Hoe evolueert bij jou je loon?

Hoe evolueert je loon (zonder index)?

• Vaste functioneringsgespreken met dan mogelijks een loonsverhoging

Stemmen: 109 41,0%
  • Geen periodieke gesprekken met mogelijks loonsverhoging, enkel als je er zelf om vraagt

Stemmen: 18 6,8%
  • Bij ons werken ze met barema's (maar veel uitzonderingen mogelijk)

Stemmen: 5 1,9%
  • Bij ons werken ze met barema's - geen of nauwelijks uitzonderingen mogelijk (privé)

Stemmen: 34 12,8%
  • Bij ons werken ze met barema's - geen of nauwelijks uitzonderingen mogelijk (ambtenaar)

Stemmen: 54 20,3%
  • Totaal geen loonsverhoging mogelijk

Stemmen: 12 4,5%
  • Ik ben zelfstandig of andere situatie (geen loon-/weddetrekkende).

Stemmen: 31 11,7%
  • Andere situatie

Stemmen: 3 1,1%

• Totaal aantal stemmers
    266
weer typisch BG: alsof alle mensen genoeg geld over hebben om te investeren in aandelen en voor zo'n bedrag dat het jaarlijks een goede return brengt. los van het feit dat je daar toch enig inzicht in moet hebben om te weten wat je doet en dat de beurs/aandelen een redelijk hoge instapdrempel hebben.
Dikke zever.
Je moet daarvoor geen 100,000€ investeren, kan ook voor veel mindere bedragen.
Wat betreft hoge instapdrempel, met een klein beetje interesse kan je op je app van je bank een effectenrekening openen en kiezen wat je wil kopen.
Maar nee,liever zagen en klagen dat er geen ruimte is voor opslag en dat de aandeelhouders met alles weglopen.
Triestig.

weer typisch BG: alsof alle mensen genoeg geld over hebben om te investeren in aandelen en voor zo'n bedrag dat het jaarlijks een goede return brengt. los van het feit dat je daar toch enig inzicht in moet hebben om te weten wat je doet en dat de beurs/aandelen een redelijk hoge instapdrempel hebben.
Dat is een grapje hè. Weinigen op dit forum die zodanig veel beleggen dat het hun maandelijks inkomen beïnvloedt met de return van hun investeringen.

Dikke zever.
Je moet daarvoor geen 100,000€ investeren, kan ook voor veel mindere bedragen.
Wat betreft hoge instapdrempel, met een klein beetje interesse kan je op je app van je bank een effectenrekening openen en kiezen wat je wil kopen.
Maar nee,liever zagen en klagen dat er geen ruimte is voor opslag en dat de aandeelhouders met alles weglopen.
Triestig.
oké, geef eens wat info: stel je krijgt netto 10€ opslag, dat is 120€ jaarlijks bij op uw loon. Hoeveel moet je investeren in aandelen om €120 nettowinst te hebben (en met netto bedoel ik ook de kosten om die 120€ te incasseren om het als inkomen te gebruiken). Ik dacht een redelijk optimistische winst is 4%?
Als ik de belegging simulator van mijn bank erbij neem, dan moet je 3000€ beleggen + elke maand 10 om na een jaar 120€ winst te hebben (fictieve kost van 1.75% zeggen ze, maar ik vermoed dat er nog wel wat van afgaat dan?). Je moet toch ergens aanvoelen dat voor veel mensen dat startbedrag al niet haalbaar is? + al hebben ze het: in aandelen heb je ook kans dat je het kwijt speelt en de common rule is om dat enkel te doen met geld dat je kan missen. Nu ja, 't zijn hier allemaal grootverdieners op BG natuurlijk met 0 inlevingsvermogen naar mensen met een laag inkomen. Als je maar echt wil, wordt je rijk want het is mij gelukt, dus iedereen kan het...

Arbeider bij een beursgenoteerd bedrijf.
Laatste opslag die wij kregen was een 5- tal jaar geleden: de volle 15 cent op onze maaltijdcheques.
Elk jaar horen we opnieuw dat de index er te hard op inhakt en er geen ruimte meer is voor opslag.
De aandeelhouders krijgen die dan wel dmv stijgende dividenden, waar jaarlijks honderden miljoenen naartoe vloeien.

Opslag = toekomstige kosten zonder gerealiseerd resultaat.
Dividend = deel van het gerealiseerde resultaat.

Je verwart hier dus twee heel verschillende zaken.

