Hoe bepaal ik budget en hoeveel kan ik lenen

Dogo Argentino

Well-known member
Hallo,

Mijn vriendin (25) en ik (23) huren al een aantal jaren een apartement. Ik studeer binnenkort af en begin daarna meteen met werken. Mijn vriendin werkt ongeveer al 1,5 jaar. We willen graag in de eerste helft van 2022 een huis kunnen kopen, omdat 1) we in iets willen investeren en niet iedere maand onze huisbaas zijn investering betalen en 2) er komt een gezinsuitbreiding in Augustus en ons apartementje zal snel te klein worden.

Wat we ons vooral afvragen is hoe we ons budget bepalen en hoe veel we van de bank kunnen lenen. Is het nog mogelijk om 100% te lenen? We wonen nu in Lede, en willen graag in deze regio blijven aangezien het redelijk centraal is gelegen, er is veel groen en de huizen zijn ook goedkoop.

Onze situatie:
We verwachten tegen eind dit jaar, met ons spaargeld en wat steun van de ouders, een bedrag van ongeveer 60000 euro te hebben. Samen verdienen we 6350 euro bruto/maand (exclusief bonussen) en hebben allebei een bedrijfswagen, wat toch wel al mooi is voor een jong koppel denk ik. Zou dit aantrekkelijk zijn voor de bank om een 100% lening te mogen geven (ik lees dat ze in sommige gevallen uitzonderingen maken op de 10% eigen inbreng regel)? Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt!
 
Het mag nog maar bij mijn weten mogen ze maar x% van totaal toestaan 100% te lenen.
Maar met 60k eigen inbreng ga je geen 100% moeten lenen. Als je 300k leent kan je woning van 320k kopen bv (snel geschat)

1/3 van uw loon afbetalen is normaal wel ok. Met kleine al op komst zou ik precies niet te ver daar over gaan :p
 
Het mag nog maar bij mijn weten mogen ze maar x% van totaal toestaan 100% te lenen.
Maar met 60k eigen inbreng ga je geen 100% moeten lenen. Als je 300k leent kan je woning van 320k kopen bv (snel geschat)

1/3 van uw loon afbetalen is normaal wel ok. Met kleine al op komst zou ik precies niet te ver daar over gaan :p
1/3 is zeker meer dan haalbaar. We geven niet veel uit en sparen wel veel, maar idd uitgaven zullen wel wat omhoog gaan met een kind erbij.
 

deze had ik zien staan voor 319000, had eens gebeld gewoon om te gaan kijken (mijn vriendin vindt dat leuk ook al zijn we nog niet in de markt) maar was al op eerste kijkdag verkocht. Zou wel mooi zijn als we ons iets gelijkaardigs kunnen veroorloven volgend jaar.
 
Ik denk dat je de dag van vandaag toch van goede huize moet komen om een afwijking te krijgen op de 100%-regel. Voor zover ik het recent gehoord heb (we zijn ook in de markt) is een 90% vandaag de dag gangbaar. Ik zeg niet dat 100% niet kan, maar dat gaat dan vaak om mensen die al een lening hebben lopen waarop een flink deel terugbetaald is en er dus 'ruimte' onder die waarborg zit (lees: hypotheek van bvb. 200K en openstaande lening van 100K). Of mensen die in de beter betaalde beroepscategorieën zitten (medische sector, notarissen, sommige advocaten) of private cliënt zijn.
Ook op te merken dat de vastgoedprijzen in de meeste regio's en zeker voor deftige woningen met een tuin een heel stuk omhoog gegaan zijn, waardoor de banken waarschijnlijk wat extra zekerheid willen inbouwen.
In jullie geval, bonussen worden door de banken niet meegerekend, maaltijdcheques wel, bedrijfswagen dan weer niet (maar akkoord dat je dan wat extra marge hebt). Zou denken dat jullie netto iets van een 4.200 euro hebben? Dan is een lening van 300K-325K in principe zeker haalbaar. Geeft een afbetaling van 1450-1500 euro op 20 jaar. Je kan ook op 25 jaar lenen om wat meer marge te hebben of een stuk op 20 en een stuk op 25 jaar.
 
Ik denk dat je de dag van vandaag toch van goede huize moet komen om een afwijking te krijgen op de 100%-regel. Voor zover ik het recent gehoord heb (we zijn ook in de markt) is een 90% vandaag de dag gangbaar. Ik zeg niet dat 100% niet kan, maar dat gaat dan vaak om mensen die al een lening hebben lopen waarop een flink deel terugbetaald is en er dus 'ruimte' onder die waarborg zit (lees: hypotheek van bvb. 200K en openstaande lening van 100K). Of mensen die in de beter betaalde beroepscategorieën zitten (medische sector, notarissen, sommige advocaten) of private cliënt zijn.
Ook op te merken dat de vastgoedprijzen in de meeste regio's en zeker voor deftige woningen met een tuin een heel stuk omhoog gegaan zijn, waardoor de banken waarschijnlijk wat extra zekerheid willen inbouwen.
In jullie geval, bonussen worden door de banken niet meegerekend, maaltijdcheques wel, bedrijfswagen dan weer niet (maar akkoord dat je dan wat extra marge hebt). Zou denken dat jullie netto iets van een 4.200 euro hebben? Dan is een lening van 300K-325K in principe zeker haalbaar. Geeft een afbetaling van 1450-1500 euro op 20 jaar. Je kan ook op 25 jaar lenen om wat meer marge te hebben of een stuk op 20 en een stuk op 25 jaar.
Bij Argenta hebben ze bij mij alleszins rekening gehouden met mijn bedrijfswagen.
 
Bedankt. Is er voor een bank ook een verschil bij een nieuwbouwwoning? Want daar liggen de kosten hoger. In mijn buurt zijn ze nu huizen aan het bouwen. Aankoopprijs excl kosten is 286000, incl kosten is dat 346000. Dat zou ideaal zijn voor ons indien de bank die 286000 zou lenen.
 
Bedankt. Is er voor een bank ook een verschil bij een nieuwbouwwoning? Want daar liggen de kosten hoger. In mijn buurt zijn ze nu huizen aan het bouwen. Aankoopprijs excl kosten is 286000, incl kosten is dat 346000. Dat zou ideaal zijn voor ons indien de bank die 286000 zou lenen.
Q werd bij ons iets anders berekend, maar 2j later bij herziening was dat van geen tel meer :laugh:

Maar als het SOD is, meestal wil je wel wat andere zaken dan standaard dus die prijs is dan al hoger (en den buiten is wss ook niet voorzien)
 
Hou ook rekening dat hoe lager je quotiteit, hoe lager de intrest die je uiteindelijk krijgt. Bij ons ging dat fel naar beneden eens we onder de 80% quotiteit uitkwamen. Zeker met jullie inkomen/spaargeld zou ik nooit 100% lenen. Reken ook niet in brutoloon, maar netto! Tegenwoordig met zo'n inkomen gaan de banken uitgaan van 40% regel (40% tov netto inkomen maximaal maandelijks af te betalen, maar ik zou daar toch wat van weg blijven). Vuistregel van 1/3 vind ik nog altijd het veiligste en met jullie inkomen zal dat al een aardig bedrag zijn.

Ook rekening houden dat je vriendin (of jij?) misschien in de toekomst iets minder gaat werken om de klein mannen te verzorgen.
 
Terug
Bovenaan