Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

  • Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

  • Oef, de bank betaalt (toch) terug...

  • No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

  • Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

  • Life savings hangen er aan...

  • De bank schuift de schuld af...

  • Internet bankieren is altijd een risico..


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Het is zover, ik denk dat ik gescammed ben. Wij hebben voor onze hele nieuwbouw lampen besteld in een fysieke winkel. We kregen dit weekend melding dat ze geleverd kunnen worden op dinsdag, dus we betalen dan ook de factuur. Dinsdag… niks. Telefoon dat het dan wel woensdag zal worden. Woensdag niemand te zien. Na veel bellen toch iemand aan de lijn, ze komen zeker op donderdag. Guess what…
Iemand advies? Gaat om enkele duizenden euro’s… Google reviews zien er niet veelbelovend uit en ja, ik had dat op voorhand moeten controleren. Ik dacht lawaai te gaan maken in de winkel zelf maar die is plots gesloten, er opent wel een andere vestiging.
 
Het is zover, ik denk dat ik gescammed ben. Wij hebben voor onze hele nieuwbouw lampen besteld in een fysieke winkel. We kregen dit weekend melding dat ze geleverd kunnen worden op dinsdag, dus we betalen dan ook de factuur. Dinsdag… niks. Telefoon dat het dan wel woensdag zal worden. Woensdag niemand te zien. Na veel bellen toch iemand aan de lijn, ze komen zeker op donderdag. Guess what…
Iemand advies? Gaat om enkele duizenden euro’s… Google reviews zien er niet veelbelovend uit en ja, ik had dat op voorhand moeten controleren. Ik dacht lawaai te gaan maken in de winkel zelf maar die is plots gesloten, er opent wel een andere vestiging.
Als je een btw-nummer hebt, eens op de public search van KBO zoeken. Dan weet je waar de maatschappelijke zetel is en in welke gerechtelijke toestand de onderneming zich bevindt.
 
Het is zover, ik denk dat ik gescammed ben. Wij hebben voor onze hele nieuwbouw lampen besteld in een fysieke winkel. We kregen dit weekend melding dat ze geleverd kunnen worden op dinsdag, dus we betalen dan ook de factuur. Dinsdag… niks. Telefoon dat het dan wel woensdag zal worden. Woensdag niemand te zien. Na veel bellen toch iemand aan de lijn, ze komen zeker op donderdag. Guess what…
Iemand advies? Gaat om enkele duizenden euro’s… Google reviews zien er niet veelbelovend uit en ja, ik had dat op voorhand moeten controleren. Ik dacht lawaai te gaan maken in de winkel zelf maar die is plots gesloten, er opent wel een andere vestiging.
De verkoper moet wettelijk het goed nog altijd leveren. En hij is dus blijkbaar ook niet failliet?
Ik zou nog een paar keer bellen / emailen om er toch wat druk achter te zetten.
Eventueel kan je de nieuwe vestiging contacteren en je probleem uitleggen?

Ik zie dit nog wel goed komen maar moest het toch slecht aflopen, dan kan je naar de consumentenbond of testaankoop stappen?
 
Niet failliet maar wel van de aardbol verdwenen, neemt zijn telefoon niet meer op. Bij testaankoop wordt ie al een paar keer vermeld zie ik. Als we het vandaag niet rond krijgen gaan we wel klacht neerleggen alvast.
 
Niet failliet maar wel van de aardbol verdwenen, neemt zijn telefoon niet meer op. Bij testaankoop wordt ie al een paar keer vermeld zie ik. Als we het vandaag niet rond krijgen gaan we wel klacht neerleggen alvast.
Verschrikkelijk zulke mensen. Als ik ooit gescamd word in de toekomst dan zal het ook door zo'n types zijn.
 
