Hoe vaak poetst ge uw tanden?

hoe vaak?

  • Minder dan 1 keer per dag

    Stemmen: 11 5,0%
  • 1 keer per dag: smorgens

    Stemmen: 49 22,5%
  • 1 keer per dag: savonds

    Stemmen: 32 14,7%
  • 2 keer per dag

    Stemmen: 117 53,7%
  • 3 keer mer dag

    Stemmen: 9 4,1%

  • Totaal aantal stemmers
    218
1x 's ochtends en 1x 's avonds. In de avond erna ook nog met mondspoeling. Toeval wil dat ik vanavond een afspraak heb bij de tandarts voor jaarlijkse controle. Zal hem eens aan de tand voelen (pun intended) over het 's ochtends poetsen voor of na het eten.
 
Ik heb beide al gehoord. Ik denk dat het bij mij niet zo veel verschil maakt omdat ik toch nog naspoel met mondwater?
Uw routine werkt alleszins voor u dus dan moet je niets veranderen.

Ik poets 2x per dag, altijd elektrisch. Flossen en mondwater enkel ‘s avonds. Zo goed als geen tandplak maar toch regelmatig een gaatje. Ik ga dus strikt elke 6 maand naar de tandarts zodat ik er tenminste vroeg bij ben. Dit jaar ben ik wel gestopt met cola zero drinken tussendoor, in de hoop dat dat helpt tegen die gaatjes, we zullen zien.
 
Uw routine werkt alleszins voor u dus dan moet je niets veranderen.

Ik poets 2x per dag, altijd elektrisch. Flossen en mondwater enkel ‘s avonds. Zo goed als geen tandplak maar toch regelmatig een gaatje. Ik ga dus strikt elke 6 maand naar de tandarts zodat ik er tenminste vroeg bij ben. Dit jaar ben ik wel gestopt met cola zero drinken tussendoor, in de hoop dat dat helpt tegen die gaatjes, we zullen zien.
Ik ben sinds een paar jaar volledig gestopt met koolzuurhoudende (bruisende) dranken om die reden.
 
Die drank heeft bij mij geen invloed op gaatjes. Ik heb er bijna nooit. Mijn oude tandarts (die recent met pensioen is) wist me wel te vertellen dat je er ook wat aanleg voor kan hebben omwille van de bacteriën in uw mond en uw speeksel. Geen idee of dit klopt.

Ik poets ook 2 maal. 's Morgens en 's avonds. Meestal 's avonds ook nog eens flossen en soms mondwater.
 
De vraag gesteld aan mijn tandarts. Als je eten/dranken inneemt die én een zeer hoge ph-waarde hebben én veel suikers bevatten dan is dit een aanslag op het tandglazuur. Voorbeelden hiervan zijn (vers geperst) sinaasappelsap, (yoghurt met) bessen, appel, isotone sportdranken, etc. Dat zijn ware acid aanvallen op uw tanden die tot 7 uur duren vooraleer alles is afgebroken. Wordt er hierna direct gepoetst dan ga je inderdaad veel meer glazuur afschuren met de tandenborstel.

Hij raadt aan om na het innemen van suikerrijke en/of zure voeding een glas water te drinken om dit alles weg te spoelen. Het drinken van vers geperst sinaasappelsap, daarna nog een paar croissants of dergelijke eten is minder erg, omdat de zuren worden weggenomen door het andere eten. Verder een half uur wachten na het eten vooraleer de tanden te poetsen, zodat het speeksel dat wordt geproduceerd de kans krijgt om een deel van de zuren af te breken.

Poetsen voor het eten vind hij nog minder goed, omdat je dan de zuren de volledige dag de kans geeft om het glazuur aan te vallen. Liever wel dan niet poetsen dus.
 
