Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Met die info.email ertussen in het mailadres? Vind het er wat raar uitzien. Ook de 'information' voor de @ voelt een beetje off.

En 'privacybeleiden', een vreemd meervoud om te gebruiken in communicatie naar je klanten. Vroeger was hun stijl nog wat informeler had ik het idee, dit voelt iets formeler, als een 'moetje'.

Maar goed, misschien kijk ik er te gedetailleerd naar.
Ik heb die mail ook ontvangen. Seems legit to me.

Ok, dan besluit ik dat hun communicatiestijl er gewoon wat op achteruitgegaan is. 😅 En dat ik misschien dit topic te veel op de voet volg en overal een scam in zie.

Met die info.email ertussen in het mailadres? Vind het er wat raar uitzien. Ook de 'information' voor de @ voelt een beetje off.

En 'privacybeleiden', een vreemd meervoud om te gebruiken in communicatie naar je klanten. Vroeger was hun stijl nog wat informeler had ik het idee, dit voelt iets formeler, als een 'moetje'.

Maar goed, misschien kijk ik er te gedetailleerd naar.
als ik mij niet vergis moet je bij mailadressen vanachter beginnen lezen dus bvb [email protected] is niet persé van ikea maar wordt verstuurd vanuit het information.com maildomein, maar [email protected] is wel van het officiele ikea.com maildomein. Ander voorbeeld een mail van [email protected] komt niet van het Vlaamse overheidsmaildomein, een mail van [email protected] komt wel van het officiële maildomein van de Vlaamse overheid.

Laatst bewerkt:
als ik mij niet vergis moet je bij mailadressen vanachter beginnen lezen dus bvb [email protected] is niet persé van ikea maar wordt verstuurd vanuit het information.com maildomein, maar [email protected] is wel van het officiele ikea.com maildomein. Ander voorbeeld een mail van [email protected] komt niet van het Vlaamse overheidsmaildomein, een mail van [email protected] komt wel van het officiële maildomein van de Vlaamse overheid.
Klopt volledig.
Blabla.be is het domein dat je koopt.
Test.blablabla.be is een subdomein dat enkel onder het hoofdomeun blabla.be kan aangemaakt worden

Maar hoe?

Na één telefoontje werden alle rekeningen van bejaard koppel uit Aalst leeggehaald: “Zelfs een afspraak bij de dokter kan ik nu niet meer betalen”

Ik kan nog geen 2500 euro tussen mijn eigen spaar en zicht overschrijven zonder 24u wachten.

Dat rioolgazetten zomaar de verzinsel van mensen overnemen, moet ook toch eens stoppen.
Ik dacht dat de "vermoeden van gekloonde itsme" van hiervoor al erg was, maar dit spant toch de kroon:
De dader kreeg toegang tot de rekeningen door de telefoon van de man te hacken tijdens een oproep, waarbij hij zich voordeed als werknemer van Proximus.
Tuurlijk :wtf:

Als je dan verder leest, achter paywall, is het al direct duidelijker:
Vervolgens kreeg Louis een link via WhatsApp gestuurd. Daar liep het fout. “Ik moest via die link een app openen zodat de man toegang kon krijgen. Dit lukte eerst niet, waardoor hij bijzonder kwaad werd. Uiteindelijk deed ik wat de man vroeg, maar toen er een vreemd symbool op mijn telefoon verscheen, raakte ik in paniek”

Dat rioolgazetten zomaar de verzinsel van mensen overnemen, moet ook toch eens stoppen.
Ik dacht dat de "vermoeden van gekloonde itsme" van hiervoor al erg was, maar dit spant toch de kroon:

Tuurlijk :wtf:

Als je dan verder leest, achter paywall, is het al direct duidelijker:
Hoeveel artikels moeten er nog volgen tegen dat mensen begrijpen dat die firma’s u ten eerste niet random gaan opbellen en ten tweede geen vage programma’s via Whatsapp laten installeren. 🤦🏻‍♂️

Hoeveel artikels moeten er nog volgen tegen dat mensen begrijpen dat die firma’s u ten eerste niet random gaan opbellen en ten tweede geen vage programma’s via Whatsapp laten installeren. 🤦🏻‍♂️
En al zeker niet als ze dan nog eens bijzonder kwaad worden als het in eerste instantie niet lukt. Dus een wildvreemde belt u op, het lukt niet en wordt bijzonder kwaad en kaffert u met manier van spreken uit en dan doe je toch maar wat hij vraagt.