Schoonouders, beide gepensioneerd zijn in de wangiri fraude gevallen. Telefoonrekening van 191 euro... Ze zitten nog op een oude gsm met effectieve toetsen ipv een moderne variant met touch screen. Die lange buitenlandse nummers zijn niet goed zichtbaar op het scherm met op en al 10 karakters.
Hoe ze het gedaan hebben is nog niet duidelijk maar blijkbaar is er toch een telefoongesprek van 80 tal minuten geweest.
Hebben ze niet gezien dat ze afgelegd hebben of ze moeten een soort van bandje afgespeeld hebben waardoor het leek dat ze de lijn verbroken hadden? Ze weten het niet.
Wel een zure... En heel wat traantjes bij de schoonmoeder.
 
  • Support
Waarderingen: 515
Gisteren een gemiste oproep op mijn gsm van het werk. Van +237 6 56 53 44 43. Nummer uit Kameroen blijkbaar.
 
Vorige week krijg ik een telefoontje in het engels. Lieve vrouwelijke stem:

- Mister David? Hallo there, I represent investing dot com.
(Ik hoor veel stemmen op de achtergrond en zeg zeer cynnish en droog)
- You work in a call center..
(De scammer zeer annoyed)
- Yes I work in a call center!
Ik: "I know WHY you work in a call center, I will tell you. You see.. the reason you work in a call center is because you dont represent investing dot com, instead you represent the idiocy of today'
 
Ge vraagt u soms toch af hoeveel spyware er in een smartphone zit. Net zoals die eerdere afspraken die ongevraagd in mijne Outlook agenda stonden tijdje geleden van FedEx en consoorten,vandaag een planning over meerdere dagen, zelfde MO dus, maar in die uitnodiging stonden referenties van een werkelijk geplande teams vergadering :wtf:

Dus die referentie was knal gekopieerd uit een legit vergadering. Dan begint ge u toch serieuze vragen te stellen hoe veilig hotmail toch eigenlijk wel niet is
 
Ergens in Outlook kun je nagaan waar en wanneer men geprobeerd heeft om in te loggen op je account. Dat was bij mij in ieder geval behoorlijk confronterend. China, Rusland, ...
 
Al weken aan een stuk oproepen van onbekende nummers die ik uiteraard onbeantwoord laat. Soms 10 per minuut. Inleggen en volgende nummer. Op de duur werd er niet meer tijdens het werk gebeld, maar net daarbuiten... Lijkt dus alsof ze weten wanneer je je werk verlaat.
Als inbreuk op je privacy kan dat wel tellen. Alle nummers uiteraard aangemeld als scamming/potentiële stalking.
Sommige nummers kon ik terug traceren tot Turkije.
 
Ergens in Outlook kun je nagaan waar en wanneer men geprobeerd heeft om in te loggen op je account. Dat was bij mij in ieder geval behoorlijk confronterend. China, Rusland, ...
Gevonden, van zo'n 1 tot 10 keer per dag geprobeerd om in te loggen hier, en ganse resem aan pogingen, meeste staan bij, ww incorrect, maar bij de meeste recenten: synchronisatie mislukt. Dus die hebben mijn ww, of toch enige vorm van toegang tot de inhoud van mijn mail, afspraken, etc.???

Rusland en China ben ik in eerste instantie niet tegengekomen, maar het was zulke lange lijst, omfg

Internet is no fun place anymore, al wat ge erop zet zijde kwijt
 
Al weken aan een stuk oproepen van onbekende nummers die ik uiteraard onbeantwoord laat. Soms 10 per minuut. Inleggen en volgende nummer. Op de duur werd er niet meer tijdens het werk gebeld, maar net daarbuiten... Lijkt dus alsof ze weten wanneer je je werk verlaat.
Als inbreuk op je privacy kan dat wel tellen. Alle nummers uiteraard aangemeld als scamming/potentiële stalking.
Sommige nummers kon ik terug traceren tot Turkije.
Kunt ge niet alles blokkeren en enkel de nummers in een lijst van u toelaten?

