Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Om te tanken is dat een mogelijkheid ja, maar als ze betaalterminals van een tankstation kunnen hacken, dan kan dat ook met andere betaalterminals.
Tanken is een geval apart en daarom waarschijnlijk ook als doelwit gekozen. Als je aan de terminal "betaalt", dan bevestig je gewoon dat er een bepaald bedrag geblokkeerd wordt (€350 meestal). Dan tank je voor een bedrag x. Eens je tankbeurt erop zit geeft de pomp dit door, wordt het effectieve bedrag x pas aangerekend en wordt de rest van het geblokkeerde bedrag vrijgegeven.

Als de hackers dan het bedrag en rekeningnummer die de pomp/het systeem van het tankstation doorgeeft manipuleert (vermoedelijk wat gebeurd is), dan is de betaalterminal eigenlijk niet gehacked maar het systeem van het tankstation.

Best origineel en inspelend op de actualiteit.

HTIlUQG.jpeg

Hij is momenteel arbeidsongeschikt door hevige hoofd- en rugpijn en een driedubbele schedelbreuk die hij opliep bij een overval in zijn woning. Om maar te zeggen dat het leven hem niet toelacht.
In september 2025, tijdens zijn revalidatie na de overval, verdween zomaar 8.541 euro van zijn rekening naar dubieuze cryptorekeningen. "Misschien was het mijn fout dat ik in alle verwardheid na mijn schedelbreuk op de verkeerde mails antwoordde toen”, zucht Glen.
Tot daar nog cava. Daar kan ik begrip voor hebben/medelijden mee hebben.

Maar dan:
Sindsdien is hij zeer achterdochtig. “Ik open geen enkele ‘officiële’ mail meer. Niet van de bank, niet van de energieleverancier, niet van de overheid. Ik vertrouw niemand meer. Zelfs mijn enige dochter kent de code niet van mijn rekeningen en ik open enkel nog websites via de itsme-app”, vertelt Glen.
...
“Ik begrijp niet dat zomaar iemand geld van mijn rekening kan halen. Ik ben zeer voorzichtig met websites die er verdacht uitzien en antwoord niet op mails of telefoons met een buitenlands nummer. En toch ben ik opnieuw slachtoffer van fraude. Het is om moedeloos van te worden. Hoe kan het dat iemand bij mijn rekening kan? Er moet toch een fout in het systeem van de nieuwe instantbetalingen zitten?”, gaat Glen verder.
Als je dan op de foto met zijn uitreksels op kijkt (zichtbaar zelfs zonder abo), zie je dat de overschrijvingen naar Coinbase & Binance gedaan zijn "VIA MOBILE BANKING"... Ik denk niet dat er een fout in het systeem van de instantbetalingen zit, maar dat de app bij de fraudeurs geïnstalleerd is en hij deze toegelaten heeft (mogelijks omdat hij op elke site met itsme aanmeldt en er waarschijnlijk niet bij nadenkt)/zijn smartphone gecompromitteerd is.

Maar zoals bijna alle voorgaande gevallen is het onmogelijk dat het slachtoffer ergens een fout gemaakt heeft hoor! Het is een fout in het instantbetalingssysteem! :sarcastic:

Misschien een tankkaart gebruiken ipv een debetkaart bij een betaalterminal van een tankstation?
Tanken is een geval apart en daarom waarschijnlijk ook als doelwit gekozen. Als je aan de terminal "betaalt", dan bevestig je gewoon dat er een bepaald bedrag geblokkeerd wordt (€350 meestal). Dan tank je voor een bedrag x. Eens je tankbeurt erop zit geeft de pomp dit door, wordt het effectieve bedrag x pas aangerekend en wordt de rest van het geblokkeerde bedrag vrijgegeven.

Als de hackers dan het bedrag en rekeningnummer die de pomp/het systeem van het tankstation doorgeeft manipuleert (vermoedelijk wat gebeurd is), dan is de betaalterminal eigenlijk niet gehacked maar het systeem van het tankstation.
Skimming is net populairder geworden door tankkaarten, omdat de beveiliging daarvan veel slechter is dan bankkaarten met chip.
Heb zo al enkele keren moeten meehelpen in onderzoeken in tankstations, je ziet dan op camerabeelden effectief die kerels discreet het skimming toestel plaatsen over het bestaande, soms zijn het zelfs camionchauffeurs die meewerken met de skimmers, of passagiers, ze doen dit dan vaak op de betaalautomaat tussen 2 camions, net uit het zicht van camera's. Waardoor er nu ook meerdere extra camera's moeten geplaatst worden...

