Hoe zou jij de begroting in orde brengen?

Besparen of belastingen?

• Besparingen

• Belastingen

• Besparingen en belastingen

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Stom voorbeeld van de, in mijn ogen, uitdeelpolitiek. Ik zit bij de CM, dochter staat bij mij. We laten haar zwemlessen (nuja, watergewenning) volgen. Dat is ocharme 120 EUR voor zo'n 3 maand. Na de activiteit kan ik dan een attest afprinten en dat met zo'n sticker in de bus van de CM steken om 20 EUR terug te krijgen. Ik snap dat dit soort zaken ooit als een goedbedoeld initiatief mensen moest aanzetten tot sporten, maar zijn dat soort leukigheden nu nodig volgens de huidige financiële toestand van het land?

Het wordt nog veel beter. Die van ons gaan op sportkampje in de paasvakantie. Kost 7.73 per kind per dag (zal wel ergens via de gemeente gesubsidieerd worden). Inschrijven kan per dag. Dat is in de grote sporthal van de gemeente. Op een dag zijn daar gemakkellijk 100+ kleuters.

Tel even mee.

- We krijgen fiscale attesten waar dus iemand voor 100 kinders manueel attesten mag maken want met de hand geschreven en stempel. Indienen bij CM en 5 euro per dag per kind terug.
- Fiscaal attest kunnen we nog eens indienen bij de overheid voor kinderopvang. Nog eens 30% van 7.73 terug.
- Zelfde fiscaal attest kunnen we nog eens bij de vakbond van de madam indienen en nog eens 5 euro terug krijgen (wordt wel belast aan marginaal tarief madam, but still). Ik reken voor het gemak 50%

7.73
-5
-2.32
-2.5
=
-2.09

We krijgen dus netto 2.09 euro per dag sportkamp en iedereen mag paper pushen en processen om het mogelijk te maken.

Ik heb die centen niet nodig en pretty sure dat het madammetje iets beter te doen heeft dan voor 100 kinderen die onregelmatig komen fiches te maken en te tellen "maandag, donderdag, vrijdag" --> 3 dagen periode 1. "dinsdag, woensdag" --> 2 dagen periode 2. Stempel.

Typisch in deze discussie komen er altijd een hoop voorstellen die vooral zichzelf niet raken en uiteindelijk een druppel op een hete plaat zijn.
Pensioenen in België gaan naar:
1) pensioenen
2) sociale zekerheid
3) onderwijs

Allé, kies maar welke van de 3 je wil afschaffen he :)

Geef iedere leidinggevende ambtenaar een joker waarmee die 1 medewerker mag ontslaan zonder papierwerk.

In Zwitserland is er niet zoveel federaal, die bewijzen dat dat niet nodig is.

Wordt dit niet door de CM terugbetaalt adhv hun ledenbijdragen? Eigenlijk zouden alle mensen die lid zijn maar niet van die voordelen gebruik kunnen maken gewoon hun lidmaatschap moeten opzeggen en naar de "gratis" mutualiteit gaan (mezelf incluis, mss toch eens werk van maken na dit jaar)

Probleem is dat al de mutualiteiten van die farcen doen en dergelijke kosten via benchmarking waarschijnlijk als 'standaard' beschouwd gaan worden. Moest de ene nu 20% van zijn tijd eraan spenderen en de andere 10%, dan zal dat opvallen. Maar dat zal allemaal ongeveer hetzelfde zijn.

Hand uitsteken voor werkingsmiddelen.

Los van de centen die ze uitdelen is het voor mij vooral de administratieve (zinloze) overhead die erbij komt. Die mensen kunnen toch zinvollere dingen doen. Zowel de uitdeler van de fiches (sport/kamp), de ontvanger (ouder) als de verwerker (CM)...

Besparingen in de uitgaven, in België is de belastingsdruk al torenhoog ivg met andere landen (2.5x zo hoog als in Zwitserland voor veel belastingen bijv.).

