Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Vanmorgen toch ook wat onnodig risico genomen waardoor ik ongepland wat extra werk kreeg :p.

Zocht iets redelijk onschuldig qua elektro, maar het specifieke merk/model blijkbaar redelijk moeilijk te vinden. Prijzen variëren ook hevig, en goedkoopste Franse webshop was wel de helft goedkoper dan de rest. Dus ik vond het wel al verdacht. Webshop zag er ook vrij amateuristisch uit, maar ja, met dat soort aankopen vind je vooral amateuristische sites. Ook eerst gecheckt of mijn MasterCard buyer protection heeft voor het geval niet betrouwbaar is en ik niets geleverd krijg.
Dus ik doe de betaling, maar krijg dan melding dat de betaling geweigerd is met wat referentiecodes en "Security/Fraud". Oops :). Paar minuten later een SMS van Worldline dat mijn kaart (tijdelijk) geblokkeerd is door vermoeden van fraude. Ik kon dan bellen om te checken en bleek het een betaling naar China is die tegengehouden is. Doordat het echter een aankoop van mij is met juiste bedrag, deblokkeerden ze de kaart, en moest ik dan zelf maar beslissen of ik naar CardStop bel.
Het zekere voor het onzekere genomen, want goed mogelijk dat ze dus wel mijn kaart + CVC hebben, en dus naar CardStop gebeld om kaart definitief te laten blokkeren en dan naar bank gebeld voor een nieuwe kaart.

Zocht iets redelijk onschuldig qua elektro, maar het specifieke merk/model blijkbaar redelijk moeilijk te vinden. Prijzen variëren ook hevig, en goedkoopste Franse webshop was wel de helft goedkoper dan de rest. Dus ik vond het wel al verdacht.
Ja inderdaad zeg nooit nooit. Ik heb zo ooit "bijna" iets aangekocht via Elektro Lommelen (Het was daar opmerkelijk goedkoper dan andere webwinkels), maar ik had er geen goed gevoel bij en ik oordeelde dat er een geurtje aan was (nochtans was de winkel echt Belgisch).

Gelukkig heb ik uiteindelijk toch gekozen toen voor een andere winkelketen (ook al was het duurder) want ik had mijn produkt anders nooit gezien. Net daarna begonnen de negatieve reviews binnen te stromen en nog iets later zag ik ergens staan: 'Faillissement'

Ook zo geluk gehad met keller-sports.nl (ze zijn nu blijkbaar overgenomen) - meermaals loopschoenen aan enorme kortingen gekocht. Net nadat ik mijn laatste paar thuis kreeg melding van die site: Eveneens failliet.

OK het waren in deze gevallen geen echte scams maar soms is goedkoop duurkoop of een risico.

Laatst bewerkt:
Zopas onderstaande mail ontvangen. :laugh: Wel bizar dat dit niet in spam komt maar facturen van coolblue of de loodgieter dan weer wel. :rolleyes: .

.

Mijn bijnaam is ADAM X. Ik spreek niet goed Nederlands, excuseer mij voor mijn spelfouten. Vorige week heeft iemand uit uw naaste omgeving contact met mij opgenomen en mij al uw contactgegevens gegeven. Hij heeft mij de geheime opdracht gegeven om u fysiek en stilzwijgend uit de weg te ruimen, in alle discretie en tegen een aanzienlijke financiële vergoeding. U weet vast wel waarom. Ik heb al een voorschot ontvangen om me voor te bereiden op de uitvoering van deze dodelijke missie. Nu hoef ik alleen nog maar tot actie over te gaan. Ik heb al alle informatie over u verzameld, uw reisroutes, uw schema's, uw hobby's, de plaatsen die u bezoekt, enz. Ik weet echt alles over u.
Tijdens mijn onderzoek naar u heb ik echter ontdekt dat u een eerlijk persoon bent, zonder strafblad, en dat de beschuldigingen tegen u onterecht zijn.
Daarom stel ik u nu voor om mij een financieel bod te doen dat mij ervan zou kunnen weerhouden om inactief te blijven en een einde te maken aan dit moordplan tegen u. U heeft maximaal 48 uur om te beslissen. Als ik echter geen geld van u ontvang, zal ik mij genoodzaakt zien om deze missie, namelijk u vermoorden, uit te voeren. Het hangt allemaal van u af.
Als u bereid bent mee te werken, zal ik niets ondernemen en u alle informatie verstrekken over de persoon die mij heeft ingehuurd, evenals over zijn motieven en de werkelijke redenen waarom hij u uit de weg wil ruimen.
Dit is mijn beveiligde e-mailadres: [email protected]
VERTROUWELIJK: Vertel dit aan niemand in uw omgeving, want we houden u in de gaten met de hulp van uw naasten. Probeer ook geen aangifte te doen bij de politie, want ik heb daar informanten die al uw handelingen in de gaten houden. Zodra ik ook maar het geringste vermoeden heb van een aangifte, zal ik onmiddellijk en zonder wroeging handelen.