Maar hoe?

Na één telefoontje werden alle rekeningen van bejaard koppel uit Aalst leeggehaald: “Zelfs een afspraak bij de dokter kan ik nu niet meer betalen”

Ik kan nog geen 2500 euro tussen mijn eigen spaar en zicht overschrijven zonder 24u wachten.

* Zijn hele smartphone is gekopieerd door de hacker
* De hacker heeft tevens een SIM-swap / nummeroverdracht kunnen uitvoeren
* De hacker stuurde daarna nog wat onbeschofte berichtjes naar zijn dochter
--> "Via screenshots in het artikel acht ik bovenstaande effectief bewezen"

* Ook zijn PINcodes tot zijn bankapps / itsme enzovoorts heeft de hacker waarschijnlijk verkregen want zelfs met een kopie van je smartphone inclusief telefoonnummer kan je niet zomaar in de bankapps.

Ik weet niet wat die arme man allemaal gedaan heeft maar dat is toch wel méér dan één enkele actie. :unsure:

* Zijn hele smartphone is gekopieerd door de hacker
* De hacker heeft tevens een SIM-swap / nummeroverdracht kunnen uitvoeren
* De hacker stuurde daarna nog wat onbeschofte berichtjes naar zijn dochter
--> "Via screenshots in het artikel acht ik bovenstaande effectief bewezen"

* Ook zijn PINcodes tot zijn bankapps / itsme enzovoorts heeft de hacker waarschijnlijk verkregen want zelfs met een kopie van je smartphone inclusief telefoonnummer kan je niet zomaar in de bankapps.

Ik weet niet wat die arme man allemaal gedaan heeft maar dat is toch wel méér dan één enkele actie. :unsure:
Ik stoor mij vooral aan dit soort zinnen/acties die steevast in al die artikelen terug te vinden zijn:

Ik moest via die link een app openen zodat de man toegang kon krijgen. Dit lukte eerst niet, waardoor hij bijzonder kwaad werd. Uiteindelijk deed ik wat de man vroeg, maar toen er een vreemd symbool op mijn gsm verscheen, raakte ik in paniek”, zegt Louis.

Als het niet meer lukt via smartphone proberen ze het maar langs deze weg.
Ik zou in zoiets ook nog kunnen intrappen. (Wie niet?) Je kan je maximaal proberen te beschermen en goed opletten, maar 100% bestaat niet.

Daarom vind ik het wel belangrijk dat in de wet staat dat je recht hebt op een terugbetaling (dat kan wel maanden of langer duren) als je ter goeder trouw hebt gehandeld.

Ik zou in zoiets ook nog kunnen intrappen. (Wie niet?) Je kan je maximaal proberen te beschermen en goed opletten, maar 100% bestaat niet.

Daarom vind ik het wel belangrijk dat in de wet staat dat je recht hebt op een terugbetaling (dat kan wel maanden of langer duren) als je ter goeder trouw hebt gehandeld.
Hier kan niemand iets tegen doen vrees ik, als ze die betaakterminals gaan beginnen hacken, daar kunnen we niks tegen beginnen.

Hier kan niemand iets tegen doen vrees ik, als ze die betaakterminals gaan beginnen hacken, daar kunnen we niks tegen beginnen.
Of de stap terug ....ontdigitaliseren (als dat woord bestaat) terug zoals 50+ nog hebben meegemaakt!! (niet realistisch maar ook niet onmogelijk)...

Een berichtje op mijn smartphone van Octa+ om wegens de stijgende prijzen nog snel over te schakelen naar een vast contract.
LAATSTE KANS en blah blah blah

Ik moet op een linkje klikken om ...

Eentje dat ik nog niet gezien had... van "KBC" met "@doelgevonden.com" als domein !?
"Hier" is dan een link naar "flowfarms.apenmodels.com"

1774961512816.png

Terug
Bovenaan