Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ik ben door een Belgisch gsm nummer opgebeld, het eerste stuk heb ik gemist omdat ik m'n oortjes niet in had. Maar het was een automatische stem en die zei iets in de trant van "we hebben een betaling gedetecteerd van XXXX euro, indien u dit deed hoef je niets te doen. Indien je verdere hulp wilt, druk op 1" en dan sloot die af. Er was zelfs geen tijd om je toetsenbord te openen en op 1 te drukken. En ik was sowieso al niet van plan om verdere acties te nemen.
Ik heb dat nummer toegevoegd aan whatsapp en de foto is een of andere random 40 jarige (niet zo knappe...) vrouw.
Dus ik heb hele grote vermoedens dat dit een gestolen/fake nummer is. Maar ik vraag me nu echt af, wat is de scam hier?
Een bug in hun scamsysteem waardoor het automatisch telefoontje niet verliep zoals het moest?
Idem hier, eerste stuk zei dat het Cardstop was. Maar dit kwam op mijn voicemail en daar kan ik dus niet op 1 drukken. Met vorige ervaringen met Cardstop al wel geleerd dat ze gewoon je kaart preventief blokkeren (al tweemaal gehad).

Een dude van reddit verkoopt een collectors item van een band. Heeft fotos doorgestuurd met oa zijn username en de datum van vandaag.

Moet wel van Amerika komen en zou $350 kosten.

Hoe doe ik dit verder veilig? Verkoper wil wel de helft betaald hebben en dan bij shipping de rest.

Een dude van reddit verkoopt een collectors item van een band. Heeft fotos doorgestuurd met oa zijn username en de datum van vandaag.

Moet wel van Amerika komen en zou $350 kosten.

Hoe doe ik dit verder veilig? Verkoper wil wel de helft betaald hebben en dan bij shipping de rest.
ChatGPT:
  • Bekijk zijn Reddit-profiel: hoe oud is het account? Heeft hij andere posts of commentaren die zijn legitimiteit ondersteunen?
Je hebt al foto’s met zijn username en datum — dat is goed. Vraag ook:
  • Een foto van het item met een papier waarop jouw username en de datum van vandaag staan.
  • Eventueel een video waarin hij het item laat zien, en op jouw vraag iets specifieks aanwijst (bijvoorbeeld: “wijs de linkerhoek aan”).
Gebruik een veilige betaalmethode.
Bij voorkeur iets met koperbescherming. Denk aan:
  • PayPal Goods & Services (nooit Friends & Family): iets hogere kosten, maar je bent beschermd als je niets ontvangt.
  • Vermijd directe bankoverschrijvingen of apps zonder bescherming.
Bij verzending uit de VS: zorg dat hij verzendt met tracking, bewijs van verzending, en eventueel verzekering (zeker bij een waarde van $350).

ChatGPT:
  • Bekijk zijn Reddit-profiel: hoe oud is het account? Heeft hij andere posts of commentaren die zijn legitimiteit ondersteunen?
Je hebt al foto’s met zijn username en datum — dat is goed. Vraag ook:
  • Een foto van het item met een papier waarop jouw username en de datum van vandaag staan.
  • Eventueel een video waarin hij het item laat zien, en op jouw vraag iets specifieks aanwijst (bijvoorbeeld: “wijs de linkerhoek aan”).
Gebruik een veilige betaalmethode.
Bij voorkeur iets met koperbescherming. Denk aan:
  • PayPal Goods & Services (nooit Friends & Family): iets hogere kosten, maar je bent beschermd als je niets ontvangt.
  • Vermijd directe bankoverschrijvingen of apps zonder bescherming.
Bij verzending uit de VS: zorg dat hij verzendt met tracking, bewijs van verzending, en eventueel verzekering (zeker bij een waarde van $350).
Foto met username en datum en items zijn er. Ben benieuwd..

Een nr. uit Soedan die me belt via whatsapp op m'n buitenlands Europees gsm nr. dat niemand behalve m'n familie kent.
Met als profielfoto een knappe Aziatische vrouw.

Right.

Waarschijnlijk (aleja zeker) een nieuw scam WhatsApp bericht, de verzender noemde WhatsApp, en ik kon deels het bericht lezen, iets van voor de veiligheid kunt u op deze link.....

Meteen de hele chat in vuilbak gegooid

Waarschijnlijk (aleja zeker) een nieuw scam WhatsApp bericht, de verzender noemde WhatsApp, en ik kon deels het bericht lezen, iets van voor de veiligheid kunt u op deze link.....

Meteen de hele chat in vuilbak gegooid
Is toch duidelijk van WhatsApp zelf…

Link naar FAQ: https://faq.whatsapp.com/1293093778117781/?locale=nl_NL&eea=1

Ze geven info om uw account nog meer te beschermen. De “aan de slag” neemt u gewoon naar uw settings van de nieuwe functie.

Toch ook niet helemaal doorslaan en eens lezen wat er gestuurd wordt.

