Hoe goed voel jij je over de loop van je leven?

Hoe tevreden ben jij met de loop van uw leven?

  • Mijn leven loopt perfect

    Stemmen: 16 9,4%
  • Er is wel ruimte voor verbetering maar algeheel ben ik goed tevreden met mijn levensloop

    Stemmen: 79 46,2%
  • Ik het heb een neutraal gevoel over mijn levensloop, het is ergo niet slecht maar ook niet top

    Stemmen: 40 23,4%
  • Mijn leven loopt helemaal niet zoals gehoopt maar ik probeer er toch positief bij te blijven

    Stemmen: 25 14,6%
  • Mijn leven is ruk en voel me er niet goed bij

    Stemmen: 11 6,4%

  • Totaal aantal stemmers
    171
Ben nog nooit iemand tegengekomen die kan zeggen dat hij/zij 100% gelukkig is, all day everyday..
Persoonlijk denk ik dat zoiets niet mogelijk is, alsook dat daardoor het net onmogelijk zou zijn om gelukkige momenten naar waarde te schatten. Ik denk dat mensen die "gelukkig" zijn dit ook meestal zijn omdat ze goed met tegenslagen kunnen omgaan, en die kunnen relativeren of tenminste niet eindeloos blijven herkauwen om zo in het verleden te blijven.

Als ik me niet vergis is depressie ook gelinkt aan het maken van "negatieve verbindingen" in de hersenen, oftewel, wie vaak negatieve gedachten heeft traint zijn hersenen ook om die meer te hebben. Ik weet niet in hoeverre dit klopt, ik heb geen kennis van neurologie, maar intuïtief voelt het aan als een redelijk goede beschrijving van de momenten in het verleden dat ik wat "down" was.
 
Goh, er is altijd ruimte voor verbetering denk ik, maar ik wel gelukkig/tevreden. Ik ben getrouwd met de vrouw van mijn leven, echt oprecht vullen wij elkaar al 17 jaar (jeugdliefde) perfect aan en zijn wij ook beste vrienden, ik heb mijn 2 zoontjes die ik doodgraag zie, het klettert soms, maar dat ik probeer mij daar iets minder in op te boeien en te beseffen dat het normaal is dat je leven met 2 kinderen niet altijd "smooth" loopt (want opvoeding is nodig), ik hou enorm veel van honden en heb 2 prachtige adoptiehonden en we zijn voor >95% klaar met de werken aan ons huis.

Zoals iedereen heb ik ook wel dagen dat ik mezelf niet kan motiveren, of dat toevallig zowel ikzelf als (één van de) kinderen een lastige dag heeft en dan botst dat eventjes. Ik kan mij daar echt slecht bij voelen en probeer zoals gezegd mij daar wat minder in op te boeien, al is dat niet altijd makkelijk.

Ook enorm blij dat ik na jaren van overgewicht een sport/hobby heb gevonden die ik leuk vind, dat helpt mij ook mentaal wel eens op een mindere dag.

Zoals ik dus zei, gelukkig, maar ruimte voor verbetering is er wel.
 
Mensen die dat beweren lijden aan toxische positiviteit. Af en toe kom ik zo iemand tegen en volgens mij schijten die regenbogen in plaats van kak.
ik zou zelf niet weten of ik gelukkig zou kunnen zijn moest alles elke dag perfect zijn.
 
Mijn leven loopt zoals je kan verwachten. De leuke en minder leuke momenten wisselen elkaar af en dat maakt het leven uiteindelijk tot wat het is. Over keuzes uit het verleden denk ik zelden na, veel verkeerde keuzes gemaakt, maar zonder die keuzes zat ik nu misschien niet op deze stoel in dit huis. Ik ben tevreden met waar ik zit, dus dat zullen dan in retrospect niet zo een verkeerde keuzes geweest zijn!

Interessante tendens ook in deze thread waar members quasi onmiddellijk hun leven evalueren naar geluksniveau. Goed hoeft niet gelijk te staan aan gelukkig hoor! Het streven naar geluk is een rat race op zichzelf. Geluk zit in de kleine momenten, dat is geen permanente of langdurige staat van bewustzijn. Streef naar gemoedsrust en het geluk zal tot u komen.
 
