Hoe evolueert bij jou je loon?

Hoe evolueert je loon (zonder index)?

• Vaste functioneringsgespreken met dan mogelijks een loonsverhoging

Stemmen: 109 41,0%
  • Geen periodieke gesprekken met mogelijks loonsverhoging, enkel als je er zelf om vraagt

Stemmen: 18 6,8%
  • Bij ons werken ze met barema's (maar veel uitzonderingen mogelijk)

Stemmen: 5 1,9%
  • Bij ons werken ze met barema's - geen of nauwelijks uitzonderingen mogelijk (privé)

Stemmen: 34 12,8%
  • Bij ons werken ze met barema's - geen of nauwelijks uitzonderingen mogelijk (ambtenaar)

Stemmen: 54 20,3%
  • Totaal geen loonsverhoging mogelijk

Stemmen: 12 4,5%
  • Ik ben zelfstandig of andere situatie (geen loon-/weddetrekkende).

Stemmen: 31 11,7%
  • Andere situatie

Stemmen: 3 1,1%

• Totaal aantal stemmers
    266
West-Vlaamse KMO. Geen evaluatiegesprekken, niets. Onder het motto: als we niet tevreden zijn zal je het wel snel horen.
Wie niets vraagt, niets krijgt. Stel je de vraag wel volgt een strijd. Meestal staan de werknemers al met 1 voet buiten wanneer de werkgever dan uiteindelijk toegeeft.

Dat zorgt voor absurde situaties waarbij werknemers met 20+ ervaring in een bepaalde functie (en waar men heel tevreden over is) een pak minder verdienen dan nieuwe werknemers zonder ervaring in die functie. Werkgever gaat ervan uit dat niemand spreekt met elkaar, wanneer zo'n zaken boven water komen zien we dan mensen vertrekken. Werkgever valt uit de lucht.

Managers die kunnen slijmen en met anderen hun pluimen weglopen vallen niet door de mand, krijgen alles en worden uitvoerig bedankt op bijvoorbeeld een nieuwjaarsreceptie. Gevolg: de echte krachten achter bepaalde projecten krijgen geen appreciatie en lopen weg. Werkgever valt uit de lucht.
Nenee

Je ziet het verkeerd. De werkgever zegt: "tuurlijk praten mensen onderling met elkaar, maar... who cares"

Als er dan iemand weg valt na 20 jaar met tonnen ervaring, is de logica niet "ocharme, wat gaan we doen", maar "nice, toch 20 jaar eruit gekregen op die manier"

Natuurlijk met de gebruikelijke bijhorende act van "dat zagen we echt niet aankomen!"

Helaas, zo cynisch moet je het zien. De werkgever is niet dom, dit is een bewuste strategie.

Nenee

Je ziet het verkeerd. De werkgever zegt: "tuurlijk praten mensen onderling met elkaar, maar... who cares"

Als er dan iemand weg valt na 20 jaar met tonnen ervaring, is de logica niet "ocharme, wat gaan we doen", maar "nice, toch 20 jaar eruit gekregen op die manier"

Natuurlijk met de gebruikelijke bijhorende act van "dat zagen we echt niet aankomen!"

Helaas, zo cynisch moet je het zien. De werkgever is niet dom, dit is een bewuste strategie.

Ik zou zelfs nog cynischer zien.

Bij mijn madam op het werk (die in HR werkt) loopt er nu een 'sociaal passief optimalisatie project'. Lees: de oudjes wegpesten om te besparen. Reports afpakken, verantwoordelijkheden inperken, herstructureren, ... tot ze het zelf afbollen. Er is een lijst gemaakt van targets gebaseerd op ancienniteit, time to retirement, loon, ... 2y van pensioen, gewoon uitzweten. Maar iemand met 30y ervaring en 55y, prime subject om buiten te pesten. 5y ervaring en 55y, zoeken om te ontslaan. Ze hebben daar een externe HR bitch binnengehaald die geen historische rugzak heeft en geen hart heeft en gewoon *klets klets klets*. Beetje zoals de film "Up in the air"

Mijn madam wordt er intrinsiek gelukkig van, NOT.