Arbeider bij een beursgenoteerd bedrijf.
Laatste opslag die wij kregen was een 5- tal jaar geleden: de volle 15 cent op onze maaltijdcheques.
Elk jaar horen we opnieuw dat de index er te hard op inhakt en er geen ruimte meer is voor opslag.
De aandeelhouders krijgen die dan wel dmv stijgende dividenden, waar jaarlijks honderden miljoenen naartoe vloeien.
Het verschil is dat je een dividend kan uitkeren en dit perfect voorspelbaar is wat de kost is. Loonopslag... Niet zo zeer. Als je het personeel 5% zou bijgeven, kan het zijn dat enkel die 5% over 5 jaar al 8% of meer is geworden (en tegen dan is het personeel dat al vergeten en willen ze nog is loonopslag naast de indexering). Doe deze oefening op enkele decennia en die 5% is gegroeid tot 10% - 15%. Op zich geen drama, het probleem is wel dat je in mindere jaren ook niet kan zeggen "er is geen geld, we gaan dat loonopslag een deel terugschroeven". Ah neen, mag niet. Stel dat het dan slecht blijft gaan volgen er afvloeiingen of nog erger. Dan zal het verhaal ook zijn 'al die jaren dividenden kunnen uitkeren maar nu hun personeel niet eens kunnen betalen, schandalig'. Niet dat het altijd wit is of altijd zwart, maar om te gaan doen dat de werkgever niet goed bezig is omdat ze geen loonsverhogingen geven bovenop indexering maar wel dividenden is zeer kort door de bocht.

Kijk naar de afgelopen 5 jaar van indexeringen, wat ze zeggen is mogelijk niet geheel BS maar gewoon realiteit.

Maar ja, gemakkelijk om kritiek te geven op zaken waarvan je niets afweet...

Zoals gezegd, als je niet akkoord of tevreden bent, kan je altijd een nieuwe job gaan zoeken.

Of als men niet tevreden is als werknemer, een andere job zoeken.

de claim was dat de reden om geen loonopslag te geven was omdat het een impact had op het toekomstige resultaat terwijl dat van het dividend een impact had op het huidige resultaat.

Om die reden stelde ik het dan ook gelijk. Waarna de aap nu uit de mouw komt dat die vorige uitleg eigenlijk er niet toe deed en dat de uitleg defacto was : staat het u niet aan, zoek u een andere job.

Ik had niet anders verwacht. Maar zo is het standpunt wel duidelijk natuurlijk.

Maar ja, gemakkelijk om kritiek te geven op zaken waarvan je niets afweet...

Zoals gezegd, als je niet akkoord of tevreden bent, kan je altijd een nieuwe job gaan zoeken.
Als je 5 jaar lang geen opslag ziet boven de index, en die vorige opslag ook al niet vet was, maar er wel een stijgend dividend wordt uitgekeerd, dan is zijn post toch gewoon terecht?

Technische argumenten zoals voorspelbaarheid, allemaal goed, maar 5 jaar lang wil men enerzijds "oppassen" en anderzijds meer uitkeren aan aandeelhouders. Op dat vlak heeft @Renegadexxripxx dan ook wel een punt, er zijn systemen om voorspelbaarheid in te bouwen en toch de mensen onderaan de ladder te bevoordelen.

Dat dit gebeurt met een arbeider die waarschijnlijk een pak minder keuzevrijheid heeft qua job, terwijl heel wat andere profielen in deze thread een andere ervaring hebben, zal ook wel geen toeval zijn zeker.

Laatst bewerkt:
We gaan hier toch niet gaan goedpraten dat er miljoenendividenden worden uitgekeerd terwijl er steeds dezelfde excuses worden gebruikt dat het moeilijke tijden zijn, dat er geen ruimte is voor opslag, dat er geen budget is voor X Y Z, overal costcutting gaan doen, wees dan gewoon eerlijk en zeg tegen u werknemers dat je dividend X aan aandeelhouder X moet zien uit te betalen, of geef daar een duidelijke reden aan.
En ja als WN is het makkelijk gezegd van of die aandeelhouder nu 900k of 1M dividend krijgt, een boterham minder gaat hij er niet van eten, maar die 100k onder u WN'ers verdelen kan een groot verschil zijn voor velen. Maar dat is uiteraard ook kort door de bocht en zelfde discussie rond euromillions, grote pot naar 1 persoon of kans veel groter maken en veel mensen die kleinere bedragen kunnen winnen.
Ik zou het ook doen in zo'n positie, iedereen ziet naar zijn eigen boterham. Maar we moeten het hier nu echt niet gaan verdedigen ook niet vind ik en gaan zeggen dat de WN maar een pair of balls moet kweken of andere oorden gaan opzoeken.

