Hitte buiten houden: screens, zonnewerend glas, passieve koeling, ...

In onze EPB is geen risico op oververhitting vastgesteld, onze ramen zitten op het oosten en het westen met uitzondering van twee kleinere raampartijen op het zuiden. Maar met de vaker voorkomende hittegolven maak ik me toch wat zorgen over de ramen aan het zuiden en het westen. We hebben offertes voor zowel vierseizoensbeglazing als voor screens; de kostprijs om alle ramen in 4seizoensglas te steken is minder dan de kost voor 1 screen :unsure:.

Ik ben nu aan het overwegen om screens te steken voor de twee ramen op het zuiden, en 4seizoensglas voor de ramen op het zuiden en westen ... Zijn er hier mensen met vierseizoensbeglazing? Online uiteindelijk toch maar weinig over te vinden. Zie je visueel een verschil met normaal glas? Wat met de lichtinval? Maakt dat effectief een verschil in de zomermaanden qua warmte? En in de wintermaanden?
Bij ons was er ook geen overhitting vast gesteld. We hebben 2 ramen op het oosten van 280x250cm en daar komt een bak warmte door in de zomer. Vanaf 6h begint het al goed op te warmen. Op het zuiden hebben we 2 kleine ramen van 60x250cm en daar komt amper warmte door. Het is vooral het oppervlak dat telt vrees ik.

Screens hebben we nog niet, maar met gordijnen icm vloerkoeling (lucht/water met koeling) houden we het koel. Momenteel is het 24.1°C in huis want het is nu wel uitzonderlijk warm buiten. Maar anders zitten we op 23°C ongeveer.

Ik zou dus vooral screens doen aan de grote ramen. En ik zou ook kiezen voor een warmtepomp met koelfunctie. Want ik vrees bij lange hittengolven dat je de opwarming wel kunt vertragen, maar eenmaal de warmte binnen zit, krijg je er ook niet meer buiten zonder te gaan koelen.

Het is vooral het oppervlak dat telt vrees ik.
En het feit dat oosten en westen zon recht op jouw ramen schijnt.

Zoals je hier kan zien is de laterale opening gewoon een pak groter op die oriëntaties.
Leuk voor in de winter snel op te warmen, nadelig in de zomer ochtend en avond om op te warmen.
1723477216877.png

Maar helpt zo'n 4seizoensglas dan bij het oosten?
Neen

Concreet betekent dit dat de zonnestralen de woning wel binnenkomen wanneer de zon laag staat (wintermaanden) maar niet wanneer ze hoog staat (zomermaanden).

Verder is dat glas ook nog eens gemaakt met ijzeroxide waardoor je je kooi van faraday nog eens versterkt (geen gsm ontvangst) en heeft een lichtgroene kleur.

@gumball4000
Ik zou toch je installatie laten nakijken, het is echt belachelijk wat je rendement nu is. Had je beter je geld ergens anders in gestoken.
Als de installatie toch goed werkt zou ik bekijken wat het kost om alle panelen om te bouwen met micro inverters. Het geld dat je er nog gaat instoppen heb je zo terug.

Je krijgt nu je batterij geen 20 dagen opgeladen, dus daar moet je zelf nog niet aan denken.

Bij ons 28 graden binnen, nieuwbouw van 2 jaar oud...

Onze zuid- en westkant zijn wel bijna uitsluitend glas. ( met screens )

Jullie weinig glaspartijen op die kanten vermoed ik?
Geen screens? Ik had op 17u ook 28graden in mijn 50jaar oude woning met grote raampartijen zuid en west (geen screens). Inmiddels wel al 29

In onze EPB is geen risico op oververhitting vastgesteld, onze ramen zitten op het oosten en het westen met uitzondering van twee kleinere raampartijen op het zuiden. Maar met de vaker voorkomende hittegolven maak ik me toch wat zorgen over de ramen aan het zuiden en het westen. We hebben offertes voor zowel vierseizoensbeglazing als voor screens; de kostprijs om alle ramen in 4seizoensglas te steken is minder dan de kost voor 1 screen :unsure:.