Mijn leven loopt zoals je kan verwachten. De leuke en minder leuke momenten wisselen elkaar af en dat maakt het leven uiteindelijk tot wat het is. Over keuzes uit het verleden denk ik zelden na, veel verkeerde keuzes gemaakt, maar zonder die keuzes zat ik nu misschien niet op deze stoel in dit huis. Ik ben tevreden met waar ik zit, dus dat zullen dan in retrospect niet zo een verkeerde keuzes geweest zijn!

Interessante tendens ook in deze thread waar members quasi onmiddellijk hun leven evalueren naar geluksniveau. Goed hoeft niet gelijk te staan aan gelukkig hoor! Het streven naar geluk is een rat race op zichzelf. Geluk zit in de kleine momenten, dat is geen permanente of langdurige staat van bewustzijn. Streef naar gemoedsrust en het geluk zal tot u komen.
Vind ik een goede houding: geluk is eerder een product van een leven dat 'naar verwachting' loopt in plaats van een op zichzelf staand einddoel om te bereiken.
 
Interessante tendens ook in deze thread waar members quasi onmiddellijk hun leven evalueren naar geluksniveau. Goed hoeft niet gelijk te staan aan gelukkig hoor! Het streven naar geluk is een rat race op zichzelf. Geluk zit in de kleine momenten, dat is geen permanente of langdurige staat van bewustzijn. Streef naar gemoedsrust en het geluk zal tot u komen.

Vind ik een goede houding: geluk is eerder een product van een leven dat 'naar verwachting' loopt in plaats van een op zichzelf staand einddoel om te bereiken.
Wat ik soms moeilijk vind is, wanneer is 'tevreden' genoeg en wanneer mag je je streven naar 'gelukkig'.
Want ik kan tevreden zijn met wat ik heb en waar ik sta maar toch zijn er dingen waar ik ongelukkig van ben.
 
Wat ik soms moeilijk vind is, wanneer is 'tevreden' genoeg en wanneer mag je je streven naar 'gelukkig'.
Want ik kan tevreden zijn met wat ik heb en waar ik sta maar toch zijn er dingen waar ik ongelukkig van ben.
Ik weet niet of dat bestaat, een leven waarin er geen dingen zijn die je ongelukkig maken. Je kan naar balans streven, maar er gaan altijd momenten zijn in het leven waar het even tegenzit. Dat contrast geeft de gelukkige momenten echter een meerwaarde.
 
Interessante tendens ook in deze thread waar members quasi onmiddellijk hun leven evalueren naar geluksniveau. Goed hoeft niet gelijk te staan aan gelukkig hoor! Het streven naar geluk is een rat race op zichzelf. Geluk zit in de kleine momenten, dat is geen permanente of langdurige staat van bewustzijn. Streef naar gemoedsrust en het geluk zal tot u komen.
Da's nog wel een goede post waar ik mij in kan vinden, ik voel me inderdaad goed en geniet van de momentjes van echt puur geluk.
 
Ik heb het altijd al zeer moeilijk gehad om connectie te maken met anderen, vriendschappen te ontwikkelen én onderhouden. Sociale interacties lijken moeilijk voor mij. Als enig kind van zelfstandige ouders was ik ook veel op mezelf aangewezen, waardoor ik wel wat een eenzaat was. Ik speelde op mij eentje en was erg in mezelf gekeerd. Verlegen zeggen ze daar tegen als je nog kind bent, maar dat wordt al snel ‘den rare’ of engerd als je wat ouder wordt.

Het is niet zo dat ik bijzonder veel gepest ben, natuurlijk waren er altijd wel enkelingen die het nodig vonden mij belachelijk te maken. Echter was het vooral mijn eigen zelfbewustzijn en de onzekerheid als zoekende puber, die het mentaal zwaar maakten. Ik heb best wel moeilijke en vooral donkere gedachten gekend waarvoor ik ook opgenomen geweest ben en ben vroegtijdig gestopt met school.

Heel lang heb ik ook geen ‘echte’ vrienden gehad, het waren eerder toevallige passanten, kennissen zonder veel diepgang. Met de paar mensen waarmee ik een beter kon opschieten heb ik nooit langere vriendschappen kunnen onderhouden dan dat we toevallig samen zaten. Dit zal wel voornamelijk aan mij liggen. Ik voel mij nog steeds ongemakkelijk in sociale verplichtingen. Smalltalk is niet aan mij besteed. Sommige omschrijven me als introvert. Het kost mij immers veel energie om af te spreken, naar feestjes, café, concerten of festivals te gaan. Heb een hekel aan BBQ’s en andere sociale verplichtingen waarmee je normaal vriendschappen in stand kan houden.

