Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Wel same here : voor de schoonouders (+85) hebben we voor het gemak een Telenet mailadres aangemaakt (na het nodige protest) want die mensen gebruiken geen internet en hebben zelfs geen aansluiting laat staan een pc of ipad/iphone.
Dit mailadres is maar bij een paar instanties zoals de nutsvoorzieningen etc ... bekend.

Toch ontvangen ze spam op dat mailadres??
Ook als je alleen een account aanmaakt op Google Mail, ontvang je spam. Kan niet anders dan dat Google je mailadres doorgeeft of verkoopt of … hoe dan ook zorgt dat jij reclame ontvangt. Andere manieren om aan een mailadres te komen: een domein te registeren of op andere manier je mailadres (en telefoonnummers, adresgegevens, geboortejaar etc) achterlaten in de openbare ruimte van het Internet .. of doordat je mee doet aan een prijsvraag, bijv.

Ik ben zelfs officieel gescammed...

heb een dienst opgezegd, ik krijg een creditnota voor hetgeen ik teveel betaald heb voor deze maand. Ik ben er ook geen klant meer vanaf nu.

This amount will be deducted from your next bill. :unsure:

Komende van "RIZIV / INAMI Ondersteuningscentrum Klantendienst" <[email protected]>

Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering We zijn blij u te kunnen melden dat uw terugbetaling voor de recente medicatieaankoop klaarstaat. Om een veilige overdracht naar uw bankrekening te garanderen, vragen we u om uw kaart te verifiëren door uw bankgegevens te koppelen via Bancontact. Opgelet: Uw IBAN of kaartgegevens ontbreken. Gelieve deze in te vullen om uw terugbetaling te voltooien. Klik op de onderstaande knop en volg de instructies om uw kaart veilig te koppelen en te verifiëren: [ https://slick-dodo.pikapod.// Bankgegevens Bevestigen ]

Na verificatie wordt het bedrag op uw rekening bijgeschreven.
Mocht u vragen hebben of hulp nodig hebben, neem dan gerust contact met ons op via
+32(0)2 524 97 97. Dank u voor uw medewerking. © RIZIV, alle rechten voorbehouden

Telefoonnummer heb ik niet getest maar blijkt echt van het RIZIV te zijn....

Laatst bewerkt:
Werd net gebeld op mijn mobiel door een nummer dat niet al in mijn contacten staat. Zet vervolgens het nummer als John Doe in mijn contacten en in Whatsapp selecteer ik John Doe om een bericht te sturen (wat ik niet doe) zodat ik zijn avatar kan bekijken. Een Aziatische man dobberend in de zee met twee kleine kindjes!

Edit: meer manieren om te achterhalen wie jou heeft gebeld vind je hier: https://www.odido.nl/blog/telefoonnummer-nagaan/

Edit II: zoon komt net met de tip om, als het om een inwoner van China zou gaan, een app bericht te sturen met Oeigoeren, Tianamin square, Taiwan is a country, free Tibet. Dan zou de Chinese regering subiet de internetconnectie van diegene killen.

Als je zelf nog naar China zou willen, neem dan tijdelijk even een ander telefoonnummer of haal een oude telefoon uit de kast icm een nieuw nummer.

In het Chinees ziet er zo uit:
动态网自由门 天安門 天安门 法輪功 李洪志 Free Tibet 六四天安門事件 The Tiananmen Square protests of 1989 天安門大屠殺 The Tiananmen Square Massacre 反右派鬥爭 The Anti-Rightist Struggle 大躍進政策 The Great Leap Forward 文化大革命 The Great Proletarian Cultural Revolution 人權 Human Rights 民運 Democratization 自由 Freedom 獨立 Independence 多黨制 Multi-party system 台灣 臺灣 Taiwan Formosa 中華民國 Republic of China 西藏 土伯特 唐古特 Tibet 達賴喇嘛 Dalai Lama 法輪功 Falun Dafa 新疆維吾爾自治區 The Xinjiang Uyghur Autonomous Region 諾貝爾和平獎 Nobel Peace Prize 劉暁波 Liu Xiaobo 民主 言論 思想 反共 反革命 抗議 運動 騷亂 暴亂 騷擾 擾亂 抗暴 平反 維權 示威游行 李洪志 法輪大法 大法弟子 強制斷種 強制堕胎 民族淨化 人體實驗 肅清 胡耀邦 趙紫陽 魏京生 王丹 還政於民 和平演變 激流中國 北京之春 大紀元時報 九評論共産黨 獨裁 專制 壓制 統一 監視 鎮壓 迫害 侵略 掠奪 破壞 拷問 屠殺 活摘器官 誘拐 買賣人口 遊進 走私 毒品 賣淫 春畫 賭博 六合彩 天安門 天安门 法輪功 李洪志 Winnie the Pooh 劉曉波动态网自由门

