Hitte buiten houden: screens, zonnewerend glas, passieve koeling, ...

Hier moeten we binnenkort ook kijken voor onze nieuwbouw wat we gaan doen. Bedoeling is nu de EPB-verslaggever alles te laten narekenen wat we moeten doen, maar het zal waarschijnlijk passieve koeling worden via vloerverwarming. Actieve koeling wordt blijkbaar enorm afgestraft? Is er een mogelijkheid om al kanalen in te bouwen voor airco (in de kamers bv) zonder dat je hiervoor bestraft wordt?
Het zou gewoon zijn om de optie te hebben, maar dan moet je later toch al niet gaan kloppen en boren om extra kanalen te leggen..

Hier moeten we binnenkort ook kijken voor onze nieuwbouw wat we gaan doen. Bedoeling is nu de EPB-verslaggever alles te laten narekenen wat we moeten doen, maar het zal waarschijnlijk passieve koeling worden via vloerverwarming. Actieve koeling wordt blijkbaar enorm afgestraft? Is er een mogelijkheid om al kanalen in te bouwen voor airco (in de kamers bv) zonder dat je hiervoor bestraft wordt?
Het zou gewoon zijn om de optie te hebben, maar dan moet je later toch al niet gaan kloppen en boren om extra kanalen te leggen..
ja, dat is mogelijk.

Hier hebben wij actieve koeling. Wij hebben dit ook eerlijk aangegeven. De scheelde bij ons 3 E-peil punten.

Hier hebben wij een enthalpie wisselaar.
Ik krijg nogal snel last van droge hoest en irritatie op de luchtwegen, vooral in de winter (door de droge lucht). Daarmee deze geplaatst. In de zomer krijg ik dus ook snel last van airco's. Is voor mij de hoofdreden om er niet voor te gaan hier.

Als ik nu kijk bij ons en pak Mollier diagram erbij, dan scheelt dat 9% luchtvochtigheid. Dan spreek ik over het verschil tussen de toevoer van ventilatie en ingeblazen lucht, op dit moment.

Ik heb toen ook eens wat "geëxperimenteerd" tijdens warme dagen om mijn ventilatie af te zetten tijdens de warme momenten. Met het idee de "warme" lucht buiten te houden. Kortom was dat een slecht idee.
Ik zag de luchtvochtigheid stijgen die momenten (ook omdat je zelf vocht produceert wassen/koken/ademen/... en niet wordt afgevoerd). Je offert dus uw luchtvochtigheid op voor minder "warmte" in de woning te blazen.
Achteraf eens berekend hoeveel warmte (energie) ik nu niet in de woning had geblazen en dat is echt verwaarloosbaar. Ik weet het niet meer hoeveel exact, maar ik zei nog tegen mijn vriendin (om het wat in begrijpbaar uit te leggen). Als ik nu een stuk karton pak van 1m² en zet dat een halfuur voor een raam, dan heeft dat al meer bespaard dan de energie dat wij op 24u in de woning blazen.
Ik laat mijn ventilatie dus normaal draaien tijdens warme momenten.
Mijn vriendin is er ook gevoelig aan. Vandaar geen airco's. Maar gisterenavond zaten we op 75% RV in huis... Zou dat graag iets lager zien. Geen idee als een enthalpie wisselaar iets gaat doen in deze omstandigheden, want uiteindelijk vertraagd het alleen maar. Maar vaak het zijn maar 1-3 dagen dat het zo vochtig in huis is. Ik wil er sowieso eentje hebben voor de winter, dus misschien zo snel mogelijk bestellen zodat ik nog het effect in de zomer kan zien.
Ventilatie lager zetten heb ik nog nooit gedaan. Daarvan gaat de luchtkwaliteit omlaag en het vocht dat je zelf produceert blijft dan inderdaad ook gewoon hangen.

Mmmmhh, met 3 aankopen 7.5% korting. Met 6 kopen 15% korting. https://www.wtw-filtersonline.nl/nl...7ieJ2sGobFWBjca7ikCPJuTJEUuCWrz4aAgGpEALw_wcB

Voor 750€ zie ik mij dat wel inbouwen. En dat inbouwen is niet meer dan het gewoon erin te schuiven, of zo lijkt het toch. De unit vervangen kost +/-3000€ + werkuren. Dit lijkt mij dan ook relatief eenvoudig. Op het eerste zicht.

En mogelijks interessanter dan met luchtbevochtigers te werken wat toch niet werkt doordat die het water toch terug afvoert.
Ik heb een ComfoAir Q, dus een andere modelletje. Heb hem gezien voor 980euro online.
Voor mijn model is het in elk geval een paar schroefjes loshalen en de wisselaar er in schuiven. Zeer eenvoudig om dat zelf te doen.
Zoveel scheelt dat niet in prijs om dat achteraf te doen of een duurdere unit met enthalpie wisselaar van de eerste keer te kopen.
Voor actieve koeling op onze warmtepomp (lucht/water) zijn we 4 E-peil punten kwijt gespeeld denk ik. Je kan evt. leidingen voor airco klaar steken in de muren.

