Bij ons was er ook geen overhitting vast gesteld. We hebben 2 ramen op het oosten van 280x250cm en daar komt een bak warmte door in de zomer. Vanaf 6h begint het al goed op te warmen. Op het zuiden hebben we 2 kleine ramen van 60x250cm en daar komt amper warmte door. Het is vooral het oppervlak dat telt vrees ik.In onze EPB is geen risico op oververhitting vastgesteld, onze ramen zitten op het oosten en het westen met uitzondering van twee kleinere raampartijen op het zuiden. Maar met de vaker voorkomende hittegolven maak ik me toch wat zorgen over de ramen aan het zuiden en het westen. We hebben offertes voor zowel vierseizoensbeglazing als voor screens; de kostprijs om alle ramen in 4seizoensglas te steken is minder dan de kost voor 1 screen.
Ik ben nu aan het overwegen om screens te steken voor de twee ramen op het zuiden, en 4seizoensglas voor de ramen op het zuiden en westen ... Zijn er hier mensen met vierseizoensbeglazing? Online uiteindelijk toch maar weinig over te vinden. Zie je visueel een verschil met normaal glas? Wat met de lichtinval? Maakt dat effectief een verschil in de zomermaanden qua warmte? En in de wintermaanden?
Screens hebben we nog niet, maar met gordijnen icm vloerkoeling (lucht/water met koeling) houden we het koel. Momenteel is het 24.1°C in huis want het is nu wel uitzonderlijk warm buiten. Maar anders zitten we op 23°C ongeveer.
Ik zou dus vooral screens doen aan de grote ramen. En ik zou ook kiezen voor een warmtepomp met koelfunctie. Want ik vrees bij lange hittengolven dat je de opwarming wel kunt vertragen, maar eenmaal de warmte binnen zit, krijg je er ook niet meer buiten zonder te gaan koelen.
.
Je kunt perfect zien wanneer ik de screens heb geactiveerd.
Dat brengt natuurlijk nog extra vocht in huis.