Ik vermoed dat ze de boel aan het opkuisen zijn om te verkopen. CEO is ook al eind de 50 en wil het rustiger aan doen en geen opvolger in de familie. Familiale "KMO" met bijna 1mrd omzet.

Nenee

Ik zou zelfs nog cynischer zien.

Bij mijn madam op het werk (die in HR werkt) loopt er nu een 'sociaal passief optimalisatie project'. Lees: de oudjes wegpesten om te besparen. Reports afpakken, verantwoordelijkheden inperken, herstructureren, ... tot ze het zelf afbollen. Er is een lijst gemaakt van targets gebaseerd op ancienniteit, time to retirement, loon, ... 2y van pensioen, gewoon uitzweten. Maar iemand met 30y ervaring en 55y, prime subject om buiten te pesten. 5y ervaring en 55y, zoeken om te ontslaan. Ze hebben daar een externe HR bitch binnengehaald die geen historische rugzak heeft en geen hart heeft en gewoon *klets klets klets*. Beetje zoals de film "Up in the air"

Mijn madam wordt er intrinsiek gelukkig van, NOT.

Ik vermoed dat ze de boel aan het opkuisen zijn om te verkopen. CEO is ook al eind de 50 en wil het rustiger aan doen en geen opvolger in de familie. Familiale "KMO" met bijna 1mrd omzet.
Ook familiale KMO. CEO ad interim gezet om den boel te kuisen. Is na 2 jaar terug weg. Bestuurders hebben dan geen gezichtsverlies. Sowieso een verhuis naar nieuwe locatie gepland + ik denk een samensmelting met zusterbedrijf die op 3 poten draait.

Wel moet ik zeggen dat wanneer iemand met tonnen ervaring op het punt staat te vertrekken, plots wel alles mogelijk is. Ze doen dan echt wel hun uiterste best om die mensen aan boord te houden. We zitten in een heel specifieke markt die veel technische kennis en inzicht vereist van de werknemers. Dit zowel in verkoop, productie, IT, aankoop,...

Ik doe mijn job heel graag, ik krijg verantwoordelijkheid en vrijheid om projecten tot een goed einde te brengen en productie draaiende te houden. Onze productie met 100+ werknemers zie ik als mijn 'speeltuin'. Enkel spijtig dat ik serieus moeite heb moeten doen om op gebied van verloning te staan waar ik nu sta. Ik ben tevreden, maar ik heb godverdomme nog moeten gaan uitleggen wat ik precies deed om mijn loon te verantwoorden.

Typisch BG, nog eens een topic over het brutloon :)
JPV is niet mijn vriend, maar hij is wel de laatste die een topic zou starten om te stoefen over zijn loon
hij is het tegenovergestelde van een rijke-Porsche-johhny

OT: ik heb de indruk dat iedereen zijn prijzen indexeert, maar dat dit nefast is voor de economie
heel veel zelfstandige hebben véél minder werk tov vroeger, omdat de mensen minder geld uitgeven

JPV is niet mijn vriend, maar hij is wel de laatste die een topic zou starten om te stoefen over zijn loon
hij is het tegenovergestelde van een rijke-Porsche-johhny

OT: ik heb de indruk dat iedereen zijn prijzen indexeert, maar dat dit nefast is voor de economie
heel veel zelfstandige hebben véél minder werk tov vroeger, omdat de mensen minder geld uitgeven
Terwijl ze allemaal wel meer geld hebben om uit te geven ;).

Nu, basisbehoeften zoals eten, energie etc zijn wel ferm in prijs gestegen tegen mre-corona tijden, dat heeft misschien zelfs zonder de indexering ook op zichzelf een grote impact.
Los van het financiële is er ook een algemene tendens van grotere bedrijven ipv de enkele zelfstandigen, die je ziet in meerdere sectoren.
Waarmee ik alleen wil zeggen dat de indexering aanwijzen als oorzaak van alle miserie hoogst waarschijnlijk een deftige analyse niet zal doorstaan.

