Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Wel straf dat ALLES weg is want op die persoonlijke rekeningen staat toch meestal een default limiet ingesteld door de bank zelf om dat te veranderen moet je wel wat menu's en pins passeren ( bij mijn bank toch)
ja vind het toch ook wel straf dat je met 1 verkeerd linkje al je geld kwijt bent op zicht, spaar en bedrijfsrekeningen.

Toen wij aan het bouwen waren kon ik nooit bedragen boven de € 20.000 overmaken naar aannemers zonder dat ik aan de bank moest vragen om die limiet tijdelijk te verhogen. Vandaar dat ik mij ook afvraag hoe oplichters er in slagen om op een dag tijd hele rekeningen leeg te halen. Zelfde met cash-afhalingen, ik kan maar maximum € 600 per dag afhalen met een limiet van € 2.500 per week. Ik denk dat vrijwel iedereen toch gemiddeld om de twee dagen eens de stand van de rekeningen checkt, dan kan je toch asap Cardstop inschakelen?

Ik maak me eigenlijk nog het meeste zorgen voor mensen zoals mijn ouders. Mijn ma is al eens opgelicht geweest en dat zijn echte stijfkoppen wat goede raad betreft.

Ik maak me eigenlijk nog het meeste zorgen voor mensen zoals mijn ouders. Mijn ma is al eens opgelicht geweest en dat zijn echte stijfkoppen wat goede raad betreft.
Stijfkoppig EN niet kundig genoeg als het op cyber kennis aankomt . . . schoonouders hoogbejaard, de bank wil een klant eigenlijk niet meer zien (tenzij je een kruiwagen geld bij hebt) maar zij willen de bank terug zoals ze dat gewend waren in hun tijd . . . en dat is voorbij en voor hun verwarrend en ambetant etc

Dat moet/is toch een stevig gebrek in de beveiliging van banken als een gewone particulier al moet inloggen via beveiligingscode én dan nog eens extra codes moet ingeven per overschrijving, maar een slachtoffer van phishing alles kwijt is via meerdere buitenlandse verrichtingen door éénmalig op een verdachte site dan nog, één code in te geven?

Soms vertellen de slachtoffers van phishing ook niet het volledige verhaal en gaan de verhalen ook héél ver natuurlijk, niet louter één verdachte betaallink, maar zelfs bankkaarten meegeven aan "koeriers", etc.

Dat moet/is toch een stevig gebrek in de beveiliging van banken als een gewone particulier al moet inloggen via beveiligingscode én dan nog eens extra codes moet ingeven per overschrijving, maar een slachtoffer van phishing alles kwijt is via meerdere buitenlandse verrichtingen door éénmalig op een verdachte site dan nog, één code in te geven?

Soms vertellen de slachtoffers van phishing ook niet het volledige verhaal en gaan de verhalen ook héél ver natuurlijk, niet louter één verdachte betaallink, maar zelfs bankkaarten meegeven aan "koeriers", etc.
Ik denk toch ook dat uit schaamte niet het volledige verhaal verteld wordt.

Ik denk dat vrijwel iedereen toch gemiddeld om de twee dagen eens de stand van de rekeningen checkt, dan kan je toch asap Cardstop inschakelen?
Eugh, waarom? Ik kijk daar soms weken niet naar. Ik weet dat mijn loon in balans is met mijn vaste uitgaven. En voor de rest ben ik niet rijk genoeg om te beleggen of zo. Dus de enige belangrijke check is op het einde van de maand om te zien of m'n loon gestort is. Eenmaal dat er op staat, weet ik dat ik toe kom tot volgende maand (zolang er geen extra kosten zijn) en heeft het geen zin om elke 2 dagen te checken. Ik kan me inbeelden dat dit toch wel zo is bij veel mensen.

Eugh, waarom? Ik kijk daar soms weken niet naar. Ik weet dat mijn loon in balans is met mijn vaste uitgaven. En voor de rest ben ik niet rijk genoeg om te beleggen of zo. Dus de enige belangrijke check is op het einde van de maand om te zien of m'n loon gestort is. Eenmaal dat er op staat, weet ik dat ik toe kom tot volgende maand (zolang er geen extra kosten zijn) en heeft het geen zin om elke 2 dagen te checken. Ik kan me inbeelden dat dit toch wel zo is bij veel mensen.
Als je een gemeenschappelijke zichtrekening hebt bijvoorbeeld, dan wil je niet voor verrassingen staan in de winkel.

Bijna gescammed via 2dehands.

