Hoe hoog staat de verwarming bij jou?

Van September tot nu +- 20000 kw/h. (+- 6 maand)
Open bebouwing van 1988, 250m2 bewoonbare oppervlakte. Nog bezig met renoveren, spouwmuur nog niet geisoleerd en sommige vensters tochten nog wegens afwezigheid van venstertabletten. Ook nog nergens binnendeuren
Boven geen verwarming op, beneden overal vvw.
Thermostaat op 21 tot 22u, daarna naar 19 tot 6u

2 volwassenen met dagelijkse douche.

EDIT: Had m3 genomen ipv om te zetten naar kwh
 
Laatst bewerkt:
20° en dat is genoeg, 's avonds steek ik de haard aan en dat geeft wel veel warmte. Alleenstaande woning, gebouwd in 1968.

We verbruiken wel redelijk veel (3600 KwH in januari), maar dat komt omdat ik thuis werk en de chauffauge ook overdag laat branden. Met de stijgende gasprijzen was dat toch niet zo'n slim idee, al komen we van een hoger verbruik (5500 KwH) omdat we hebben geïnvesteerd in isolatie (kelder en dak). Ik heb de thermostaat twee weken geleden opnieuw ingesteld zodat die op weekdagen enkel 's ochtends en 's avonds brandt en in februari komen we aan 1600 KwH op dit moment. Dus dat gaat nog wel wat stijgen, maar niet veel meer. Mogelijk tempert dat de eindfactuur wat, maar nu het koekenbak is in Oekraïne en we van Vivaldi een symbolische euro krijgen zal het sowieso wel pikken.

Dat noemen ze leergeld. Had ik in oktober de thermostaat maar anders ingesteld ...

We hebben een zonneboiler, maar dat is enkel voor sanitair en keuken. Zou het interessant zijn om een extra boiler (en panelen) te installeren om daarop te verwarmen?
 
Verschiet toch ook wel van sommige waardes hier.
Nieuwbouw, hob, 215m², mid2020 alles vloerverwarming, epeil30, wel grote raampartijen.
Ik houd wel vooral de beneden op 20-21°C, boven staat meestal uit enkel badkamer loopt mee maar wordt niet apart geregeld.
1558kwh in december
1720kwh in januari
Februari zal ik maar iets boven de 1000kwh stranden denk ik.
Staat ook constant op want heb gemerkt van het te laten zakken in de nacht dat het gewoon zeer veel tijd en verbruik vraagt om alles terug opgewarmd te krijgen.
Volledig 2021 was 9300kwh.
Merk vooral dat als er wat meer zonnige dagen zijn die impact wel immens is, wat wel logisch is.
 
Van September tot nu 19580 kw/h. (+- 6 maand)
Open bebouwing van 1988, 250m2 bewoonbare oppervlakte. Nog bezig met renoveren, spouwmuur nog niet geisoleerd en sommige vensters tochten nog wegens afwezigheid van venstertabletten.
Boven geen verwarming op, beneden overal vvw.
Thermostaat op 21 tot 22u, daarna naar 19 tot 6u

2 volwassenen met dagelijkse douche.

EDIT: Had m3 genomen ipv om te zetten naar kwh
Volgens mij heeft het met vvw geen nut om te zakken 's nachts naar 19 en kost dit je meer energie dan die constant op 21 te laten staan
 
Ben eens benieuwd hoeveel we gaan verbruiken in een oudere woning (rijhuis van de jaren 50 geloof ik. Dak is wel geïsoleerd. huurhuis).

Ketel draait in ieder geval al veel meer dan bij onze vorig woning (nieuwbouw). Thermostaat staat hier ingesteld op 18°C van 06:00 tot 23:00 en dan is het 14°C. Ongeloofelijk hoe snel het afkoelt.
Ik moet enkel eens kijken of het ook effectief 18°C is, want de thermostaat hangt echt aan een koude muur. Dus denk in de praktijk dat het wel warmer is.
Je merkt ook duidelijk op dat de warmte niet mooi verdeeld wordt. Als je naar het wc gaat passeer je koudere plekken, bij de tv is het dan weer warmer omdat je naast een radiator zit,....

Wij lopen thuis meestal in "chill kleren", als we het dan koud krijgen doen we een badjas aan. Ik loop nu ook steeds met van die "sok sloefen" rond, terwijl ik vroeger steeds op blote voeten liep. Wij missen de vloerverwarming toch wel. :D
Slaapkamer is ook veel kouder, wat wij beide toch ook wel zeer irritant vinden. Is echt een k*t gevoel als je gaat slapen en terug opstaat.

Wij missen beide toch echt wel het comfort van de vorige woning. Maar we weten dat dit tijdelijk is en voor de rest een ideale oplossing.
 
Bij ons zakte de temperatuur twee jaar geleden ook wel eens tot 14 graden, sinds de isolatie is dat 17,5° op zijn koudst. Vermoedelijk gaan we nog veel winnen door onze grote raampartijen in de living (2m x 2m en dat viermaal) te vervangen. Dat is nu gewoon dubbelglas in houten frames. Misschien laten dichtkitten? We hebben tochthonden geplakt onderaan, want ik merkte dat we daar toch veel koude onderdoor kwam.

Maar glas vervangen is zeer kostelijk en dit jaar leggen we de focus op terras en oprit.
 

Gerenoveerde woning uit 1959, maar begin december dus een nieuwe condensatieketel laten plaatsen. Vorige was rond de 20j oud, nog niet defect maar in het EPC verslag van 2013 stond "83% rendement" dus met de gasprijzen niet gewacht en ineens vervangen.