Hier in het appartement hebben de rolluiken amper effect eens de warmte binnen zit.
Met mobiele airco kunnen we de temperatuur wel onder de 25 graden houden binnen.

Wel heeft het enorm effect op het gasverbruik in de winter. We zijn van > 10000 Kwh naar gemiddeld < 6000 Kwh per jaar gegaan.

Mijn vriendin is er ook gevoelig aan. Vandaar geen airco's. Maar gisterenavond zaten we op 75% RV in huis... Zou dat graag iets lager zien. Geen idee als een enthalpie wisselaar iets gaat doen in deze omstandigheden, want uiteindelijk vertraagd het alleen maar. Maar vaak het zijn maar 1-3 dagen dat het zo vochtig in huis is. Ik wil er sowieso eentje hebben voor de winter, dus misschien zo snel mogelijk bestellen zodat ik nog het effect in de zomer kan zien.
Ventilatie lager zetten heb ik nog nooit gedaan. Daarvan gaat de luchtkwaliteit omlaag en het vocht dat je zelf produceert blijft dan inderdaad ook gewoon hangen.

Bij mij zit ik in de winter op 30 - 35%. Met de airco op zat ik gisterenavonc aan 37%. Dus als ik ervoor kan zorgen dat dit boven de 40% blijft, dan ben ik blij. Stroom gebruiken voor bevochtiging van de lucht is nu ook niet echt ideaal...
75% heb ik nog nooit gehaald... zelfs 50% is al moeilijk.

Hier in het appartement hebben de rolluiken amper effect eens de warmte binnen zit.
Met mobiele airco kunnen we de temperatuur wel onder de 25 graden houden binnen.

Wel heeft het enorm effect op het gasverbruik in de winter. We zijn van > 10000 Kwh naar gemiddeld < 6000 Kwh per jaar gegaan.
Rolluiken net als screens hebben enkel een vertragende werking. Eens de warmte binnen zit doet dat niets meer, behalve het voorkomen dat er nieuwe extra warmte binnen komt.

Rolluiken net als screens hebben enkel een vertragende werking. Eens de warmte binnen zit doet dat niets meer, behalve het voorkomen dat er nieuwe extra warmte binnen komt.
Id. Ik heb dan wel bijna 6k gespendeerd aan rolluiken maar spijt heb ik daar niet van.
(Er hingen hier dus nergens rolluiken uitgezonderd in de slaapkamer. Er hingen alleen gordijnen maar dat heeft belange na niet hetzelfde effect)

Gasverbruik is nu echt peanuts en in combinatie met mobiele airco (slang hermetisch afgesloten) helpt dat heel goed.

Ik ga wel binnenkort (max over 2 jaar) de mobiele airco vervangen door een split unit met 2 binnenunits. Dat is toch nog effectiever en verbruikt ook gemiddeld wel wat minder.

Ik heb een ComfoAir Q, dus een andere modelletje. Heb hem gezien voor 980euro online.
Voor mijn model is het in elk geval een paar schroefjes loshalen en de wisselaar er in schuiven. Zeer eenvoudig om dat zelf te doen.
Zoveel scheelt dat niet in prijs om dat achteraf te doen of een duurdere unit met enthalpie wisselaar van de eerste keer te kopen.
Je gaat niet moeten verwachten dat uw kamer dan ineens naar 50% gaat gaan. (bij dit weer)
Je haalt wat vocht uit de lucht dat je nadien in uw woning blaast. Zoals reeds hierboven aangegeven zou in ons geval op dit moment 9% zijn. Moesten we het dus enkel over een simpele wisselaar blazen, zou de luchtvochtigheid van de ingeblazen lucht 9% hoger liggen. Je beperkt dus enkel de stijging van de luchtvochtigheid.

Ik las dat jij nu rond de 24°C zit binnen en dan 75% luchtvochtigheid. Moest het hier nu bij ons binnen 24°C zijn zouden wij rond de 60% zitten.

Enthalpie wisselaar is inderdaad enkel de wisselaar eruit halen, dat is 2 minuten werk. En dan uw afvoer afdichten.
Ik heb deze gekozen gelijktijdig met de nieuwe unit en dan was het €750 meerprijs.

Laatst bewerkt:
Bij mij zit ik in de winter op 30 - 35%. Met de airco op zat ik gisterenavonc aan 37%. Dus als ik ervoor kan zorgen dat dit boven de 40% blijft, dan ben ik blij. Stroom gebruiken voor bevochtiging van de lucht is nu ook niet echt ideaal...
75% heb ik nog nooit gehaald... zelfs 50% is al moeilijk.