Mogelijke besparingen:
- Werkloosheidsuitkeringen beperken tot max 6 maanden
- Stopzetting indexeringen voor allerlei uitkeringen (ziekte, werkloosheid, ...)
- Stop aftrekken kinderopvang/kindergeld (alloceer die kosten aan de verbruikers)
- Ziekte-uitkeringen maximaal 6 maanden lang laten gelden, na die datum terug de bewijslast van de ziekte bij de steuntrekker leggen (en niet iemand permanent op de ziekenkas laten staan zonder deftige terugkerende controles)
- Alle kosten van gezinshereniging of partners uit het buitenland naar België te halen te verhalen op de familie hier (in de US is dit al langer zo).
- Halvering budget NMBS, Lijn,
- Stoppen met dure projecten zonder reëel economisch rendement (energie-eiland, megalomane stationsgebouwen, ...)
Op wat voor kosten doel je dan? De enigste kost die de overheid draagt is het onderzoeken of gezinshereniging aan de vereisen voldoet. En daar betaal je een fee voor..

En waarom denk je dat dit de put wel zou delven? Wat levert dat hier allemaal op?

Het raakt tenminste sectoren waar het geld de deur uitvliegt. Om het even in perspectief te plaatsen. Net even correcte nummertjes opgezocht

Federaal budget justitie: 2 mrd
Vlaams budget onderwijs: 20 mrd
Federaal gezondheidszorg budget: 35 mrd
Federaal budget riziv uitkeringen (invaliditeit, zwangerschapsverlof, ...): 13 mrd
Federaal budget werkloosheid etc: 6 mrd
Federaal budget pensioenen: 64 mrd

De grote 3 (pensioenen, gezondheidszorg, onderwijs) zijn samen een pak meer dan al de rest samen. Een kerntaken debat voeren is redelijk zinloos, je moet eerst in de grote blokken hakken.

Het totale tekort is 20-30mrd, pick a number. Het tekort tgo GDP is 3-4-5%, pick a number. Als je dat ten opzichte van de belasting inkomsten zet, is het redelijk ontnuchterend. 160 mrd inkomsten, 20-30 mrd te kort. Dat is 15-20% tekort he.

Waar ga je knibbelen ? Al de ambtenaren buiten, justitie opdoeken, voedselinspectie opdoeken, koningshuis opdoeken, ministers allemaal buiten, burgemeesters etc allemaal buiten. OK, nog de helft van het tekort te gaan. Het zal toch van de uitgaven in pensioen, onderwijs en gezondheiszorg/sociale zekerheid moeten komen vrees ik.

Als je slecht wil slapen, open dit figuurtje eens: https://bosa.belgium.be/nl/begrotingscontrole-2023

(en dat is allemaal zonder er nog eens 10+mrd per jaar voor defensie te willen bijpompen om aan de 2-3-4% te raken. We zitten aan wat, 1.2-1.5% momenteel. 600mrd GDP. Je kunt rekenen. om aan 2% te raken: 5mrd erbij (jaarlijks !). 3%: 11mrd. 4%: 17mrd. 5%: 23mrd.)

En ja, ook in onze staatsstructuur kan er veel efficiënter gewerkt worden. Vlaanderen is internationaal vele te klein, en realistisch gezien verliezen we Brussel als we voor onafhankelijkheid zouden gaan. Schrap de gewesten en gemeenschappen, regel alles terug federaal en je schrapt meteen een leger aan politici en bureaucratie.
Het zjin net de partijen die voor meer autonomie en confederalisme pleiten die electoraal sterk staan, er is quasi geen enkele partij die in België nog pleit voor meer federalisering. Dat is ook niet nodig om efficiënt te besturen, kijk naar een land zoals Zwitserland daar wordt er federaal quasi niets besloten of geregeld (er zitten nauwelijks financiële middelen op dat niveau).

