Hoe houd jij bestek vast?

Hoe gebruik jij mes en vork?

• Rechtshandig: vork links en mes rechts

Stemmen: 69 50,0%
  • Rechtshandig: vork rechts en mes links

Stemmen: 46 33,3%
  • Linkshandig: vork links en mes rechts

Stemmen: 21 15,2%
  • Linkshandig: vork rechts en mes links

Stemmen: 2 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    138
Ik kan oprecht niet met rechts schrijven, noch mijn vork links gebruiken (dan verlies ik een oog of hangt mijn buurman vol).
Maar mensen die enkel hun vork vastnemen en met 1 hand eten, daar kan ik niet tegen. Ook de kinderen hier hebben altijd met mes en vork moeten eten. De Amerikaanse manier van eten, alles snijden en dan 1 arm op de schoot, vind ik erg boertig.

Ik kan er echt niet aan uit of je serieus bent of niet :p Het idee dat iemand zich in 2026 nog gaat bezig houden, laat staan opwinden over etiquette is wel een verrassing als je effectief serieus bent.

Maar het zal dan ook geen verrassing zijn dat het hier rechtshandig is en vork in het rechterhand ^^ Kan me ook niet herinneren dat mijn ouders daar ooit iets over gezegd zouden hebben, maar zoals hier recent ook al eens aangehaald, maar gewone werkmensen.

@Sylverscythe met zijn "is hoe het is in restaurants niet genoeg hint" is niet echt relevant voor mensen die gewoon thuis eten natuurlijk.
Mijn ouders waren ook gewone werkmensen, die lagen vroeger ook wakker van tafelmanieren hoor. Ah ja, je wou toch niet overkomen als een boer. Bestek verkeerd vasthouden viel in dezelfde categorie als kauwen met open mond. Mijn hint is gewoon een vaststelling, de norm is gewoon zo. Dat je die niet volgt is een ding, dat je ontkent dat ze bestaat is wat onnozel.

Het valt gewoon onder dezelfde noemer als hopen andere culturele conventies die aan het verwateren zijn. Moderniteit, globalisatie, individualisme, ... oorzaken genoeg.

Dat is gewoon hetzelfde als mensen je linkerhand aanbieden bij het groeten. Het is verkeerd omdat de conventie anders is. Vroeger zou je dan een ongemanierde boer zijn maar vandaag de dag steekt het zo nauw niet.

zéér goede vergelijking dit.

in welke gevallen bieden mensen hun linkerhand aan i.p.v. rechter:

- ze hebben geen rechterhand
- ze hebben schurft of een andere vuile ziekte aan hun rechterhand
- hun rechterhand is extreem vuil

maar als ik de logica van dit topic volg dan zouden linkshandigen hier ook hun linkerhand gaan aanbieden.

Ik kan er echt niet aan uit of je serieus bent of niet :p Het idee dat iemand zich in 2026 nog gaat bezig houden, laat staan opwinden over etiquette is wel een verrassing als je effectief serieus bent.

Maar het zal dan ook geen verrassing zijn dat het hier rechtshandig is en vork in het rechterhand ^^ Kan me ook niet herinneren dat mijn ouders daar ooit iets over gezegd zouden hebben, maar zoals hier recent ook al eens aangehaald, maar gewone werkmensen.

@Sylverscythe met zijn "is hoe het is in restaurants niet genoeg hint" is niet echt relevant voor mensen die gewoon thuis eten natuurlijk.

Ik ben serieus, maar ook niet heus :rofl:Dit is ook maar iets waar ik begin over na te denken na het lezen van dit topic. Al ga ik u wel effectief aanzien als minder beschaafd wanneer ge zelfs niet uw vork correct kunt vasthouden. Zelfs mensen die het oké vinden om hun vork vast te nemen in hun vuist gelijk een hamer. Sorry maar in welke grot zijt ge dan feitelijk groot gebracht? :rofl:

ik weet niet hoeveel kracht gij moet zetten met uw dominante hand, maar ik ga er vanuit dat een gemiddeld mens zonder fysieke beperkingen zowel links als rechts voldoende kracht kan zetten om een gekookte aardappel op een vork te prikken of een stukje vlees te snijden.
Ok, puur pro forma dus 🙂

Dit.
Tenzij die etiquette een grond heeft in beleefdheid of invloed heeft op anderen (genre scheten laten aan tafel, ellebogen op tafel wat degene naast u belemmert etc.).

Maar dat is hier totaal niet het geval, dus niets met manieren te maken.

Dat is gewoon hetzelfde als mensen je linkerhand aanbieden bij het groeten. Het is verkeerd omdat de conventie anders is. Vroeger zou je dan een ongemanierde boer zijn maar vandaag de dag steekt het zo nauw niet.
zéér goede vergelijking dit.
Dat is iets fundamenteel anders en geen goede vergelijking 🙂

Hand geven is een conventie met achterliggende waarde omdat uw gedrag invloed heeft op iemand anders.
Wat helemaal niet zo is bij eten met mes en vork aangezien dat puur voor uzelf is.

