Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
weer een nieuwe vorm:

ze sturen u zogezegd een nieuwe kaart op en vragen om die te activeren via een QR code. Natuurlijk brengt die u naar een site waar ze dan vragen om via Itsme of uw kaartlezer bepaalde verrichtingen te doen en op die manier kunnen ze aan uw bankrekening.

Vorige week stond ik naast een wat oudere mens in de supermarkt. (70+ of ouder)

Ik kon gewoon zijn pincode mee lezen. Hij deed zijn hand er niet over. Ik zie de cijfers nog voor mij.
Na de betaling, legt hij zijn kaart doodleuk bijna tot aan mijn neus. Want hij moest nog z'n laatste boodschappen inladen.

Ok misschien is er een bewaker, mss was ik niet snel genoeg geweest en neen ik heb het niet geprobeerd (ik ben ne brave ;)) maar laat mij ne goeie zakkenroller zijn en die mens was gewoon z'n geld van z'n rekening kwijt he.

Veel oudere mensen staan hier niet bij stil.

Vorige week stond ik naast een wat oudere mens in de supermarkt. (70+ of ouder)

Ik kon gewoon zijn pincode mee lezen. Hij deed zijn hand er niet over. Ik zie de cijfers nog voor mij.
Na de betaling, legt hij zijn kaart doodleuk bijna tot aan mijn neus. Want hij moest nog z'n laatste boodschappen inladen.

Ok misschien is er een bewaker, mss was ik niet snel genoeg geweest en neen ik heb het niet geprobeerd (ik ben ne brave ;)) maar laat mij ne goeie zakkenroller zijn en die mens was gewoon z'n geld van z'n rekening kwijt he.

Veel oudere mensen staan hier niet bij stil.
Ik heb al vaak ouderen gezien die hun pincode letterlijk op een papiertje in hun portefeuille zitten hebben en dit aflezen bij het intikken. Dat is kinderspel voor een zakkenroller.

weer een nieuwe vorm:

ze sturen u zogezegd een nieuwe kaart op en vragen om die te activeren via een QR code. Natuurlijk brengt die u naar een site waar ze dan vragen om via Itsme of uw kaartlezer bepaalde verrichtingen te doen en op die manier kunnen ze aan uw bankrekening.
Ik denk dat zoiets meer gericht is naar mensen waarvan ze al veel info van hebben.

Hier een mailtje ontvangen:
From: Viktor Jhangiani <[email protected]>
To: info adres
Subject: 4:19 AM

Hello!

During my earlier years, I worked as an engineer and gold merchant in Odessa, Ukraine. Now retired, I'm reaching out from my hospital bed after being diagnosed with esophageal cancer that has given me only a few months to live. Despite striving to remain hopeful, it's been difficult to muster the energy for charitable activities-something deeply significant throughout my life. It would mean the world if we could discuss this further because helping others has consistently brought me immense fulfillment and joy.

Please let me know when you receive this message, and I will provide all the necessary details.

I'm truly grateful for it.
Dat mensen daar in trappen of zelfs de tijd nemen om erop te antwoorden, begrijp ik niet.

Веѕtе kⅼаոt,

Εr оոtbrееkt ոоց ееո bеⅴеѕtіցіոց іո սԝ ассоսոtցеցеⅴеոѕ.
Ԝіј ⅴеrzоеkеո ս ⅾеzе ⅴаոⅾааց ոοց tе ⅴоⅼtоοіеո.

Տtаrt ⅴіа:

[Ореոеո]

Zogezegd van Crelan, maar heel raar emailadres.
Daarenboven ben ik geen klant van Crelan, dus daar zal ik niet snel intrapppen.😆

Gisteren iets besteld dat geleverd wordt via PostNL. Vandaag een mail "betaling vereist om uw pakket te ontvangen" ontvangen zogezegd van PostNL met de vraag en een link om inklaringskosten te betalen.

