Tegenwoordig zelfs 200 euro per kind.
Geboortecijfer heeft 2 of 3 jaar een opflakkering gekend, maar is ondertussen al lang onder het niveau van 2015.
Daarnaast heeft Polen ook een van de gulste zwangerschapsverloven voor vrouwen: vanaf dat je zwanger bent, kan je naar de dokter voor een ziektebriefje waarmee je 100% betaald thuis kan blijven tot de bevalling (mijn vrouw is na 3 maanden thuisgebleven tot aan de bevalling). Na de geboorte van je kind krijg je als moeder nog 6 maanden aan 100% betaald zwangerschapsverlof, of 12 maanden aan 80%.
Ook kan je als ouder van een kind onder 6 jaar niet verplicht worden om op kantoor te komen werken als je firma de mogelijkheid aanbiedt om van huis te werken.
Ook krijg je als ouder van een kind onder 14 jaar twee extra verlofdagen per jaar (niet cumuleerbaar).
En toch heeft Polen een van de laagste geboortecijfers in heel Europa. Kan natuurlijk zijn dat het zonder deze gulle maatregelen nog lager zou ligen, dat kan.
Wat echter heel hard tegenwerkt is enerzijds het quasi totaalverbod op abortus, waardoor vrouwen veel minder risico nemen, maar anderzijds de economische factor. Meer dan de helft van alle mensen onder 35 jaar oud woont nog bij de ouders thuis wegens de veel te dure en krappe huizenmarkt. Moeilijk om een familie te stichten als je geen eigen woonst hebt.
Ook zijn er veel plaatsen te kort in kinderopvang waardoor die heel duur zijn (500 euro per maand, excl kost van eten/activiteiten, is meer regel dan uitzondering) en die ook zonder problemen hun eigen regels kunnen opstellen zoals geen kinderen onder de 1 jaar oud, etc.
Allez, die paar honderd euro aan kindergeld elke maand gaan daar weinig verandering in brengen in het totale plaatje.
Belgie is natuurlijk een ander land met een andere situatie, maar ik durf wel stellen (zeker gelet op de algemene welvaart) dat voor de overgrote meerderheid van de mensen dat kindergeld weinig stimulant was, of een groot effect heeft op het budget achteraf.
Ik zou dan ook denken aan kindergeld enkel voor mensen die onder een bepaale inkomensdrempel vallen. Iedereen onder het mediaansalaris bv (gewoon lukraak voorbeeld, pin me er niet op vast).