En wat later vallen de eerste slachtoffers die onwetend hun camion vol pompen, en dan nog enkele dagen of soms weken en maanden later wordt hun kaart plots gebruikt op heel wat andere locaties in Europa. Vaak door oosterse camionchauffeurs, of criminelen allerhande die anoniem en gratis door Europa reizen.

Tegenwoordig gaan ze er zelfs voorzichtiger mee om zodat het minder opvalt en gebruiken ze gekopieerde tankkaarten enkel in het land zelf waarvan het afkomstig was.
Want ja, welke (transport)firma ziet dat nu direct op z'n facturen dat tankbeurten frauduleus zijn?
De tankkaartbedrijven bieden wel bepaalde tools aan, om bepaalde verdachte patronen te identificeren, of dag en weeklimieten in te stellen, maar bijlange niet iedereen schakelt dit in.

ja jonges... ik verschiet van niets meer de dag van vandaag

Ik volg nog steeds Wout Schrijvers op Instagram. Dat is die kwiet uit de documentaire 'FIRE: Vroeg op Pensioen'. Die gast kan dus echt gewoon al jaren ongestoord ponzi's blijven promoten. Er zijn al klachten tegen hem ingediend, maar het is juridisch blijkbaar niet mogelijk om hem ergens voor te vervolgen terwijl al veel brave mensen hun zuurverdiende centen kwijt zijn.

Zulke cryptoponzi's lijken mij bijna de perfecte misdaad. Je registreert een bedrijf in het ene land, gebruikt servers in het andere en maakt dan gebruik van promotors die zich bevinden in verschillende delen van de wereld. Dat is zo'n juridisch kluwen dat zulke bedrijven meestal zijn ge-exit nog voor men een degelijke rechtzaak kan opstarten.

Ze targetten de laatste tijd mijn moeder haar nummer

Privénummer (Ons moeder nam niet op)
Voicemail met een een ingesproken bericht
Ik was eens benieuwd dus ik heb even geluisterd

Er zijn verdachte transacties geconstateerd op uw bankrekening
Toets op 1 om te verbinden met een medewerker van de bank
*Klik*

Typische telefoonscam, er was onlangs nog een artikel van.
De voicemail beluisteren kan an sich geen kwaad maar als je op 1 klikt word je doorverbonden met de scammer(s) en dan begint het ..

Ik heb ook de indruk dat men vooral oudere mensen in het vizier neemt wegens digibeet . . . . maar hoe komt men aan die gegevens?
Mijn schoonouders hebben van ver een computer/iPad/iPhone eens gezien, ooit, en al zeker nergens een mail adres of gsm nummer achtergelaten op het net (ze zouden niet weten hoe). . . toch laatst verschillende telefoons gedurende een paar weken? Gelukkig nemen ze geen onbekend nummer op . . . maar zelfs dan. Gouden regels: onbekend = niet opnemen, als er een boodschap is ingesproken alleen luisteren NOOIT iets doen of knop indrukken, als je twijfelt inleggen, nooit info geven wat dan ook, en ons bellen. . . maar vroeg of laat . . .

Vandaag weer een mail, zogezegd van Fluvius om de rekening van elektriciteit en gas te betalen.

Email adres: @bekijkuwwater.com
Dat lijkt me eerder een mailadres voor een scam ivm de waterrekening dan voor die van elektriciteit en gas...

Ik heb ook de indruk dat men vooral oudere mensen in het vizier neemt wegens digibeet . . . . maar hoe komt men aan die gegevens?
Mijn schoonouders hebben van ver een computer/iPad/iPhone eens gezien, ooit, en al zeker nergens een mail adres of gsm nummer achtergelaten op het net (ze zouden niet weten hoe). . . toch laatst verschillende telefoons gedurende een paar weken? Gelukkig nemen ze geen onbekend nummer op . . . maar zelfs dan. Gouden regels: onbekend = niet opnemen, als er een boodschap is ingesproken alleen luisteren NOOIT iets doen of knop indrukken, als je twijfelt inleggen, nooit info geven wat dan ook, en ons bellen. . . maar vroeg of laat . . .
Ik vermoed dat ze zuiver ad random nummers opbellen maar dat oudere mensen meer de neiging hebben de telefoon op te nemen of terug te bellen en jongeren minder gemakkelijk reageren.