Airco ontvochtigd wat uw RV zo laag houdt. Ik denk niet een enthalpie wisselaar iets doet dan in jouw geval. Die recupeert een deel vocht aan de warme kant. Dus in de winter is dat in huis en in de zomer is dat buiten.
Je gaat niet moeten verwachten dat uw kamer dan ineens naar 50% gaat gaan. (bij dit weer)
Je haalt wat vocht uit de lucht dat je nadien in uw woning blaast. Zoals reeds hierboven aangegeven zou in ons geval op dit moment 9% zijn. Moesten we het dus enkel over een simpele wisselaar blazen, zou de luchtvochtigheid van de ingeblazen lucht 9% hoger liggen. Je beperkt dus enkel de stijging van de luchtvochtigheid.

Ik las dat jij nu rond de 24°C zit binnen en dan 75% luchtvochtigheid. Moest het hier nu bij ons binnen 24°C zijn zouden wij rond de 60% zitten.

Enthalpie wisselaar is inderdaad enkel de wisselaar eruit halen, dat is 2 minuten werk. En dan uw afvoer afdichten.
Ik heb deze gekozen gelijktijdig met de nieuwe unit en dan was het €750 meerprijs.
Met 9% zou ik content zijn.
Moet eens kijken hoe ik mijn afvoer moet afdoppen. Ik heb wel al een droogsiphon er op zitten, dus geen idee als het dan nog moet. En anders een dopje meebestellen

Airco ontvochtigd wat uw RV zo laag houdt. Ik denk niet een enthalpie wisselaar iets doet dan in jouw geval. Die recupeert een deel vocht aan de warme kant. Dus in de winter is dat in huis en in de zomer is dat buiten.

In de zomer niet denk ik. In de winter wel. In de winter heb ik mijn airco niet draaien ;). En als ik van 31 -> 40 of richting 45 kan gaan is dat in mijn ogen een serieuze win.

In de zomer niet denk ik. In de winter wel. In de winter heb ik mijn airco niet draaien ;). En als ik van 31 -> 40 of richting 45 kan gaan is dat in mijn ogen een serieuze win.

Wij zitten in de winter nog steeds rond de 50% hoor, we zijn wel met 4 a 5 (1 kind in co-ouderschap). En als het echt laag gaat (40%) droogt mijn vrouw eens was in de living... Nu staat het op 67% RV.

Met 9% zou ik content zijn.
Moet eens kijken hoe ik mijn afvoer moet afdoppen. Ik heb wel al een droogsiphon er op zitten, dus geen idee als het dan nog moet. En anders een dopje meebestellen
Ik had wel preventief een afvoer voorzien bij de unit, je weet nooit. Hier heb ik de sifon afgenomen en er een dop ingestoken.
Zhender geeft u dan nog een dop dat je in de unit kunt draaien.

Ik had wel preventief een afvoer voorzien bij de unit, je weet nooit. Hier heb ik de sifon afgenomen en er een dop ingestoken.
Zhender geeft u dan nog een dop dat je in de unit kunt draaien.
Bij de ERV uitvoering leveren ze 2 dopjes. Bij de versie ik heb een droogsiphon en 1 dop. Zou logisch zijn als ze bij de ERV wisselaar een dopje steken, maar kan het nergens vinden 😅 Zal eens bellen naar de shop en anders bestel ik er wel. Kost 15euro voor 2 dopjes.

Sorry, verkeerd begrepen. In de winter zou je er moeten op vooruit gaan. De ervaringen in de winter zijn volgens het Tweakers forum positief.
Er is wel nog altijd wat vochtverlies met een enthalpiewisselaar in de winter, maar veel minder als met een gewone wisselaar. Als je op een natuurlijk manier vocht toevoegt door te douchen, koken, was drogen blijft de vochtbalans op peil.

Laatst bewerkt:
Bij de ERV uitvoering leveren ze 2 dopjes. Bij de versie ik heb een droogsiphon en 1 dop. Zou logisch zijn als ze bij de ERV wisselaar een dopje steken, maar kan het nergens vinden 😅 Zal eens bellen naar de shop en anders bestel ik er wel. Kost 15euro voor 2 dopjes.
Ja ik ging er nu wel vanuit dat het mee geleverd zou zijn, net zoals ERV versie. :D
Want als ik mij goed herinner had ik een zakje met 1 dopje en siphon en dan nog een zakje apart met 1 extra dop. Maar Zou het inderdaad dan eens navragen.

Laatst bewerkt:
Ik heb de enthalpiewisselaar besteld voor mijn Zehnder. Zou maandag geleverd worden. Misschien kan ik er binnenkort iets over zeggen als dat ook voor een aangenamer binnen klimaat zorgt in de zomer. Over zijn functie in de winter ben ik sowieso overtuigd. Daar lees ik alleen maar goeie dingen over.