Ik weet dat dit radicaal is, maar als het er zoveel zijn...

Ge zou feitelijk bij uwen operator enkel BE nummers, en ook geen speciale nummers mogen toelaten, dat zou wel eens een welkome optie zijn
 
Al weken aan een stuk oproepen van onbekende nummers die ik uiteraard onbeantwoord laat. Soms 10 per minuut. Inleggen en volgende nummer. Op de duur werd er niet meer tijdens het werk gebeld, maar net daarbuiten... Lijkt dus alsof ze weten wanneer je je werk verlaat.
Als inbreuk op je privacy kan dat wel tellen. Alle nummers uiteraard aangemeld als scamming/potentiële stalking.
Sommige nummers kon ik terug traceren tot Turkije.
Op iPhone:

Onbekende bellers en spamnummers naar de voicemail sturen​

Tik in Instellingen
88b2400e45bcf521514b7252cbb2d959.png
op 'Telefoon' en tik op een of meer van de volgende opties:
  • Houd onbekende bellers stil: Je ontvangt meldingen voor gesprekken van mensen in je contacten, recente uitgaande gesprekken en Siri-suggesties.
  • Blokkeer en identificeer bellers: Schakel 'Houd spambellers stil' in (beschikbaar bij bepaalde aanbieders) om gesprekken stil te houden die door je aanbieder als mogelijke spam of fraude worden aangemerkt.
 
De voorbije weken al een paar keer gecontacteerd door random personen.
Gaat altijd om Whatsappberichten, vanuit exotische landen (Kirgizië, Mozambique) die starten met een heel onschuldige vraag. "Hey, I arrive at the Brussels train station in 30 minutes. Where do we meet" of "You applied for a job with (gekende firma), are you still looking for a job"?

Ik vermoed dat dit "Pig Butchering" is. Dat hoop ik toch, anders stond die gast daar aan het station van Brussel te wachten :cheer:
 
Ik kreeg hier zogezegd een werkaanbieding via iMessage, in het Nederlands, van een nummer uit Maleisië en indien ik er zou willen op ingaan zou ik via whatsapp moeten contact opnemen met een +44 nummer (in de UK dus)

Als ik telefoon krijg van een onbekende nummer (en al zeker uit een vreemd land) of een privénummer dan neem ik niet op. Ze moeten dan maar een voicemail achterlaten en als het legit/belangrijk blijkt te zijn dan bel ik terug. Privénummers zijn dikwijls enquêtebureau's, die mij dan zitten te bellen tijdens de werkuren, daar verlies ik niet graag mijn tijd en energie mee. Zelfs nummers uit Brussel en Antwerpen die ik niet ken neem ik meestal niet op.
 
AFZENDER : [email protected]; (yeah sure)

Uw beveiligde elektronische brievenbus Nieuw bericht in uw beveiligde elektronische brievenbus

Beste Heer/Mevrouw

U heeft een nieuw bericht ontvangen van uw Provincie. Provinciebelasting aanslagbiljet 2024

U kan dit bericht inkijken tot 19 april 2026.
Bekijk dit bericht via de onderstaande eBox knop : [ https://c8rzg8yq.r.us-east-1.awstrack,2F%2Fyggvfttgfhytgtf5.com (link is gedeactiveerd)

Bekijk uw bericht hier, Indien bovenstaande knop niet werkt, kunt u deze link kopiëren en plakken in uw browser.
Het eBox team U kunt uw e-mailadres, uw meldingvoorkeuren of uw communicatietaal aanpassen via "Mijn profiel" in My eBox.
Heeft u vragen of opmerkingen over deze e-mail of over het gebruik van My eBox?
Voor antwoorden kunt u terecht op FAQ | eBox (myebox.be) of kunt u ons contacteren.

© 2023 - FOD Beleid en Ondersteuning | Gebruiksvoorwaarden | Privac
 
Terug
Bovenaan