IMG_2862.jpeg

Is toch duidelijk van WhatsApp zelf…

Link naar FAQ: https://faq.whatsapp.com/1293093778117781/?locale=nl_NL&eea=1

Ze geven info om uw account nog meer te beschermen. De “aan de slag” neemt u gewoon naar uw settings van de nieuwe functie.

Toch ook niet helemaal doorslaan en eens lezen wat er gestuurd wordt.

Bekijk bijlage 41045
Ah ok, maar soms bericht lezen, indien frauduleus, kan al genoeg zijn om uw nummer als actief te beschouwen. Voorts zag het er idd wel echt uit, maar als je alles telkens moet googelen...

Langs de andere kant, ik hoef (en ook voor Google opslag) geen toegang te hebben hiervoor. Handig als je oude foto's wilt opsnorren, maar voor de rest interesseert mij dat toch niet.

Gisteren krijg ik van “Odido” 3x een sms met tekst: “Uw simkaart dient opnieuw geverifieerd te worden.. Doe dit voor 28/05 om blokkade van uw nummer te voorkomen via: https ……”
Alle drie met een ander emailadres.

Nummer niet te zien.

Vandaag drie x een sms van een onbekende 06 met tekst: “Uw simkaart dient opnieuw geverfieerd te worden. Doe dit voor voor 28/05 …. Met een andere website.

Dit nummer via whatsapp geselecteerd en krijg een wintersportfoto te zien van 3 puberella’s.

Ik weet niet of er sprake is van een scam maar al mijn alarmbellen gaan toch af bij deze.
Familie van mij kreeg een fondsenwerver aan de deur die in naam van een goed doel donaties verzamelden. Een hele uitleg over de projecten die lopende zijn en uiteindelijk de vraag of men een donatie wou doen. Familielid stemt toe geeft de nodige gegevens door en krijgt een paar minuten later een bevestigingsmail.

Ik heb dat allemaal eens bekeken en ik heb toch mijn twijfels.
De fondswervers droegen kledij van de organisatie, konden een duidelijk uitleg geven over oxfam en het donatieproces. Registratie verliep via een tablet. Exact dus zoals het dus op de website van dat goede doel staat. De gegevens die men vroeg liggen ook in lijn met wat je kan verwachten van een goed doel die een SEPA-mandaat willen afsluiten. So far so good dus.

Echter heb ik mijn twijfels bij de bevestigingsmail die men heeft ontvangen. Dat is zo'n generieke noreply mail adres met daarin het standaard welkomsmailtje compleet met de (voor)naam van de persoon die de registratie heeft voltrokken. Er staat ook een mandaatreferentie in. De links in de mail verwijzen allemaal naar officiële telefoonnummmers, mailadressen of webpagina's. Dus lijkt op de eerste plaats allemaal in orde.
De mail bevat ook een pdf met daarin nog eens alle gegevens van de registratie en een SEPA creditor ID die lijkt te kloppen echter ga ik ervan uit dat je dat gewoon kan kopiëren?

Ik heb het betrokken mailadres eens ingetikt op google en ik krijg verschillende antwoorden. De ene pagina zegt dat het een legitiem adres is, de andere slaagt alarm en zegt dat het niet bestaat. Op een forum kom ik datzelfde adres tegen en dat blijkt uiteindelijk legitiem te zijn en blijkbaar zou het niet abnormaal zijn dat je zo'n adressen tegenkomt als een extern marketing bureau de afhandeling doet.
"noreply=[email protected] namens Oxfam<[email protected]"
Wanneer ik op dat mailtje op antwoorden klik krijg ik een adres (als in een een domeinnaam van het goede doel) te zien dat ik niet online terug kan vinden bij de organisatie maar het emaildomein wordt wel door hen gebruikt.

Maak ik mij terecht zorgen of ben ik gewoon paranoia? Geen contact kunnen opnemen met de diensten van het goede doel en met de banken wegens feestdag en vermoedelijk morgen ook niet. We vinden ook geen SEPA-mandaat terug in de bank app maar dat lijkt me ook niet abnormaal gezien feestdag?

Laatst bewerkt:
Maak ik mij terecht zorgen of ben ik gewoon paranoia? Geen contact kunnen opnemen met de diensten van het goede doel en met de banken wegens feestdag en vermoedelijk morgen ook niet. We vinden ook geen SEPA-mandaat terug in de bank app maar dat lijkt me ook niet abnormaal gezien feestdag?

Ik vind je niet paranoia. Goed dat je alert bent en zorgvuldig nagaat of het kan kloppen.
Maar precies dit is de reden dat ik niet meer aan collectes doe. Nu willen goede doelen ook niet aan de deur met een bus komen en hebben ze liever niet dat je éénmalig iets overmaakt.. dus ja.. dat is lastig. Ik geef niet al mijn gegevens met handtekening aan een onbekende om elke maand een klein of groot bedrag over te maken.