Ondanks dit nog steeds luxe problemen zijn in vergelijking met anderen, heeft dit natuurlijk wel een invloed hoe ik vandaag in het leven sta en hoe goed ik mij voel over dat leven. Ik heb ondertussen al even een vaste relatie (geen idee hoe me dat gelukt is, het is vooral de verdienste en vasthoudendheid van mijn partner) en een 2-tal mensen die ik ook vrienden durf noemen. Ik heb een vaste job met voldoende uitdaging en afwisseling en we hebben onze eigen woning gekocht. Het geld voor de afbetaling van de lening is al volledig aanwezig met nog een mooie spaarcent daarboven op.

En toch. Toch blijf ik het vaak moeilijk hebben met mezelf. De psychologische overgevoeligheid zal vermoedelijk wel altijd blijven bestaan. Mijn zelfbeeld is nog altijd troebel en ben ook nog altijd bang om eenzaam te worden door mijn (soms ronduit asociaal en egoïstisch) gedrag. Een relatie en vriendschappen onderhouden kost mij nog altijd veel moeite en energie. Energie die ik niet altijd heb. Ook vrees ik al wie dicht rondom mij is te corrumperen met mijn gedachten en acties. Het leven gaat hier dus met vallen en opstaan. De ene dag beter dan de andere.

Ondanks dat ik mijn zaakjes redelijk op orde lijk te hebben tegenwoordig, voel ik mij niet altijd gelukkig.
 
Mensen die dat beweren lijden aan toxische positiviteit. Af en toe kom ik zo iemand tegen en volgens mij schijten die regenbogen in plaats van kak.
Dat heet volgens mij mindfulness. Als er zo iemand de kamer binnenloopt, kan je je maar beter uit de voeten maken :unsure:
 
...

Ondanks dit nog steeds luxe problemen zijn in vergelijking met anderen, heeft dit natuurlijk wel een invloed hoe ik vandaag in het leven sta en hoe goed ik mij voel over dat leven. Ik heb ondertussen al even een vaste relatie (geen idee hoe me dat gelukt is, het is vooral de verdienste en vasthoudendheid van mijn partner) en een 2-tal mensen die ik ook vrienden durf noemen. Ik heb een vaste job met voldoende uitdaging en afwisseling en we hebben onze eigen woning gekocht. Het geld voor de afbetaling van de lening is al volledig aanwezig met nog een mooie spaarcent daarboven op.

En toch. Toch blijf ik het vaak moeilijk hebben met mezelf. De psychologische overgevoeligheid zal vermoedelijk wel altijd blijven bestaan. Mijn zelfbeeld is nog altijd troebel en ben ook nog altijd bang om eenzaam te worden door mijn (soms ronduit asociaal en egoïstisch) gedrag. Een relatie en vriendschappen onderhouden kost mij nog altijd veel moeite en energie. Energie die ik niet altijd heb. Ook vrees ik al wie dicht rondom mij is te corrumperen met mijn gedachten en acties. Het leven gaat hier dus met vallen en opstaan. De ene dag beter dan de andere.

Ondanks dat ik mijn zaakjes redelijk op orde lijk te hebben tegenwoordig, voel ik mij niet altijd gelukkig.

Voor wat het waard is, er zijn meer mensen in een gelijkaardige situatie dan je misschien zou denken.

Het lijkt me al positief dat je inziet dat je eigenlijk wel goed "terechtgekomen bent": een relatie, een paar vrienden (beter kwaliteit dan kwantiteit), een goeie job en een prima financiële situatie.
Relaties en vriendschappen onderhouden kost sowieso altijd energie, voor introverten vaak meer omdat het zeker niet vanzelf gaat. Maar als mensen je kennen, zou ik hopen dat ze je gedachten en acties ook kunnen plaatsen, zolang je ook maar van tijd tot tijd kan laten merken dat je om hen geeft.
 
Net zoals de meerderheid voor optie 2 gekozen. Ruimte voor verbetering is er altijd. Mocht dat niet zo zijn, zou er volgens mij nog weinig 'drive' in het leven zitten.