Geen idee hoe oud die van jullie is, maar dat is dubbel zoveel verbruik als mij met als enige verschil dat dit een rijwoning is, die nauwelijks geïsoleerd is (geen vloerisolatie en maar 8cm dakisolatie).
Ik denk dat je het verschil van rijwoning vs alleenstaande woning niet mag onderschatten hoor. En ben je de hele dag thuis of staat de verwarming enkel 's morgens en 's avonds aan?

Onze ketel is van 2005, dus een nieuwe zal waarschijnlijk wel wat efficiënter zijn. Vraag me alleen af of het echt zo'n groot verschil zal geven en we de prijs van een nieuwe ketel er snel zullen uithalen.
Wel een handige app, is dat een app van je ketel (gezien je verschil ziet tussen warm water en verwarming)?
 
Ik denk dat je het verschil van rijwoning vs alleenstaande woning niet mag onderschatten hoor. En ben je de hele dag thuis of staat de verwarming enkel 's morgens en 's avonds aan?

Onze ketel is van 2005, dus een nieuwe zal waarschijnlijk wel wat efficiënter zijn. Vraag me alleen af of het echt zo'n groot verschil zal geven en we de prijs van een nieuwe ketel er snel zullen uithalen.
Wel een handige app, is dat een app van je ketel (gezien je verschil ziet tussen warm water en verwarming)?
Jup, Vaillant. En overdag slechts 3u lager van temperatuur
 
Iemand ervaring met warmtepompen ? Toch eens kijken of dat niet voordeliger gaat uitvallen nu ons vast contract in Juni af zal lopen en we van een 90€ per maand naar 400€+ zullen gaan.

VVW ligt al en pas een nieuwe gaswandketel geplaatst ma bon. We hebben ook 16 zonnepalen die ons een 300Wp per paneel leveren. Daarvan hebben we op jaarbasis een 1000 kWh overschot.
 
Iemand ervaring met warmtepompen ? Toch eens kijken of dat niet voordeliger gaat uitvallen nu ons vast contract in Juni af zal lopen en we van een 90€ per maand naar 400€+ zullen gaan.

VVW ligt al en pas een nieuwe gaswandketel geplaatst ma bon. We hebben ook 16 zonnepalen die ons een 300Wp per paneel leveren. Daarvan hebben we op jaarbasis een 1000 kWh overschot.
Kijk naar je huidig gasverbruik in kWh, deel dat door 3 à 4 (da's de factor warmte die de warmtepomp uit de lucht kan onttrekken), en dan heb je het verbruik van je warmtepomp ongeveer.
Merk op dat je eigenverbruik van de warmtepomp qua zonnestroom niet bijster hoog zal zijn (meeste verbruik is in de donkere wintermaanden), en trek dan je conclusies evt nadat je wat offertes vraagt om de installatiekost mee te kunnen nemen.
 
Kijk naar je huidig gasverbruik in kWh, deel dat door 3 à 4 (da's de factor warmte die de warmtepomp uit de lucht kan onttrekken), en dan heb je het verbruik van je warmtepomp ongeveer.
Merk op dat je eigenverbruik van de warmtepomp qua zonnestroom niet bijster hoog zal zijn (meeste verbruik is in de donkere wintermaanden), en trek dan je conclusies evt nadat je wat offertes vraagt om de installatiekost mee te kunnen nemen.
Op dit moment ligt ons verbruik hoog omdat we nog bezig zijn met verbouwingen en we met een groot aantal koudebruggen zitten en geen binnendeuren. Dat wordt komend jaar aangepakt. Voor nu sinds september zitten we op een 20000 kWh, ik gok dat het op jaarbasis een 30000 kwh zal zijn.

Dus dan deel ik 30000 / 3 dus het verbruik van de warmtepomp is dan 10000 kWh. Aan welk tarief moet je dit dan berekenen ?
 
Op dit moment ligt ons verbruik hoog omdat we nog bezig zijn met verbouwingen en we met een groot aantal koudebruggen zitten en geen binnendeuren. Dat wordt komend jaar aangepakt. Voor nu sinds september zitten we op een 20000 kWh, ik gok dat het op jaarbasis een 30000 kwh zal zijn.

Dus dan deel ik 30000 / 3 dus het verbruik van de warmtepomp is dan 10000 kWh. Aan welk tarief moet je dit dan berekenen ?
De energiecomponent staat momenteel op een 25-30 c€/kWh, daar komen nog allerlei taxen en heffingen bij die daar nog een dikke 70% bijdoen en je dus op ongeveer 42c€/kWh all in kan uitkomen (en dus een dikke €4000 voor 10MWh). Het is koffiedik kijken wanneer deze prijs zou veranderen, in welke richting, en hoeveel.

Ter vergelijking, gas kost voor 30MWh een kleine 12 c€/kWh all in, en dus een kleine €3500 tegen de huidige prijzen.
Gezien de huidige richting (lol) van de Belgische/Europese politiek kan je wel aannemen dat stijgingen en dalingen van gas en elektriciteit in dezelfde richting verlopen (maar niet met dezelfde grootte).

Deze cijfers komen gewoon snel even uit de vtest he, ik heb hier geen magische glazen bol ofzo liggen om dit antwoord te formuleren.

En om dit wat on-topic te houden: je verwarming een graadje lager zetten spaart je waarschijnlijk wel enkele honderden euro's uit.
 
Terug
Bovenaan