Hoe bepaal ik budget en hoeveel kan ik lenen

Dogo Argentino

Well-known member
Hallo,

Mijn vriendin (25) en ik (23) huren al een aantal jaren een apartement. Ik studeer binnenkort af en begin daarna meteen met werken. Mijn vriendin werkt ongeveer al 1,5 jaar. We willen graag in de eerste helft van 2022 een huis kunnen kopen, omdat 1) we in iets willen investeren en niet iedere maand onze huisbaas zijn investering betalen en 2) er komt een gezinsuitbreiding in Augustus en ons apartementje zal snel te klein worden.

Wat we ons vooral afvragen is hoe we ons budget bepalen en hoe veel we van de bank kunnen lenen. Is het nog mogelijk om 100% te lenen? We wonen nu in Lede, en willen graag in deze regio blijven aangezien het redelijk centraal is gelegen, er is veel groen en de huizen zijn ook goedkoop.

Onze situatie:
We verwachten tegen eind dit jaar, met ons spaargeld en wat steun van de ouders, een bedrag van ongeveer 60000 euro te hebben. Samen verdienen we 6350 euro bruto/maand (exclusief bonussen) en hebben allebei een bedrijfswagen, wat toch wel al mooi is voor een jong koppel denk ik. Zou dit aantrekkelijk zijn voor de bank om een 100% lening te mogen geven (ik lees dat ze in sommige gevallen uitzonderingen maken op de 10% eigen inbreng regel)? Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt!
 
Het mag nog maar bij mijn weten mogen ze maar x% van totaal toestaan 100% te lenen.
Maar met 60k eigen inbreng ga je geen 100% moeten lenen. Als je 300k leent kan je woning van 320k kopen bv (snel geschat)

1/3 van uw loon afbetalen is normaal wel ok. Met kleine al op komst zou ik precies niet te ver daar over gaan :p
 
Het mag nog maar bij mijn weten mogen ze maar x% van totaal toestaan 100% te lenen.
Maar met 60k eigen inbreng ga je geen 100% moeten lenen. Als je 300k leent kan je woning van 320k kopen bv (snel geschat)

1/3 van uw loon afbetalen is normaal wel ok. Met kleine al op komst zou ik precies niet te ver daar over gaan :p