Hitte buiten houden: screens, zonnewerend glas, passieve koeling, ...

Wij hebben enkel screens op de grote ramen op het westen. Oosten beperkt glas en op het zuiden maar 1 raam. In combinatie met passieve vloerverwarming blijft het hier heel de zomer max 24 graden binnen. Kan mij wel voorstellen moesten we geen screens hebben op de grote ramen dat het soms niet uit te houden zou zijn van de warmte. Als je ook vooral uw grote ramen op het westen hebt, zou ik ook vooral daar screens voorzien. Op het zuiden staat de zon veel hoger in de zomer en zal de oversteek waarschijnlijk voldoende zijn.

Wij zijn aan het overwegen om het glas beneden op de achtergevel te vervangen. We waren al vanaf het begin erg geschrokken en teleurgesteld hoe weinig licht het huidige zonnewerende glas doorlaat (zeker als er enkel indirect licht is) en dat het is als naar buiten kijken met een zonnebril op. Het grootste raam werd tijdens de bouw zelf beschadigd en valt onder glasbreuk, de kosten van de resterende ramen te vervangen zou dus nog "meevallen".

De achtergevel met tuin en terras zit naar het noord-oosten gericht en zal beneden qua afmetingen +- 8,5 op 2,5m aan glas zijn. Is vrij dik driedubbel glas (houdt sowieso al meer licht en warmte tegen dan dubbel glas) met Stopray Vision 52/27 coating (als in 52% licht, 27% warmte). Dit was "nodig" volgens EPB verslag om een G-factor < 30% te halen (wat nadien gezien bullshit is want onze buur met een gelijkaardige bouw heeft gewoon standaard HR++ glas zonder zonwering. Al zeker op de Noordkant ...). Bijkomend ding is dat die zware zonwerende coating in combinatie met het driedubbel glas zelf zou volgens de AGC glas calculator uitkomen op ... 42% licht, 24% warmte (en ook een eerder matige kleurweergave).

Oververhitting is daarmee dus totaal geen issue, eerder het tegenovergestelde van in de tussenseizoenen nog te moeten bijwarmen en snel de verlichting moeten aandoen wegens weinig licht en warmte inval.

Grootste vraag waarmee we momenteel zitten is of we zouden gaan voor standaard driedubbel HR++ glas of we toch een lichte zonwerende coating zouden nemen in plaats van deze zware variant. Bijkomend probleem is dat we een glas-op-glas hoek hebben met een raam op Z/O waar zonwering wel aan te raden valt. We zouden het kleurverschil tussen die ramen willen beperken.

Opties zijn:
- standaard HR++ driedubbel glas: 67% licht en 43% G-factor met CRI 96%
- Stopray vision 70/35: 55% licht en 30% G-factor met CRI 92%
Ten opzichte van de huidige Stopray vision 50/27: 42% licht en 24% G-factor met CRI 89%

Mijn gedacht zou zijn om achteraan standaard HR++ driedubbel glas te steken maar wat doen we met dat glas-op-glas raam dat naar het Z/O staat? Meepakken in hetzelfde glas voor dezelfde kleur, of daar toch de zonwerende variant nemen. Dat is uiteindelijk "maar" een glas van 1,5 op 2,5m maar pakt wel de volle zon.

Laatst bewerkt:
Net ons epb-startverklaring gekregen. Ik ga het nog eens bespreken met de opsteller, maar wou toch ook even polsen hier aangezien theorie en praktijk veelal verschillen :) de grootste waar ik mee zit is volgende:
Oververhitting Indicator Kans
Hoofdvolume 659,50 0,00%
Badkamer 2.865,27 33,91%

Onze badkamer zit echter op het noordoosten, dus ik snap niet goed hoe we daar op zoveel risico komen :unsure:
Daarnaast vraag ik me af voor het hoofdvolume of we toch niet beter 1 screen voorzien voor een zuidgericht raam? We hebben wel een (kleine) oversteek van ongeveer 50cm maar weet niet of dat gaat volstaan (raam van 3,6 breed op 2,6 hoog)
Voor de rest enkel een grote raampartij op het westen. Die indicator is iets wat me 0,0 zegt, dus vandaar dat ik hier even wou polsen :)
Een badkamer lijkt me de kamer waar oververhitting het minst erg is.
Ik denk dat oversteek op zuiden voldoende is.
Groot raam op het westen => screen steken.

Een badkamer lijkt me de kamer waar oververhitting het minst erg is.
Ik denk dat oversteek op zuiden voldoende is.
Groot raam op het westen => screen steken.
De oversteek op het zuiden is niet voldoende. Wij hebben er een van 95cm en nog schijnt er zon op het onderste 1/3 van het glas in putje zomer :)

Comfo Air Q hebben we. 3 schroeven los voor het front paneel, oude wisselaar er uit trekken en de nieuwe er in schuiven. 3 schroefjes er terug in en dat is het fysieke handelingen. Daarna nog even in het installateur menu het type op ERV zetten en 't is in orde.
Evt. nog de siphon losmaken en afdoppen.