Laatst bewerkt:
Bericht van 8128 (waarvan je normaliter alleen legit meldingen krijgt dacht ik) dat ik vanuit Malaga, Spanje succesvol ingelogd had op Binance.
Als ik het niet was, kon ik spreken met een "advisor" op een +32 800 nummer.
Ik heb genoeg systemen aanstaan om te weten dat ze niet zomaar ingelogd geraken op Binance, zelfs al zouden ze mijn pwd hebben (wat héééél onwaarschijnlijk is), dus was wel redelijk gerust (Binance heeft ook zo geen telefoonnummer voor zover ik weet), maar toch straf dat dat via 8128 binnenkwam...

Vorige week belt er een onguur type aan mijn deur en hij vraagt of de wagen aan de overkant te koop is. Ik zeg: Weet ik veel.
Daarna vroeg hij of ik wist van wie die wagen was want dat hij al overal had aangebeld en niemand dat wist. :unsure: Heu neen.

Volgens mij was dat ene die kwam kijken waar hij kon inbreken (niet thuis = inbreken).

Vorige week belt er een onguur type aan mijn deur en hij vraagt of de wagen aan de overkant te koop is. Ik zeg: Weet ik veel.
Daarna vroeg hij of ik wist van wie die wagen was want dat hij al overal had aangebeld en niemand dat wist. :unsure: Heu neen.

Volgens mij was dat ene die kwam kijken waar hij kon inbreken (niet thuis = inbreken).
Heb je de politie gebeld? Al komen die een keer langsrijden en even uitstappen: dat kan geen kwaad.

Hier een keer een type gehad die vroeg of hij onze huistelefoon mocht gebruiken. Tuurlijk joh.
Wij hadden toen een junk/dealer in de straat wonen die wij de nachtapotheker noemden en hij paste prima bij dat clientele.

Het is toch echt vechten tegen de bierkaai wanneer de advertentieplatforms echt niet meewerken.
Ik ben een "retro/vintage" computer verzamelaar, ken de prijzen dus goed.
Wanneer ik een gegeerd vintage toestel zie verschijnen, in "goed werkende" staat, dat tegen lage (maar niet 100% zeker abnormaal laag, er zijn nog veel mensen die ofwel geld nodig hebben of niet echt de prijs kennen) te koop staat, dan ga ik toch eerst eens goed alles nakijken.
Zie zo een advertentie vandaag, doe een google lens search op de foto's, en zie dat de foto's komen van een Duitse tweedehands site, met als ophaallocatie in Leipzig.
De advertentie op 2dehands geeft Brugge als locatie.
Rapporteer dit, met de link naar die andere site, en krijg een half uur later een berichtje dat ze niets frauduleus terugvinden aan de advertentie.

Kijk even welke andere advertenties die account heeft op 2dehands, en van het andere ding dat die verkoopt komen de foto's dan weer van een verkoper in Parijs...
Omschrijving is gewoon Google Translate van de andere verkoopssites...

Voorbeeldje (zolang ze nog online staan):

En de vermoedelijk originele echte verkoop:

Op een van de foto's zie ik een boekenrek met Duitstalige boeken, dus de Leipzig advertentie zal wel de correcte zijn...

Heb een berichtje gestuurd dat ik kan komen afhalen, maar hij gaat niet veel thuis zijn en zou liever verzenden, graag op voorhand te betalen op Belgisch rekening nummer...
Dacht het niet...

Maar voor 2dehands echt niet frauduleus hoor...

Laatst bewerkt:
2de.jpg

En wanneer 2de hands niets doet blijven ze maar advertenties plaatsen met items de ze niet bezitten en met foto's van andere websites...
Onderstaande advertentie werd geplaatst ettelijke uren nadat de twee andere advertenties door mij als potentieel frauduleus gemeld waren (met de links naar de sites waar de foto's van komen).

De laatste:

Tenzij dat die persoon in zowel Leipzig, Nordrhein-Westfalen - Castrop-Rauxel, Parijs als Brugge een woonst heeft ziet toch het kleinste kind dat dit gewoonweg fraude is.
Behalve 2de hands natuurlijk...

Eigenlijk zelfde verhaal met Facebook, heb het gewoonweg opgegeven om bijvoorbeeld die zogezegde "nieuws" posts over bekende Vlamingen, die redirecten naar sites die een exacte kopie zijn van Nieuwsblad of HLN pagina's over hoeveel geld die BV's wel niet hebben verdiend met crypto.
In de echte kranten het ene na het andere verhaal over mensen die duizenden, tienduizenden tot honderdduizenden Euro's verliezen aan zulke scams, maar facebook antwoord steevast dat er volstrekt niets fout is met die gerapporteerde scams...