Het vreemde is wel dat ik die mail heb ontvangen op mijn werkmail, terwijl de bestelling werd geplaatst met mijn privé mail. En er staat nog een andere, vreemd mailadres met een naam die ik niet ken in CC.

Gangsters. :angry:

Fishing: de stille goudmijn waar niemand paal en perk aan stelt

Elke dag opnieuw duiken ze op in de krant: mensen die duizenden euro’s kwijt zijn na één verkeerde klik. Een sms van “de bank”, een mail van “bpost”, een telefoontje van een zogezegde medewerker die “even helpt”. En telkens volgt dezelfde mea culpa: “Ik had beter moeten opletten.” Moeten we de schuldvraag wel zo snel bij het slachtoffer leggen?

Want laten we eerlijk zijn: fishing is geen marginaal probleempje van de enkeling. Het is een industrie. Een perfect geoliede machine die inspeelt op vertrouwen, tijdsdruk en menselijke kwetsbaarheid. En ja, het moet bijzonder lucratief zijn. Anders zou het niet blijven groeien, niet steeds professioneler worden, niet steeds moeilijker te onderscheiden van echte communicatie.

Wat we zien in de krant, is wellicht slechts het topje van de ijsberg. Voor elke gemelde fraude zijn er waarschijnlijk tientallen gevallen die nooit het daglicht zien. Uit schaamte. Uit onwetendheid. Of omdat mensen simpelweg denken dat melden toch geen zin heeft.

En ondertussen? Blijft het opvallend stil bij de instellingen die nochtans een sleutelrol spelen.

De banken bijvoorbeeld. Natuurlijk, ze waarschuwen. Ze sturen meldingen, publiceren tips, bouwen beveiligingslagen. Maar tegelijk schuiven ze de verantwoordelijkheid grotendeels door naar de klant. “U had uw code niet mogen delen.” Juridisch klopt dat misschien. Maar in een digitale wereld die steeds complexer wordt, is dat een wel erg comfortabele positie.

Waarom worden verdachte transacties niet sneller geblokkeerd? Waarom kunnen grote sommen in enkele minuten verdwijnen zonder dat er een alarm afgaat? Waarom moet de consument achteraf bewijzen dat hij slachtoffer is, in plaats van dat de bank proactief ingrijpt?

En dan de overheid. Campagnes zijn er wel, maar ze voelen vaak als pleisters op een houten been. De realiteit is dat een groeiende groep – vooral ouderen – zich in een digitale omgeving bevindt die niet voor hen ontworpen is. Ze worden geacht bankapps, QR-codes en verificaties te begrijpen, terwijl ze nooit de kans hebben gehad om die vaardigheden aan te leren.

Voor hen is de cyberwereld geen gemak, maar een waar mijnenveld met weinig veilige plekken!

Is het dan echt voldoende om te zeggen: “U moet beter opletten”? Of moeten bankenwereld en overheid erkennen dat het systeem zelf (veel) tekortschiet?

Misschien wordt het tijd om fishing te behandelen voor wat het is: georganiseerde criminaliteit met een enorme impact. Dat vraagt niet alleen sensibilisering, maar ook structurele ingrepen. Slimmere technologie bij banken. Snellere interventies. Betere bescherming van kwetsbare groepen. En vooral: een verschuiving van verantwoordelijkheid, meestal veranderd er pas iets als het de banken ook (veel) geld kost!

Want zolang de daders winst blijven maken en de slachtoffers zichzelf blijven verwijten, verandert er niets.

Fishing is geen individueel falen. Het is een collectief probleem. En het wordt hoog tijd dat we het ook zo aanpakken, desnoods met dwingende wetten voor de banken!