Ik ben nu aan het overwegen om screens te steken voor de twee ramen op het zuiden, en 4seizoensglas voor de ramen op het zuiden en westen ... Zijn er hier mensen met vierseizoensbeglazing? Online uiteindelijk toch maar weinig over te vinden. Zie je visueel een verschil met normaal glas? Wat met de lichtinval? Maakt dat effectief een verschil in de zomermaanden qua warmte? En in de wintermaanden?

Wij hebben 4-seizoensglas gekozen op heel de voorgevel die Zuidgericht is. Aangezien er inderdaad een zeer licht groene tint inzit sowieso hetzelfde vlak in hetzelfde glas nemen, en dus niet enkel de grote ramen bv.
We wonen er nog niet, maar achter dat glas voelden we amper iets van warmte dus ik denk wel dat het veel doet in de zomer.

Wel passieve koeling maar de WP moet nog geïnstalleerd worden.

Je moet dan eens vragen aan uw glasleverancier wat de g-waardes zijn.

Hier hebben wij gekozen voor "gewoon" glas.
Onze heeft een g-waarde van 0,43. (wilt zeggen dat die 43% van zon warmte doorlaat.) Als we zouden kiezen voor zonwerend glas, dan gingen we naar 0,3. Kortom die zou 13% meer warmte tegenhouden. Is nu niet wereld van verschil.

Heb toen wel de vraag gesteld hoeveel de g-waarde zijn onder bepaalde hoeken (G-waarde is steeds onder 90°). Want ze verkopen zonwerend glas (eveneens als 4seizoensglas) met de uitleg hoe lager de zon hoe meer zon warmte er door gaat.
Maar niemand kon daar op antwoorden. Zelf vind ik dat vreemd dat je het dan wel zo verkoopt, maar niet kunt zeggen hoeveel dat het effect dan is. Bij mij kwam dat dan over dat het een leuk verhaaltje is, maar in de praktijk spreek je dan waarschijnlijk over een verwaarloosbaar verschil.
(FYI: "gewoon" glas heeft ook een andere g-waarde afhankelijk van de hoek.)

Onze situatie:
Hier hebben wij screens voorzien op onze zuidoost en zuidwest gevel. Heeft inderdaad wel zijn prijskaartje, maar we hadden in mijn vorige bouw ervaring met screens en onze ervaring was daar zeer positief.
Onze L/W warmtepomp kan dan ook koelen. Als het dan een lange tijd in de avond ook te warm blijft zetten we die mee op. Anders zetten we s'avonds de schuifraam open en boven nog een raam.

Hier is onze achtergevel zuidoost en dat is een raam van 12m breed en 2,6m hoog. Waarvan 60% voorzien is met een overhang. Het gedeelte dat geen overhang heeft is screen. Hebben dan ook nog een raam zuidwest en noordoost in de leefruimte.
Eergisteren was ik met de logica van de screens bezig en was die vergeten terug op te zetten. Ik had dan ook nog een feestje gehad de avond ervoor, dus was pas laat wakker. :D Je kunt perfect zien wanneer ik de screens heb geactiveerd.
temepratuur.jpg

Laatst bewerkt:
Koeling hebben we nu niet voorzien, in onze EPB staat er nu een lucht-water-warmtepomp zonder koeling.

Voor alle ramen samen komt de meerprijs van 4seizoensglas op een 900 euro. Ik heb daar geen prijs per raam gekregen, maar bij de ramen aan de oostkant zou ik het sowieso niet laten doen, dus pakt dat de meerprijs voor de ramen aan zuid en west op een 600 euro komen. Screens op zuid en west komt de offerte op 10.000 euro.
Ten eerste zou ik navragen wat de meerprijs is voor vloerverkoeling via die L/W-warmtepomp.