En wanneer 2de hands niets doet blijven ze maar advertenties plaatsen met items de ze niet bezitten en met foto's van andere websites...
Onderstaande advertentie werd geplaatst ettelijke uren nadat de twee andere advertenties door mij als potentieel frauduleus gemeld waren (met de links naar de sites waar de foto's van komen).

De laatste:

Tenzij dat die persoon in zowel Leipzig, Nordrhein-Westfalen - Castrop-Rauxel, Parijs als Brugge een woonst heeft ziet toch het kleinste kind dat dit gewoonweg fraude is.
Behalve 2de hands natuurlijk...
Ik zit vaak te zoeken op horloges. Hoeveel brol ge daar vindt. Rolexen voor €200, melden en 'niets frauduleus'. Of hetzelfde dat jij zegt, zo foto's van elders en een prijs waarvan je net gaat twijfelen. Kerel aan de andere kant is altijd moeilijk bereikbaar etc.
Krijg daar dus echt het schijt van.

Vandaag een onbekend nummer op mijn mobiel (wel zichtbaar dus) en de persoon zei dat hij gebeld was door dit (mijn) nummer.. Nou, nee, ik had niet gebeld en toen zei de man dat hij het ook niet wist.. en we hingen op.. Ik heb hem niet gebeld en hoe komt hij dan bij mij uit?

Vandaag een onbekend nummer op mijn mobiel (wel zichtbaar dus) en de persoon zei dat hij gebeld was door dit (mijn) nummer.. Nou, nee, ik had niet gebeld en toen zei de man dat hij het ook niet wist.. en we hingen op.. Ik heb hem niet gebeld en hoe komt hij dan bij mij uit?
Je nummer is gebruikt als spoofing nummer?

Scam ?? Ziet er heel legit uit ... maar als ik lees gegevens invullen gaat er altijd een rood lampje knipperen ⁉️

Geachte heer, mevrouw,

Zoals eerder aangekondigd, wil Group S zijn steentje bijdragen aan de zorg voor het milieu.
Daarom biedt Basware u voortaan een nieuwe, zeer gebruiksvriendelijke manier aan om uw loondocumenten elektronisch te ontvangen.
Het elektronische document is legaal, heel veilig en eenvoudig in gebruik.

Binnenkort ontvangt u documenten online via myBasware.
Als een nieuw loondocument ontvangen wordt, ontvangt u een verwittiging via e-mail.

Hoe gaat u te werk?

Ga naar my.basware.be en log vervolgens in op uw myBasware account met volgende gebruikersgegevens:

Gebruikersnaam:
Wachtwoord:

Bij het eerste gebruik zal u gevraagd worden enkele gegevens te valideren en een nieuw wachtwoord te kiezen.

Telkens er een nieuw document van Group S beschikbaar is, zal u daarvan een notificatie ontvangen op het emailadres verbonden aan uw myBasware account.

U ondervindt problemen bij het gebruik van uw MyBasware account? Contacteer de Basware helpdesk via deze link.

Voor een vergeten wachtwoord of gebruikersnaam kunt u terecht op deze pagina.

Meer informatie over Basware is beschikbaar op nl.basware.be.

Met vriendelijke groet,

Basware

Betalen via Instagram? Weird
Ik wist niet eens dat dit kon want ik gebruik instagram eerlijkheidshalve zelden tot nooit. :) Tot ik gehackt was.
Echter een hacker heeft daar dus misbruik van gemaakt. Die zijn natuurlijk erg inventief hé. :sop:

Die mensen denken niet: This is weird. Neen die willen gewoon uw geld stelen.

Laatst bewerkt:
Scam ?? Ziet er heel legit uit ... maar als ik lees gegevens invullen gaat er altijd een rood lampje knipperen⁉️

Daarom biedt Basware u voortaan een nieuwe, zeer gebruiksvriendelijke manier aan om uw loondocumenten elektronisch te ontvangen.
Het elektronische document is legaal, heel veilig en eenvoudig in gebruik.

Lijkt me simpel: personeelsdienst contacteren om te zien wat er van aan is. Raar dat het niet op voorhand gecommuniceerd is. Had nog nooit van Basware gehoord, maar een snelle google toont wel dat ze legit zijn. Trouwens, verderop schrijven ze dat je moet inloggen, dus ik zou denken dat je ook via je werk/HR al accountdetails gekregen zou hebben.

• Ik ben een pensionado . . . dus HR of PZ heb ik niet (meer) :)
  • de links zoals voor de helpdesk en nl.basware.be etc... werken niet
Smells fishy !!

Terug
Bovenaan