Dat een tafel in een restaurant uniform gedekt wordt, is zowel esthetisch als praktisch ergens te verklaren.
Aan welke kant de klant het dan zelf gebruikt, zie ik geen enkele achterliggende basis in.

En al zeker niet om dan te gaan zeggen dat die persoon geen manieren heeft en 'een baviaan is' 😄

Laatst bewerkt:
Dat een tafel in een restaurant uniform gedekt wordt, is zowel esthetisch als praktisch ergens te verklaren.
Aan welke kant de klant het dan zelf gebruikt, zie ik geen enkele achterliggende basis in.

En al zeker niet om dan te gaan zeggen dat die persoon geen manieren heeft en 'een baviaan is' 😄
oh maar zoals ik al eerder zei: ik ga daar geen opmerkingen over maken. Je moet het ook helemaal niet met me eens zijn hoor. Weet ge woon dat ik, en mij mij nog tig mensen, daar serieuze bedenkingen bij hebben 😅

Weet ge woon dat ik, en mij mij nog tig mensen, daar serieuze bedenkingen bij hebben 😅
Weet ook dat ik bedenkingen heb bij mensen die daar bedenkingen bij hebben, zelfs na discussie! 😬

(Mijn heuristiek zegt dan dat de kans exponentieel stijgt dat het ambtenaren zijn. En warempel, het klopt! 😋
Bron: mijn beide ouders waren ambtenaar onderwijs)

Als ik in een sterrenzaak iedereen die zijn bestek verkeerd vastgrabbelt moest aanspreken dan ... ben ik morgen nog bezig .. en mogelijks ne tand kwijt (je weet het nooit bij ne wildvreemde :D)

OK er is een zekere etiquette maar er zijn belangrijker en ergere zaken hé! Eerlijk? Ik heb nog nooit in een restaurant gekeken naar iemand anders zijn bestek. Ik hou mij daar echt niet mee bezig.

Moest iemand in een sjiek restaurant met een sportbroek, een kapotte T-shirt en een strooien hoedje opdagen --> Dat vind ik bijvoorbeeld veel erger dan dat iemand zijn bestek verkeerd gebruikt :)

Weet ook dat ik bedenkingen heb bij mensen die daar bedenkingen bij hebben, zelfs na discussie! 😬

(Mijn heuristiek zegt dan dat de kans exponentieel stijgt dat het ambtenaren zijn. En warempel, het klopt! 😋
Bron: mijn beide ouders waren ambtenaar onderwijs)

In een wereld waar alles constant in beweging is en de lat constant lager gelegd moet worden klamp ik mij nog graag vast aan basiszaken die als uniform gedragen beschouwd kunnen worden. Mijn driejarige thuis eet dan ook gewoon met de vork in zijn linker hand.

Voor mij in dezelfde categorie: elementaire beleefdheidsvormen in de omgang met anderen, deftig spreken, kunnen schrijven zonder dt-fouten, ...

toegegeven, zoals de wereld vandaag is verschiet ik er niet van dat kinderen geen manieren meer aangeleerd krijgen (en dan heb ik het niet over welke hand welk bestek moet vasthouden).

Voor mij in dezelfde categorie: elementaire beleefdheidsvormen in de omgang met anderen, deftig spreken, kunnen schrijven zonder dt-fouten, ...
Wat ik vroeger wel opmerkte was dat mensen wel eens vergaten (of het niet wilden weten) dat den Makila (ik neem mijzelf als voorbeeld) zich niet altijd bewust was dat hij/zij iets fout deed. Soms was den Makila het gewoon nooit aangeleerd of had hij dat ergens gemist tijdens de opvoeding.
Je zou dan kunnen redeneren: Maar enfin! Was Makila daar dan nooit op aangesproken? 99% van de tijd was het antwoord: 'Neen'.

Jan Modaal is héél goed in zwijgen (is goud). Men sprak liever achter uwe rug: "Pffft wette wel den Makiiiilaaaa? Jaaaaa! Dat is ne imbiiiicieeel man! Jaaaa echt man! Haha wat ne looser se! Schande ..." En dan kwam dat regelmatig via via bij mijn ouders terecht en zij spraken mij er dan over aan. Hatelijk vond ik dat. 😩

OK ik ben nu 50 en tegenwoordig weet ik het meeste al wel (zoals het hoort) exclusief dat ik mijn lepel nog fout vastneemt, gelukkig sprak niemand mij er ooit over aan :LOL: maar in mijn jeugd en als jongvolwassene had ik dat regelmatig voor.

In een wereld waar alles constant in beweging is en de lat constant lager gelegd moet worden klamp ik mij nog graag vast aan basiszaken die als uniform gedragen beschouwd kunnen worden. Mijn driejarige thuis eet dan ook gewoon met de vork in zijn linker hand.
Mijn punt is dat er geen 'lat' is mbt het houden van vork en mes in een bepaalde hand aangezien het een zuivere pro forma gewoonte is.