Enig kind, vroeger nooit iets tekortgekomen, hier en daar een minder jaar gekend, maar altijd vrij veel vrienden gehad en 'weinig zorgen' in het leven. Alle kansen gekregen van mijn ouders, waar ik hen uiteraard enorm dankbaar voor ben. Mijn moeder en grootmoeder zouden sowieso hemel en aarde verzetten voor mij. Dat maakt helaas ook dat ik sommige zaken nogal snel als vanzelfsprekend begon te zien. Dat heb ik gelukkig beseft door het ouder worden. Heeft uiteindelijk geleid tot een vriendin waar ik ondertussen al bijna 16 jaar mee samen ben, twee kindjes, een goede job, een eigen woning die we op dit moment aan het bouwen zijn, gecombineerd met een goede gezondheid en dat maakt dat ik vérre van mag klagen.

Een goed leven wilt daarom niet zeggen dat ik mij altijd gelukkig voel. Ik schrijf opzettelijk "gelukkig voel", want op zich ben ik best gelukkig en heb ik geen redenen om dat niet te zijn, maar toch merk ik dat ik regelmatig over heel wat zaken pieker. "Is dit nu de job die ik de rest van mijn leven wil blijven doen?". "Is dit nu de regio waar ik de rest van mijn leven wil blijven wonen?". Hier en daar wat de dagelijkse sleur die in het leven kruipt, zowel op vlak van relatie, als werken, als opvoeding van de kinderen, et cetera. Daarnaast zit ik momenteel in een erg drukke fase: druk op het werk, een bouw opvolgen (damn daar kruipt tijd in), kindjes die op een lastige leeftijd zijn (2 en 4), waardoor ik met momenten toch vrij gestresseerd rondloop. Allemaal niets ernstig of abnormaal, maar gecombineerd met het feit dat ik een ongeduldig en perfectionistisch persoon ben, maakt dat ik soms een erg kort lontje heb en daardoor vaak ook iets te bot kan reageren op mijn vriendin of kinderen. Ik merk ook dat ik om te ontstressen vaak sociaal contact opzoek. Dat kan gaan van sporten, tot het volgen van avondschool of gewoon afspreken met vrienden. Helaas niet altijd tot de volledige zin van mijn partner. Zij heeft daar minder nood aan (al stimuleer ik haar regelmatig om het wel te doen), maar krijgt tegelijkertijd wel het gevoel dat zij daardoor meer instaat voor het huishouden en de opvoeding van de kinderen. Als ik heel eerlijk ben naar mezelf toe, moet ik ook toegeven dat ik haar ook soms iets te veel als vanzelfsprekend beschouw en soms iets te vaak gewoon 'mijn zin' doe. Ik stel het nu iets meer cru voor dan het eigenlijk is, want zo buitensporig is het nu ook niet, maar het zijn wel net die zaken waar ik mij toch meer en meer slechter begin over te voelen. Daarnaast krijg ik het gevoel dat ik met zodanig veel tegelijk bezig ben, dat ik ook niet kan genieten van de momenten zelf en daardoor het leven wat aan mij voorbij gaat. Een beetje op automatische piloot zeg maar. Ik gebruik bv ook veel te vaak mijn smartphone. Enerzijds om nog vlug wat werk of iets van de bouw te regelen, anderzijds om mijn fomo-gevoel te onderdrukken. Iets waarvan ik besef dat het er zeker niet beter op maakt en waardoor ik regelmatig kostbare tijd met mijn gezin verlies.

Een beetje meer 'mindful' in het leven staan en focussen op de momenten zelf zou alleszins helpen. Er echt 100% zijn voor het gezin op de momenten die er toe doen. Ik besef ook dat hetgeen ik schrijf in mijn laatste alinea allemaal wat lijkt op een beginnende midlifecrisis en dat is het misschien ook, zonder er momenteel al te veel gewicht te willen aanhangen. Maar goed, al bij al ben ik absoluut niet ongelukkig en ben ik zeker tevreden met de kaarten die ik tot nu toe in het leven gedeeld kreeg. Maar dat er nog werk aan is, besef ik zeker en vast. Ergens zie ik het als een soort 'luxeprobleem', want ik besef dat heel wat mensen niet dezelfde privileges hebben.
 
Terug
Bovenaan