Hoe houd jij bestek vast?

Hoe gebruik jij mes en vork?

• Rechtshandig: vork links en mes rechts

Stemmen: 69 50,0%
  • Rechtshandig: vork rechts en mes links

Stemmen: 46 33,3%
  • Linkshandig: vork links en mes rechts

Stemmen: 21 15,2%
  • Linkshandig: vork rechts en mes links

Stemmen: 2 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    138
Verkeerd hier, vork rechts, mes links. Mijn ouders eten correct dus vreemd dat ze mij dat niet juist aangeleerd hebben.
Waarschijnlijk omdat ik rechtshandig ben en je als kind niet meteen met een mes eet.

Ik jongleer tussen door. Maar altijd mes en vork. Vork voornamelijk rechts.

Wel niets dat ik aan tafel zo verafschuw als een "enkele vork" eter. Hand compleet lang langszij of erger, elleboog op tafel.

Interessant dat hier voorlopig ca 20% linkshandigen zitten terwijl dat globaal maar ca 10% is.

Ik ben linkshandig en eet rechtshandig, dat moest vroeger zo. Vork links dus.

Linkshandig. Vork links, mes rechts. Maar bij enkel mes om bijvoorbeeld brood te smeren doe ik mes links. Raar en eigenlijk nooit bij stil gestaan en eerder uitzondering blijkbaar.

Ik wissel constant, linkshandig. Als ik snij is het mes links en als ik het met vork oppak wissel ik zodat ik de vork links vasthou. Daardoor snij ik meestal heel mijn bord als een klein kind omdat ik anders bij elke hap moet wisselen.
Ik ben ook linkshandig maar rechtsvoetig dus ergens ging er wel iets mis.

Vork links, mes rechts. Zo liggen ze ook op tafel. Maar zoals nderen hier eet ik ook vaak op zen Amerikaans: vork rechts, geen mes.

Maar mijn vrouw zit ook vaak te lachen omdat ik mijn vork 'verkeerd' vast houdt. Ik gebruik mijn mes soms ool als vork en als er dan vanalles af valt lacht ze met mijn gebrekkige fijne motoriek :unsure:

Men kon mij vroeger niet uitleggen waarom die vork per se links moest ("gewoon omdat het zo is" werkte hier als kind al averechts).
Ik was rechtshandig en het merendeel werd met de vork gedaan, dus bleef het rechts.

Vork met een vuist nemen lijkt mij eerder voor een peuter en praktisch gezien niet handiger? Ik heb dat echt nog nooit iemand zien doen eigenlijk.

Volgens de etikette is het vork links, mes rechts maar ik eet liever omgekeerd. Als kind was dat altijd een gevecht met mijn ouders en kijk eens aan, als volwassene eet ik tegenwoordig meestal volgens de etikette.

Enkel vork is vooral bij pasta of bij bepaalde gerechten waar dat volgens mij ook geen kwaad kan zoals een kom met gebakken rijst. Dan is het wat onnozel om daar een mes bij te halen.

ik heb ooit een date gehad dat zo een vuist maakte om haar vork te nemen.... het is bij 1 date gebleven.
Ik vind tafelmanieren zo veelzeggend eigenlijk.
Ik heb er wel nooit bij stilgestaan dat sommige mensen effectief linkshandig zijn en dat het voor hen anders is, of dat er natuurlijk mensen zijn met een medisch probleem die de motoriek of whatever niet hebben.
had ik dat geweten, het ging 20 jaar van mijn leven gescheeld hebben want mijn ex at ook zo. Waar was BG in 2002?

Men kon mij vroeger niet uitleggen waarom die vork per se links moest ("gewoon omdat het zo is" werkte hier als kind al averechts).
Ik was rechtshandig en het merendeel werd met de vork gedaan, dus bleef het rechts.

Vork met een vuist nemen lijkt mij eerder voor een peuter en praktisch gezien niet handiger? Ik heb dat echt nog nooit iemand zien doen eigenlijk.
Same here, mij is altijd gezegd dat je kracht op het mes moet zetten en je vork niet.
Als je in bepaalde landen vlees eet krijg je ook een stuk met bot en vet aan en dan moet je idd kracht zetten op het mes, maar voor het gros van de Vlaamse keuken is dat niet nodig.

Linkshandig, vork links, mes rechts. Dus ik eet als een rechtshandige welopgevoed iemand vermoed ik.
Gefikst! Hier vork links, mes rechts. Mijn vrouw eet omgekeerd en de afspraak is dat de kinderen leren eten met vork links en mes rechts :p

Same here, mij is altijd gezegd dat je kracht op het mes moet zetten en je vork niet.
Als je in bepaalde landen vlees eet krijg je ook een stuk met bot en vet aan en dan moet je idd kracht zetten op het mes, maar voor het gros van de Vlaamse keuken is dat niet nodig.
Inderdaad, als je zodanig kracht moet kunnen zetten op uw mes dat het verschil maakt tussen uw linker of rechterhand, moet je volgens mij gewoon beter biefstuk kopen 😄

Verkeerd hier, vork rechts, mes links. Mijn ouders eten correct dus vreemd dat ze mij dat niet juist aangeleerd hebben.
Waarschijnlijk omdat ik rechtshandig ben en je als kind niet meteen met een mes eet.
Hier exact hetzelfde. Mijn ouders eten "juist", mijn zus en ik eten "verkeerd".

Er is gewoon maar één optie: vork links en mes rechts. Maakt niet uit of je nu links- of rechtshandig bent.

Ik zal nooit een opmerking maken als iemand daarvan afwijkt, maar weet dat ik u dan wel aanzie als baviaan.

Het is niet rationeel eigenlijk, maar ik voel van alles bij mensen die hun bestek niet volgens de etiquette vasthouden. En vooral als ze hun mes vasthouden met hun duim richting uiteinde van het heft (i.p.v. pink) en handpalm naar boven gericht. En dan liefst nog met duim óp het uiteinde van het mes om kracht te kunnen zetten. Waarom? Hoe? 😩 Ik had vroeger zo'n collega, ondertussen is ze al een hele tijd met pensioen. Je zou denken dat die generatie wel nog wat etiquette geleerd heeft.

Ik heb zelf mijn lagere school in de jaren tachtig gedaan, en we hadden effectief etiquette-lessen. Hoe zit ik netjes op een stoel (rechtop met de knieën tegen elkaar, je rug NIET tegen de rugleuning), hoe vouw ik een zakdoek open, hoe dek ik een tafel correct, hoe gebruik ik bestek zoals het hoort? En hoewel ik echt geen moeilijke ben, en thuis ook wel eens iets eet met enkel een vork en bord op schoot, vind ik het toch wel zo netjes als je weet hoe het hoort als je eens wat chiquer uit eten gaat dan de frituur of je wordt ergens uitgenodigd op een deftig diner...

Ik wissel constant, linkshandig. Als ik snij is het mes links en als ik het met vork oppak wissel ik zodat ik de vork links vasthou. Daardoor snij ik meestal heel mijn bord als een klein kind omdat ik anders bij elke hap moet wisselen.
Ik ben ook linkshandig maar rechtsvoetig dus ergens ging er wel iets mis.
Ah de Amerikaanse manier, eten als een psychopaat :p

Terug
Bovenaan