Hitte buiten houden: screens, zonnewerend glas, passieve koeling, ...

Ja eigenlijk is ons effectief plafond 2,85. Deze is verlaagd met een vals plafond om zo geen "witte bak" boven uw ramen te hebben.

Betreffende uw rolluiken. Ga voor screens? Ge kunt die achteraf nog plaatsen via het systeem van Renson.

Wat opvallend is, is dat we hier vaak spreken over screens/rolluiken, maar zeer weinig over zonwerende beglazing. Nochtans hebben die ook gigantisch veel effect.

Is het grootste nadeel van zonnewerend glas dat je dan in de winter niet kan genieten van gratis opwarming via de ramen als de zon schijnt? Heb je niet met screens of rolluiken natuurlijk die je dan open laat.

Is het grootste nadeel van zonnewerend glas dat je dan in de winter niet kan genieten van gratis opwarming via de ramen als de zon schijnt? Heb je niet met screens of rolluiken natuurlijk die je dan open laat.
Niet helemaal, in de winter staat de zon laag waardoor deze harder op het glas schijnt.
Waardoor de opwarming nog steeds gebeurd.

Niet helemaal, in de winter staat de zon laag waardoor deze harder op het glas schijnt.
Waardoor de opwarming nog steeds gebeurd.
In de winter gaat deze net minder hard op uw glas schijnen.
Op een dag van vandaag kan het goed zijn dat de zon een vermogen geeft van 1000w per m² op uw glas. In de winter is dat een heel stuk lager.
Wat de stand van de zon is maakt niet veel uit (of er is een obstakel dat zorgt voor schaduw)

Als je dan zonwerend glas hebt, gaat die een deel van het vermogen afketsen. Wilt dus zeggen dat het in de winter ook gebeurt.

Zonwerend glas gaat dus in de winter ook zorgen voor minder opbrengst tov een "normaal" glas.

Laatst bewerkt:
In de winter gaat deze net minder hard op uw glas schijnen.
Op een dag van vandaag kan het goed zijn dat de zon een vermogen geeft van 1000w per m² op uw glas. In de winter is dat een heel stuk lager.
Wat de stand van de zon is maakt niet veel uit (of je moet schaduw kunnen creëren op uw glas)

Als je dan zonwerend glas hebt, gaat die een deel van het vermogen afketsen. Wilt dus zeggen dat het in de winter ook gebeurt.

Zonwerend glas gaat dus in de winter ook zorgen voor minder opbrengst.
De marketing van geavanceerd zonwerend glas stelt dat de hoek waaronder het zonlicht invalt een invloed kan hebben op hoe hard de zonwering gebeurt. Dus het kan wel degelijk dat de lage winterzon meer doorgelaten wordt dan de hoge zomerzon.

Wat je zegt over vermogen van de zon is natuurlijk waar, en ik heb ook mijn twijfels bij die invalshoek-afhankelijke zonwerendheid.

De marketing van geavanceerd zonwerend glas stelt dat de hoek waaronder het zonlicht invalt een invloed kan hebben op hoe hard de zonwering gebeurt. Dus het kan wel degelijk dat de lage winterzon meer doorgelaten wordt dan de hoge zomerzon.

Wat je zegt over vermogen van de zon is natuurlijk waar, en ik heb ook mijn twijfels bij die invalshoek-afhankelijke zonwerendheid.
De uitleg dat ik daarvan kreeg was dat het in de praktijk verwaarloosbaar is.

Zonwerend glas dat afhangt van de invalshoek is dan toch enkel echt bruikbaar op de zuidkant?
Op oosten en westen staat de zon zelfs in de zomer al een pak lager waardoor die pakweg evenveel zou kunnen binnen schijnen als zijnde winterzonnetje op de zuidkant?

Passieve koeling is een no-brainer als je toch al de grote investering hebt gemaakt van een geothermische warmtepomp. Koelend vermogen is eerder beperkt en véél trager dan airco, maar dat verbruikt letterlijk niets op 2 circulatiepompen na (eentje voor de circuit van de boringen, de andere voor de circuit van de vloerverwarming). En de levensduur van de bron zal er wel bij varen als er in de zomer een deel warmte terug in geïnjecteerd wordt, zeker als er veel kleilagen in de ondergrond zitten.

Zonwerend glas dat afhangt van de invalshoek is dan toch enkel echt bruikbaar op de zuidkant?
Op oosten en westen staat de zon zelfs in de zomer al een pak lager waardoor die pakweg evenveel zou kunnen binnen schijnen als zijnde winterzonnetje op de zuidkant?
Ze spreken van zonwerend glas als de g-waarde 0,4 is of lager. Dat is in percentage, hoe lager hoe beter.
Die waarde is berekend als de zon 90° binnen schijnt, wat wilt zeggen loodrecht op het raam.