Complex spul die verloningen hier.

- Iedereen zit in een bepaalde pay grade
- Elke pay grade heeft een aantal banden
- Aan elke pay grade en elke band hangt een bepaalde range van verloning vast
- Aan elke pay grade en elke band hangt een bepaald percentage van jaarlijks brutoloon als cash bonus
- Aan elke pay grade en elke band hangt een bepaald percentage van jaarlijks brutoloon als aandelenbonus aan vast. Voor de meeste pay grades is dit geen verworven recht, maar wordt slechts aan een bepaald percentage van de hoogste performers zo een bonus toegekend

- Dan zijn er om de paar maanden evaluatiegesprekken met iedereen
- Onder management zijn er dan eens per jaar een aantal calibratiegesprekken die de performance scores van iedereen bepalen
- Binnen die calibratie moet per departement en per pay grade voldaan worden aan een bepaalde distributie van slechte - goede - excellente performance

- afhankelijk van die performance score wordt aan iedereen een range toegekend voor jaarlijkse salary increase. Er is een bepaald target elk jaar. Is uw performance als slecht bestempeld krijgt ge bvb tussen de 0% en de 50%, goed tussen de 75% en 125%, excellent tussen de 150% en 200%
- per departement is er daar jaarlijks een budget voor binnen hetwelke al die increases moeten passen.
- afhankelijk van hoe uw jaarloon zich situeert tov de mediaan wordt er dan nog een multiplier toegepast. Is uw jaarloon lager dan de mediaan, krijgt ge meer dan een factor 1. Is die hoger, minder dan factor 1. Is die veel hoger: dikke pech.
- identiek dezelfde oefening met dezelfde ranges voor de cashbonus. Alleen is het hier een percentage van jaarloon dat verschilt per pay grade zonder multiplier afhankelijk van de mediaan. Er wordt wel een multiplier toegepast tussen 0% en 200% afhankelijk van de performance van het bedrijf zelf.
- weer dezelfde oefening voor de aandelenbonus. Alleen moet ge hier dan mensen specifiek voor nomineren. Bij een bepaalde pay grade kan het zijn dat slechts 25% van de mensen een aandelenbonus krijgen. De rest dikke pech. Ook hier weer percentage jaarloon afhankelijk van de pay grade. Geen multipliers.

En zo mag ik die hele oefening dus elk jaar voor een 15 mensen doen. En wordt ge verplicht mensen een excellente score te geven terwijl die misschien gewoon goed zijn: want ge moet x percent excellent hebben (makkelijke gesprekken) en moet ge mensen een slechte score geven ook al was het goed want, jazeker, ge moet x percent slecht hebben. En gezien ge die mensen financieel zwaar afstraft (spreken over bonussen in de 10kden euro’s) - zeer onaangename gesprekken.

Haha, en elke 6 maanden is er een beperkt budget voor salaris aanpassingen en loonsverhogingen buiten dat vaste jaarlijkse moment om. Voor salarisverhogingen tot 4% kunnen we zelf beslissen. Is het percentage hoger of gaat het over inschaling in een hogere band of promotie naar een hogere pay grade, moet er een dossier samengesteld worden dat door de manager voor een committee gebracht moet worden.

Heb ik al gezegd dat ik elk jaar gigantisch veel tijd verschijt aan dit hele gedoe?

Hoe ga je daar als leidinggevende mee om wanneer je werknemer bij een (volgens jou onterechte) slechte score, zich bewust is van die verdeling en heel dat score systeem en dat hij het "slachtoffer"is omdat er één slechte score moet zijn in je team? Dat moet toch ongelooflijk demotiverend zijn...

Ga je doorheen het jaar daar al op anticiperen en hem slechtere feedback geven zodat de negatieve score zogezegd verantwoord kan worden?
Of ga je bewust iets minder sterke profielen aannemen waarvan je weet dat je die later een slechtere evaluatie kan geven?
Shower with moneyzzz 💰.

"Je bent de shitter omdat er x moeten zijn. Here's a bag of money."

Shower with moneyzzz 💰.