Ten tweede zou ik, in plaats van te gokken met speciaal glas hier en dure screens daar, gewoon aircoleidingen met condensafvoeren voorzien in de ruimtes waar je de oververhitting het grootst inschat (leefruimte, slaapkamers). Bij mijn nieuwbouw kostte 1 aircoleiding bijna 600 euro excl. BTW. Voor dat geld kan je in mijn ogen niet sukkelen, want in het beste geval heb je die nooit nodig (dan blijven die netjes verstopt achter het pleisterwerk), maar in het slechtste geval kan je alsnog airco plaatsen indien dat toch nodig blijkt. En dan nog zal je vermoedelijk goedkoper af zijn dan met screens. Bekijk het plaatsen van die leidingen als een verzekering tegen grote miserie, want achteraf nog opbouwscreens plaatsen of aircoleidingen in opbouw door en op het huis leggen is ook gewoon een heel gedoe en niet echt esthetisch.

Wij hebben dat cool lite extreme glas op onze zuid kant (heel veel glaspartijen daar met een oversteek van 90cm). Dat glas komt in een hoek samen met “gewoon” glas op de oostgevel. En in feite zie je alleen het verschil wanneer de zon erop staat en de “schaduw” (ongetwijfeld de foute term) van die vensters op de grond een andere tint hebben.
Alsnog denk ik er wel over om screens te zetten. We hebben ook wel vloerkoeling en gisteren viel het dan nogal mee beneden, waar het 24 graden is geworden. Maar op de bovenverdieping zijn we toch aan 26 geraakt. Het plan is ook wel om veel bomen te planten in de tuin, maar die zijn natuurlijk niet groot genoeg op een jaar tijd.

Bij ons (HOB EPC 2) staat de zon 's morgens op de zwarte alu voordeur met melkglas ernaast. Dat is onder een oversteek, maar de zon staat zo laag dat je de hitte achter de deur gewoon voelt. We hebben ook wat glas op het Oosten (16m2) en op het zuiden (10m2) en al de rest op het Noorden.
Geen screens, koeling etc en binnen was het gisteren overal 24,5 graden, echt warm, vooral de zuidkant waar mijn bureau is. Dat wordt natuurlijk nog versterkt omdat ik daar mij ook de hele dag in begeef met laptop + scherm dat nog eens extra warmte afgeeft.
Ventilatie doet ook nog een schepje erbij.

We hebben een boompje geplant die de deur als hij wat groter is wat zou moeten afblokken. Gelukkig is dit voorlopig wel de max temp binnen, zonder enige vorm van zonwering/koeling niet heel slecht.

Voorlopig is de last altijd maar enkele dagen, als het echt een structureel probleem wordt kunnen we nog altijd een lucht/water warmtepomp plaatsen die vloerkoeling kan. Dat icm eventueel screens op oost en zuid zou voldoende moeten zijn.

Laatst bewerkt:
hier screens en luifel op zuid en westgevel en temperatuur bleef beperkt tot 26 graden. Toen we nog geen zonwering hadden was dat makkelijk 31 - 32 graden. Nu via ons ventilatiesysteem D komt sowieso die warme vochtige lucht wat binnen dus ik vind het nog altijd niet aangenaam binnen (zeker bij thuiswerk met 2 laptops in die ruimte is het gewoon onaangenaam werken bij zo temperaturen). Tegen volgende zomer airco beneden + de slaapkamers boven.

hier screens en luifel op zuid en westgevel en temperatuur bleef beperkt tot 26 graden. Toen we nog geen zonwering hadden was dat makkelijk 31 - 32 graden. Nu via ons ventilatiesysteem D komt sowieso die warme vochtige lucht wat binnen dus ik vind het nog altijd niet aangenaam binnen (zeker bij thuiswerk met 2 laptops in die ruimte is het gewoon onaangenaam werken bij zo temperaturen). Tegen volgende zomer airco beneden + de slaapkamers boven.
Wij hadden gisteren 24° in de living (veel glas) en 22°C in de slaapkamers (screens) op het heetste punt van de dag. Geen airco's die ontvochtigen en door de balansventilatie komt er inderdaad veel vocht naar binnen. En madam ondertussen ook heel de dag de wasmachine en droogkast laten draaien want de PV was goed aant werken 😅 Dat brengt natuurlijk nog extra vocht in huis.
Ik vraag me af als in deze situatie een enthalpie wisselaar zou werken. Denk sowieso wel een te steken omdat in de winter vooral veel voordeel zie, maar toch wel een grote kost. Als het dan in de zomer ook helpt, zou dat wel mooi zijn.

