Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

  • Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

  • Oef, de bank betaalt (toch) terug...

  • No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

  • Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

  • Life savings hangen er aan...

  • De bank schuift de schuld af...

  • Internet bankieren is altijd een risico..


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Oproep via een duits nummer, voicemail bericht: een tape met een hollandse vrouwenstem dat iets afspeelde in de trend van "goedemiddag, dit is cardstop, er is een verdachte kaartopname (sic) gebeurd van 2200 euro deze middag te anderlecht. Om deze kaartopname stop te zetten blabla"

Altijd geweten dat anderlecht voor niks deugde :p
 
Nooit.

1714823366377.png


Waar moeten die mensen anders hun geld aan op doen :rofl:
 
Vandaar dat ik volmachthouder ben en ik de rekeningen en financiën van mijn moeder beheer. Om zo'n zaken te vermijden.
Ik doe ook al haar betalingen.

Als ze niet zeker is van iets, dan vraagt ze het altijd aan mij en ik waarschuw haar ook voor zulke praktijken.
(Natuurlijk heb je als ouder dan nog altijd het minieme risico dat uw zoon u scamt. Maar goed dat is dan nog iets anders)
 
En dan nog kunnen ze de rekening leeghalen voor jij kan reageren hoor . ;)
heb ook volmacht op de rekening van mijn ouders en meestal zullen ze ook wel vragen dat ik die rekeningen in orde breng bij grote bedragen maar bij kleine bedragen hoeven ze mij niet te raadplegen ( zou maar raar zijn dat ze zelf niet mogen beslissen over hun financiën héé )

Als ze het vertrouwen kunnen winnen dan is alles mogelijk .
Gelukkig zijn ze dan wel zo inhalig dat het opvalt maar het kan dus nog altijd . ;)

Hier zijn het de laatste tijd weer OekraĂŻense schoonheden die naarstig op zoek zijn naar een gewillige lul (om te klappen natuurlijk ; ) )
Tja de commissaris voor pedofilie zal op vakantie zijn denk ik .
 
En dan nog kunnen ze de rekening leeghalen voor jij kan reageren hoor . ;)
Ze doet 0% acties op haar PC, via whatsapp of via haar email .. vader is overleden dus ja ..

Dus de enige manier om geld van de rekening te halen is door diefstal van haar gegevens bij offline betalingen.

Het kan altijd maar de kans is wel redelijk klein.
 
Ook een raar verhaal.

Door haar emailadres te vragen hebben ze haar smartphone gehacked, en dan hebben ze die 37000 euro van de rekening gehaald via de bankapp.

Ik moet die truuk toch ook es weten, van zodra ik ergens meer dan 10000 wil overschrijven moet ik naar mijn bank bellen om de limiet tijdelijk op te trekken, en boven de 2500 euro moet ik sowieso mijn code ingeven op een bakske dat los van mijn smartphone staat.

 
Ook een raar verhaal.

Door haar emailadres te vragen hebben ze haar smartphone gehacked, en dan hebben ze die 37000 euro van de rekening gehaald via de bankapp.

Ik moet die truuk toch ook es weten, van zodra ik ergens meer dan 10000 wil overschrijven moet ik naar mijn bank bellen om de limiet tijdelijk op te trekken, en boven de 2500 euro moet ik sowieso mijn code ingeven op een bakske dat los van mijn smartphone staat.

Ik kan het artikel niet helemaal lezen en het zal wel iets genuanceerder zij maar: 'De vrouw dacht dat ze werd opgebeld door haar bank maar had in realiteit cybercriminelen aan de lijn die onder meer haar mailadres vroegen.'

Uw bank zal uw e-mailadres toch wel hebben? Dat is de voornaamste (en eigenlijk enige) weg langs waar ik alle communicatie van de bank ontvang.
 
Ik kan het artikel niet helemaal lezen en het zal wel iets genuanceerder zij maar: 'De vrouw dacht dat ze werd opgebeld door haar bank maar had in realiteit cybercriminelen aan de lijn die onder meer haar mailadres vroegen.'

Uw bank zal uw e-mailadres toch wel hebben? Dat is de voornaamste (en eigenlijk enige) weg langs waar ik alle communicatie van de bank ontvang.

Ik ontvang alle communicatie via mijn app/website en de bijhorende inbox.
 
Ik kan het artikel niet helemaal lezen en het zal wel iets genuanceerder zij maar: 'De vrouw dacht dat ze werd opgebeld door haar bank maar had in realiteit cybercriminelen aan de lijn die onder meer haar mailadres vroegen.'

Uw bank zal uw e-mailadres toch wel hebben? Dat is de voornaamste (en eigenlijk enige) weg langs waar ik alle communicatie van de bank ontvang.