"Je bent de shitter omdat er x moeten zijn. Here's a bag of money."
Die zak geld krijgen ze dus niet eh. Ik kan me er in vinden dat sommigen goed zijn, maar gewoon minder goed als de rest. Maar dan zou ik ze financieel niet moeten afstraffen. En dat is wel zo.

Ooit kort bij een kleine KMO gewerkt, daar was niets mogelijk, het was zwijgen en werken of vertrekken mentaliteit. Nu werk ik bij een lokaal openbaar bestuur waar alles via barema is geregeld. Ook hier hebben we geen enkele individuele onderhandelingsmarge over ons loon, enkel collectief via de vakbonden kan soms eens iets bekomen worden in premie of extralegaal voordeel. Maar dat is ook eerder uitzonderlijk.

Hoe ga je daar als leidinggevende mee om wanneer je werknemer bij een (volgens jou onterechte) slechte score, zich bewust is van die verdeling en heel dat score systeem en dat hij het "slachtoffer"is omdat er één slechte score moet zijn in je team? Dat moet toch ongelooflijk demotiverend zijn...

Ga je doorheen het jaar daar al op anticiperen en hem slechtere feedback geven zodat de negatieve score zogezegd verantwoord kan worden?
Of ga je bewust iets minder sterke profielen aannemen waarvan je weet dat je die later een slechtere evaluatie kan geven?

Was het maar 1 slechte score… Iedereen is zich bewust van die stomme verdeling en ik communiceer daar ook heel open over. Iedereen weet dat 15-20% moet slikken. Is dat demotiverend. Jazeker… Ik probeer dat wat te mitigeren door iedereen degelijk te informeren van het systeem (in meer als 10j heb ik nog niemand die het team verlaten heeft, ook al heeft iedereen al eens moeten slikken).

Soms is de score ook gewoon terecht. Dan is het een makkelijk jaar. Andere jaren kijkt ge voornamelijk naar welke impact een negatieve score heeft op iemands carrièreverloop. Als iemand al jaren prima presteert en bijna aan promotie toe is, gaat ge die niet afstraffen. Dan zet ge die jaren terug. Het is logischer om iemand een slechtere score te geven die net promotie heeft gehad. Sterkere peers om die persoon tegen af te wegen, geen impact op carrièreverloop etc. De keuze is bijna altijd logisch en te verantwoorden. De financiële impact is het zure. De hogere pay grade resulteert echter ook in een hoger bonus percentage. Een kleinere multiplier van een hoger percentage en een mooie loonsverhoging heeft vaak als resultaat dat het bonusbedrag niet zoveel lager ligt als het jaar ervoor. Pak 100k en 10% bonus aan 100% is 10k bonus. In totaal 110k jaarloon. Promotie naar 120k en 15% bonus en dan 50% ervan, zit ge op 9k. In totaal 129k jaarloon ondanks slechte score.

Ga ik mindere profielen aannemen? Nooit! We betalen top om te werken met de top. Carrièremogelijkheden en operationele vrijheid is enorm. Als ik mindere profielen zou aanwerven, komen die dan weer terecht in improvement plannen en uiteindelijk een exit. En zit ik met een gefrustreerd team dat continue voor die persoon moet corrigeren.

Laatst bewerkt:
Bij ons (groot multinational) werken ze met barema's.

Arbeiders: Zit het vooral het eerste 1,5 jaar veel beweging in en nadien zitten die quasi op hun max. Is een barema dat enkel horizontaal beweegt.

Bediendes: Is een barema dat horizontaal en verticaal beweegt. Horizontaal = kennis. Verticaal= dienstjaren. Er is dan een instap en uitstap gedefinieerd en er staat dan bij welke kennis je moet hebben om te zien in welk barema dat je valt. Jaarlijks is er dan ook nog een stijging door dienstjaren.

Kaders: ook barema's, maar hier is het meer individueel. Krijgen dan ook nog een bonus dat afhangt van hun jaarlijkse JIG. Hebben ook een jaarlijkse opslag voor dienstjaren.