Verwacht er natuurlijk wel geen wonderen van. De recuperatie is iets van een 70% dus het werkt vooral vertragend. Dus als het lang vochtig is buiten, zal het vocht ook wel binnen komen. Is het eens 1 dag doef, zal het misschien wel meevallen.
Ik wacht op de volgende dag dat het doef is en dan wil ik wel m'n feedback delen.

Maar afgelopen winter was het hier te droog. We kregen spleten in de trap en dan is nu een beetje aan het herstellen dus daarom dat ik alvast nu een enthalpiewisselaar wou steken. Door vocht toe te voegen aan de woning (douchen, was drogen, koken, planten, ...) recupereert de enthalpie wisselaar daar een groot stuk van en wordt die verspreid door het hele huis. Als ik de ervaringen op tweakers mag geloven, is de RV in de winter zo'n 15-20% hoger met enthalpiewisselaar. Met die resultaten zou ik heel blij zijn. Dan blijven we rond de 55-60% zitten ipv 40%.
Kan je u ervaring met de enthalpie wisselaar even delen nu je hem even hebt? We zitten nu aan 33% rond deze periode. Dus zou eventueel helpen in de winter en zomer...

Kan je u ervaring met de enthalpie wisselaar even delen nu je hem even hebt? We zitten nu aan 33% rond deze periode. Dus zou eventueel helpen in de winter en zomer...
Ik heb ook een enthalpie warmtewisselaar. Momenteel is het hier 50% bij een temperatuur van 21,5°C.

Als ik kijk naar de voorbije week zit het tussen de 55-50%.

Ik zie het goed effect nu. We zitten nu op 50% in de slaapkamer terwijl dat vorig jaar zo’n 10% lager was bij deze temperaturen. En als we douchen of een bad nemen, zie ik vochtigheid in alle kamers omhoog gaan.

Het diepte punt was 48% gisteren rond 18h. Daarna gekookt en ‘s avonds zijn er 2 douches genomen. De vochtigheid zat daarna terug op 52% terwijl het buiten terug kouder werd.

Vroeger bleef het maar zakken en zaten we ook gemakkelijk op 40% bij vriestemperaturen en lager zelfs.

Ik zie het goed effect nu. We zitten nu op 50% in de slaapkamer terwijl dat vorig jaar zo’n 10% lager was bij deze temperaturen. En als we douchen of een bad nemen, zie ik vochtigheid in alle kamers omhoog gaan.

Het diepte punt was 48% gisteren rond 18h. Daarna gekookt en ‘s avonds zijn er 2 douches genomen. De vochtigheid zat daarna terug op 52% terwijl het buiten terug kouder werd.

Vroeger bleef het maar zakken en zaten we ook gemakkelijk op 40% bij vriestemperaturen en lager zelfs.

Ik ga er meteen eentje bestellen zi.

....
Daarna nog even in het installateur menu het type op ERV zetten en 't is in orde.
....

Weet je nog welk menu? Ik zie het niet meteen staan.

Ik ga er meteen eentje bestellen zi.

Weet je nog welk menu? Ik zie het niet meteen staan.
Voor een Comfoair Q zoals de mijne is het 4 seconden op Shift drukken en dan wordt het wachtwoord het installateur menu gevraagd. Dat wachtwoord is 2468.

Ik zie het nu niet direct staan in de handleiding waar je dan moet zijn om het type wisselaar om te zetten, maar zal eens kijken vanavond als ik het niet vergeet. Het was allesinds makkelijk te vinden eens je als installateur er in zit.

En voor je hem open schroeft: service modus inschakelen en dan de stekker uittrekken. Als je daarna de stekker terug insteek, start hij terug op in normale modus.

Installateur handleiding: https://zehndergroup.zendesk.com/hc...L_ComfoAir_Q_Installer_Zehnder-Belgium_NL.pdf

Nog even ivm de enthalpie wisselaar:
Ik weet dat het vorig jaar ook koud was en rond het vriespunt zat eind november. Ik heb even ingezoomd op de periode waarbij het van buiten gemiddeld van 5°C naar 0°C gezakt op de 24h gemiddelde temperaturen. Op de buitenvochtigheid heb ik helaas geen zicht.
Ik heb dan even de grafiekjes van onze slaapkamer zonder enthalpie en met enthalpie wisselaar naast elkaar gezet.

Vorig jaar zonder enthalpie wisselaar zijn over 2 dagen van 45% RH naar 30% RH gezakt.
Met de enthalpie wisselaar zijn we gestart op 52%, maximaal gezakt tot 48% waarna het terug naar 50% steeg nadat er gedouched geweest is in de badkamer terwijl het buiten gemiddeld 0°C was.