Zopas onderstaande mail ontvangen. :laugh: Wel bizar dat dit niet in spam komt maar facturen van coolblue of de loodgieter dan weer wel. :rolleyes: .

.

Mijn bijnaam is ADAM X. Ik spreek niet goed Nederlands, excuseer mij voor mijn spelfouten. Vorige week heeft iemand uit uw naaste omgeving contact met mij opgenomen en mij al uw contactgegevens gegeven. Hij heeft mij de geheime opdracht gegeven om u fysiek en stilzwijgend uit de weg te ruimen, in alle discretie en tegen een aanzienlijke financiële vergoeding. U weet vast wel waarom. Ik heb al een voorschot ontvangen om me voor te bereiden op de uitvoering van deze dodelijke missie. Nu hoef ik alleen nog maar tot actie over te gaan. Ik heb al alle informatie over u verzameld, uw reisroutes, uw schema's, uw hobby's, de plaatsen die u bezoekt, enz. Ik weet echt alles over u.
Tijdens mijn onderzoek naar u heb ik echter ontdekt dat u een eerlijk persoon bent, zonder strafblad, en dat de beschuldigingen tegen u onterecht zijn.
Daarom stel ik u nu voor om mij een financieel bod te doen dat mij ervan zou kunnen weerhouden om inactief te blijven en een einde te maken aan dit moordplan tegen u. U heeft maximaal 48 uur om te beslissen. Als ik echter geen geld van u ontvang, zal ik mij genoodzaakt zien om deze missie, namelijk u vermoorden, uit te voeren. Het hangt allemaal van u af.
Als u bereid bent mee te werken, zal ik niets ondernemen en u alle informatie verstrekken over de persoon die mij heeft ingehuurd, evenals over zijn motieven en de werkelijke redenen waarom hij u uit de weg wil ruimen.
Dit is mijn beveiligde e-mailadres: [email protected]
VERTROUWELIJK: Vertel dit aan niemand in uw omgeving, want we houden u in de gaten met de hulp van uw naasten. Probeer ook geen aangifte te doen bij de politie, want ik heb daar informanten die al uw handelingen in de gaten houden. Zodra ik ook maar het geringste vermoeden heb van een aangifte, zal ik onmiddellijk en zonder wroeging handelen.
IMG_5303.jpeg

Eindelijk. Een aanbidster! :cheer:

(Vertaling google translate)

Goedemorgen, vriend!

Ik hoop dat deze e-mail je aanspreekt. Ik wil graag weten waarom je niet op mijn eerste e-mail hebt gereageerd. Ik wilde heel graag meer over ons te weten komen. Ik ben Polina, ik ben veertig jaar oud en ik woon in Kazachstan, een prachtig land in het hart van Azië. Het leven hier is rijk aan eeuwenoude tradities en adembenemende landschappen. Ik breng mijn tijd graag door met lezen, luisteren naar klassieke muziek en wandelen door parken als de zon schijnt. Ik schrijf je omdat je intelligentie en enthousiasme, die ik in je verhaal voel, me inspireren. Ik wil graag meer over je weten: wat interesseert je? Hoe breng je je dagen door? Wat doe je graag in je vrije tijd? Om je vragen te beantwoorden, hier is mijn e-mailadres: xxxx. Als je me beter wilt leren kennen, deel ik graag mijn vele foto's met je.