Laatst bewerkt:
Vereerd topic en ja , daar is al ergens in een topic een uitgebreide discussie geweest . (Kan mod deze verplaatsen ? )

Hier weer de algemene mails van banken waar ik handelingen moet bevestigen of uitvoeren waar ik,geen klant ben .
Dan ook weer de koerier diensten die wachten op een betaling om te kunnen leveren (weer iemand nieuw begonnen denk ik in de branche )
Maar ook mails om te investeren in appartementen , parkings en dergelijke …vraag mij af hoeveel daarvan scam is . ;)

Fishing: de stille goudmijn waar niemand paal en perk aan stelt

Elke dag opnieuw duiken ze op in de krant: mensen die duizenden euro’s kwijt zijn na één verkeerde klik. Een sms van “de bank”, een mail van “bpost”, een telefoontje van een zogezegde medewerker die “even helpt”. En telkens volgt dezelfde mea culpa: “Ik had beter moeten opletten.” Moeten we de schuldvraag wel zo snel bij het slachtoffer leggen?

Want laten we eerlijk zijn: fishing is geen marginaal probleempje van de enkeling. Het is een industrie. Een perfect geoliede machine die inspeelt op vertrouwen, tijdsdruk en menselijke kwetsbaarheid. En ja, het moet bijzonder lucratief zijn. Anders zou het niet blijven groeien, niet steeds professioneler worden, niet steeds moeilijker te onderscheiden van echte communicatie.

Wat we zien in de krant, is wellicht slechts het topje van de ijsberg. Voor elke gemelde fraude zijn er waarschijnlijk tientallen gevallen die nooit het daglicht zien. Uit schaamte. Uit onwetendheid. Of omdat mensen simpelweg denken dat melden toch geen zin heeft.

En ondertussen? Blijft het opvallend stil bij de instellingen die nochtans een sleutelrol spelen.

De banken bijvoorbeeld. Natuurlijk, ze waarschuwen. Ze sturen meldingen, publiceren tips, bouwen beveiligingslagen. Maar tegelijk schuiven ze de verantwoordelijkheid grotendeels door naar de klant. “U had uw code niet mogen delen.” Juridisch klopt dat misschien. Maar in een digitale wereld die steeds complexer wordt, is dat een wel erg comfortabele positie.

Waarom worden verdachte transacties niet sneller geblokkeerd? Waarom kunnen grote sommen in enkele minuten verdwijnen zonder dat er een alarm afgaat? Waarom moet de consument achteraf bewijzen dat hij slachtoffer is, in plaats van dat de bank proactief ingrijpt?

En dan de overheid. Campagnes zijn er wel, maar ze voelen vaak als pleisters op een houten been. De realiteit is dat een groeiende groep – vooral ouderen – zich in een digitale omgeving bevindt die niet voor hen ontworpen is. Ze worden geacht bankapps, QR-codes en verificaties te begrijpen, terwijl ze nooit de kans hebben gehad om die vaardigheden aan te leren.

Voor hen is de cyberwereld geen gemak, maar een waar mijnenveld met weinig veilige plekken!

Is het dan echt voldoende om te zeggen: “U moet beter opletten”? Of moeten bakenwereld en overheid erkennen dat het systeem zelf (veel) tekortschiet?

Misschien wordt het tijd om fishing te behandelen voor wat het is: georganiseerde criminaliteit met een enorme impact. Dat vraagt niet alleen sensibilisering, maar ook structurele ingrepen. Slimmere technologie bij banken. Snellere interventies. Betere bescherming van kwetsbare groepen. En vooral: een verschuiving van verantwoordelijkheid, meestal veranderd er pas iets als het de banken ook (veel) geld kost!

Want zolang de daders winst blijven maken en de slachtoffers zichzelf blijven verwijten, verandert er niets.

Fishing is geen individueel falen. Het is een collectief probleem. En het wordt hoog tijd dat we het ook zo aanpakken, desnoods met dwingende wetten voor de banken!
Het is phishing, niet fishing. 😉

Ze komen daarmee ook in de krant laten zien wat een grote vis de scammer gevangen heeft.
IMG_7719.jpeg

niet scammen hoor, maar toch.....

moest mijn baas inschrijven voor een wielerwedstrijd gent wevelgem volgende week,
en normaal moet je dan betalen online via de site wordt je dan doorgestuurd naar je bank omgeving..

