Ik heb dan ook geen probleem met een vergoeding voor eigenaarschap of kapitaal. Waar ik wel een probleem mee heb is als men stelt dat er geen ruimte is om werknemers extra te belonen wanneer het volgens de eigenaars slecht gaat maar dan wel de verloning tbv eigenaarschap of kapitaal verhogen.
"Slecht" is wat de aandeelhouders definieren als slecht. Als je wil bepalen wat "goed" of "slecht" is, moet je maar aandeelhouder worden.
Hier is het alle hens aan dek en dikke paniek als de marge onder de 30% zakt of de winst maar 6% YoY groeit en niet 7%. Is dat objectief slecht ? Not really. Is dat de realiteit, yes.
On the flip side. Als het dat eens 8% is of de marge stijgt 2%punt ipv de geplande 1%punt, dan kan het niet op met bonussen.
Mijn advies is dan ook altijd "Aligneer je verwachtingen met de verloning van CEO en aandeelhouders. En doe er je profijt mee." De CEO zijn 50M bonus/y bonus heeft hier 5y afgehangen van redelijk arbitraire en debiele aandeelkoersgevoelige parameters (RoE groei, marge expansie, EPS groei). Ik heb elke euro die ik kon in het aandelen plan geknald en elke bonus in aandelen laten uitbetalen. Aandeel x2.5 op 4y tijd. En dan beginnen verkopen.
Dan is er nieuwe CEO gekomen die minder op de aandeelperformance focust. Ik knal niks meer in de aandelenplannen en ik push voor bruto waar mogelijk.
Dat is de dualiteit en tegenstrijdigheid waarover ik sprak. Dit heeft niets te maken met populisme. Men mag dat doen. Maar dan vind ik, waar het uiteindelijk over gaat, dat je als werknemer deze omstandigheid in vraag mag stellen of dit wel correct is.
Ik ben nu eenmaal van de notie dat als het slecht gaat met iets en ik "effort" vraag van mijn personeel dat ik dan diezelfde offers ook vraag van de rest in het bedrijf. Met name de eigenaars of de aandeelhouders. Naast het feit dat je als eigenaar of aandeelhouder defacto het risico neemt en dan ook eerst daar een reductie in gaat voorzien dan in de mensen die uwe brol realiseren.
Zelfs met het fenomeen van het dividend op peil te houden zou ik in dat geval nog mee kunnen leven.
De realiteit is dat die piefen bovenaan altijd eerst voor zichzelf zorgen, dan voor hun vrienden, dan voor de aandeelhouders, dan voor de voetsoldaten. Er is maar 1 iemand die voor jezelf kan zorgen en het is jij zelf. En whatever ze zwetsen dat niet zo is, zal er ergens wel iets zijn waar ze centen vangen.
Case in point: Covid in ons bedrijf. Alle bonussen worden geschrapt upfront. De CEO + C suite schrapt helft van base loon (ween ween - maar 10M base pay ipv 20M of zo). En zielige video's dat het nodig is en bladiebla. Alle bonus parameters staan publiek, dus cege gaat rekenen. Wat blijkt. Bonussen schrappen en zijn 10M basepay cut brengt de profit redelijk zeker boven de profit threshold en onze vriend casht zijn 10M aandelen pakketje met redelijke zekerheid. En je raadt het nooit, net voor bonus seizoen worden deel van de cuts teruggedraaid (ttz basepay cuts volledig geschrapt en bonus cuts van 100% cut naar 75% cut). Met de bonus en base pay prutsen tot de winst boven de profit threshold is om zijn eigen bonus te vullen, he. Zo zijn die gasten wel.
Case in point 2: Verplicht (on)betaald verlof in covid en de inflatie spike jaren erna. Telkens 1 of 2 weken per jaar. In USA en zo, verlof pakken = liability die uit de boekhouding verdwijnt. In Europe, verplicht verlof en je verlof was al op = onbetaald verlof. Bracht 50M per jaar op. Profit spike ==> CEO bonus. Die sjarel is na 5y vertrokken met 200M bonus aandelen in totaal, een aandeel op piek koersen en een bedrijf volledig in shambles.
Case in point 3: Stock buybacks. De stock buyback stofzuiger staat bij ons continu open. Ongeveer 50% van de cashflow gaat naar stock buybacks. Is ook nodig want ze zijn nogal kwistig met stock based compensation. Bonus seizoen is bij ons rond november. De buyback nummers staan gewoon online. In November doen ze evenveel stock buy backs als de rest van het jaar samen. Kwestie van voldoende stofzuiger te hebben om de bonus aandelen te kunnen dumpen aan deftige prijzen.
Gewoon meedoen met mgmt.
Gaat dat iets veranderen voor de persoon in kwestie? Neen. Behalve als hij de raad aanneemt die men hier al gegeven heeft. Met name het afbollen naar ergens anders (en met dat aanbod terugkoppelen naar de werkgever). Maar dat is dan wel aan de persoon in kwestie om te bepalen of die dat daarvoor over heeft. Ik kan dat niet bepalen. Wat sowieso een actie is die ik persoonlijk niet direct zou doen. Zelfs niet in deze omstandigheid. Omdat ik niet weet of er secundaire voorwaarden zijn die het aantrekkelijk genoeg maken voor hem. Die secundaire voorwaarden kunnen woon - werk balans, sfeer, collegialiteit, vrijheid,... zijn.
Of men tekort gedaan wordt zal altijd persoonlijk zijn en in functie van die zaken hierboven afhangen. Wat wij zeggen gaat daar niet veel aan veranderen. Door het feit dat men de vraag stelt is, lijkt het mij dat dat gevoel van tekort gedaan worden toch al aanwezig is.
Maar iedereen doet uiteindelijk daarin waar die zich het beste bij voelt.
Mijn advies zou dan ook zijn.
1) Als je geld zo belangrijk vindt, pak zoveel je kan door ruthless te zijn, een ander zal het ook zijn
2) Aligneer je gedrag met mgmt / aandeelhouders
3) Wees niet zo naief om te denken dat een opslag dit jaar je forever benefit zal opleveren. Ja, je kunt nu 5% pakken, maar dan zal het de jaren erna minder/niks zijn. Je kunt nu 1% pakken en dan 1, 1, 1, 1% . Of 5%, 0%, 0, 0, 0. Zoveel verschil maakt dat niet. Lees de sterren een beetje en vraag uit de emmer waar er is. Zelfs in mijn geval is een 1 of 2% opslag relatief peanuts. Terwijl 5 of 10k bonussen als troostprijzen worden uitgedeeld. Elk jaar 5 of 10k tikt ook netjes aan. En dat ik dan af en toe eens maar 1% krijg terwijl de rest 2 of 3% krijgt maar geen bonus, meh.