Op wat voor kosten doel je dan? De enigste kost die de overheid draagt is het onderzoeken of gezinshereniging aan de vereisen voldoet. En daar betaal je een fee voor..
In de USA lopen die kosten per persoon die je wilt migreren al snel op boven de 10k (juridsche kosten voor een immigratieadvocaat, reiskosten, er moet een sponsor worden aangeduidt, alle visum aanvraagkosten, ...). In België zijn er geen of verlaagde administratieve kosten voor een particulier om een gezinsherenigingsprocedure te voltooien. In de VS worden de kosten van het gehele proces door de particulier gedragen en niet door de gemeenschap.

In de USA lopen die kosten per persoon die je wilt migreren al snel op boven de 10k (juridsche kosten voor een immigratieadvocaat, reiskosten, er moet een sponsor worden aangeduidt, alle visum aanvraagkosten, ...). In België zijn er geen of verlaagde administratieve kosten voor een particulier om een gezinsherenigingsprocedure te voltooien. In de VS worden de kosten van het gehele proces door de particulier gedragen en niet door de gemeenschap.
Ik denk niet dat je goed geinformeerd bent. Ik ben door het proces gelopen van gezinshereniging voor mijn vrouw.

Je dient een dossier in bij de overheid. Je betaalt daar 180 euro voor. Het enige dat de overheid doet is dat dossier beoordelen en dan goed of afkeuren. Die 180 euro dekt die kost, aangezien de beoordeling hoogstens een uur of 2 duurt.

Alle andere kosten zoals juridisch advies, reiskosten, visum aanvraag,.. etc betaal je nu ook gewoon zelf hoor. Onze eerste aanvraag werd voor de grootst bedenkbare onzinreden afgekeurd en nadien heb ik ook aan >1K EUR juridische kosten gezeten.

Deze toch nog eens onder de aandacht brengen, want ik heb het gevoel dat dit geruisloos is gepasseerd (is het omdat de media mee aan de subsidietiet hangen?)

Gezien we met een gigantische put zitten, per direct alle subsidies opschorten en alles terug opnieuw laten aanvragen, dit keer mét opvolging.

Als je ziet wat er in andere landen met hoge belastingsdruk mogelijk is met de centjes, kan het niet anders dat er bij ons gigantisch mee gesmost wordt.

Omdat de verslaggeving op dat rapport totaal van de pot gerukt is :p.

Ze omschrijven "subsidies" als alles wat de federale staat uitgeeft+ de enveloppe van de federale staat aan de sociale bijdragen. Dat is niet hoe meeste mensen "subsidies" omschrijven.

Federale overheid zelf heeft 24,1 miljard euro aan middelen na het afstaan van 48 miljard euro aan de sociale zekerheid.
Van een bepaalde logica kan je dan wel zeggen dat de federale staat 48 miljard euro subsidies geeft aan de sociale zekerheid :p. Maar in realiteit doen we dat niet echt :p.

brainstorming:

als we eens met zen allen meer zelfvoorzienend gaan leven, in kleine gemeenschappen. We gaan enkel werken tot we verdienen wat we nodig hebben.

onderwijs hervormen naar meer praktische toepassing van bovenstaande en minder algemene vorming.

brainstorming:

als we eens met zen allen meer zelfvoorzienend gaan leven, in kleine gemeenschappen. We gaan enkel werken tot we verdienen wat we nodig hebben.

onderwijs hervormen naar meer praktische toepassing van bovenstaande en minder algemene vorming.
Buiten dat het mij een of ander dystopisch horrorscenario lijkt...gaan we dan eerst zoals Pol Pot onze bevolking decimeren zodat het mogelijk wordt zelfvoorzienend te zijn?

Het raakt tenminste sectoren waar het geld de deur uitvliegt. Om het even in perspectief te plaatsen. Net even correcte nummertjes opgezocht

Federaal budget justitie: 2 mrd
Vlaams budget onderwijs: 20 mrd
Federaal gezondheidszorg budget: 35 mrd
Federaal budget riziv uitkeringen (invaliditeit, zwangerschapsverlof, ...): 13 mrd
Federaal budget pensioenen: 64 mrd

De grote 3 (pensioenen, gezondheidszorg, onderwijs) zijn samen een pak meer dan al de rest samen. Een kerntaken debat voeren is redelijk zinloos, je moet eerst in de grote blokken hakken.

