Zonwerend glas dat afhangt van de invalshoek is dan toch enkel echt bruikbaar op de zuidkant?
Op oosten en westen staat de zon zelfs in de zomer al een pak lager waardoor die pakweg evenveel zou kunnen binnen schijnen als zijnde winterzonnetje op de zuidkant?
Ze spreken van zonwerend glas als de g-waarde 0,4 is of lager. Dat is in percentage, hoe lager hoe beter.
Die waarde is berekend als de zon 90° binnen schijnt, wat wilt zeggen loodrecht op het raam.
Bij elk glas ligt de g-waarde altijd lager als invalshoek verkleint. Maakt niet uit of het zonwerend is.
Zonwerend glas gaat ook altijd een lager g-waarde hebben ook al staat de zon loodrecht erop. Dus in de winter bij een laaghangende zon ga je ook steeds minder zoneopbrengst hebben.
Daarmee heb ik vaak de vraag gesteld aan verkopers hoeveel de g-waarde is bij invalshoek van 45° bij hun zonwerend glas en bij hun "normaal" glas. Zodat ik kan zien hoeveel impact dat het heeft. Want ik was benieuwd of dat het een aanzienlijk verlaging is tov een "normaal" glas.
Ondanks ze het graag vertellen dat het verbeterd als de zon hoger staat, kon niemand zeggen hoeveel de waarde is. Dus eigenlijk weten ze het zelf ook niet.
Om een voorbeeld te geven.
Wij hebben geen zonwerend glas en onze g-waarde is 0,43. Als je dan zonwerend glas neemt dat bv 0,25 is. Wilt dat zeggen dat het zonwerend glas 18% meer warmte tegenhoudt tov ons glas. Dat is dan bij een invalshoek van 90°.
Hoeveel het is bij 45°, weet ik niet. Dan kan het zijn dat het bij ons misschien 0,38 is en bij zonwerend 0,2. Verhouding blijft dus hetzelfde.