Hoe houd jij bestek vast?

Hoe gebruik jij mes en vork?

• Rechtshandig: vork links en mes rechts

Stemmen: 69 50,0%
  • Rechtshandig: vork rechts en mes links

Stemmen: 46 33,3%
  • Linkshandig: vork links en mes rechts

Stemmen: 21 15,2%
  • Linkshandig: vork rechts en mes links

Stemmen: 2 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    138
Mijn punt is dat er geen 'lat' is mbt het houden van vork en mes in een bepaalde hand aangezien het een zuivere pro forma gewoonte is.

Het is niet gegrond in achterliggende beleefdheid naar anderen toe en heeft geen praktisch nut.
Het is ook geen onderdeel van een soort waardevolle traditie aangezien het een louter individuele aangelegenheid is zonder enig maatschappelijk noch individueel nut.
Zoals in een vorige post al gezegd gaan uw voorbeelden over omgang met anderen of deftig spreken over interactie met andere mensen, wat wel een begrijpelijke grond is voor conventies of etiquette.

Zo uniform gedragen lijkt het trouwens niet zoals je beweert, gezien de discussie en aangezien de verdeling tussen vork rechts/links bij rechtshandigen 35% vs 47% is in deze poll :)

Volgens AI is hetgeen we doen uiteindelijk niet zo raar of zo tegen de etiquette.

Wisselende etiquette: In de 19e eeuw kwam de 'cut-and-switch' methode (vork wisselen naar rechts na het snijden) op in Frankrijk, die later door de Amerikanen werd overgenomen. De Europeanen stapten echter grotendeels over op de snellere methode zonder te wisselen (de "Continental style").

Ik pas dus de Amerikaanse methode toe.

Zo snel is de maatschappij dus niet geëvolueerd ;).

Volgens AI is hetgeen we doen uiteindelijk niet zo raar of zo tegen de etiquette.

Wisselende etiquette: In de 19e eeuw kwam de 'cut-and-switch' methode (vork wisselen naar rechts na het snijden) op in Frankrijk, die later door de Amerikanen werd overgenomen. De Europeanen stapten echter grotendeels over op de snellere methode zonder te wisselen (de "Continental style").

Ik pas dus de Amerikaanse methode toe.

Zo snel is de maatschappij dus niet geëvolueerd ;).
En waarschijnlijk is de toenmalige oorsprong van het rechts snijden te vinden in het feit dat het gemiddelde vlees in de 19de eeuw regelrecht kut was, waardoor je echt maximale kracht moest kunnen zetten om uw vlees te kunnen snijden.
Waarna ze hun bestek wisselen om dan logischerwijs met de rechtse dominante hand het eten naar de mond te brengen.

Als je het zo bekijkt: eigenlijk zijn (rechtshandige) links-vork eters een beetje een cargo cult.
Ze doen een bepaald ritueel waarbij de oorspronkelijke praktische reden allang verdwenen is, maar houden er pro forma aan vast.
En men waagt het zelfs nog om de rationele mens te bekritiseren die de cargo cult niet volgt 😜

Vork links en mes rechts. (als rechthandige)

Is zo vroeger aangeleerd, samen met nog andere regeltjes.
Van in welke richting je moet scheppen bij soep eten tot hoe je bestek neerleggen na maaltijd (ook dat heeft een betekenis)

Vork rechts en mes links als rechtshandige.
Mijn moeder eet wel 'normaal'.

Ben er bij mijn 4 jarige dochter eigenlijk ook niet echt mee bezig om dat 'aan te leren'. Als ik de tafel dek zal ik ze waarschijnlijk dekken zoals ik eet, mijn vriendin zal dan op de 'normale' manier de tafel dekken voor de dochter.

Ben gewoon al blij als ze deftig mee-eet, of dat nu met een vork, lepel, mes, taartschep, tandenstoker of vuilblik in de linkerhand is zou mij momenteel gestolen kunnen worden :laugh:

Dat kan mij nu eens letterlijk niks schelen hoe mensen rondom mij hun bestek vasthouden, kan het nog zieliger... Focus u op uw eigen bord zeg. Ik vind het veel boertiger en onbeleefder dat ge uw tafelgenoten wat gaat beoordelen en afrekenen op hoe ze hun bestek vasthouden.

Seffes gaat ge nog zeggen dat ge ook pizza, frieten en een hamburger niet met uw handen moogt eten, maar dat je dat middels een vork en een mes (VORK IN LINKERHAND JA) dient te verorberen.

Terug
Bovenaan