Wij hadden gisteren 24° in de living (veel glas) en 22°C in de slaapkamers (screens) op het heetste punt van de dag. Geen airco's die ontvochtigen en door de balansventilatie komt er inderdaad veel vocht naar binnen. En madam ondertussen ook heel de dag de wasmachine en droogkast laten draaien want de PV was goed aant werken 😅 Dat brengt natuurlijk nog extra vocht in huis.
Ik vraag me af als in deze situatie een enthalpie wisselaar zou werken. Denk sowieso wel een te steken omdat in de winter vooral veel voordeel zie, maar toch wel een grote kost. Als het dan in de zomer ook helpt, zou dat wel mooi zijn.
Voor onze unit is er ook zo een enthalpie wisselaar beschikbaar, maar dat ding kost quasi evenveel of een nieuwe unit zelf (ik overdrijf, maar you get my point). Ik denk dat een airco in de zomer een veel betere investering is, altijd lekker fris 22 graden doorheen het huis, moet heerlijk zijn.
Die droge lucht in de winter klopt, maar valt nog relatief mee vind ik. De vloerverwarming beneden maakt de lucht niet zo droog en boven staat de verwarming quasi nooit aan.

Hier een vrijstaande woning van jaren 80 die vol in de zon staat, nooit extra geisoleerd.
We maken geen extra kosten meer omdat we deze op korte termijn toch gaan slopen.

Ik heb hier een mobiele unit staan van 12000 BTU die me nieuw 500€ gekost heeft.
Draait momenteel 24/24 en staat op het eerste verdiep met uitlaat door het dakvenster, blaast naar beneden toe.
Totale oppervlakte die daarmee gekoeld wordt is 65m², dit terwijl op het toestel staat "voor ruimtes tot 30m²".

Temperatuur binnen op de thermostaat ging gisteren maximum tot 24.0 °C , vanmorgen was het laagste punt 21.5 °C.
Verbruik ongeveer 1,4kW dus ongeveer 8 euro elektriciteit per dag (geen zonnepanelen).

Dit is momenteel voldoende om de hete zomerdagen mee door te komen.
Al zal ik wel heel bij zijn als onze nieuwbouw er staat, want de slaapkamers worden daar niet door gekoeld.

Voor onze unit is er ook zo een enthalpie wisselaar beschikbaar, maar dat ding kost quasi evenveel of een nieuwe unit zelf (ik overdrijf, maar you get my point). Ik denk dat een airco in de zomer een veel betere investering is, altijd lekker fris 22 graden doorheen het huis, moet heerlijk zijn.
Die droge lucht in de winter klopt, maar valt nog relatief mee vind ik. De vloerverwarming beneden maakt de lucht niet zo droog en boven staat de verwarming quasi nooit aan.
Heb je een vochtmeter in huis waarmee je monitort? Op vriesdagen is het hier maar 35% luchtvochtigheid. We zijn zelfs eens naar 30% gegaan toen het -7°C was. Doorheen de winter op normale dagen meestal 40-45%. En na de winter zie ik dat aan de trap dat die spleten heeft. Nu zijn die terug aan het dicht gaan. Als ik dan kijk op Tweakers, zie ik dat wie enthalpiewisselaar heeft, veel meer vocht kan behouden in de winter. Maar over de zomer wordt er niet echt gesproken.

Een enthalpie wisselaar kost 980euro voor mij Zehnder.
Een airco zal 1 ruimte ontvochtigen waar hij hangt, maar de andere ruimtes blijven wel vochtige lucht krijgen. Heb je een enthalpiewisselaar, dan kun je in principe 1 ontvochtigen en door de enthalpie wisselaar zal dat ook invloed hebben op de andere ruimtes. Dus eigenlijk kun je best beide hebben. De airco's in de belangrijkste ruimtes en de rest van het huis zal mee profiteren van de drogere lucht. Maar airco installeren is toch wel een vrij forse kost en m'n madam is wil liever geen airco's in huis...