Bij elk glas ligt de g-waarde altijd lager als invalshoek verkleint. Maakt niet uit of het zonwerend is.
Zonwerend glas gaat ook altijd een lager g-waarde hebben ook al staat de zon loodrecht erop. Dus in de winter bij een laaghangende zon ga je ook steeds minder zoneopbrengst hebben.

Daarmee heb ik vaak de vraag gesteld aan verkopers hoeveel de g-waarde is bij invalshoek van 45° bij hun zonwerend glas en bij hun "normaal" glas. Zodat ik kan zien hoeveel impact dat het heeft. Want ik was benieuwd of dat het een aanzienlijk verlaging is tov een "normaal" glas.
Ondanks ze het graag vertellen dat het verbeterd als de zon hoger staat, kon niemand zeggen hoeveel de waarde is. Dus eigenlijk weten ze het zelf ook niet.

Om een voorbeeld te geven.
Wij hebben geen zonwerend glas en onze g-waarde is 0,43. Als je dan zonwerend glas neemt dat bv 0,25 is. Wilt dat zeggen dat het zonwerend glas 18% meer warmte tegenhoudt tov ons glas. Dat is dan bij een invalshoek van 90°.
Hoeveel het is bij 45°, weet ik niet. Dan kan het zijn dat het bij ons misschien 0,38 is en bij zonwerend 0,2. Verhouding blijft dus hetzelfde.

Laatst bewerkt:
In onze EPB is geen risico op oververhitting vastgesteld, onze ramen zitten op het oosten en het westen met uitzondering van twee kleinere raampartijen op het zuiden. Maar met de vaker voorkomende hittegolven maak ik me toch wat zorgen over de ramen aan het zuiden en het westen. We hebben offertes voor zowel vierseizoensbeglazing als voor screens; de kostprijs om alle ramen in 4seizoensglas te steken is minder dan de kost voor 1 screen :unsure:.

Ik ben nu aan het overwegen om screens te steken voor de twee ramen op het zuiden, en 4seizoensglas voor de ramen op het zuiden en westen ... Zijn er hier mensen met vierseizoensbeglazing? Online uiteindelijk toch maar weinig over te vinden. Zie je visueel een verschil met normaal glas? Wat met de lichtinval? Maakt dat effectief een verschil in de zomermaanden qua warmte? En in de wintermaanden?

Is er actieve of passieve verkoeling voorzien via de vloer of de lucht? Als je daar wat op focust en gaat uitrekenen, is dat mogelijk een meer rendabele keuze dan speciaal glas of screens. Over welke meerprijzen spreken we hier?

Is er actieve of passieve verkoeling voorzien via de vloer of de lucht? Als je daar wat op focust en gaat uitrekenen, is dat mogelijk een meer rendabele keuze dan speciaal glas of screens. Over welke meerprijzen spreken we hier?
Koeling hebben we nu niet voorzien, in onze EPB staat er nu een lucht-water-warmtepomp zonder koeling.

Voor alle ramen samen komt de meerprijs van 4seizoensglas op een 900 euro. Ik heb daar geen prijs per raam gekregen, maar bij de ramen aan de oostkant zou ik het sowieso niet laten doen, dus pakt dat de meerprijs voor de ramen aan zuid en west op een 600 euro komen. Screens op zuid en west komt de offerte op 10.000 euro.

In onze EPB is geen risico op oververhitting vastgesteld, onze ramen zitten op het oosten en het westen met uitzondering van twee kleinere raampartijen op het zuiden. Maar met de vaker voorkomende hittegolven maak ik me toch wat zorgen over de ramen aan het zuiden en het westen. We hebben offertes voor zowel vierseizoensbeglazing als voor screens; de kostprijs om alle ramen in 4seizoensglas te steken is minder dan de kost voor 1 screen :unsure:.

Ik ben nu aan het overwegen om screens te steken voor de twee ramen op het zuiden, en 4seizoensglas voor de ramen op het zuiden en westen ... Zijn er hier mensen met vierseizoensbeglazing? Online uiteindelijk toch maar weinig over te vinden. Zie je visueel een verschil met normaal glas? Wat met de lichtinval? Maakt dat effectief een verschil in de zomermaanden qua warmte? En in de wintermaanden?
Ik zou vierseizoensglas op het zuiden doen en screens op het westen.
De avondzon is de grote boosdoener aan de westkant, en gezien die redelijk laag zit zal je vierseizoensglas nauwelijks helpen.

De avondzon is de grote boosdoener aan de westkant, en gezien die redelijk laag zit zal je vierseizoensglas nauwelijks helpen
De ochtendzon is ook al hard... Heb echt spijt dat wij geen screens hebben op oost.