Ik kijk uit naar je reactie! Polina

Voor het eerst een voicemail van "Card Stop" dat er iemand in het Brusselse een hoop geld heeft afgehaald.
Die had ik nog niet op mijn bingokaart.

. Wat het nut ervan is en hun eventuele slaagkans om een Zwitser te scammen weet ik niet, het lijkt me zo hopeloos...
Zo zat als een Zwitser is een typisch Vlaams gezegde. Volgens het WNT werd Zwitser vroeger vooral gebruikt voor huursoldaten uit dat land.

Ze hopen misschien op een zatte zwitser :rofl:

Eindelijk. Een aanbidster! :cheer:

(Vertaling google translate)

[knip] Ik wil graag meer over je weten: wat interesseert je? Hoe breng je je dagen door? Wat doe je graag in je vrije tijd? Om je vragen te beantwoorden, hier is mijn e-mailadres: xxxx. Als je me beter wilt leren kennen, deel ik graag mijn vele foto's met je.

Ik kijk uit naar je reactie! Polina

Leuk! Laten we inderdaad even videobellen. Trek alvast je kleren uit, ik kom zo ook online en kunnen eens doornemen welke kruiswoordpuzzels ik graag doe en laat ik je mijn postzegelverzameling zien, eventueel mijn hobbytreintjes. Elke relatie begint met een goed gesprek.
Tot zo! X-Makila.

Zo zat als een Zwitser is een typisch Vlaams gezegde. Volgens het WNT werd Zwitser vroeger vooral gebruikt voor huursoldaten uit dat land.

Ze hopen misschien op een zatte zwitser :rofl:

Sommigen hopen op een natte Zwitser, maar ieder z’n ding natuurlijk.

Toeval of niet. Vorige week mijn e-bike binnengebracht voor onderhoud en gisteren mogen gaan afhalen. Deze ochtend een mailtje van 'Beloningencentrum' <theuripeter81[at]exploregloobe.com> dat ik een gratis e-bike krijg.

Toeval of niet. Vorige week mijn e-bike binnengebracht voor onderhoud en gisteren mogen gaan afhalen. Deze ochtend een mailtje van 'Beloningencentrum' <theuripeter81[at]exploregloobe.com> dat ik een gratis e-bike krijg.

Dat geld voor onderhoud voor niets uitgegeven. Doeme toch.

Hier ook zo'n toeval: eerder deze week werden de digitale meters geïnstalleerd. 's namiddag dan op de fluvius site de P1 poort laten openzetten, en 's avonds kwam een mailtje van Fluvius "Bevestig nog even ....". Eerste reactie na het lezen van de inleiding van de mail was "wat hebben ze nu nog tekort? ", tot ik even naar de afzender keek: zo'n exotisch adres, natuurlijk. Ik probeer altijd alert te zijn, maar kan mij voorstellen dat een minder alert persoon erin stinkt als de timing zo goed klopt (wat wss puur toeval is, allez, dat hoop ik toch)

Hier tegenwoordig last van dit:

Toevallig allemaal beginnend met +32 2 489 en dan verschillende andere nummers er achter.

Uiteraard wordt er snel afgelegd en niets ingesproken.

Terugbellen zou een zeer dure grap zijn, dus uiteraard niet gedaan.

Ziet er vrij professioneel uit komt van

[email protected]

08-10-2025

Naamloos dhgfdhsjdfhdsj 3.png

Geachte klant,

Naar aanleiding van een herberekening van uw meterstanden willen wij u informeren over de bijgestelde verbruiksgegevens voor de volgende EAN-nummers:

EAN: 54144880000075375 – Meternummer: 8762 – Index (dag): 738474

EAN: 54144880000075376 – Meternummer: 8762 – Index (nacht): 120466

EAN: 54144880000075377 – Meternummer: 8762 – Index (injectie): 5822

Uit deze herberekening blijkt dat u in aanmerking komt voor een vergoeding van € 143,68.