Ik kan me ineens voorstellen dat er mensen zijn die hierin lopen (vooral ouderen).

GSM rinkelt, ANONIEM neem ik zowiezo niet op, kan een bekende zijn maar dan moet hij/zij maar een boodschap inspreken.
Minuut later blijkt er een boodschap ingesproken te zijn.....hmm effe checken.

Menu doorgelopen voicemail beluisteren, direct een stem in perfect Nederlands zegt :

Er is van uw rekening 1217€ overgeschreven, druk op 1 om dit goed te keuren.
2 seconden stilte
Er is van uw rekening 1217€ overgeschreven, druk op 5 om dit niet goed te keuren en 1 van onze medewerkers te spreken...

KLIK ingelegd maar ik kan me voorstellen dat er oudere mensen zijn die in paniek op een knop drukken!!!

Ik heb de voicemail bewust niet gewist om aan mijn vrouw te laten horen om haar zo voor te bereiden . . . . voicemail is weg???

Bij een voicemail mag je toch klikken wat je wil dit gaat niets in gang zetten

Het gaat natuurlijk niet om de voicemail. Het is een geautomatiseerd proces met een opgenomen stem die gewoon dient om te kijken wie er effectief aan de lijn blijft en op een knop drukt om die dan door te verbinden naar echte menselijke scammer. Is dus gewoon zodat ze een enorm aantal mensen kunnen bellen waarvan ze weten dat 99% er niet in loopt en die 99% dus ook niet aan de lijn willen.
Alleen is dat geautomatiseerd ding niet slim genoeg om te weten of je effectief opgenomen hebt, of dat ze je voicemail aan de lijn krijgen.

Ik kan me ineens voorstellen dat er mensen zijn die hierin lopen (vooral ouderen).

GSM rinkelt, ANONIEM neem ik zowiezo niet op, kan een bekende zijn maar dan moet hij/zij maar een boodschap inspreken.
Minuut later blijkt er een boodschap ingesproken te zijn.....hmm effe checken.

Menu doorgelopen voicemail beluisteren, direct een stem in perfect Nederlands zegt :

2 seconden stilte
Er is van uw rekening 1217€ overgeschreven, druk op 5 om dit niet goed te keuren en 1 van onze medewerkers te spreken...

KLIK ingelegd maar ik kan me voorstellen dat er oudere mensen zijn die in paniek op een knop drukken!!!

Ik heb de voicemail bewust niet gewist om aan mijn vrouw te laten horen om haar zo voor te bereiden . . . . voicemail is weg???

Duw 1.

Bericht gewist.
Om uw spraakberichten te beluisteren....

Duw 1.

Bericht gewist.
Om uw spraakberichten te beluisteren....
Mijn beste Tomski, dement zijn we nog niet, begrijpend lezen les 1 :-)

/
2 seconden stilte

KLIK ingelegd (ik ga op zo'n moment op NIETS drukken, KLIK = ingelegd (dat rode telefoontje)

1 uur later ofzo, wil die ingesproken boodschap HERbeluisteren met de vrouw, uw heeft geen nieuwe of beluisterde berichten!? Weg?
/

Via Facebook Messenger:

Bericht van iemand die ik ken via de darts.
Een verlegen persoon die eigenlijk nooit iets zegt tenzij aangesproken, dus het eerste bericht was al een belletje.

-Hey, ik doe mee aan een wedstrijd van AirBnB en heb nog enkele punten nodig, mag ik je telefoonnummer?

Zeker (met mijn nummer alleen zijde toch niks, dus we spelen mee)
(ondertussen zoek ik betreffende zijn telefoonnummer op en stuur hem een sms met de vraag of hij dit is...natuurlijk niet)

Dan krijg ik een sms met een code.
In diezelfde sms staat letterlijk dat deze code is om mijn telefoonrekening te koppelen aan een Playstation billing.

Dan bericht van de scammer die naar de code vraagt om deze in te geven op de AirBnb site voor punten.

Toch een keer of 5 een foute code kunnen doorgeven voor hij door had dat ik ermee aan het spelen was.

Terug
Bovenaan