Bijgevolg zitten wij om 9h/10h aan de maximale temperatuur van de dag die dan tijdens de dag afkoelt door de vloerkoeling.

Volgend jaar screens op oosten plaatsen. Spijtig genoeg in opbouw.

De ochtendzon is ook al hard... Heb echt spijt dat wij geen screens hebben op oost.

Bijgevolg zitten wij om 9h/10h aan de maximale temperatuur van de dag die dan tijdens de dag afkoelt door de vloerkoeling.

Volgend jaar screens op oosten plaatsen. Spijtig genoeg in opbouw.
Wij hebben ook 1 gigantisch raam op het oosten gericht - zonder screen.

Raam is ook enkel voor onze gang, maar 't is daar 's morgens echt één grote oven. Als je het budget ervoor hebt zou ik ook altijd screens op het oosten aanraden 🙈

Wij twijfelen ook nog over een opbouw screen, maar gezien het enkel maar onze gang is geven we er nu niet echt prioriteit aan.

Wij hebben ook 1 gigantisch raam op het oosten gericht - zonder screen.

Raam is ook enkel voor onze gang, maar 't is daar 's morgens echt één grote oven. Als je het budget ervoor hebt zou ik ook altijd screens op het oosten aanraden 🙈

Wij twijfelen ook nog over een opbouw screen, maar gezien het enkel maar onze gang is geven we er nu niet echt prioriteit aan.
Oei, wij hebben een raam op het oosten voorzien van 3m70 op 2m70 😅. Daar gaan we toch afwachten denk ik op wat het geeft, want daar een screen zetten gaat mij serieus wat kosten. Ik vermoed dat daar door de lage zon dan 4seizoensglas ook weinig soelaas biedt?

Oei, wij hebben een raam op het oosten voorzien van 3m70 op 2m70 😅. Daar gaan we toch afwachten denk ik op wat het geeft, want daar een screen zetten gaat mij serieus wat kosten. Ik vermoed dat daar door de lage zon dan 4seizoensglas ook weinig soelaas biedt?
Die van ons is 2m15 op 4m45 tripel glas - en het is precies een oven :crazy: Tegen de middag is het dan wel weer voorbij natuurlijk maar de warmte blijft hangen.

Als 4seizoensglas daar veel zal helpen vraag je best eens na bij de glasboer of architect - maar ik vermoed toch alles meer dan op het westen.

Bij ons 28 graden binnen, nieuwbouw van 2 jaar oud...

Onze zuid- en westkant zijn wel bijna uitsluitend glas. ( met screens )

Jullie weinig glaspartijen op die kanten vermoed ik?
Volledig beglaasd op zuid/zuid-west. Ramen van 2,70m op 11m beneden en boven pak 2,7m op 8m.
Beneden wel overkapping en zonwerend glas. Boven screens.

Ok, ik woon wel in een bos. Dus vlakke zon is beperkt.
Ik merk wel op dat wij meer zonenergie poduceren as het bewolkt is versus een dag gelijk vandaag.
Vandaag maar 6kwh geproduceerd. Op een bewolkte dag makkelijk 10-12kwh

Ok, ik woon wel in een bos. Dus vlakke zon is beperkt.
Ik merk wel op dat wij meer zonenergie poduceren as het bewolkt is versus een dag gelijk vandaag.
Vandaag maar 6kwh geproduceerd. Op een bewolkte dag makkelijk 10-12kwh
Wel een groot nadeel van bos, hier makkelijke 60kwh/dag op dagen zoals afgelopen weekend.

Onze zuid- en westkant zijn wel bijna uitsluitend glas. ( met screens )

Jullie weinig glaspartijen op die kanten vermoed ik?
Hier beneden vloerkoeling en 23 graden binnen. Al het glas op het zuiden.
Toen koeling nog niet werken was het ook makkelijk 27 graden binnen.
Wel korte overkapping van 1m en deels overdekt terras, geen screens beneden.

boven hebben we airco en screens, airco nog niet moeten gebruiken.

Hier ook bijna 28 graden in de ochtend, in de witte keuken heb je ook bijna een zonnebril nodig.
Gordijnen zou ik niet zetten want voor de privacy niet nodig en voor warmte doet dat bijna niets, dus opbouwscreen.
Spijtig dat die niet zo mooi gaat weg gewerkt zijn als bij de andere ramen.

Daarna als de zon hoog genoeg is zakt die verder weg. Tegen deze avond is het terug 24.
Moesten we die ochtendpiek niet hebben zou het aangenaam 22 a 23 kunnen blijven de gehele dag.

Terug
Bovenaan