Om deze vergoeding correct te kunnen verwerken en uitbetalen, verzoeken wij u vriendelijk om uw klantgegevens te actualiseren. Dit kunt u eenvoudig doen via ons online platform.

Wij vragen u om deze actualisatie uiterlijk op 15 oktober 2025 te voltooien. Na deze datum kunnen wij uw aanvraag helaas niet meer in behandeling nemen.

Actualiseren gegevens

Wij danken u alvast voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,
Fluvius
Dienst Meteropname

Fluvius
Click here to unsubscribe.

Klantendienst
België
2025

Ik werd plots toegevoegd aan een whatsappgroep door een Indisch nummer, waar enkele tientallen nummers in zaten met verschillende landcodes. Groepsnaam was random combo van letters en cijfers. Kwam al snel een bericht in over YouTube promotions ofzo. Groep verlaten. 🤷‍♀️

Vorige week deze scam ontvangen via Whatsapp:

Even argwanend moeten dubbelchecken want ik ga zomaar niet op een link klikken. Eng wel hoe geloofwaardig zoiets overkomt want mijn naam, datum van boeking van het hotel enz klopte allemaal. Enkel niet slim van hen om het te versturen met een gehackt Whatsapp profiel van een influencer. 😂

Ik vertrek binnenkort op reis en boekte ook heel wat kamers via Booking. Eentje vroeg via Whatsapp om te annuleren via Booking, en dan rechtstreeks aan hen te betalen en zo een korting te krijgen (en zij moeten dan geen fee betalen aan Booking natuurlijk). Een verblijf met veel reviews, hoge rating, naam van de manager die me via Whatsapp klopte met de naam van de lovende reviews over die manager (maar die reviews kan een scammer natuurlijk ook lezen).

Ik ben uiteraard niet ingegaan op het betalen via een rekeningnummer, maar dan stelde hij voor te betalen bij aankomst in het hotel (en de korting werd nog groter). Toen dacht ik wel: wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat ze ter plekke meer vragen dan afgesproken of dat er geen kamer beschikbaar is? Heb het dan maar geriskeerd. Als we er aankomen en er is geen kamer voor ons, gaan we wel naar een ander hotel of pension. Het is laagseizoen dus nog veel opties mogelijk.

Op dit moment is die locatie volgeboekt voor onze datums. Toen ik boekte via Booking kreeg ik twee nachten voor 190 euro ipv 320 euro. De prijs die ik nu ter plekke zou moeten gaan betalen is 150 euro voor twee nachten. Als ik nu wil boeken voor een datum na mijn vakantie kan dat vanaf 230 euro voor één nacht. Dat zijn grote verschillen... 75 euro per nacht of 230 euro per nacht.

Laatst bewerkt:
Waar we nu zijn betaalden we gewoon ter plaatse, maar annuleerde het hotel de boeking op Booking.com.

Pure diefstal van die eigenaar of manager, want die steekt dan de BTW, toeristenbelasting e.a. gewoon in z'n zakken terwijl wij er als gasten wel voor betalen.

Kreeg de dag erop een mailtje van Booking.com of we er effectief ingecheckt waren, gewoon de waarheid aangeklikt en basta. Zulke sjoemelfiguren krijg ik het van.

Waar we nu zijn betaalden we gewoon ter plaatse, maar annuleerde het hotel de boeking op Booking.com.

Pure diefstal van die eigenaar of manager, want die steekt dan de BTW, toeristenbelasting e.a. gewoon in z'n zakken terwijl wij er als gasten wel voor betalen.

Kreeg de dag erop een mailtje van Booking.com of we er effectief ingecheckt waren, gewoon de waarheid aangeklikt en basta. Zulke sjoemelfiguren krijg ik het van.

Maar je hebt toch gewoon betaald aan het hotel.

Het is niet omdat booking.com er niet tussen zit dat je ineens geen toeristenbalsting enz meer moet betalen.

Terug
Bovenaan