Als je 5 jaar lang geen opslag ziet boven de index, en die vorige opslag ook al niet vet was, maar er wel een stijgend dividend wordt uitgekeerd, dan is zijn post toch gewoon terecht?

Technische argumenten zoals voorspelbaarheid, allemaal goed, maar 5 jaar lang wil men enerzijds "oppassen" en anderzijds meer uitkeren aan aandeelhouders. Op dat vlak heeft @Renegadexxripxx dan ook wel een punt, er zijn systemen om voorspelbaarheid in te bouwen en toch de mensen onderaan de ladder te bevoordelen.

Dat dit gebeurt met een arbeider die waarschijnlijk een pak minder keuzevrijheid heeft qua job, terwijl heel wat andere profielen in deze thread een andere ervaring hebben, zal ook wel geen toeval zijn zeker.
Nogmaals, ik vind dat niet "automatisch correct" gezien je een eenmalig dividend (ook al is dat herhalend en in stijgende lijn) totaal iets anders dan een loonsopslag voor het ganse personeel. Dan zou ik het correcter vinden dat je "eist" dat er een bonus gegeven wordt aan het personeel, dit is echter iets totaal anders dan een permanente loonsverhoging.

En neen, het is niet omdat het "al lang geleden is" dat een loonsverhoging zomaar moet gegeven worden. Ik ken het bedrijf niet, ik ken de activiteit of de financiën niet, dan kan je dat onmogelijk bepalen.

Dat iedereen dan zo verbouwereerd is als er wordt gezegd "ga dan een andere job vinden" ben ik ook niet goed mee. Als je zelf vindt dat je werkgever je niet correct behandeld en als 1 van de duizenden werknemers kan je niets aan je situatie veranderen, dan ga je toch gewoon weg? Wat is er mis mee om dat dan ook te zeggen "zoek dan iets beters", is dat niet de meest eenvoudige logica?

Nogmaals, ik vind dat niet "automatisch correct" gezien je een eenmalig dividend (ook al is dat herhalend en in stijgende lijn) totaal iets anders dan een loonsopslag voor het ganse personeel. Dan zou ik het correcter vinden dat je "eist" dat er een bonus gegeven wordt aan het personeel, dit is echter iets totaal anders dan een permanente loonsverhoging.

En neen, het is niet omdat het "al lang geleden is" dat een loonsverhoging zomaar moet gegeven worden. Ik ken het bedrijf niet, ik ken de activiteit of de financiën niet, dan kan je dat onmogelijk bepalen.
Niemand zegt hier dat een loonsverhoging moet hoor. Maar zijn ergernis heeft wel een logische basis. Belerend afkomen met technische verschillen en letterlijk zeggen dat hij het niet begrijpt, is wel heel sterk als je voor de rest moet zeggen dat je de situatie niet kent.
Dat iedereen dan zo verbouwereerd is als er wordt gezegd "ga dan een andere job vinden" ben ik ook niet goed mee. Als je zelf vindt dat je werkgever je niet correct behandeld en als 1 van de duizenden werknemers kan je niets aan je situatie veranderen, dan ga je toch gewoon weg? Wat is er mis mee om dat dan ook te zeggen "zoek dan iets beters", is dat niet de meest eenvoudige logica?
Of we kunnen gewoon erkennen dat niet iedereen sterk gepositioneerd is, en een bedrijf in zijn missie om winst te maken daar makkelijk kosten kan sparen? "Zoek ander werk" is dan misschien gewoon geen oplossing.

Eenvoudige logica ja, maar een idioot argument in een discussie ook. Dat is letterlijk het antwoord op +/- elke klacht die iemand kan hebben.

Werkgever doet iets niet goed? Andere job
Gemeente doet iets idioot? Verhuis
Regering is achterlijk? Ander land
Vrouw slaat u met de deegrol? Bol het af.

En zo verder en zo voort. Dan kan je elke discussie over gelijk wat gewoon direct stoppen

Men kan dus gerust een bonus uitdelen aan al de werknemers terwijl men het dividend beperkt.

En hoe is dat antwoord relevant?
Opslagen (waar die user het over had) en bonussen zijn niet hetzelfde...

de claim was dat de reden om geen loonopslag te geven was omdat het een impact had op het toekomstige resultaat terwijl dat van het dividend een impact had op het huidige resultaat.

Ook hier, een bonus is geen loonopslag. Het eerste impacteert het toekomstige resultaat niet, het tweede wel.

Laatst bewerkt:
En hoe is dat antwoord relevant?
Opslagen (waar die user het over had) en bonussen zijn niet hetzelfde...
Ook hier, een bonus is geen loonopslag. Het eerste impacteert het toekomstige resultaat niet, het tweede wel.