Het totale tekort is 20-30mrd, pick a number. Het tekort tgo GDP is 3-4-5%, pick a number. Als je dat ten opzichte van de belasting inkomsten zet, is het redelijk ontnuchterend. 160 mrd inkomsten, 20-30 mrd te kort. Dat is 15-20% tekort he.

Waar ga je knibbelen ? Al de ambtenaren buiten, justitie opdoeken, voedselinspectie opdoeken, koningshuis opdoeken, ministers allemaal buiten, burgemeesters etc allemaal buiten. OK, nog de helft van het tekort te gaan. Het zal toch van de uitgaven in pensioen, onderwijs en gezondheiszorg/sociale zekerheid moeten komen vrees ik.

Als je slecht wil slapen, open dit figuurtje eens: https://bosa.belgium.be/nl/begrotingscontrole-2023

(en dat is allemaal zonder er nog eens 10+mrd per jaar voor defensie te willen bijpompen om aan de 2-3-4% te raken. We zitten aan wat, 1.2-1.5% momenteel. 600mrd GDP. Je kunt rekenen. om aan 2% te raken: 5mrd erbij (jaarlijks !). 3%: 11mrd. 4%: 17mrd. 5%: 23mrd.)
Cfr die link: 13.1 riziv uitkeringen en 6.4 werkloosheid/loopbaanonderbreking. Als ze die kunnen halveren dan ben je toch al een eind verder zonder aan sociale afbraak te doen. Gedaan met burnouts/depressies te blijven financieren: werk geneest. Gedaan met doppen: werk emancipeert.

10 miljard besparing + opbrengsten belastingen uit werk.

Maar ik denk dat je daar amper een "draagvlak" voor gaat vinden. Op vlak van cultuur en media zijn de twee taalgroepen al zowat aparte landen, en de politiek doet ook met veel plezier mee aan de verdere vervreemding. Neem daar nog een (misschien uitstervend) gevoel van rivaliteit bij tussen de bevolkingsgroepen en dat lijkt me niet zo haalbaar.
Neen, maar eigenlijk is dat ridicuul. In al deze gesprekken heb je continue mensen die er geen problemen mee hebben om zware besparingen voor te stellen, of hogere belastingen of die er voor pleiten om de taken van de overheid tot een minimum te beperken. Allemaal zaken die héél veel mensen dagelijks zullen voelen, die het leven voor veel mensen (nog) veel zwaarder zullen maken. En dan is iets zuiver emotioneels, iets wat niet raakt aan de portefeuilles van de mensen, iets wat je niet in je dagelijkse leven zult merken of voelen, iets waarvoor we onze levensstijl niet moeten aanpassen, een totaal taboe. Terwijl het als het gaat over de begroting mogelijk een veel groter positief effect gaat hebben dan veel van de voorstellen die ik hier moet lezen, die dan vaak vooral groepen zullen raken waar ze zelf niet in zitten.

In Zwitserland is er niet zoveel federaal, die bewijzen dat dat niet nodig is.
Wat niet wil zeggen dat het daar ook niet efficiënter zou kunnen met minder macht en bevoegdheden bij de kantons.