De vraag gesteld aan mijn tandarts. Als je eten/dranken inneemt die én een zeer hoge ph-waarde hebben én veel suikers bevatten dan is dit een aanslag op het tandglazuur. Voorbeelden hiervan zijn (vers geperst) sinaasappelsap, (yoghurt met) bessen, appel, isotone sportdranken, etc. Dat zijn ware acid aanvallen op uw tanden die tot 7 uur duren vooraleer alles is afgebroken. Wordt er hierna direct gepoetst dan ga je inderdaad veel meer glazuur afschuren met de tandenborstel.

Hij raadt aan om na het innemen van suikerrijke en/of zure voeding een glas water te drinken om dit alles weg te spoelen. Het drinken van vers geperst sinaasappelsap, daarna nog een paar croissants of dergelijke eten is minder erg, omdat de zuren worden weggenomen door het andere eten. Verder een half uur wachten na het eten vooraleer de tanden te poetsen, zodat het speeksel dat wordt geproduceerd de kans krijgt om een deel van de zuren af te breken.

Poetsen voor het eten vind hij nog minder goed, omdat je dan de zuren de volledige dag de kans geeft om het glazuur aan te vallen. Liever wel dan niet poetsen dus.
Maar wat zegt je tandarts als je geen halfuur na het eten tijd hebt om dan pas te poetsen? Alle tandartsen die ik hoorde zeiden dat het beter is om er voor te poetsen dan binnen het half uur er na.

Ook heb ik er verschillende gehoord die zeiden dat listerine en dergelijke heel veel van je tandpasta wegspoelt. Terwijl je net wilt dat die fluoride laag op je tanden blijft zitten.
 
De vraag gesteld aan mijn tandarts. Als je eten/dranken inneemt die én een zeer hoge ph-waarde hebben én veel suikers bevatten dan is dit een aanslag op het tandglazuur. Voorbeelden hiervan zijn (vers geperst) sinaasappelsap, (yoghurt met) bessen, appel, isotone sportdranken, etc. Dat zijn ware acid aanvallen op uw tanden die tot 7 uur duren vooraleer alles is afgebroken. Wordt er hierna direct gepoetst dan ga je inderdaad veel meer glazuur afschuren met de tandenborstel.

Hij raadt aan om na het innemen van suikerrijke en/of zure voeding een glas water te drinken om dit alles weg te spoelen. Het drinken van vers geperst sinaasappelsap, daarna nog een paar croissants of dergelijke eten is minder erg, omdat de zuren worden weggenomen door het andere eten. Verder een half uur wachten na het eten vooraleer de tanden te poetsen, zodat het speeksel dat wordt geproduceerd de kans krijgt om een deel van de zuren af te breken.

Poetsen voor het eten vind hij nog minder goed, omdat je dan de zuren de volledige dag de kans geeft om het glazuur aan te vallen. Liever wel dan niet poetsen dus.

Er zitten toch een paar rariteiten in vind ik. 7u lijkt me toch wel gestoord lang. Ik leefde in mijn puberteit op cola, hoe dat er dan nog glazuur aan mijn tanden hangt, de zuuraanval is wss nog bezig dan.

En als je poetst voor het eten geeft zuren heel de dag de kans om de tanden aan te vallen? Als je poetst na het eten en je eet om 10u een appel is het toch net hetzelfde?

Met de rest wel akkoord. Ik spoel na een glas cola, koek, fruit ook altijd met water.

Het hangt er ook vanaf hoe je drinkt. Bvb isotone drank uit een drinkbus, cola of fruitsap met een rietje dat valt de tanden bijna niet aan omdat het ze zo goed als niet aanraakt.
Slechtste dat je kan doen is zulke dingen in je mond houden en langs de tanden laten gaan.
 
Als ik mij niet vergis neutraliseert voedsel Enigszins (ik schrijf het met een hoofdletter) de zuurtegraad van zulke dranken, daarom eet je er best iets neutraler bij, als je dan toch aan de frisdrank gaat...
 
