Hoe houd jij bestek vast?

Hoe gebruik jij mes en vork?

• Rechtshandig: vork links en mes rechts

Stemmen: 69 50,0%
  • Rechtshandig: vork rechts en mes links

Stemmen: 46 33,3%
  • Linkshandig: vork links en mes rechts

Stemmen: 21 15,2%
  • Linkshandig: vork rechts en mes links

Stemmen: 2 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    138
Bon, ik ben blijkbaar de enige linkshandige die zijn vork rechts houdt. Fijn.

cormbreab-llama.gif

Dus iedereen die zich ‘normaal’ noemt en vork links neemt, eten jullie soep dan met links?
En wat bij spaghetti, vork links en lepel rechts of omgekeerd? (Snijders mogen zich uit deze discussie houden :LOL: )

Dus iedereen die zich ‘normaal’ noemt en vork links neemt, eten jullie soep dan met links?
En wat bij spaghetti, vork links en lepel rechts of omgekeerd? (Snijders mogen zich uit deze discussie houden :LOL: )
Soep is rechts, uw lepel is toch aan de rechterkant?

Mmm, spaghetti doe ik effectief ook met rechts (ik eet dat zonder lepel)

Haha ...

Ik eet soep met de lepel 'links'.
Ivm spaghetti is het: De vork 'links' en de lepel gaat 'rechts'. :oi22: (en eet ik het op met de vork links)

Dus bij mij is het : het "wapen" waarmee ik eet, gaat links.

soep met rechts, spaghetti: vork rechts en lepel links.

Bij mij is het effectief :

Vork rechts, mes links (of lepel bij spaghetti al gebruik ik daar ook eerder een mes :p). Indien ik enkel de vork of soeplepel vast heb of de dessertlepel dan is dat altijd met mijn rechterhand.

Het moment dat ik iets moet aansnijden wat wat meer moeite vereist (steak) dan switch ik het mes naar mijn rechterhand om eens het gesneden is het terug om te wisselen. Als het mes enkel dient als schrapingstool of... dan wissel ik het niet tussendoor.

Is mij in het verleden ook eens opgevallen, maar heb het toen gewoon genegeerd. Ik ga mijn werkwijze na 40+ jaar ook niet meer aanpassen.

Er is gewoon maar één optie: vork links en mes rechts. Maakt niet uit of je nu links- of rechtshandig bent.
Als er effectief een praktische reden aan de basis ligt (bv. 'meer kracht zetten met dominante hand') ipv pure pro forma, dan houdt het geen steek dat links- of rechtshandig niet uitmaakt.

En als je zeer gehecht bent aan het belang van pro forma handelingen, dan ... werk je waarschijnlijk bij de overheid? 😅
Edit: je werkt effectief bij de overheid zie ik in uw postgeschiedenis 😱:D

Laatst bewerkt:
Net zoals gelijkaardige zaken als: de wc-rol van of naar de muur af in de houder plaatsen. Ideaal voor een forum dus. :unsure:
Dit mag geen issue zijn. Het is van de muur in de houder plaatsen. Dit werd zo gepatenteerd.

On topic: rechtshandig en vork links, mes rechts. Pasta is nog vreemder. ooit een halve Italiaan (moeder is Belgische, vader is Italiaan) in de klas gehad en die heeft dat uitgelegd. Pasta nemen met vork, in de lepel draaien, vork eruit en de lepel met pasta naar de mond. Sindsdien doe ik dat ook zo.

nee natuurlijk niet want een lepel hou je toch in je rechterhand, net zoals het mes. Dat is nu toch echt basic etiquette :crazy:

Spaghetti eet ik zonder lepel, maar voor het geval ik er een zou willen gebruiken zou ik die inderdaad rechts houden.

Als er effectief een praktische reden aan de basis ligt (bv. 'meer kracht zetten met dominante hand') ipv pure pro forma, dan houdt het geen steek dat links- of rechtshandig niet uitmaakt.

En als je zeer gehecht bent aan het belang van pro forma handelingen, dan ... werk je waarschijnlijk bij de overheid? 😅
Edit: je werkt effectief bij de overheid zie ik in uw postgeschiedenis 😱:D

ik weet niet hoeveel kracht gij moet zetten met uw dominante hand, maar ik ga er vanuit dat een gemiddeld mens zonder fysieke beperkingen zowel links als rechts voldoende kracht kan zetten om een gekookte aardappel op een vork te prikken of een stukje vlees te snijden.

Ik werk inderdaad bij de overheid, maar manieren heb ik al geleerd lang voor dat ik begon met werken.

Dit is echt een van de meeste wilde topics van 2026 dusver.

Mes links, vork rechts als rechtshandige. Ik heb het wel eens andersom geprobeerd, maar ik kon daar niet aan wennen.

Ik zie wel niet in hoe dat onder "verkeerde" tafelmanieren valt, dat zijn bij mij nog steeds dingen als smakken of met uw mond open eten. Hoe je uw mes en vork vasthoudt is toch gewoon persoonlijke voorkeur.

Al het eten breng ik intuïtief en dus logischerwijs met de dominante hand naar mijn mond, rechtshandig dus vork altijd rechts.
Soeplepel rechts, chopsticks rechts, eten met m'n handen met rechts (frieten, aperitiefhapjes, stukske chocolade,..), brochettestokje rechts, glas drinken rechts, ...
Wie al die zaken met zijn dominante hand doet en dan bij mes en vork plots omgekeerd te werk gaat is compleet onlogisch bezig, etiquette mijn hol niemand die u vies bekijkt met mes links vork rechts zolang je het maar deftig vasthoudt.

Mes links want ik ben sterk genoeg om ocharme wat voedsel te snijden, rechtse kant niet voor nodig die moet zich bezig houden met het eten naar mijn mond te vervoeren.

Mes links, vork rechts als rechtshandige. Ik heb het wel eens andersom geprobeerd, maar ik kon daar niet aan wennen.

Ik zie wel niet in hoe dat onder "verkeerde" tafelmanieren valt, dat zijn bij mij nog steeds dingen als smakken of met uw mond open eten. Hoe je uw mes en vork vasthoudt is toch gewoon persoonlijke voorkeur.
Dat is gewoon hetzelfde als mensen je linkerhand aanbieden bij het groeten. Het is verkeerd omdat de conventie anders is. Vroeger zou je dan een ongemanierde boer zijn maar vandaag de dag steekt het zo nauw niet.

Snap wel niet hoe mensen dat niet "begrijpen". Dat in elk Westers restaurant het mes rechts ligt en de vork links is te subtiel ofzo? :)

Dit is echt een van de meeste wilde topics van 2026 dusver.
Ik kan er echt niet aan uit of je serieus bent of niet :p Het idee dat iemand zich in 2026 nog gaat bezig houden, laat staan opwinden over etiquette is wel een verrassing als je effectief serieus bent.

Maar het zal dan ook geen verrassing zijn dat het hier rechtshandig is en vork in het rechterhand ^^ Kan me ook niet herinneren dat mijn ouders daar ooit iets over gezegd zouden hebben, maar zoals hier recent ook al eens aangehaald, maar gewone werkmensen.

@Sylverscythe met zijn "is hoe het is in restaurants niet genoeg hint" is niet echt relevant voor mensen die gewoon thuis eten natuurlijk.

Terug
Bovenaan