Hoe zou jij de begroting in orde brengen?

Besparen of belastingen?

• Besparingen

• Belastingen

• Besparingen en belastingen

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Maar is dat niet een redelijk Belgische kijk? Dat loopt in de meeste (beschaafde) landen toch wel ok? En gezien de overheid heel wat controle heeft over het leerplan/erkenning, is een heel parallel net werkelijk een bescherming tegen wat jij vreest?
Bij mijn weten bestaan er in al onze buurlanden private en publieke scholen, waarbij die eerste al dan niet zoals bij ons georganiseerd zijn in een koepelorganisatie. Je ziet in veel landen dat de overheid zich inhoudelijk steeds nadrukkelijker mengt in het curriculum, dat is dankzij de macht van de koepels en het heilige principe van de onderwijsvrijheid bij ons echt een stuk moeilijker.

Qua onderwijs hebben we zelfs meer dan twee onderwijsnetten hé. Ik snap de bedenkingen daar, maar dan evolueer je wel heel snel naar een zuiver staatsgestuurd onderwijs. En da's allemaal oké zolang de staat enigszins door deftige mensen wordt gerund, maar in de tijden waarin we leven ...

Je mag toch nu ook wel zeggen wat vandaag nog het verschil is tussen gemeenschapsonderwijs én het stedelijk/gemeentelijk/provinciaal onderwijs? Ik snap nog het verschil tussen het vrij onderwijs en de rest.
Maar nu heb je eigenlijk drie "staatsniveau's" die middelbare scholen kunnen hebben :p. Gemeentes, gemeenschappen en provincies.
Dan heb ik ook iets van. 1 bevoegdheid hoort tot 1 niveau. Dan vraag ik mij toch ook af waarom ieder niveau zijn eigen imperium moet opbouwen :p.

Onderwijs is voor mij gemeenschapsbevoegheid dus ik zie niet in waarom provincies middelbare scholen moeten oprichten.

Als we alleen kunnen invoeren waarvoor animo is gaan we de boeken rap kunnen toe doen.
Maar dat is wel de weg die we opgaan hoor, dat was dan ook mijn punt.

Allez, bijvoorbeeld, waarom hebben we net een systeem zo lek als een zeef wanneer het over fiscale fraude gaat? Dat is toch enkel omdat het voor een groot deel van het electoraat not done is dit efficiënter te maken en bepaalde partijen hierin meegaan?

En zo is het met elke maatregel, je kan heel moeilijk iets uitvoeren dat een grote groep mensen treft. Ja zoiets als het huwelijksquotiënt afschaffen, dat zal er wel komen: een (gemarginaliseerde) minderheid die dat zal merken.

maar de oplossing die hier wordt aangeboden is belastingen omhoog, besparing of beide.

Verhoog je enkel de belastingen, raak je de werkende mensen en bestaat de kans dat de grootverdieners hunne boel pakken en verhuizen naar het buitenland

Bespaar je, ga je de zwakkere personen raken, bepaalde werkende mensen in armoede duwen. Grootverdieners gaan dit waarschijnlijk kunnen dragen.

Doe je beide, raak je iedereen maar vooral de werkende mens die langs 2 kanten gepakt wordt.
Nederland heeft een gelijkaardige welvaart en sociale zekerheid en ze hebben minder belastingen, toch hebben zij geen noemenswaardig begrotingstekort. Ik denk niet dat er iets is dat Nederland kan dat wij onmogelijk kunnen. Onze buurlanden bewijzen dat een sociale welvaartmaatschappij met redelijke belastingen en een begroting die op orde is wel degelijk mogelijk is. Niet dat we hen exact meten kopiëren maar het is ook duidelijk geen onbereikbare utopie.

Cfr die link: 13.1 riziv uitkeringen en 6.4 werkloosheid/loopbaanonderbreking. Als ze die kunnen halveren dan ben je toch al een eind verder zonder aan sociale afbraak te doen. Gedaan met burnouts/depressies te blijven financieren: werk geneest. Gedaan met doppen: werk emancipeert.