Het is niet gegrond in achterliggende beleefdheid naar anderen toe en heeft geen praktisch nut.
Het is ook geen onderdeel van een soort waardevolle traditie aangezien het een louter individuele aangelegenheid is zonder enig maatschappelijk noch individueel nut.
Zoals in een vorige post al gezegd gaan uw voorbeelden over omgang met anderen of deftig spreken over interactie met andere mensen, wat wel een begrijpelijke grond is voor conventies of etiquette.

Zo uniform gedragen lijkt het trouwens niet zoals je beweert, gezien de discussie en aangezien de verdeling tussen vork rechts/links bij rechtshandigen 35% vs 47% is in deze poll :)

Linkshandig maar mes rechts. Nooit bij stilgestaan dat ik daarvoor mijn "minst goede" hand gebruik. Zo aangeleerd vermoed ik. Net zoals de computer. Tegen dat ik wist dat ik die computermuis ook kon instellen voor linkshandigen zat de techniek van rechtshandigen er al in.

Rechtshandig, vork links en mes rechts om te snijden MAAR, ik snij alles dat moet gesneden worden eerst en neem dan mijn vork in mijn rechterhand en eet dan gewoon met vork rechts. (Thuis dan, op restaurant doe ik dat minder snel)

Rechtshandig en mes links, vork rechts. Ik houd mijn bestek vast zoals ik zelf wil en wie daar niet tegen kan, moet maar naar zijn eigen bord kijken tijdens het eten. Ik wist zelfs niet dat dit een ding was waar 4 pagina's lang over geleuterd moet worden. Jesus zeg...

Rechtshandig en mes links, vork rechts. Ik houd mijn bestek vast zoals ik zelf wil en wie daar niet tegen kan, moet maar naar zijn eigen bord kijken tijdens het eten. Ik wist zelfs niet dat dit een ding was waar 4 pagina's lang over geleuterd moet worden. Jesus zeg...
Dat is toch ook mijn mening. Elk zijn eigen tetebak.

Rechtshandig, vork links en mes rechts om te snijden MAAR, ik snij alles dat moet gesneden worden eerst en neem dan mijn vork in mijn rechterhand en eet dan gewoon met vork rechts. (Thuis dan, op restaurant doe ik dat minder snel)
Dat begrijp ik als je een biefstuk uit de airfryer moet snijden.

Eerlijk? Ik heb nog nooit in een restaurant gekeken naar iemand anders zijn bestek. Ik hou mij daar echt niet mee bezig.
Ik ook niet, maar na het lezen van dit topic ga ik niet anders meer kunnen. Al was het maar om te checken of die misgroeiing zo wijdverspreid is als de poll laat uitschijnen...

Vergelijk het met die collega die plots zegt "amai die klok tikt hard", waarna je niet anders kan dan focussen op dat getik voor de rest van de dag.

Snap wel niet hoe mensen dat niet "begrijpen". Dat in elk Westers restaurant het mes rechts ligt en de vork links is te subtiel ofzo? :)
Ik vind dat helemaal niet hetzelfde en zelfs ronduit een slechte vergelijking.

Ik geef dagelijks tientallen personen op 't werk een hand en ik moet de eerste nog tegenkomen die mij met links de hand wil schudden. Er zullen er vast wel rondlopen, maar dat zullen eerder zeldzame uitzonderingen zijn. Wat hier duidelijk niet geval is en de cijfers van de poll bevestigen dat gewoon.

Je kan overigens moeilijk een mes en vork aan beide kanten van uw bord gaan leggen hè, hoe je uw bestek vastneemt is, nogmaals, persoonlijke voorkeur. Ik eet graag op een comfortabele manier, dat maakt van mij geen onbeleefde boer. Smikken en smakken maakt van u een onbeleefde boer.

Ik vind dat helemaal niet hetzelfde en zelfs ronduit een slechte vergelijking.

Ik geef dagelijks tientallen personen op 't werk een hand en ik moet de eerste nog tegenkomen die mij met links de hand wil schudden. Er zullen er vast wel rondlopen, maar dat zullen eerder zeldzame uitzonderingen zijn. Wat hier duidelijk niet geval is en de cijfers van de poll bevestigen dat gewoon.

Je kan overigens moeilijk een mes en vork aan beide kanten van uw bord gaan leggen hè, hoe je uw bestek vastneemt is, nogmaals, persoonlijke voorkeur. Ik eet graag op een comfortabele manier, dat maakt van mij geen onbeleefde boer. Smikken en smakken maakt van u een onbeleefde boer.
Als het enige verschil tussen de twee situaties is dat er bij een vandaag de dag een minderheid (want dat blijft het, op een niet-representatieve groep) het verkeerd doet, en bij een andere de minderheid kleiner is, lijkt me dat een goede vergelijking.

Je persoonlijke voorkeur was vroeger verkeerd en het teken van een slechte opvoeding. Vandaag liggen er minder mensen wakker van, dat is alles.

Terug
Bovenaan