Sinds ik in het winkelcentrum een kaarten kocht om een goed doel te steunen, waar toevallig een vriendin van ons werkte, en dat achteraf niet klopte.. (want wij doen nooit aan zoiets mee, vertelde ze) doe ik dat ook niet meer.

Dit en al die scams over de mail en telefoon.. ik merk dat ik weinig meer vertrouw.
Laatst een rekening van een ziekenhuis waar ik maar niet op gereageerd heb (heb ze ooit gebeld met een vraag maar ze konden niet helpen) en toen vervolgens de deurwaarder ging bellen (een of ander automatisch systeem) met een bericht op mijn voicemail (bericht was alleen niet volledig, wat mijn wantrouwen versterkte).. het heeft echt wel even geduurd voor ik mij realiseerde dat het serieus was.. serieus fout dat wèl (we laten het ondertussen maar voorkomen. Een factuur zonder behandelovereenskomst: we worden nu gescamd door een partij die je zou moeten kunnen vertrouwen).

Hoe moet je als doodgewone burger nog iets vertrouwen? Dat kan niet.

Ik vind je niet paranoia. Goed dat je alert bent en zorgvuldig nagaat of het kan kloppen.
Maar precies dit is de reden dat ik niet meer aan collectes doe. Nu willen goede doelen ook niet aan de deur met een bus komen en hebben ze liever niet dat je éénmalig iets overmaakt.. dus ja.. dat is lastig. Ik geef niet al mijn gegevens met handtekening aan een onbekende om elke maand een klein of groot bedrag over te maken.
Mochten het gewoon de bankgegevens zijn dan zou in mij geen zorgen maken maar tegenwoordig moet je ook je rijksregisternummer opgeven in het kader van je fiscale attest. Als het effectief een gegevensdiefstal zou zijn heeft men nu wel een serieus probleem. ik snap ook niet dat je zo’n belangrijk nummer tegenwoordig aan jan en alleman moet geven omwille van een hoop fiscale zever die je perfect zelf in orde kunt brengen via je aangifte.

Edit: laat ons hopen dat de domiciliëring maandag of dinsdag verschijnt in de bankapp. Dan weten we het zeker of het legitiem was.

ik snap ook niet dat je zo’n belangrijk nummer tegenwoordig aan jan en alleman moet geven omwille van een hoop fiscale zever die je perfect zelf in orde kunt brengen via je aangifte.
En hoe kunnen ze dan de fiscale fiche opmaken? Dat moet door die organisatie zelf gebeuren...

Anders kan iedereen in de aangifte zomaar een bedrag zetten. Het is net om fraude te vermijden dat voor bepaalde zaken organisaties die giften ontvangen dit moeten aangeven. Dan komt het automatisch in de belastingsaangifte en moet je niks meer doen behalve controleren.

En hoe kunnen ze dan de fiscale fiche opmaken? Dat moet door die organisatie zelf gebeuren...

Anders kan iedereen in de aangifte zomaar een bedrag zetten. Het is net om fraude te vermijden dat voor bepaalde zaken organisaties die giften ontvangen dit moeten aangeven. Dan komt het automatisch in de belastingsaangifte en moet je niks meer doen behalve controleren.
Je kan toch perfect stoppen met dat nummer te vragen aan de mensen hun deur? Wanneer je dan gecontroleerd hebt of de domiciliëring in orde is, etc kan je dan online via de officiële website bijvoorbeeld dat nummer alsnog doorgeven. Dat loop je al een pak minder kans dat men je gegevens steelt.

Men zou perfect een systeem kunnen opzetten waarin die organisaties een aanvraag moeten indienen via mijn burgerprofiel bijvoorbeeld. Zij geven de mandaatreferentie in, ik controleer of die klopt met wat ik heb ontvangen en dan geef ik toestemming om mijn rijksregisternummer door te geven.

edit: anyway net contact opgenomen met dat goede doel. De registratie stond nog niet in hun systeem maar dat kan blijkbaar tot een tweetal weken duren. Heb hen dan gevraagd om de mandaatreferentie te controleren en dat bleek inderdaad een nummer te zijn dat zij (of hun marketingbureau) gebruikte. Dus nog even afwachten wat er de komende dagen gebeurd maar ik vermoed dat het wel in orde zal zijn.

Laatst bewerkt:
In navolging van dit artikel

Voicemail vat zichzelf samen​

Meerdere veelgebruikte apps op de iPhone gaan op iOS 26 ook totaal anders werken. Het gaat hier onder meer om de Camera- en Telefoon-app. Bij ‘Telefoon’ worden recente gesprekken en favorieten op één scherm getoond. En als je gebeld wordt door iemand met een onbekend nummer, moet diegene eerst per tekst een reden opsturen waarom hij/zij belt. Die reden krijg je in beeld te zien.
Lijkt me net een manier te zijn om nog meer mensen op te lichten. Je kan er hoge urgentie of nieuwsgierigheid met uitlokken en dergelijke.
Zeker met die wangiri fraude.

Terug
Bovenaan