Dure externen betalen zodat je kan uitpakken met "minder ambtenaars" is dan ook een recept dat al eens geprobeerd werd dacht ik. Al zijn er door onze verschillende (en te veel en te overlappende) overheidstakken altijd wel ergens extra ambtenaars aangenomen.Die deftige IT'ers zou geen probleem mogen zijn gezien er best veel freelancers actief zijn waarvan een deel aan de hoogste tarieven die in ons land worden betaald. Al heb ik bij bepaalde platformen van de overheid als gebruiker niet de indruk dat er daar deftige IT'ers aan gewerkt hebben - al kan dat ook aan de gebruiker liggen.
Die echt gegeerde en zeldzame profielen in het onderwijs, ja - deels een roeping maar we kunnen niet ontkennen dat de gelijkheid van verloning daar ook speelt, maar ook elders heeft men daar de nodige problemen mee hoor.
Vanaf je begint over "het is een roeping", klinkt dat voor mij vooral als toegeven dat de verloning of omstandigheden niet zo geweldig zijn. En op zich verdien je niet slecht in het onderwijs, maar als master wiskunde, chemie, fysica, ingenieurswetenschappen, ... is de verloning in de privé doorgaans beter, alles bij elkaar genomen, zonder door de halve maatschappij als een profiteur met veel vakantie te worden bekeken.