Nu is dit opeens veranderd vanaf dit jaar. je kreeg een QR code op je scherm en moest die zo betalen.

ik was daar toch niet blij mee: op mijn werk doe ik wel alle betalingen maar wel telkens via PC banking; tis nu al ver gekomen dat ik moest mijn baas zijn ING banking app downloaden op MIJN privé gsm. om die betaling te kunnen doen.

hopelijk volgen ze niet allemaal hoor, die grote website's, met alles zo te doen. geef mij maar het oude systeem met inloggen in je pc banking.

overigens was ik wat bang omdat ik niet vertrouwd was met die site van die wieler organisatie... stel je nu voor dat het een scam website had geweest dat ze via die qr code mijn baas zijn rekening konden plunderen... ik mag er nie aan denken.

denken die website's daar nu echt niet aan, nee... altijd die verrekte QR code's.

ik was daar toch niet blij mee: op mijn werk doe ik wel alle betalingen maar wel telkens via PC banking; tis nu al ver gekomen dat ik moest mijn baas zijn ING banking app downloaden op MIJN privé gsm. om die betaling te kunnen doen.
Gij moet juist niks he :rofl: Dat die mens is ne gsm regelt voor u.

Waarom moet de consument achteraf bewijzen dat hij slachtoffer is, in plaats van dat de bank proactief ingrijpt?
Dit vind ik persoonlijk het grootste probleem.

* Als je 100 artikels leest dan zijn er 95 artikels waar het slachtoffer zelf aangeeft dat ie nalatig was (meestal hebben ze dit zelf wel niet door maar goed ..)
* Misschien hoop en al 5 keer op 100 is het minder duidelijk. Maar dan zeggen we met z'n allen in koor: De persoon laat zaken achterwege, ie zal wel méér gedaan hebben dan alleen 'dat' of ie liegt !!! En tevens onder het moto: "Want moest x of y kunnen dan hadden we daar allang iets over gehoord. !!!"
--> In de meeste van de gevallen zal dat ook kloppen.

Maar er gaan her en der toch slachtoffers tussen zitten (één op een paar duizend of misschien één op een paar miljoen? Dat maakt niet uit. Echter die mensen gaan er zeker zijn) waarbij het slachtoffer helemaal niet liegt én het echt niet duidelijk is wat hij/zij fout gedaan heeft.

Wat zegt de bank ivm dat laatste geval? --> "Sorry bewijs maar dat het jou fout niet was. Dag en salukes! Je mag fluiten naar je geld."

Gij moet juist niks he :rofl: Dat die mens is ne gsm regelt voor u.
nee wil ik niet. hij wil met plezier ene geven, maar dan een Iphone, en ik kan en wil daar niet mee werken. Ik zweer aan samsung.

bovendien met iphone wil hij dan gebruik maken met die gedeelde kalender, en das nog meer work related shit dan in mijn broekzak

Een mail van Ikea Family (zogezegd):

Aanpassing van onze Algemene Voorwaarden en Privacybeleiden​

Hej* Mona,

Als IKEA Family lid geniet je van een brede waaier aan exclusieve aanbiedingen, voordelen, beloningen en nog veel meer!

Vanaf 29 april 2026 krijg je ook toegang tot een spannende nieuwe functie: onze IKEA Tweedehands Marktplaats. Een veilige en gebruiksvriendelijke omgeving waar je favoriete IKEA producten een nieuwe thuis kunnen vinden.

Samen met de lancering van dit nieuwe platform passen we onze IKEA Family Algemene Voorwaarden en onze Privacybeleiden aan.