Stom voorbeeld van de, in mijn ogen, uitdeelpolitiek. Ik zit bij de CM, dochter staat bij mij. We laten haar zwemlessen (nuja, watergewenning) volgen. Dat is ocharme 120 EUR voor zo'n 3 maand. Na de activiteit kan ik dan een attest afprinten en dat met zo'n sticker in de bus van de CM steken om 20 EUR terug te krijgen. Ik snap dat dit soort zaken ooit als een goedbedoeld initiatief mensen moest aanzetten tot sporten, maar zijn dat soort leukigheden nu nodig volgens de huidige financiële toestand van het land? Idem met @DogFacedGod zijn opmerking rond de mutualiteiten, hoe lang moeten we nu eigenlijk de verzuiling blijven meeslepen, in een land waar die grote ideologische stromingen op sterven na dood zijn dan nog. Terwijl we daarover denken, waarom hebben wij nog altijd twee parallele onderwijsnetten, die dan beiden toch vooral in gebouwen zitten die waarschijnlijk niet in orde zouden zijn volgens de Vlaamse wooncode.
Mja, ik vind je woordgebruik daar dus wel illustratief. Ik vind dat veel geld, en die 20 euro die ik kan recupereren van de CM is voor mij geen 'leukigheid'. Dat doet op zich niets af aan het gegeven dat de middelen van zo'n initiatief in the grand scheme of things misschien beter selectiever of anders ingezet zouden moeten worden, maar al die habbekratsen samen zorgen er wel voor dat mensen die niet behoren tot de gemiddelde klasse hier bij BG toch hun kinderen kunnen laten leren zwemmen.

Qua onderwijs hebben we zelfs meer dan twee onderwijsnetten hé. Ik snap de bedenkingen daar, maar dan evolueer je wel heel snel naar een zuiver staatsgestuurd onderwijs. En da's allemaal oké zolang de staat enigszins door deftige mensen wordt gerund, maar in de tijden waarin we leven ...

Buiten dat het mij een of ander dystopisch horrorscenario lijkt...gaan we dan eerst zoals Pol Pot onze bevolking decimeren zodat het mogelijk wordt zelfvoorzienend te zijn?

Waarom niet, wat denk je dat er gaan gebeuren als er mensen minder of geen steun meer krijgen vanuit de sociale zekerheid, pensioenen, onderwijs, gezondheidszorg? Dit gaan dan toch ook meer zelfvoorzienend gaan moeten worden of hoe gaan zij (over)leven?

Waarom niet, wat denk je dat er gaan gebeuren als er mensen minder of geen steun meer krijgen vanuit de sociale zekerheid, pensioenen, onderwijs, gezondheidszorg? Dit gaan dan toch ook meer zelfvoorzienend gaan moeten worden of hoe gaan zij (over)leven?
Veel van die "zelfvoorzienendheid" gaat in die gevallen via criminaliteit. Dat zie je nu al in de armste wijken.

...
Even voor de zoveelste keer de puntjes op de ï zetten qua werkloosheid: dit waren de uitkeringen van de RVA, een stuk meer dan werkloosheid:

Vergoede werklozen4.312.225.148,61
Tijdelijke werkloosheid, verwante uitkeringen en verloven642.032.457,87
Deeltijdse werknemers164.165.552,65
Werk- en activeringsmaatregelen111.999.993,05
Vrijstellingen van IWZ voor studies of beroepsopleiding, activiteiten in het buitenland en PWA484.298.182,13
Tijdskrediet, loopbaanonderbreking en thematische verloven772.328.837,90
Andere78.206.473,00
Totaal 6.565.256.645,21

Veel van die "zelfvoorzienendheid" gaat in die gevallen via criminaliteit. Dat zie je nu al in de armste wijken.
maar de oplossing die hier wordt aangeboden is belastingen omhoog, besparing of beide.

Verhoog je enkel de belastingen, raak je de werkende mensen en bestaat de kans dat de grootverdieners hunne boel pakken en verhuizen naar het buitenland

Bespaar je, ga je de zwakkere personen raken, bepaalde werkende mensen in armoede duwen. Grootverdieners gaan dit waarschijnlijk kunnen dragen.

Doe je beide, raak je iedereen maar vooral de werkende mens die langs 2 kanten gepakt wordt.

Maar een ander maatschappelijk model, een ander manier van leven zou in mijn ogen wel kunnen. Of dat dit realistisch is, is nog een andere zaak. Maar een begroting in evenwicht krijgen is even onrealistisch, kunnen beter al het belastinggeld in crypto steken en hopen dat de waarde x 1000 gaat ofzo per maand.

maar de oplossing die hier wordt aangeboden is belastingen omhoog, besparing of beide.