10 miljard besparing + opbrengsten belastingen uit werk.
Toevallig iemand in de vriendenkring die onlangs zelfmoord gepleegd heeft na terug te moeten gaan werken met een burnout.
Dus fuck off met die zever dat een burnout genezen wordt door te gaan werken.

Allez, bijvoorbeeld, waarom hebben we net een systeem zo lek als een zeef wanneer het over fiscale fraude gaat? Dat is toch enkel omdat het voor een groot deel van het electoraat not done is dit efficiënter te maken en bepaalde partijen hierin meegaan?
Omdat het huidige systeem veel te complex is en veel te veel ruimte laat voor interpretatie, ontwijking en fraude.
Het begint al bij "ik vul altijd 800€ aan dividenten in ook al krijg ik zo veel niet".
Laat voor dat soort dingen altijd bewijslast in PDF toevoegen (koppel u attachment aan een vakje) en laat daar dan achteraf een getraind AI model over gaan. Ik ben er zeker van dat:
1. Fraude significant zal verminderen want de durf zal minderen.
2. De belastingsinkomsten omhoog gaan zonder dat je "de eerlijke mens" gaat straffen.

Bij mijn weten bestaan er in al onze buurlanden private en publieke scholen, waarbij die eerste al dan niet zoals bij ons georganiseerd zijn in een koepelorganisatie. Je ziet in veel landen dat de overheid zich inhoudelijk steeds nadrukkelijker mengt in het curriculum, dat is dankzij de macht van de koepels en het heilige principe van de onderwijsvrijheid bij ons echt een stuk moeilijker.
Maar ons vrij net, dat zijn toch geen private scholen zoals in het buitenland? Wij heb gesubsidieerd onderwijs in verschillende netten, en daardoor concurrerende scholen op sommige plaatsen. Ik weet (oprecht) niet of dat in de buurlanden ook zo is.

Omdat het huidige systeem veel te complex is en veel te veel ruimte laat voor interpretatie, ontwijking en fraude.
Het begint al bij "ik vul altijd 800€ aan dividenten in ook al krijg ik zo veel niet".
Laat voor dat soort dingen altijd bewijslast in PDF toevoegen (koppel u attachment aan een vakje) en laat daar dan achteraf een getraind AI model over gaan. Ik ben er zeker van dat:
1. Fraude significant zal verminderen want de durf zal minderen.
2. De belastingsinkomsten omhoog gaan zonder dat je "de eerlijke mens" gaat straffen.
Als ik hier de thread "fraude door zelfstandigen" lees heb ik niet echt de indruk dat het enkel hieraan ligt hoor. Overigens ben je naast de kwestie bezig, volgens mij zijn zo'n dingen nooit aangepakt omdat er dus...weinig animo voor is.

Ne
Nederland heeft een gelijkaardige welvaart en sociale zekerheid en ze hebben minder belastingen, toch hebben zij geen noemenswaardig begrotingstekort. Ik denk niet dat er iets is dat Nederland kan dat wij onmogelijk kunnen. Onze buurlanden bewijzen dat een sociale welvaartmaatschappij met redelijke belastingen en een begroting die op orde is wel degelijk mogelijk is. Niet dat we hen exact meten kopiëren maar het is ook duidelijk geen onbereikbare utopie.

Kort samengevat: de centen die de Gasbel onder Nederland hebben opgeleverd, zitten in hun pensioenfondsen.

Zij hebben een hele andere pensioen opbouw dan België en dus valt die giga post in de begroting weg.

Dus eigenlijk is uw oplossing: we gaan gas oppompen om ons begrotingstekort te vullen.

Lachgas misschien, door alle Belgen moppen.