Je hebt dan de 2 jaarlijkse sector en bedrijf CAO waar dat er nog zaken bijgegeven worden. Dat is dan uiteraard collectief.

Naar indexering toe volgen de bediendes/kaders de spilindex en de arbeiders krijgen een maandelijks indexatie.

Laatst bewerkt:
In de verkoop (bediende-contract) met barema's. Veel verschil zit daar niet op elk jaar.

Iemand deftige website/tabel van de barema's? verkoop/kledij

Die zak geld krijgen ze dus niet eh. Ik kan me er in vinden dat sommigen goed zijn, maar gewoon minder goed als de rest. Maar dan zou ik ze financieel niet moeten afstraffen. En dat is wel zo.

Je kunt toch altijd een stukje discretionair uitdelen ?

Bon - bij ons is het nooit moeilijk om iemand de rang 3 te geven. Is het echt een rang 3, wsch niet. Is het de minste performer van de hoop ? Ja, die zijn meestal niet zo moeilijk te identificeren. Iemand die juist een kind heeft dat veel ziek is en 2d per week er niet is, weinig werkt, ... Dat is tijdelijk en gaat wel over. Life's tough, maar die presteren ook objectief gezien het minst. Het jaar erna zal er wel iemand anders wat slabakken.

De rang 1 en 2 is bij ons telkens een koehandel met discretionaire compensatie. Aandelen, cashbonus, ... 'wie wil zijn rang 1 opgeven ?'.

Was het maar 1 slechte score… Iedereen is zich bewust van die stomme verdeling en ik communiceer daar ook heel open over. Iedereen weet dat 15-20% moet slikken. Is dat demotiverend. Jazeker… Ik probeer dat wat te mitigeren door iedereen degelijk te informeren van het systeem (in meer als 10j heb ik nog niemand die het team verlaten heeft, ook al heeft iedereen al eens moeten slikken).

Soms is de score ook gewoon terecht. Dan is het een makkelijk jaar. Andere jaren kijkt ge voornamelijk naar welke impact een negatieve score heeft op iemands carrièreverloop. Als iemand al jaren prima presteert en bijna aan promotie toe is, gaat ge die niet afstraffen. Dan zet ge die jaren terug. Het is logischer om iemand een slechtere score te geven die net promotie heeft gehad. Sterkere peers om die persoon tegen af te wegen, geen impact op carrièreverloop etc. De keuze is bijna altijd logisch en te verantwoorden. De financiële impact is het zure. De hogere pay grade resulteert echter ook in een hoger bonus percentage. Een kleinere multiplier van een hoger percentage en een mooie loonsverhoging heeft vaak als resultaat dat het bonusbedrag niet zoveel lager ligt als het jaar ervoor. Pak 100k en 10% bonus aan 100% is 10k bonus. In totaal 110k jaarloon. Promotie naar 120k en 15% bonus en dan 50% ervan, zit ge op 9k. In totaal 129k jaarloon ondanks slechte score.

Vraag me ook af in hoeverre dat rang 1 2 3 ook maar iets uitmaakt long-term. Ik zit hier nu al ~10y in de multi-national.
- Bij baas 1 had ik 2-1-2 (baas: oprichter van bedrijf en na de overname weggedeemsterd wegens mismatch met corporate life)
- Bij baas 2 had ik 2-2 (US baas, big budget; daar was het letterlijk 'ik geef je rang 2 en shower you with money')
- Bij baas 3 had ik 1-1-1 (EU baas - die is uiteindelijk weggesanneerd)
- Bij baas 4 had ik 2-<no ranking> (EU baas maar totale wappie die van niks wist. Moest eigenlijk alleen de stoel warm houden voor de ontslag ronde)

Ik heb van die US baas zakken en zakken en zakken aandelen gekregen. We spreken grootte orde paar 100k. Om dan 6mnd na de laatste zak geld ook gewoon op de ontslag lijst te belanden. Uiteindelijk intern kunnen verhuizen.