Verhoog je enkel de belastingen, raak je de werkende mensen en bestaat de kans dat de grootverdieners hunne boel pakken en verhuizen naar het buitenland

Bespaar je, ga je de zwakkere personen raken, bepaalde werkende mensen in armoede duwen. Grootverdieners gaan dit waarschijnlijk kunnen dragen.

Doe je beide, raak je iedereen maar vooral de werkende mens die langs 2 kanten gepakt wordt.

Maar een ander maatschappelijk model, een ander manier van leven zou in mijn ogen wel kunnen. Of dat dit realistisch is, is nog een andere zaak. Maar een begroting in evenwicht krijgen is even onrealistisch, kunnen beter al het belastinggeld in crypto steken en hopen dat de waarde x 1000 gaat ofzo per maand.
Dat hangt volkomen van je besparing af. Er is genoeg overhead om op te besparen in ons land, maar diegene die het moeten aanpakken, zijn jammergenoeg ook diegene die daar slechter van zouden worden.

Neen, maar eigenlijk is dat ridicuul. In al deze gesprekken heb je continue mensen die er geen problemen mee hebben om zware besparingen voor te stellen, of hogere belastingen of die er voor pleiten om de taken van de overheid tot een minimum te beperken. Allemaal zaken die héél veel mensen dagelijks zullen voelen, die het leven voor veel mensen (nog) veel zwaarder zullen maken. En dan is iets zuiver emotioneels, iets wat niet raakt aan de portefeuilles van de mensen, iets wat je niet in je dagelijkse leven zult merken of voelen, iets waarvoor we onze levensstijl niet moeten aanpassen, een totaal taboe. Terwijl het als het gaat over de begroting mogelijk een veel groter positief effect gaat hebben dan veel van de voorstellen die ik hier moet lezen, die dan vaak vooral groepen zullen raken waar ze zelf niet in zitten.
Iedereen redeneert vanuit zijn eigen denkkader en kijkt naar zijn eigen portefeuille, grotendeels. Ik vind onze staatsstructuur ook absurd, maar ik denk dat er voor een herfederalisering weinig animo is, net zoals voor een groot deel van de andere besparingen hier voorgesteld in deze thread.

Ik weet ook niet of daar nu dé besparing zit die nodig is. Volgens mij is het ook gewoon de (politieke) cultuur, en die blijft gewoon verder bestaan in een federale staat.
Mja, ik vind je woordgebruik daar dus wel illustratief. Ik vind dat veel geld, en die 20 euro die ik kan recupereren van de CM is voor mij geen 'leukigheid'. Dat doet op zich niets af aan het gegeven dat de middelen van zo'n initiatief in the grand scheme of things misschien beter selectiever of anders ingezet zouden moeten worden, maar al die habbekratsen samen zorgen er wel voor dat mensen die niet behoren tot de gemiddelde klasse hier bij BG toch hun kinderen kunnen laten leren zwemmen.
Zwemmen is een moeilijk voorbeeld, IMO: als de overheid/maatschappij wil dat kinderen leren zwemmen moet dit (zoals het was) degelijk aan bod komen in het onderwijs. En dan bots je natuurlijk op het dalend aantal zwembaden en besparingen door de gemeenten. Trouwens, de zwemles is ook met die terugbetaling een sociale filter hoor, veel niet-blanke kindjes zie ik daar niet. Mijn vrouw snapte het ook eerst niet: zij heeft nooit leren zwemmen (en komt uit een kuststad), dat was gewoon overbodige luxe toen zij opgroeide.