De persoon was op zoek naar een geldelijke extra waardering voor zijn werk. Uw antwoord was dat de werkwijze die hij voorstelde voor u niet kon wegens de discrepantie naar de toekomstige kost. Mijn logische gedachtegang zou dan ook geweest zijn het moment dat je zo'n antwoord gaf, en rekening houdende met het probleem van de poster (oplossingsgericht...), om daarbij te zetten dat een bonus voor u dan wel aanvaardbaar zou geweest zijn. Nu was dit openended en dus iets wat in mijn ogen open stond om hierover verder te discussiëren. En te zien of dit voor u gegeven de geschetste omstandigheden aanvaardbaar is of zou zijn.

Voor mij zou in de gegeven omstandigheden een bonus aanvaardbaar zijn. In mijn ogen is het moeilijk om te blijven uitleggen aan uw personeel dat het moeilijk gaat maar dat je tegelijkertijd dan toch stijgende dividenden uitkeert aan aandeelhouders. Maar dat is mijn standpunt.
Zo'n uitleg geeft mij zo'n beetje de vibe van een excuustruus te zijn.

De persoon was op zoek naar een geldelijke extra waardering voor zijn werk. Uw antwoord was dat de werkwijze die hij voorstelde voor u niet kon wegens de discrepantie naar de toekomstige kost.

En die klopt ook gewoon.

Mijn logische gedachtegang zou dan ook geweest zijn het moment dat je zo'n antwoord gaf, en rekening houdende met het probleem van de poster (oplossingsgericht...), om daarbij te zetten dat een bonus voor u dan wel aanvaardbaar zou geweest zijn.

Wat voor mij wel of niet aanvaardbaar is, is irrelevant in deze. Dat is aan de poster en zijn WG om uit te maken. Ik wees hem gewoon op de fallacy in zijn gedachtengang.

Nu was dit openended en dus iets wat in mijn ogen open stond om hierover verder te discussiëren. En te zien of dit voor u gegeven de geschetste omstandigheden aanvaardbaar is of zou zijn.

Bonussen maken deel uit van het resultaat, niet van de toekomstige kost (tenzij met sommige lti-constructies), dus uiteraard zou daar de vergelijking met dividenden logischer zijn. Aan de poster om te bepalen of dat iets is dat voor hem aanvaardbaar is; het zou de eerste arbeider niet zijn die daar weigerachtig tegenover staat.

Voor mij zou in de gegeven omstandigheden een bonus aanvaardbaar zijn. In mijn ogen is het moeilijk om te blijven uitleggen aan uw personeel dat het moeilijk gaat maar dat je tegelijkertijd dan toch stijgende dividenden uitkeert aan aandeelhouders. Maar dat is mijn standpunt.
Zo'n uitleg geeft mij zo'n beetje de vibe van een excuustruus te zijn.

Ik zie daar niet direct een moeilijkheid in. Vergoeding voor geleverde diensten, versus vergoeding voor eigenaarschap (of kapitaal in geval van VC/PE). Twee heel verschillende zaken dus. En de factor toekomstige kost zonder resultaat, versus gerealiseerd resultaat blijft meespelen.

Het mag dan de vibe van een excuustruus hebben om het niet te doen, het is evenzeer populisme, gebruikt om mensen op het verkeerde been te zetten dat ze tekort worden gedaan.

Niemand zegt hier dat een loonsverhoging moet hoor. Maar zijn ergernis heeft wel een logische basis. Belerend afkomen met technische verschillen en letterlijk zeggen dat hij het niet begrijpt, is wel heel sterk als je voor de rest moet zeggen dat je de situatie niet kent.

Of we kunnen gewoon erkennen dat niet iedereen sterk gepositioneerd is, en een bedrijf in zijn missie om winst te maken daar makkelijk kosten kan sparen? "Zoek ander werk" is dan misschien gewoon geen oplossing.
Wat is dan wel een oplossing? Alé, ervan uitgaand dat we ons baseren op wat die persoon zelf kan doen om zijn situatie te veranderen, buiten het probleem aan te klagen... Staking? Revolutie in het bedrijf opstarten? Als "verander van job" geen argument/advies mag zijn, wat is dan wel advies?

Eenvoudige logica ja, maar een idioot argument in een discussie ook. Dat is letterlijk het antwoord op +/- elke klacht die iemand kan hebben.

Werkgever doet iets niet goed? Andere job
Gemeente doet iets idioot? Verhuis
Regering is achterlijk? Ander land
Vrouw slaat u met de deegrol? Bol het af.