Bij baas 3 deed ik echt goed werk en heb ik bakken werk verzet en dingen rechtgetrokken die al jaren krom liepen. Daar was mijn rang 1 echt verdiend. Maar daar kreeg ik bijna nooit discretionaire bonussen en habbekratsen aandelen. And yet, ook gewoon weer weggesaneerd en mezelf van de lijst mogen redden.

Baas 4 deed zelfs geen evaluatiegesprekken of functioneringsgesprekken of goalsetting. Altijd een teken aan de wand geweest.

Nu rapporteer ik aan baas 5, wederom een US baas. Ik ben daar ook maar geparkeerd omdat een andere manager me in projecten wou en me van het ontslag wou redden. Maar die had geen open positions/budget, dus ben ik maar (tijdelijk) ergens geparkeerd in de hierarchie. En als compensatie, ook wegens de "no-ranking" omdat de ontslagronde ongoing was, hebben ze me dan maar 5% opslag gegeven als deel van een 'rehire adjustment'.

Om maar te zeggen, ik zie weinig effecten/gevolgen van een rang 1 2 3 en impact op carriere/loon/bonussen.

Ga ik mindere profielen aannemen? Nooit! We betalen top om te werken met de top. Carrièremogelijkheden en operationele vrijheid is enorm. Als ik mindere profielen zou aanwerven, komen die dan weer terecht in improvement plannen en uiteindelijk een exit. En zit ik met een gefrustreerd team dat continue voor die persoon moet corrigeren.

Ik heb weet van teams bij ons die met opzet "duds" aanwerven/houden omdat ze die rang 3 kunnen geven of kunnen opofferen als er lineaire cuts throughout the org gemaakt moeten worden... #CoporateLife

Ben eens benieuwd hoe de (individuele) loonsonderhandelingen bij jullie verlopen, even zonder rekening te houden met indexering.

Bij mij is er geen sprake van individuele loonsonderhandelingen. Je belandt bij start in een barema en verandert enkel op dat barema (de vooraf afgesproken sprongen) of door van functie te veranderen. Ik zit nu in de hoogste barema, om nu te verhogen moet ik diensthoofd of hoger worden (wat het niet waard is).

Rare, misleidende poll.
Immers: "werken met barema's" == per definitie gelijk aan een gegarandeerde loonsverhoging.

Het sluit nauwer aan bij de realiteit om de poll zo te organiseren:
  • Ik krijg nooit loonsverhoging (privé)
  • Ik krijg enkel loonsverhoging als ik boven verwachtingen presteer EN het bedrijf maakt winst EN uw business unit doet het goed EN je moet er verschillende jaren blijven op aandringen (privé)
  • Ik krijg makkelijk loonsverhoging van zodra ik boven verwachtingen presteer (privé)
  • Ik krijg sowieso loonsverhoging onafhankelijk van mijn prestaties want er wordt gewerkt met barema's (default systeem bij ambtenaren + als je veel geluk hebt in de privé)

Rare, misleidende poll.
Immers: "werken met barema's" == per definitie gelijk aan een gegarandeerde loonsverhoging.

Het sluit nauwer aan bij de realiteit van mac-bc om de poll zo te organiseren:
  • Ik krijg nooit loonsverhoging (privé)
  • Ik krijg enkel loonsverhoging als ik boven verwachtingen presteer EN het bedrijf maakt winst EN uw business unit doet het goed EN je moet er verschillende jaren op blijven op aandringen (privé)
  • Ik krijg makkelijk loonsverhoging van zodra ik boven verwachtingen presteer (privé)
  • Ik krijg sowieso loonsverhoging onafhankelijk van mijn prestaties want er wordt gewerkt met barema's (default systeem bij ambtenaren + als je veel geluk hebt in de privé)
het er een stukje aan toegevoegd om het correct te krijgen.

Barema's zijn immers niet enkel systemen waarbij je jaarlijks (of 2jaarlijks) een loonsverhoging krijgt. De meeste sectoren hebben namelijk barema's (pc 200 (rest bedienden), pc 330 (gezondheidsdiensten), pc 322.01 (dienstencheques) , pc 302 (horeca), pc 124 (bouw)...) .