Ik heb de enthalpiewisselaar besteld voor mijn Zehnder. Zou maandag geleverd worden. Misschien kan ik er binnenkort iets over zeggen als dat ook voor een aangenamer binnen klimaat zorgt in de zomer. Over zijn functie in de winter ben ik sowieso overtuigd. Daar lees ik alleen maar goeie dingen over.
Kun jij nu zien op uw zhender wat de luchtvochtigheid is bij de luchtstromen?
Dan heb je ook al een referentie punt en kun je eventuele foutmarges van de metingen uitfilteren. Ben niet meer zeker of dit standaard was of dat het enkel was omdat ik van begin ERV unit heb gekozen.

Laatst bewerkt:
In onze nieuwbouw is het toch ook makkelijk een stuk te warm. Nochtans laag risico voor oververhitting volgens EPB, screens op Z en W en boven overal rolluiken. Helaas gekozen voor een L/W warmtepomp zonder mogelijkheid tot actief koelen terwijl we voor paar 100 euro extra hetzelfde model konden krijgen met koeling.

Iemand enig idee of dit nog makkelijk aan te passen is? Lijkt mij gewoon software matig met een extra sturing? Of direct volledig nieuwe binnenunit nodig? Collectoren vloerverwarming staan ingeregeld voor verwarming tijdens de koude dagen. Kringen in de slaapkamers staan uit. Met vloerkoeling moeten alle collectoren maximaal open staan voor optimale werking?

Vraag mij ook af hoeveel graden we hier werkelijk mee kunnen zakken.

Iemand ervaringen?

Kun jij nu zien op uw zhender wat de luchtvochtigheid is bij de luchtstromen? Dan heb je ook al een referentie punt en kun je eventuele foutmarges van de metingen uitfilteren.
Ben niet meer zeker of dit standaard was of dat het enkel was omdat ik van begin ERV unit heb gekozen.
Ja, ik kan het zien op de display, maar de lan module heb ik niet.
Er ligt nochtans een ethernet kabel klaar, maar de module was overal uit stock toen ik ze wou kopen. Daarna eigenlijk gemerkt dat de unit alles automatisch en goed doet (optoeren bij douchen etc) en dan niks meer gekocht uiteindelijk. De prijsstijging voor die module is ook wel ferm tegenover een jaar geleden... 280euro ipv de 180euro van vorig jaar, dus heb het maar zo gelaten.

Heb wel luchtkwaliteitsmeters in huis staan die ook de RV loggen en dat zit allemaal in een InfluxDB database sinds we in de woning getrokken zijn. Dus met de vochtigheid in huis en in de slaapkamers kan ik wel een vergelijk maken een de ERV wisselaar er in zit.

Had natuurlijk wel handig geweest als ik van alles een grafiekje kon trekken wat ook in de ventilatie gebeurd.

In onze nieuwbouw is het toch ook makkelijk een stuk te warm. Nochtans laag risico voor oververhitting volgens EPB, screens op Z en W en boven overal rolluiken. Helaas gekozen voor een L/W warmtepomp zonder mogelijkheid tot actief koelen terwijl we voor paar 100 euro extra hetzelfde model konden krijgen met koeling.

Iemand enig idee of dit nog makkelijk aan te passen is? Lijkt mij gewoon software matig met een extra sturing? Of direct volledig nieuwe binnenunit nodig? Collectoren vloerverwarming staan ingeregeld voor verwarming tijdens de koude dagen. Kringen in de slaapkamers staan uit. Met vloerkoeling moeten alle collectoren maximaal open staan voor optimale werking?

Vraag mij ook af hoeveel graden we hier werkelijk mee kunnen zakken.

Iemand ervaringen?
Bij Vaillant kost die module een kleine 100euro geloof ik. Das gewoon een weerstand. Plaatsen is niet veel werk en evt. zelf te doen.
Welke merk en type heb je?

Voor andere merken weet ik het niet. Maar in theorie is dat altijd mogelijk zoals @Bimmer aanhaalt. Maar voor het EPB krijg je strafpunten (niet veel) als je kan koelen, dus daarom verkopen ze ook modellen waarbij het koelen uitgeschakeld wordt. Maar dan moet het meer zijn dan een software beperking denk ik. Dus het zal er vanaf hangen hoe het merk waarvoor je gekozen hebt dat heeft aangepakt.

Persoonlijk zou ik nooit meer een warmtepomp kiezen die niet kan koelen. Kost amper extra en het comfort is echt een stuk groter.

Een weerstand is toch om te verwarmen? Voor koelen heb je iets anders nodig.

Om on topic te blijven, vandaag bleef de passieve koeling wat achterwege, blijkbaar door de vochtigheid van 75% binnen. Het werd niet warm, maar niet super koel zoals als vorige dagen.

Terug
Bovenaan