Iemand biedt onmiddellijk de vraagprijs(Strike 1) en stuurt snel een betaalverzoek(zodat ik het bedrag zogenaamd zou ontvangen). Dit is vreemd, want in al die tijd dat ik betaalverzoeken op 2dehands gebruikte, kreeg ik nooit een mail van [email protected] met een knop waarin ik het ontvangen van de betaling moest bevestigen.

De link ge-opend in incognito-tabblad en ik moet alles van mijn rekeninginfo invullen en dan vraagt een prompt of ik een kaartlezer of itsme wil gebruiken waarbij ik zelf nog eens de gekozen optie moet intypen. Terwijl dit bezig is, krijg ik ook spontaan een chat-popup van de klantendienst of ik hulp nodig heb en die me zelfs aanspoort om itsme te kiezen.

't Is dat je bij de meeste (groot) banken niet meer welkom bent tenzij je een kruiwagen geld brengt waar zij mogen aan verdienen want anders ging die hele internet rommel buiten en deed ik alle verrichtingen aan het loket en betalingen met domiciliëring, ja zo ging dat vroeger, en wat verkopen op 2de hands betreft : ik heb een zichtrekening alleen voor dat soort zaken, kan niet onder nul en staat 10€ op, geld storten op die rekening, niet akkoord "pech" voor koper en ikzelf (als het een legit koper zou zijn).

Gisteren oproep van privénummer, neem ik bewust nooit aan.

Voicemail bericht met een automatische stem dat er een betaling van 4800€ klaar staat op mijn rekening maar ik op "9" moet drukken om deze te annuleren en cardstop te bellen.

Gekende scam natuurlijk, maar ik snap wel dat vaak oudere onwetende mensen in paniek toch die procedure volgen.

Lichtte reisagente (36) klanten voor ruim 237.000 euro op?
Reisbureau De Witte Merel uit Sint-Truiden failliet verklaard

"De vorige zaakvoerders verkochten in april 2022 hun goed draaiende zaak aan hun voormalige werkneemster. Al snel bleek dat de nieuwe zaakvoerster het niet zo nauw nam met de boekingen." :unsure:

Reisagentschappen hebben de laatste jaren al een vrij slechte reputatie opgebouwd en veel mensen hebben al zoiets van: F**k it. We doen alles zelf (en beter). En dan krijg je zoiets ...
En dan nog uw kat sturen naar de rechtbank. Kan die het weer oplossen.

Gisteren oproep van privénummer, neem ik bewust nooit aan.

Voicemail bericht met een automatische stem dat er een betaling van 4800€ klaar staat op mijn rekening maar ik op "9" moet drukken om deze te annuleren en cardstop te bellen.

Gekende scam natuurlijk, maar ik snap wel dat vaak oudere onwetende mensen in paniek toch die procedure volgen.
Dat en variaties ervan heb ik echt vaak de laatste maanden.

Iemand biedt onmiddellijk de vraagprijs(Strike 1) en stuurt snel een betaalverzoek(zodat ik het bedrag zogenaamd zou ontvangen). Dit is vreemd, want in al die tijd dat ik betaalverzoeken op 2dehands gebruikte, kreeg ik nooit een mail van [email protected] met een knop waarin ik het ontvangen van de betaling moest bevestigen.

De link ge-opend in incognito-tabblad en ik moet alles van mijn rekeninginfo invullen en dan vraagt een prompt of ik een kaartlezer of itsme wil gebruiken waarbij ik zelf nog eens de gekozen optie moet intypen. Terwijl dit bezig is, krijg ik ook spontaan een chat-popup van de klantendienst of ik hulp nodig heb en die me zelfs aanspoort om itsme te kiezen.

Ge laat het nog ver komen :unsure:

Dus als ik het goed begrijp:

Persoon X stuurt jou een bericht op 2dehands dat hij akkoord is met je vraagprijs.
Vervolgens ontvang je een valse e-mail met een vals betaalverzoek op het e-mailadres dat je gebruikt voor 2dehands?

Hoe komt die persoon aan jouw e-mailadres?

Dus als ik het goed begrijp:

Persoon X stuurt jou een bericht op 2dehands dat hij akkoord is met je vraagprijs.
Vervolgens ontvang je een valse e-mail met een vals betaalverzoek op het e-mailadres dat je gebruikt voor 2dehands?

Hoe komt die persoon aan jouw e-mailadres?

Vraag ik mij ook af. Ik heb het niet zelf ingevuld tijdens dat gesprek.

Voor de verandering vanochtend via Whatsapp eens een oproep uit Colombia. Bleef toch redelijk lang bellen. Meestal is het maar een seconde of 2.

Natuurlijk. Ik heb niet eens een onderneming. Volledig BG-onwaardig maar kom.

image.png

Terug
Bovenaan