- Beperking van werkloosheid in tijd -> Dan gaat die mens gewoon daarna over op het OCMW , zelfde kost , ander potteke
- Afschaffing kindergeld -> Er is iets van te zeggen. Anderzijds denk ik dat het huidige hervormde systeem al goedkoper is dan het vorige systeem. En een overheid mag mensen met kinderen iets of wat financieel ondersteunen.
Daar verschillen je gedachten met vele denk ik.
Beperking in werkloosheidsuitkering en OCMW vind ik dat ook daarbij hoort.
De overheid moet mijn kinderen niet ondersteunen, ik kies voor kinderen dus ik onderhoud ze zelf. Mijn buurman moet hier echt niet voor bijdragen, idem zoals ik niet voor zijn geïsoleerde muren wil bijdragen.

Maar ons vrij net, dat zijn toch geen private scholen zoals in het buitenland? Wij heb gesubsidieerd onderwijs in verschillende netten, en daardoor concurrerende scholen op sommige plaatsen. Ik weet (oprecht) niet of dat in de buurlanden ook zo is.
Die zijn vaak ook (deels) gesubsidieerd. In Nederland is het Bijzonder Onderwijs (het Vrij Onderwijs bij ons) ook gewoon bekostigd door de overheid.

Daar verschillen je gedachten met vele denk ik.
Beperking in werkloosheidsuitkering en OCMW vind ik dat ook daarbij hoort.
De overheid moet mijn kinderen niet ondersteunen, ik kies voor kinderen dus ik onderhoud ze zelf. Mijn buurman moet hier echt niet voor bijdragen, idem zoals ik niet voor zijn geïsoleerde muren wil bijdragen.
Aangezien kinderen letterlijk de toekomst zijn, het systeem draaiende zullen houden, en we nu ook al enkel door migratie geen bevolkingskrimp hebben, vind ik kindergeld nu wel redelijk logisch eigenlijk. Voor mij is dat toch wel iets vrij fundamenteel, los van het feit dat ik het ook zonder zou kunnen.

Laatst bewerkt:
Aangezien kinderen letterlijk de toekomst zijn, het systeem draaiende zullen houden, en we nu ook al enkel door migratie geen bevolkingskrimp hebben, vind ik kindergeld nu wel redelijk logisch eigenlijk. Voor mij is dat toch wel iets vrij fundamenteel, los van het feit dat ik het ook zonder zou kunnen.
Vraag me af wat effectief het effect van kindergeld op aantal kinderen maken is

Maar ze hebben wel nog altijd dezelfde problemen o.a https://www.volkskrant.nl/dossier/wooncrisis/?referrer=https://www.google.com/

Er is nog altijd (meer?) criminaliteit enz...

Belastingen kunnen minder, maar dan mag er niet meer armoede zijn.

Ne

Kort samengevat: de centen die de Gasbel onder Nederland hebben opgeleverd, zitten in hun pensioenfondsen.

Zij hebben een hele andere pensioen opbouw dan België en dus valt die giga post in de begroting weg.

Dus eigenlijk is uw oplossing: we gaan gas oppompen om ons begrotingstekort te vullen.

Lachgas misschien, door alle Belgen moppen.
Nederland verdient nu enkele miljarden per jaar met gas (en aangezien ze stoppen is dat een inkomstenbron die nog kleiner zal worden) sinds de start van de winning van gas was dat gemiddeld zo'n 6 miljard per jaar. Het huidig Belgisch begrotingstekort is 25 miljard. Nederland heeft nu een begrotingstekort van 0,9%, zonder dat gas zou dat misschien 1,3% zijn, In België kijken we naar 4,6% tekort. Dat gas zou helpen, maar zou ruim onvoldoende zijn om ons probleem op te lossen.

Laatst bewerkt:
Die hun sociale zekerheid is toch helemaal niet gelijkaardig ?

Covid heeft dat destijds ook nog bewezen. Denk al maar gewoon aan het feit dat hun noodbedden een pak lager waren. Of het feit dat men van Nederland bij ons komt shoppen voor de bediening van dokters en dergelijke meer .