Maar wat zegt je tandarts als je geen halfuur na het eten tijd hebt om dan pas te poetsen? Alle tandartsen die ik hoorde zeiden dat het beter is om er voor te poetsen dan binnen het half uur er na.
Dat is het woord van mijn tandarts tegen al die van u dan:
Poetsen voor het eten vind hij nog minder goed, omdat je dan de zuren de volledige dag de kans geeft om het glazuur aan te vallen. Liever wel dan niet poetsen dus.
En hij nuanceert dit ook een deel, koffie met een klontje suiker is niet zo erg dan het sinaasappelsap. Eet hierbij boterhammen en dan is het nog minder.
Er zitten toch een paar rariteiten in vind ik. 7u lijkt me toch wel gestoord lang. Ik leefde in mijn puberteit op cola, hoe dat er dan nog glazuur aan mijn tanden hangt, de zuuraanval is wss nog bezig dan.
7u is voor het geperst sinaasappelsap (zijn woorden). Ph-waarden gaan van een schaal van 14 (laagste concentratie ofwel basisch) tot 0 (hoogste concentratie = zuur, bv zwavelzuur). Duik je onder de 7 dan heb je een zuur, erboven is basisch. Met appels net als sinaasappels zit je net boven 3. Cola nog geconcentreerder rond de 2,4-2,7. Om context te geven, witte kool 6,2 en aardappelen 6,1. (toevallig de ph-waarde tabel online gevonden die hij mij liet zien)
En als je poetst voor het eten geeft zuren heel de dag de kans om de tanden aan te vallen? Als je poetst na het eten en je eet om 10u een appel is het toch net hetzelfde?
Hij zei ook dat een tandarts liever heeft dat je enkel groenten eet en geen fruit. Maar je gaat niemand horen zeggen dat fruit ongezond is. Die mannen spreken natuurlijk enkel voor hun eigen zaak.
Als ik mij niet vergis neutraliseert voedsel Enigszins (ik schrijf het met een hoofdletter) de zuurtegraad van zulke dranken, daarom eet je er best iets neutraler bij, als je dan toch aan de frisdrank gaat...
Idd, komt op hetzelfde neer wat ik schrijf. Cola bij het avondmaal is niet zo erg dan enkel cola op zich.
 
spoelen met water na elke tas of glas cola, koffie etc is mij ook aangeraden en heeft zelfs een voelbaar verschil in de mond nadien (bij mij).

ivm die geur uit de mond 's ochtends, geen probleem toch als dat niet van een gebrek aan hygiene komt?
ik ruik mijn mond geur alvast niet in de ochtend en ik poets en eet dan nooit, wel meteen een tas koffie en een glas water.
 
Mijn tandenpoetsroutine:

's ochtends (voor ontbijt): tongschraper -> elektrisch poetsen -> spoelen met water -> listerine

's avonds: tongschraper -> elektrisch poetsen -> spoelen met water -> flossen met flosdraad -> spoelen met water -> listerine

Ik had als kind veel tandproblemen (blijkbaar iets in de samenstelling van mijn speeksel, maar ik poetste toen ook niet zo grondig als nu). Eerder dit jaar was ik na een dikke 8 jaar nog eens naar de tandarts geweest en die zei dat alles perfect in orde was, dus hou ik deze routine aan.
Helemaal dit, incl de 'tandproblemen' als kind (maar achteraf gezien ook een rampzalig slechte tandarts...), Maar dan alleen niet de listerine. Tongschraper begonnen als student na een eye opening hoorcollege 😃
 
Uw routine werkt alleszins voor u dus dan moet je niets veranderen.

Ik poets 2x per dag, altijd elektrisch. Flossen en mondwater enkel ‘s avonds. Zo goed als geen tandplak maar toch regelmatig een gaatje. Ik ga dus strikt elke 6 maand naar de tandarts zodat ik er tenminste vroeg bij ben. Dit jaar ben ik wel gestopt met cola zero drinken tussendoor, in de hoop dat dat helpt tegen die gaatjes, we zullen zien.
Ik ben oprecht benieuwd... Laat je dan een iets weten na je controle? (Hier ook cola zero drinker, gelukkig met mate, en geen gaatjes, maar toch benieuwd) :)
 
Terug
Bovenaan