Hier hebben wij een enthalpie wisselaar.
Ik krijg nogal snel last van droge hoest en irritatie op de luchtwegen, vooral in de winter (door de droge lucht). Daarmee deze geplaatst. In de zomer krijg ik dus ook snel last van airco's. Is voor mij de hoofdreden om er niet voor te gaan hier.
Als ik nu kijk bij ons en pak Mollier diagram erbij, dan scheelt dat 9% luchtvochtigheid. Dan spreek ik over het verschil tussen de toevoer van ventilatie en ingeblazen lucht, op dit moment.
Ik heb toen ook eens wat "geëxperimenteerd" tijdens warme dagen om mijn ventilatie af te zetten tijdens de warme momenten. Met het idee de "warme" lucht buiten te houden. Kortom was dat een slecht idee.
Ik zag de luchtvochtigheid stijgen die momenten (ook omdat je zelf vocht produceert wassen/koken/ademen/... en niet wordt afgevoerd). Je offert dus uw luchtvochtigheid op voor minder "warmte" in de woning te blazen.
Achteraf eens berekend hoeveel warmte (energie) ik nu niet in de woning had geblazen en dat is echt verwaarloosbaar. Ik weet het niet meer hoeveel exact, maar ik zei nog tegen mijn vriendin (om het wat in begrijpbaar uit te leggen). Als ik nu een stuk karton pak van 1m² en zet dat een halfuur voor een raam, dan heeft dat al meer bespaard dan de energie dat wij op 24u in de woning blazen.
Ik laat mijn ventilatie dus normaal draaien tijdens warme momenten.