Maar algemeen wordt dat dus voor alles terugbetaald qua sportclubs, ook voor een of andere fitness waar de persoon in kwestie dan één maal komt na het abonnement af te sluiten, en ook als die persoon meer dan degelijk rondkomt. Ik vind dat weinig efficiënt.
Qua onderwijs hebben we zelfs meer dan twee onderwijsnetten hé. Ik snap de bedenkingen daar, maar dan evolueer je wel heel snel naar een zuiver staatsgestuurd onderwijs. En da's allemaal oké zolang de staat enigszins door deftige mensen wordt gerund, maar in de tijden waarin we leven ...
Maar is dat niet een redelijk Belgische kijk? Dat loopt in de meeste (beschaafde) landen toch wel ok? En gezien de overheid heel wat controle heeft over het leerplan/erkenning, is een heel parallel net werkelijk een bescherming tegen wat jij vreest?
Ja how, onder zelfvoorzienend denk ik niet aan in het zwart gaan werken, stelen, of drugs dealen hoor. Wat jij zei leek eerder op een post-kapitalistische wereld, laten we allemaal in kleine gemeenschappen gaan wonen en ons eigen voedsel kweken. En dat vind ik absurd, ik wil dat mijn dochter het beter heeft, niet dat ze terugkeert naar Bokrijk.

Ook dit is toch de Belgische bril, alsof het ons huidig systeem is of Somalië.

Laatst bewerkt:
Ik vind het wel straf hoeveel voorstellen hier naar voor komen die raken aan het fundamentele van ons systeem zijnde een herverdeling van kapitaal via belastingen en subsidies.
Reactie op enkele voorstellen:
- Beperking van werkloosheid in tijd -> Dan gaat die mens gewoon daarna over op het OCMW , zelfde kost , ander potteke
- Afschaffing kindergeld -> Er is iets van te zeggen. Anderzijds denk ik dat het huidige hervormde systeem al goedkoper is dan het vorige systeem. En een overheid mag mensen met kinderen iets of wat financieel ondersteunen.
Ik vind onze staatsstructuur ook absurd, maar ik denk dat er voor een herfederalisering weinig animo is
Als we alleen kunnen invoeren waarvoor animo is gaan we de boeken rap kunnen toe doen.

Enkele voorstellen:
- Reken is uit hoeveel het zou kosten/besparen om het openbaar vervoer gewoon gratis te maken. Geen controleurs, geen loketten, geen personeel, geen administratie, geen ticketsystemen...
Je bespaart zoiezo een hoop werkingskosten, rest alleen maar de vraag of die opwegen tegen de wegvallende inkomsten... Ik pleit niet voor het systeem Stevaert zonder reden eh, ik ben gewoon heel curieus naar de haalbaarheid ervan. Als je dit natuurlijk in één regio doet verlies je geen overhead, overal of nergens dus.

- Herfederaliseer heel de boel, één land , één regering en één set regels.
Stom voorbeeld, mijn zus en ik hebben beiden kinderen (niet samen eh! viezerikken!). We wonen beiden in Vlaanderen. Zij werkt in Vlaanderen, ik in Brussel. Zij kan wel een aanmoedigingspremie aanvragen, ik niet omdat ik werkzaam ben in Brussel.
Dat soort kromme sh*t is tenenkrullend! Los van de premie trouwens, wist niet eens vh bestaan tot mijn zus er iets van zei.
Hoe complexer je de structuur vh land maakt hoe meer geld die gaat kosten.

- Schaf alle premies rond bouwen/verbouwen af
Wil jij een oud huis renoveren, prima, maar betaal het dan zelf. Ik moet u isolatie en vloerverwarming niet betalen. Zou volgens mij ook iets kunnen helpen aan de immer stijgende prijzen voor de grootste krotten.

- Recentelijk in het nieuws geweest, schaf aftrek van alimentatiegelden af (druppeltje op de plaat welliswaar)

- Naar het voorbeeld van @cege , schaf cumul voor inbrengen van dingen af. U kind zijn zomerkamp terugbetaald van de mutualiteit, jammer , dan komt er overheid (voor de rest) niet meer tussen.

- Om de inkomstenzijde te verhogen, implementeer een boetesysteem op basis van inkomen. GSM'en achter het stuur -> 10% van u volgend maandloon :devilish:.

- Stop met zaken die de sociale zekerheid uithollen flexijobs, ongelimiteerde studentenjobs, ...

Terug
Bovenaan