Dat dit voor jouw type job en voor mensen met jouw soort diploma niet zo is, kan goed zijn. Dat het er is, maar dat je het niet beseft omdat je loon mijlenver boven de barema's zit waardoor die bij jou niet van toepassing zijn, kan goed zijn. Maar veel mensen hangen wel degelijk af van de barema's om hun loon te zien stijgen, ook in de privé.

Ook dit jaar geen loonsverhoging gekregen. Derde jaar op rij nu. Heb al van veel directe collega's vernomen dat zij al langer op hun kin mogen kloppen.
Voor zover ik kon terugvinden heb ik in 2019, 2021, 2022 loonsverhoging gekregen van in totaal 275 euro. Wat niet slecht is imo.
Blijkbaar zou ik bovengemiddeld verdienen vergeleken met gelijkaardige profielen binnen het bedrijf waar ik werk.

Ook dit jaar geen loonsverhoging gekregen. Derde jaar op rij nu. Heb al van veel directe collega's vernomen dat zij al langer op hun kin mogen kloppen.
Voor zover ik kon terugvinden heb ik in 2019, 2021, 2022 loonsverhoging gekregen van in totaal 275 euro. Wat niet slecht is imo.
Blijkbaar zou ik bovengemiddeld verdienen vergeleken met gelijkaardige profielen binnen het bedrijf waar ik werk.
Al eens gepolst met die collega's? Moet je wel heel diplomatisch aanpakken, maar kan véél inzicht bieden.

Ik ben enige werknemer, dus zo’n gesprekken bestaan niet bij mij, echte opslag is ook al 10 jaar geleden.

Eind 2023 stond ik wel bijna met 1 been buiten en heb ik dat op tafel gegooid, toen heb ik er maaltijdcheques bij gekregen en sindsdien worden de sporadische overuren wel uitbetaald.
Er ging eens gekeken worden wat er met mijn loon kon gebeuren maar daar is het verder stil rond gebleven.

Ik heb een beetje hetzelfde probleem dat in volgend artikel staat, die Alexander kan een jongere versie van mezelf zijn.
Ons loon is zelfs redelijk gelijkaardig, al heb ik wel een auto.

Micro-onderneming​

“De verklaring voor Alexanders lage loon ligt volgens mij volledig bij de kleine schaal van het bedrijf”, zegt Baert. “Hij werkt in een micro-onderneming, dat zijn bedrijven met minder dan tien werknemers. Daar moet je vaak veel rollen combineren, maar krijg je, omdat de baas heel kort zit op wat er met zijn centen gebeurt, vaak een laag loon.”

Ik heb dat gemerkt toen ik in 2016 wou beginnen bouwen, bij voorafgaande gesprekken bij de bank zei die mens dat ik (toen al) wel wat te weinig verdiende voor mijn ervaring.
Ik heb dat toen voorzichtig op het werk aangebracht en mijn baas ging toen net niet uit zijn dak van "waar moeien die zich mee", eerder dan te reageren van "ik zal eens nazien of het klopt wat ze zeggen".
Ook de grote 10%-indexatie van de 2022-2023 heb ik gemist wegens geen indexatiemechanisme in mijn PC, dat was wel een zure.

Wil ik echt marktconform verdienen dan 1 er maar optie en dat is veranderen van werk.
Dat zie ik ook aan de lonen van de administratief bedienden bij klanten, het brutoloon is gemakkelijk x1,5-x2.

Na 15 jaar op dezelfde job zit ik echter wel in een comfortpositie, kantoor zit filevrij midden het groen op <10 km van mijn deur, vermits ik enige werknemer ben heb ik ook geen last van corporate toestanden,...
Alles met de job zelf kan in feite onmogelijk beter, enkel het loon is minder.
In mijn geval zou meer loon momenteel vooral willen zeggen meer op de spaarrekening bijschrijven, dus mijn grote dilemma daar is vooral "wil ik alles zoals ik het nu ken opgeven voor meer loon waar ik niet direct iets van zou merken in mijn dagelijks leven".

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan