Hoe evolueert bij jou je loon?

Hoe evolueert je loon (zonder index)?

• Vaste functioneringsgespreken met dan mogelijks een loonsverhoging

Stemmen: 109 41,0%
  • Geen periodieke gesprekken met mogelijks loonsverhoging, enkel als je er zelf om vraagt

Stemmen: 18 6,8%
  • Bij ons werken ze met barema's (maar veel uitzonderingen mogelijk)

Stemmen: 5 1,9%
  • Bij ons werken ze met barema's - geen of nauwelijks uitzonderingen mogelijk (privé)

Stemmen: 34 12,8%
  • Bij ons werken ze met barema's - geen of nauwelijks uitzonderingen mogelijk (ambtenaar)

Stemmen: 54 20,3%
  • Totaal geen loonsverhoging mogelijk

Stemmen: 12 4,5%
  • Ik ben zelfstandig of andere situatie (geen loon-/weddetrekkende).

Stemmen: 31 11,7%
  • Andere situatie

Stemmen: 3 1,1%

• Totaal aantal stemmers
    266
Bij mijn nieuwe job is er jaarlijks een 2% loonsverhoging bovenop de index. Ook doen ze tweejaarlijks een benchmark om ervoor te zorgen dat hun lonen binnen de top 25% in de Antwerpse haven vallen en worden de midpoints verhoogt indien nodig. De salarissen worden dan ook in verhouding verhoogd.

Opsakee. T'is bij ons weer evaluatiemaand.
Daarnet jaarlijks evaluatiegesprek gehad (gemiddelde score), wat leidt tot 3% opslag en 2m bonus.
Content, na twee jaar 'door de woestijn' :confused2:

Hoe loopt het bij jullie

ancienniteitsopslag van ik dacht een +/- 40€ bruto per maand.
Bij de overheid zijn er geen opslagen van 3% of bonussen van 2m.

En de indexaties natuurlijk. Dit jaar nog de niet centenindex. Afwachten wat dat in de toekomst gaat zijn.

Opsakee. T'is bij ons weer evaluatiemaand.
Daarnet jaarlijks evaluatiegesprek gehad (gemiddelde score), wat leidt tot 3% opslag en 2m bonus.
Content, na twee jaar 'door de woestijn' :confused2:

Hoe loopt het bij jullie
Betekent zo’n gemiddelde score bij jullie ook gewoon 'volgens verwachting'?

Hier is het een processie van Echternach:
* In december moeten we een zelfevaluatie invullen.
* In januari moet N+1 zijn evaluatie maken en met jou bespreken (bespreken is niet gebeurd).
* In de eerste helft van februari doet HR een "kalibratie"... aka alle scores naar beneden tunen zodat alles rond de 100-110/150 ligt, waarbij 100 'volgens verwachting' is en 150 'above & beyond'.
* In de tweede helft van februari krijgt N+1 het formulier terug, bespreekt de aanpassingen (wél gebeurd) en finaliseert het dan.
* Eind maart krijgen we dan een mailtje met een brief die je kan downloaden waarin staat wat je krijgt (áls je iets krijgt).

Normaal gezien zit er deze keer een functieverandering met bijhorende opslag aan te komen, maar HR heeft blijkbaar final say of zoiets dus de details ga ik pas weten eind deze maand. Lekker transparant. :sarcastic:

EDIT: één ding heb ik wel geleerd na al die jaren corporate bullshit, waar ik het vroeger moeilijk vond om mezelf iets meer te geven dan juist 'volgens verwachting' heb ik intussen geen enkele schroom meer om in mijn zelfevaluatie een hoop zaken boven verwachting in te geven.

Laatst bewerkt:
Ik heb na mijn 6 maanden evaluatie nooit meer een evaluatiegesprek gehad. Mijn loon gaat jaarlijks omhoog volgens barema en ik zit al in het hoogste barema. Anderzijds zou ik wel graag wat meer formele feedback hebben en vooral ook geven, maar ik ga er vanuit dat als het niet goed zou zijn dat ik het wel zou horen.

Elk jaar sowieso een vast bedrag opslag bovenop de indexatie, dat heb ik jaren geleden eens zo onderhandeld. In januari was er dan nog eens extra bij bovenop de indexatie en het vast bedrag. Rekenfout of bewust, don't care. Tijdens het gesprek werd gewoon vermeld 'en je loon stijgt zoals elk jaar he'.
'Het gesprek' is trouwens ook al jaren geen evaluatie meer, maar gewoon effectief een gesprek over de toekomst van het bedrijf en hoe ik dat zie, gevolgd door de mededeling over loon/bonus. Voordeel van een KMO en elke dag met de eigenaars samen te werken...

* In januari moet N+1 zijn evaluatie maken en met jou bespreken (bespreken is niet gebeurd).
* In de eerste helft van februari doet HR een "kalibratie"... aka alle scores naar beneden tunen zodat alles rond de 100-110/150 ligt, waarbij 100 'volgens verwachting' is en 150 'above & beyond'.
* In de tweede helft van februari krijgt N+1 het formulier terug, bespreekt de aanpassingen (wél gebeurd) en finaliseert het dan.
* Eind maart krijgen we dan een mailtje met een brief die je kan downloaden waarin staat wat je krijgt (áls je iets krijgt).

Normaal gezien zit er deze keer een functieverandering met bijhorende opslag aan te komen, maar HR heeft blijkbaar final say of zoiets dus de details ga ik pas weten eind deze maand. Lekker transparant. :sarcastic:

EDIT: één ding heb ik wel geleerd na al die jaren corporate bullshit, waar ik het vroeger moeilijk vond om mezelf iets meer te geven dan juist 'volgens verwachting' heb ik intussen geen enkele schroom meer om in mijn zelfevaluatie een hoop zaken boven verwachting in te geven.

Bij ons is dat allemaal grote bullshit bingo. Het enige wat er toe doet is "Share price".

Groeit de winst goed en is de share price goed, dan is er beetje meer opslag budget en worden de rank1/2/3 regeltjes wat relaxer. Is de winst minder of is de share price niet zo goed en moet er extra winst gevonden, dan is er minder opslag budget en/of de rank1/2/3 regels strikter.

Bij ons is er competitieve ranking in de teams met volgende bullshit labels die ze er op plakken (de laatste jaren als volgt):
* 1 : Exceptional // max 5% van de mensen (collectieve bonus + dubbel opslag budget [maar veel buts, ifs, ... - de rank 1 zijn meestal goeie performers en zitten al aan de bovenkant van de band en dan zit er een rem op])
* 2 : Above expectations // 85% van de mensen zijn (collectieve bonus + regulier opslag budget)
* 3 : At or below expectations // moet 10% van de mensen zijn (collectieve bonus + regulier opslag budget [hier omgekeerde van de rank 1 - typisch worsten die 10x per jaar van team veranderen en uiteindelijk ook naar boven bubbelen omdat ze achterblijven in hun band...])
* PIP: Personal improvement plan. Geen opslag mogelijk, bonus geschrapt. Als je niet uit je PIP bent tegen de volgende cycle, lig je eruit.

Bottom line is dat die rank 1/2/3 zo goed als geen fluit uitmaakt om te bepalen hoeveel je uit de budget pot krijgt. En de budget pot hangt af van hoe de business sterren staan. Dus je kunt beter 10x rank 2 of rank 3 zijn in de kutjaren want er valt toch niks te rapen en dan 1x rank 1 zijn in een goed jaar wanneer er eens iets exceptioneel te vangen valt.

Er is een jaar geweest dat ik bijna 6mnd thuis geweest was met de geboorte van de tweeling (opgespaard verlof, geboorterverlof, ouderschapsverlof) en de 6 gewerkte maanden heb ik 2 managers gehad. Niet zo heel veel of hard gewerkt, maar het was een goed jaar. 6% opslag, 35k (!) cash bonus en 20k euro aandelen gekregen. Waarom ? Het geld moest op. En dan zijn er jaren waar ik me krom gewerkt heb, rank 1 was en dan kreeg ik 0.5% opslag en 1000 euro aandelen en dan nog een exceptional individuele cash bonus van 1000 euro of zo. Aleja, merci, zeker ?

Dusja, corporate bullshit gewoon meespelen en schaamteloos uit de pot roefelen. Ik ben begin dit jaar opnieuw van manager veranderd. Ik hoor die mens nooit en die weet niet wat ik doe. Wat heb ik in mijn objectieven gezet ? 2 dingen die al gedaan waren voor het jaar startte (weet hij niet) en 2 dingen die 100% zeker gaan lukken. En dan veel bladiebla bullshit errond geschreven, thanks chatgpt. 100% succes gegarandeerd en als er bonus money is op het einde van het jaar, steek ze maar in mijn zak.

Jaarlijks gesprek, voorbije 6j enkel index, 2 a 3x kleine afronding naar boven. Tijdje geleden een sidestep gemaakt waardoor ik nu blijkbaar aan het bovenkant van het team zit en er de komende jaren dus ook niets inzit waarschijnlijk.

Overheid, jaarlijks gesprek. De keuze is beperkt: goed of een PIP-traject. Geen bonussen of opslag aan gekoppeld.

Ik krijg nu jaarlijks 36 euro bruto erbij en na 4 jaar eenmaal 530 euro, dan terug 4j 36 euro,...
incl. indexen en promoties was dat een gemiddelde stijging van 6%/jaar op de laatste 18j

Ik kan niet oordelen over hoe het bij jullie gaat, maar op mijn vorig werk was die kalibratie (door business, met ondersteuning van HR) wel nodig omdat er altijd hippies waren die hun hele team als exceptional outperforming rising stars whatever labelden terwijl er daar mensen tussen zaten waar er al 10 jaar geen millimeter persoonlijke groei of ontwikkeling te bespeuren was.
En andere die in verhouding wel heel streng of negatief waren tegenover hun team zodat we die ook wel pushten om die scores te verhogen, het moet in 2 richtingen gaan.

4 maanden is wel belachelijk lang, dat heb ik nog nergens meegemaakt voor zover ik me kan herinneren.

jaarlijks wel een gesprek, maar heb nog maar 1 keer een kleine loonsverhoging gekregen op de 4 jaar dat ik er werk. De reden dat het maar een kleine was, was omdat ik zogezegd al redelijk hoog zit qua loon (maar denk dat het eerder is door mijn leeftijd en is ook enkel in vergelijking met de anderen in mijn team en niet t.o.v. de markt).
Wel spijtig, maar ik ga toch ook niet weggaan daarvoor. Geen zin om weer opnieuw te solliciteren, me in te werken en ik voel me gewoon goed met wat ik nu doe en het team waar ik in zit. Ben ondertussen ook bijna 50jaar en het is de eerste keer in mijn leven dat ik ergens langer dan 4 jaar werk. Tot nu toe wil ik toch wel graag hier mijn pensioen halen.

Budget 1.5-5% - indexatie.
Dit jaar ongeveer 1% bovenop de indexatie.

Bij promovering naar senior 10% erbij ongeveer.

Laatst bewerkt:
Bij ons heb je functioneringsgesprekken, maar als je je doelstellingen haalt is dat eigenlijk een farce. Veel meer als alles eens overlopen is dat niet. 1,5-2 maand later krijg je dan een papier met je bonus op.

Ik werk altijd hetzelfde en heb altijd good performer, top performer of promotie gehad. 2 jaar terug buiten de index 2* 5% gehad en dat heeft mijn loon redelijk gebumpd en nu valt dat wat stil omdat ik enkel nog opslag krijg als top performer.

Het is voor ons nu moeilijk om top performer te zijn (wegens onvoldoende winst), dus weer good performer. Voor mij dus onvoldoende voor opslag, maar wel 100% bonus, ergens rond de 12k die ik integraal in Warrants neem om RSZ te ontlopen (haal de 80k zo ook wel). Samen met de CAO90 bonus klaag ik niet.

Gemiddeld 1.75% opslag + index ongeacht goede of exceptionele of whatever. Exceptionele performers met goede connecties maken kans op promotie als het stoeltje vrijkomt. Bij slechte performance 6 maanden om je vel te redden of je ligt eruit, bij twijfel wordt dit telkens met 6m verlengd.

Arbeider bij een beursgenoteerd bedrijf.
Laatste opslag die wij kregen was een 5- tal jaar geleden: de volle 15 cent op onze maaltijdcheques.
Elk jaar horen we opnieuw dat de index er te hard op inhakt en er geen ruimte meer is voor opslag.
De aandeelhouders krijgen die dan wel dmv stijgende dividenden, waar jaarlijks honderden miljoenen naartoe vloeien.

Jaarlijks 2 gesprekken. 1 x evaluatie en nu 1 gesprek erbij als senior whs.

Vorig jaar alles ok, dit jaar ( jaar 4) toch eens opslag vragen imv de extra taken. Anders van plan minder te gaan doen.

weer typisch BG: alsof alle mensen genoeg geld over hebben om te investeren in aandelen en voor zo'n bedrag dat het jaarlijks een goede return brengt. los van het feit dat je daar toch enig inzicht in moet hebben om te weten wat je doet en dat de beurs/aandelen een redelijk hoge instapdrempel hebben.

Terug
Bovenaan