Wat verandert er precies?
•​
Ontdek wat de IKEA Tweedehands Marktplaats is en hoe je er IKEA artikelen kan kopen en verkopen. Lees hier de aangepaste Algemene voorwaarden.
•​
IKEA Family krijgt een eigen, afzonderlijk Privacybeleid dat uitsluitend focust op de verwerking van persoonsgegevens gelinkt aan je IKEA Family lidmaatschap. Dit zorgt voor meer transparantie en duidelijkheid over wanneer, hoe en waarom we je gegevens verwerken.
•​
De IKEA Tweedehands Marktplaats krijgt een eigen Privacybeleid voor de activiteiten die specifiek op het platform plaatsvinden.
•​
Deze aanpassingen treden binnen 30 dagen na deze communicatie in werking en zijn bedoeld om onze diensten te verbeteren, zonder enige impact op je huidige voordelen.

En dan een knop om de privacyvoorwaarden te gaan lezen. Maar wie klikt daarop? Afzender was: [email protected]. Doesn't look very Ikea to me.

Er werd nergens gevraagd om echt een actie uit te voeren of info door te geven. Of is dat net de truc? Er wordt niks gevraagd dus het zal zeker geen scam zijn dus we gaan toch eens op die knop met de privacyregels klikken?

Een mail van Ikea Family (zogezegd):

Aanpassing van onze Algemene Voorwaarden en Privacybeleiden​

Hej* Mona,

Als IKEA Family lid geniet je van een brede waaier aan exclusieve aanbiedingen, voordelen, beloningen en nog veel meer!

Vanaf 29 april 2026 krijg je ook toegang tot een spannende nieuwe functie: onze IKEA Tweedehands Marktplaats. Een veilige en gebruiksvriendelijke omgeving waar je favoriete IKEA producten een nieuwe thuis kunnen vinden.

Samen met de lancering van dit nieuwe platform passen we onze IKEA Family Algemene Voorwaarden en onze Privacybeleiden aan.

Wat verandert er precies?
•​
Ontdek wat de IKEA Tweedehands Marktplaats is en hoe je er IKEA artikelen kan kopen en verkopen. Lees hier de aangepaste Algemene voorwaarden.
•​
IKEA Family krijgt een eigen, afzonderlijk Privacybeleid dat uitsluitend focust op de verwerking van persoonsgegevens gelinkt aan je IKEA Family lidmaatschap. Dit zorgt voor meer transparantie en duidelijkheid over wanneer, hoe en waarom we je gegevens verwerken.
•​
De IKEA Tweedehands Marktplaats krijgt een eigen Privacybeleid voor de activiteiten die specifiek op het platform plaatsvinden.
•​
Deze aanpassingen treden binnen 30 dagen na deze communicatie in werking en zijn bedoeld om onze diensten te verbeteren, zonder enige impact op je huidige voordelen.

En dan een knop om de privacyvoorwaarden te gaan lezen. Maar wie klikt daarop? Afzender was: [email protected]. Doesn't look very Ikea to me.

Er werd nergens gevraagd om echt een actie uit te voeren of info door te geven. Of is dat net de truc? Er wordt niks gevraagd dus het zal zeker geen scam zijn dus we gaan toch eens op die knop met de privacyregels klikken?
Dat ziet er mij toch wel gewoon correct uit en geen scam :P

Mail komt van een ikea.com subdomein, waarom de opmerking "Doesn't look very Ikea to me."?
De algemene voorwaarden voor IKEA Family zijn ook gewoon gisteren aangepast...

Met die info.email ertussen in het mailadres? Vind het er wat raar uitzien. Ook de 'information' voor de @ voelt een beetje off.

En 'privacybeleiden', een vreemd meervoud om te gebruiken in communicatie naar je klanten. Vroeger was hun stijl nog wat informeler had ik het idee, dit voelt iets formeler, als een 'moetje'.

Maar goed, misschien kijk ik er te gedetailleerd naar.

Terug
Bovenaan