Hier hebben wij een enthalpie wisselaar.
Ik krijg nogal snel last van droge hoest en irritatie op de luchtwegen, vooral in de winter (door de droge lucht). Daarmee deze geplaatst. In de zomer krijg ik dus ook snel last van airco's. Is voor mij de hoofdreden om er niet voor te gaan hier.

Als ik nu kijk bij ons en pak Mollier diagram erbij, dan scheelt dat 9% luchtvochtigheid. Dan spreek ik over het verschil tussen de toevoer van ventilatie en ingeblazen lucht, op dit moment.

Ik heb toen ook eens wat "geëxperimenteerd" tijdens warme dagen om mijn ventilatie af te zetten tijdens de warme momenten. Met het idee de "warme" lucht buiten te houden. Kortom was dat een slecht idee.
Ik zag de luchtvochtigheid stijgen die momenten (ook omdat je zelf vocht produceert wassen/koken/ademen/... en niet wordt afgevoerd). Je offert dus uw luchtvochtigheid op voor minder "warmte" in de woning te blazen.
Achteraf eens berekend hoeveel warmte (energie) ik nu niet in de woning had geblazen en dat is echt verwaarloosbaar. Ik weet het niet meer hoeveel exact, maar ik zei nog tegen mijn vriendin (om het wat in begrijpbaar uit te leggen). Als ik nu een stuk karton pak van 1m² en zet dat een halfuur voor een raam, dan heeft dat al meer bespaard dan de energie dat wij op 24u in de woning blazen.
Ik laat mijn ventilatie dus normaal draaien tijdens warme momenten.

Laatst bewerkt:
Heb je een vochtmeter in huis waarmee je monitort? Op vriesdagen is het hier maar 35% luchtvochtigheid. We zijn zelfs eens naar 30% gegaan toen het -7°C was. Doorheen de winter op normale dagen meestal 40-45%. En na de winter zie ik dat aan de trap dat die spleten heeft. Nu zijn die terug aan het dicht gaan. Als ik dan kijk op Tweakers, zie ik dat wie enthalpiewisselaar heeft, veel meer vocht kan behouden in de winter. Maar over de zomer wordt er niet echt gesproken.

Een enthalpie wisselaar kost 980euro voor mij Zehnder.
Een airco zal 1 ruimte ontvochtigen waar hij hangt, maar de andere ruimtes blijven wel vochtige lucht krijgen. Heb je een enthalpiewisselaar, dan kun je in principe 1 ontvochtigen en door de enthalpie wisselaar zal dat ook invloed hebben op de andere ruimtes. Dus eigenlijk kun je best beide hebben. De airco's in de belangrijkste ruimtes en de rest van het huis zal mee profiteren van de drogere lucht. Maar airco installeren is toch wel een vrij forse kost en m'n madam is wil liever geen airco's in huis...
Mmmmhh, met 3 aankopen 7.5% korting. Met 6 kopen 15% korting. https://www.wtw-filtersonline.nl/nl...7ieJ2sGobFWBjca7ikCPJuTJEUuCWrz4aAgGpEALw_wcB

Voor 750€ zie ik mij dat wel inbouwen. En dat inbouwen is niet meer dan het gewoon erin te schuiven, of zo lijkt het toch. De unit vervangen kost +/-3000€ + werkuren. Dit lijkt mij dan ook relatief eenvoudig. Op het eerste zicht.

En mogelijks interessanter dan met luchtbevochtigers te werken wat toch niet werkt doordat die het water toch terug afvoert.

Bij de bouw van onze aanbouw hier toch ook gekozen voor zonwerend glas op het Zuiden en ik ben daar oprecht zeer tevreden over, zelfs met deze warmte valt de warmte er vlak achter zeer goed mee.

Voor de rest: ouder huis, vooral de keuken is een probleemzone, aangezien daar nog ouder glas zit en die vol op Zuid en West glas heeft, op de Zuidkant zit een rolluik, die gaat naar beneden op dagen als deze. 1 airco (split) op onze slaapkamer, die draait continu op 18 graden momenteel, met de deuren open naar beneden en het is hier in onze living ongeveer tot 23.5 graden max gegaan gisteren.

Terug
Bovenaan