Ik heb geen idee in hoeverre de vochtigheid buiten een rol speelt, maar met 0°C buitentemperaturen kan er al niet veel vocht meer in de lucht zitten. Mijn ervaring tot nu toe is dat de vochtigheid 5-15% hoger blijft met een enthalpiewisselaar. Hou kouder het wordt, hoe groter het verschil.

Vorig jaar hadden we een periode waarbij het een dagen aan een stuk gemiddeld -5°C was geloof ik. Als we dat nog eens kunnen meemaken, kan ik echt een goed vergelijk maken.

En zoals aangegeven in het andere topic: hoe warm is het bij jou? Lijkt mijn verbruik zuiniger of gelijk te zijn aan vorig jaar, terwijl er nu wel mee graaddagen en het verbruik hoger zou moeten zijn. En bij andere mensen lijkt dat wel het geval. Dus dat je minder moet stoken is ook mooi meegenomen.

Opties zijn:
- standaard HR++ driedubbel glas: 67% licht en 43% G-factor met CRI 96%
- Stopray vision 70/35: 55% licht en 30% G-factor met CRI 92%
Ten opzichte van de huidige Stopray vision 50/27: 42% licht en 24% G-factor met CRI 89%
Het plan van de stopray vision 70 mag geschrapt worden. Bij een bezoek aan de ramenmarchant werd een verkoper van AGC zelf gecontacteerd en die soort zou (alleszins in België) helemaal geen standaard coating zijn waardoor die naar prijs al quasi afvalt. Tot dusver hun informatie op de website en hun online configurator. :sop:
Niet zonwerend glas werd ook afgeraden wegens de grote oppervlakte (beneden is gans de achtergevel in glas). Ook al zit de orientatie noordoost, in de zomer staat de zon daar tot een uur of 12 redelijk hard en lang op.

Schiet er over: AGC Energy 72/38, ook gekend als 4seizoensglas. Staaltje meegekregen en lijkt op het eerste zicht alleszins al natuurlijker qua lichtinval en kleuren.

Voor een Comfoair Q zoals de mijne is het 4 seconden op Shift drukken en dan wordt het wachtwoord het installateur menu gevraagd. Dat wachtwoord is 2468.

Ik zie het nu niet direct staan in de handleiding waar je dan moet zijn om het type wisselaar om te zetten, maar zal eens kijken vanavond als ik het niet vergeet. Het was allesinds makkelijk te vinden eens je als installateur er in zit.

En voor je hem open schroeft: service modus inschakelen en dan de stekker uittrekken. Als je daarna de stekker terug insteek, start hij terug op in normale modus.

Installateur handleiding: https://zehndergroup.zendesk.com/hc...L_ComfoAir_Q_Installer_Zehnder-Belgium_NL.pdf
Dit heeft goed geholpen, de enthalpie wisselaar zit er sinds maandag in. Ik was op de grafieken aan het kijken voor direct een piek omhoog, maar zo werkt het dus ni. Na een paar dagen zag ik op een moment 50%, dat is geleden van voor de exacte metingen van begin november. Algemeen schommelt het nu rond 40 a 50% ipv 30 a 40%, dus wel een verbetering. Ik kijk al uit naar de zomer dat de koeling nog iets harder kan gaan.

Wel tof om die unit eens open te doen, daar zit dus echt niks in buiten een warmtewisselaar.

Dit heeft goed geholpen, de enthalpie wisselaar zit er sinds maandag in. Ik was op de grafieken aan het kijken voor direct een piek omhoog, maar zo werkt het dus ni. Na een paar dagen zag ik op een moment 50%, dat is geleden van voor de exacte metingen van begin november. Algemeen schommelt het nu rond 40 a 50% ipv 30 a 40%, dus wel een verbetering. Ik kijk al uit naar de zomer dat de koeling nog iets harder kan gaan.

Wel tof om die unit eens open te doen, daar zit dus echt niks in buiten een warmtewisselaar.
in de zomer vertraagd het hoogstens wat, dus verwacht geen wonderen. In de winter gaat de vochtigheid wel omhoog bij iedere douche, vaatwas, was drogen, ... ik zit hier het grootste deel van de winter rond de 55%. Soms zakt het wel eens onder de 50% als het vriest, maar nooit lang. Vroeger was dat 40% en lager.

Ik merk trouwes ook dat m'n verbruik lager is dan vorig jaar. Doordat de enthalpiewisselaar ook vocht uitwisselt, recuperceer je meer energie en moet er minder verwarmd worden.

Laatst bewerkt:
Hier zonet ook een enthalpiewisselaar gestoken.
Vorige winter was de luchtvochtigheid hier echt te laag, parket kon er niet goed tegen.
Benieuwd naar het verschil :)

Terug
Bovenaan