En zo verder en zo voort. Dan kan je elke discussie over gelijk wat gewoon direct stoppen
Idem vraag voor u, wat is dan wel advies dat je kan geven? Mijn doel is hier niet om een discussie aan te gaan over wat fair is of niet want dat is een volstrekt zinloze discussie. Of de werkgever nu correct bezig is of niet, die persoon kan zelf daar 0,0 aan veranderen, het enige wat hij kan doen is oftewel aanvaarden dat dat nu eenmaal de situatie is waarin hij zit, oftewel kan hij zelf actie ondernemen om zijn eigen situatie te veranderen.

Eindeloos hier gaan filosoferen over wat juist is of niet en wat die werkgever fout doet heeft toch helemaal geen zin voor die persoon... Tenzij hij voldoening heeft met klagen dat de wereld niet eerlijk is.

Ik ben dan niet de persoon die gaat zeggen "je hebt gelijk, je verdient opslag, ze moesten zich daar schamen!". Ik ken de situatie niet voldoende en heb verschillende voorbeelden aangehaald waarom het uitkeren van dividenden en/of geen loonsopslag geven mogelijk verantwoord kunnen worden. Zeg ik daardoor dat de werkgever sowieso correct bezig is? Tuurlijk niet. Maar hier wat gaan meehuilen dat er "onrecht wordt aangedaan door de mensen met macht" zit nu eenmaal niet in mijn aard.

Ik val blijkbaar eerder in de categorie 'andere situatie'. Evaluatiegesprekken zijn niet gebonden aan potentiële loonsverhogingen en het loopt ook niet via barema's. Ik heb al loonsverhogingen gekregen zonder er om te vragen, ik heb er al gekregen na er om te vragen en ik heb er al geen gekregen na er om te vragen.

Ik zie daar niet direct een moeilijkheid in. Vergoeding voor geleverde diensten, versus vergoeding voor eigenaarschap (of kapitaal in geval van VC/PE). Twee heel verschillende zaken dus. En de factor toekomstige kost zonder resultaat, versus gerealiseerd resultaat blijft meespelen.

Het mag dan de vibe van een excuustruus hebben om het niet te doen, het is evenzeer populisme, gebruikt om mensen op het verkeerde been te zetten dat ze tekort worden gedaan.

Ik heb dan ook geen probleem met een vergoeding voor eigenaarschap of kapitaal. Waar ik wel een probleem mee heb is als men stelt dat er geen ruimte is om werknemers extra te belonen wanneer het volgens de eigenaars slecht gaat maar dan wel de verloning tbv eigenaarschap of kapitaal verhogen.

Dat is de dualiteit en tegenstrijdigheid waarover ik sprak. Dit heeft niets te maken met populisme. Men mag dat doen. Maar dan vind ik, waar het uiteindelijk over gaat, dat je als werknemer deze omstandigheid in vraag mag stellen of dit wel correct is.
Ik ben nu eenmaal van de notie dat als het slecht gaat met iets en ik "effort" vraag van mijn personeel dat ik dan diezelfde offers ook vraag van de rest in het bedrijf. Met name de eigenaars of de aandeelhouders. Naast het feit dat je als eigenaar of aandeelhouder defacto het risico neemt en dan ook eerst daar een reductie in gaat voorzien dan in de mensen die uwe brol realiseren.
Zelfs met het fenomeen van het dividend op peil te houden zou ik in dat geval nog mee kunnen leven.

Gaat dat iets veranderen voor de persoon in kwestie? Neen. Behalve als hij de raad aanneemt die men hier al gegeven heeft. Met name het afbollen naar ergens anders (en met dat aanbod terugkoppelen naar de werkgever). Maar dat is dan wel aan de persoon in kwestie om te bepalen of die dat daarvoor over heeft. Ik kan dat niet bepalen. Wat sowieso een actie is die ik persoonlijk niet direct zou doen. Zelfs niet in deze omstandigheid. Omdat ik niet weet of er secundaire voorwaarden zijn die het aantrekkelijk genoeg maken voor hem. Die secundaire voorwaarden kunnen woon - werk balans, sfeer, collegialiteit, vrijheid,... zijn.
Of men tekort gedaan wordt zal altijd persoonlijk zijn en in functie van die zaken hierboven afhangen. Wat wij zeggen gaat daar niet veel aan veranderen. Door het feit dat men de vraag stelt is, lijkt het mij dat dat gevoel van tekort gedaan worden toch al aanwezig is.
Maar iedereen doet uiteindelijk daarin waar die zich het beste bij voelt.

Terug
Bovenaan