“Ik kreeg toen telefoon van iemand die zei voor de helpdesk van mijn bank te werken. Het was een Belgisch nummer dus ik had niet meteen argwaan. Ik kreeg te horen dat er pogingen tot hacking waren ondernomen. Ze vroegen enkel mijn mailadres en gingen het in orde brengen….”


en nu gaat ze een crowdfunding starten om het geld te proberen recuperen.

Ik zou verdorie beschaamd zijn moest het mij overkomen, het laatste dat ik dan wil is met mijn kop in de gazet komen van "kijk es, 2024 en hoe lomp ik nog steeds ben"

€ 275 van € 36.761 ingezameld
 
NMBS waarschuwt voor valse promoties voor treintickets tegen 2 euro

Het bizarre is dat het op Facebook vol met dat soort scam staat die telkens 2 euro zijn: abonnementen, ipads, stofzuigers, enz, enz… Altijd voor 2 euro, en altijd met positieve reacties om extra vertrouwen te wekken. Als je zelf iets negatief post, is je reactie gegarandeerd binnen het uur verdwenen.
Frustrerend is ook dat rapporteren niet werkt, want paar dagen later krijg je bericht van Facebook dat ze de advertentie niet verwijderd hebben. Gaat nochtans ook over namaak-profielen van NMBS, Media-Markt, enz…
 
Ook een raar verhaal.

Door haar emailadres te vragen hebben ze haar smartphone gehacked, en dan hebben ze die 37000 euro van de rekening gehaald via de bankapp.

Ik moet die truuk toch ook es weten, van zodra ik ergens meer dan 10000 wil overschrijven moet ik naar mijn bank bellen om de limiet tijdelijk op te trekken, en boven de 2500 euro moet ik sowieso mijn code ingeven op een bakske dat los van mijn smartphone staat.

Je kan je dat toch echt niet voorstellen dat er daar nu nog steeds mensen in trappen. Hoe veel jaren hoor je regelmatig eens dat banken en dergelijke instanties nooit zulke zaken regelen via telefoon.
Er is toch ook geen mens die gelooft dat ze enkel haar mailadres heeft gegeven? Anders zou het wel erg simpel zijn om rijk te worden.
 
Er is toch ook geen mens die gelooft dat ze enkel haar mailadres heeft gegeven? Anders zou het wel erg simpel zijn om rijk te worden.
Dit lijkt mij ook vrij sterk. Zal wel combo zijn van mailadres en wat social engineering zodat ze haar wachtwoord of dergelijke te weten zijn gekomen.

En zelfs dan, hoe hack je dan op afstand een smartphone?

Bij zulke verhalen heb ik altijd de indruk dat ze een deel van het verhaal verzwijgen, zodat ze minder dom overkomen.
 
Tis nochtans zo simpel, ik snap sommigen ook niet meer.
Krijg je een call van je bank dan zeg je toch gewoon: "Bedankt, maar ik ga me persoonlijk gaan aanbieden in mijn bank filiaal".
Punt andere lijn.

En neen dat is natuurlijk niet enkel met een email adres of gsm, die gaan haar pc overgenomen hebben na contact via gsm en haar laten klikken hebben op software die dan werd geinstalleerd, zoals er al tonnen van die filmpjes op youtube staan van scam-hunters.

Onderstaande is een kerel die gekend is om die scammers een koekje van eigen deeg te bezorgen.
Altijd wel boeiend om hem bezig te zien :)


Sommigen gaan nog wat creatiever te werk, eens ze de locatie van een scamcenter vinden, met zelfgemaakte boobytraps met kakkerlakken. :biglaugh:

 
Laatst bewerkt:
Ik vind het vooral jammer voor de kindjes. Die kunnen er natuurlijk zelf niks aan doen maar krijgen dat geld later dus niet.
Maar ja ..
 

Alle QR codes van 20 laadpalen van dat bedrijf overplakt. :shy: Sowieso zou ikzelf hier nog steeds niet intrappen maar dit is al vrij creatief.
Je moet dit maar durven doen. Dat is toch al echt lef hebben.

Dwz dat het overplakt is door iemand die in België woont? Loopt deze persoon of organisatie dan niet veel kans om gepakt te worden?

Of is dit gewoon een criminele bende uit een vreemd land dat hier dan een stroman heeft die alles overplakt heeft? Mmm ...
Ik vermoed dat dit hier mogelijks het geval is en als ze die stroman traceren gaat hij/zij voor de schade opdraaien en de echte scammer(s) gaat dan vrijuit.
 
Terug
Bovenaan