Die hun sociale zekerheid is toch helemaal niet gelijkaardig ?

Covid heeft dat destijds ook nog bewezen. Denk al maar gewoon aan het feit dat hun noodbedden een pak lager waren. Of het feit dat men van Nederland bij ons komt shoppen voor de bediening van dokters en dergelijke meer .
Maar ze hebben wel nog altijd dezelfde problemen o.a https://www.volkskrant.nl/dossier/wooncrisis/?referrer=https://www.google.com/

Er is nog altijd (meer?) criminaliteit enz...

Belastingen kunnen minder, maar dan mag er niet meer armoede zijn.
Uiteraard hebben ze nog problemen, en andere problemen dan ons maar Nederland heeft denk ik, net zoals wij, één van de beste sociale zekerheden van de wereld, dus het lijkt me dat zoiets met de budgettaire ruimte die we hebben, perfect haalbaar moeten zijn.

Ik zeg niet dat we ze moeten nadoen, maar het feit dat Nederland bestaat toont aan dat de combinatie redelijke belastingen, goede sociale zekerheid en een begroting op orde wel een mogelijkheid is.

Uiteraard hebben ze nog problemen, en andere problemen dan ons maar Nederland heeft denk ik, net zoals wij, één van de beste sociale zekerheden van de wereld, dus het lijkt me dat zoiets met de budgettaire ruimte die we hebben, perfect haalbaar moeten zijn.

Ik zeg niet dat we ze moeten nadoen, maar het feit dat Nederland bestaat toont aan dat de combinatie redelijke belastingen, goede sociale zekerheid en een begroting op orde wel een mogelijkheid is.
Maar wat zijt ge met een begroting die op orde is en minder belastingen, als er een wooncrisis is, veel criminaliteit enz...

Maar wat zijt ge met een begroting die op orde is en minder belastingen, als er een wooncrisis is, veel criminaliteit enz...
Het is niet alsof België geen dergelijke problemen heeft: Brussel, een nog hogere armoede dan in Nederland zie ik, en qua woningen is het tekort aan sociale woningen hier toch ook een wederkerend thema. Het gaat er niet om ze geen geen problemen hebben, maar dat ze, alles samengenomen, vrij gelijkaardig zijn aan ons (met de dubbele combinatie van lagere belastingen en een lager tekort)

Dat is toch een verkeerde vergelijking ? Is er nu geen wooncrisis ? Is er geen criminaliteit ?

We betalen nu ik dacht 10 miljard rentelasten per jaar voor de schuld af te betalen. Brengt dat iets op ten bate van de wooncrisis of criminaliteit?

Wat niet wil zeggen dat je geen geld mag spenderen aan het indijken van die problemen. Maar dat wil ook niet zeggen dat je geld moet door ramen en deuren gooien omdat die zaken aanwezig zijn.

De oplossing komt uit de combinatie van besparingen en extra belastingen. Waarbij die extra belastingen daarom niet nieuwe belastingen moeten zijn maar het dichtdraaien van de achterpoortjes die toelaten om belastingen te ontwijken. Actualisatie van de huidige belastingen naar iets dat zinvol is.

En misschien ook eindelijk eens focussen op de rode lijnen in plaats van de uitzonderingen. Waarbij uitzonderingen dan ook naast het net vissen. Ook al is dat niet 100% fair.

Het is niet alsof België geen dergelijke problemen heeft: Brussel, een nog hogere armoede dan in Nederland zie ik, en qua woningen is het tekort aan sociale woningen hier toch ook een wederkerend thema. het gaat er niet om ze geen geen problemen hebben, maar dat ze, alles samengenomen, vrij gelijkaardig zijn aan ons.
Ik vermoed dat Rotterdam en Amsterdam ook meer armoede heeft dan Beek.

Het gaat erom dat hun beleid op niets trekt als ze de problemen niet kunnen oplossen.

Dat hun begroting in orde is, maakt niet uit.

Terug
Bovenaan