Hifi thread

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 95
  • Startdatum Startdatum
Het idee was onder andere om aan de hand van speaker placement de 'low end'-curve wat te af te platten, gezien het eigenlijk mini subwoofers zijn. Nodig is het niet echt, gezien er rond 41hz een piek is en niet veel daaronder de speakers niet veel output hebben/hadden, maar soms viel het mij op. Daarnaast hoop ik dat ik ze op dagen zoals vandaag op het terras kan zetten zonder teveel moeite, eentje is daar feitelijk voldoende voor, maar de symmetrie moest behouden worden he ahja. Ge moogt mij zot verklaren, ik houd u niet tegen ;-)

Niet écht hi fi maar een beetje er op aansluitend: ik heb een nieuw meubel voor mijn platen in en versterker/platenspeler op te zetten. Nu nog enkel een tapijt en nieuw tv-meubel (en de barsten in de muur laten herstellen :unsure:) en dan is mijn leefruimte af. Tapijt gaat waarschijnlijk de grootste positieve invloed hebben op het geluid, maar ik heb me er bij neergelegd dat het in deze ruimte nooit optimaal gaat zijn, dat moet ook niet voor mij.

Rega RP1 als platenspeler met een Ortofon 2M Red element, Rega Brio-R als versterker, Google Chromecast Audio voor muziek te streamen en dit alles door Spendor BC1 speakers uit halverwege de jaren 70. Over de apparatuur ben ik tevreden, behalve dat de platenspeler een upgrade nodig heeft. TV hoort hier uiteraard niet echt bij maar eind dit jaar ga ik normaal naar een grotere OLED upgraden.

Niet écht hi fi maar een beetje er op aansluitend: ik heb een nieuw meubel voor mijn platen in en versterker/platenspeler op te zetten. Nu nog enkel een tapijt en nieuw tv-meubel (en de barsten in de muur laten herstellen :unsure:) en dan is mijn leefruimte af. Tapijt gaat waarschijnlijk de grootste positieve invloed hebben op het geluid, maar ik heb me er bij neergelegd dat het in deze ruimte nooit optimaal gaat zijn, dat moet ook niet voor mij.

Rega RP1 als platenspeler met een Ortofon 2M Red element, Rega Brio-R als versterker, Google Chromecast Audio voor muziek te streamen en dit alles door Spendor BC1 speakers uit halverwege de jaren 70. Over de apparatuur ben ik tevreden, behalve dat de platenspeler een upgrade nodig heeft. TV hoort hier uiteraard niet echt bij maar eind dit jaar ga ik normaal naar een grotere OLED upgraden.

Mooi interieur, heeft een vage late 60s-vibe. Ik denk dat uw ruimte véél meer mogelijkheden biedt voor goed geluid dan die van mij (daar weet ik gewoon echt niet wat ik er mee aan moet dus ik probeer lowkey vriendjes te worden met @NDEFCB zodat hij hier alles komt fixen :unsure: ), waarom denk jij van niet?

Mooi interieur, heeft een vage late 60s-vibe. Ik denk dat uw ruimte véél meer mogelijkheden biedt voor goed geluid dan die van mij (daar weet ik gewoon echt niet wat ik er mee aan moet dus ik probeer lowkey vriendjes te worden met @NDEFCB zodat hij hier alles komt fixen :unsure: ), waarom denk jij van niet?
zeg maar wanneer ik moet langskomen, enkel drank en voedsel nodig om mij te overtuigen :biglaugh: heb nog pads over om uw ratelende kasten wat onder controle te houden (die kosten gelijk 3 euro voor een groot pak).

op eerste zicht lijkt @FlyingHorseman zijn woonkamer veel reflectieve oppervlaktes te hebben, een groot raam aan de ene kant en een hoog plafond. Asymetrische opstelling en daarbij waarschijnlijk een open ruimte naar de keuken of tweede kamer. Niet super ideaal, maar wel het een en het ander subtiel op te lossen. Perfect gaat het nooit zijn (zoals bij mij en zo goed als elke woonkamer), als je tevreden bent zou ik er niet te veel tijd en geld in steken. Als er merkbaar storende dingen zijn (bijvoorbeeld 'iets te schel', zou ik een beetje verwachten met uw kamer op eerste zicht), dan zou ik wel eens kijken naar een oplossing.

Mijne Cambridge CP2 phonostage is het precies aan het begeven, af en toe valt het linkse kanaal weg :sop:

Kent er iemand een paar leuke suggesties? Bij voorkeur onder de 400 euro ofzo, tis de moment niet om meer uit te geven...

Zijn dat die modulaire units die Wide-screen Audio ook beschikbaar heeft? Vind ik wel schoon. Toffe living!

Mijne Cambridge CP2 phonostage is het precies aan het begeven, af en toe valt het linkse kanaal weg :sop:

Kent er iemand een paar leuke suggesties? Bij voorkeur onder de 400 euro ofzo, tis de moment niet om meer uit te geven...
De laatste phono stage van Cambridge anders, gezien je fan was van de vorige? :unsure:

Het is zoals @NDEFCB zegt. Te veel reflecterende oppervlakten, vandaar dat een tapijt al wat kan helpen. Maar zoals gezegd, ik ben geen obsessieve audiofiel waar alles moet wijken voor het beste geluid. Het is bij mij een samengaan van vorm en functie, ben nu ook tevreden van hoe het appartement er begint uit te zien. En ik neem aan dat het bij mij nog altijd wel beter klinkt dan wanneer de doorsnee persoon muziek beluistert, of dat mag ik toch hopen.
Zijn dat die modulaire units die Wide-screen Audio ook beschikbaar heeft? Vind ik wel schoon. Toffe living!
Net even opgezocht en het zijn inderdaad die, het merk is USM Haller. Ik wou per se iets anders dan de IKEA kasten die 90% van de vinylverzamelaars lijken te gebruiken, maar het moest ook modulair zijn. Zo bij dit uitgekomen en zeer tevreden van, heb er nu een 200tal platen in staan dus in totaal zou ik er meer dan 500 in kunnen zetten (in één vak zitten de kabels weggewerkt). Het is op zich niet zo’n goedkoop merk maar ik koop liever iets deftig voor het leven en ik heb het betaald uit mijn ”ik heb geen kinderen” fonds.

De laatste phono stage van Cambridge anders, gezien je fan was van de vorige?
De nieuwe heeft een ingebouwde headphone amp en dat lijkt me wat nutteloos, ga het ook niet gebruiken want heb een Schiit Valhalla en CX80 die uitstekend werk leveren.

Het is trouwens voor een MC element.

Het is zoals @NDEFCB zegt. Te veel reflecterende oppervlakten, vandaar dat een tapijt al wat kan helpen. Maar zoals gezegd, ik ben geen obsessieve audiofiel waar alles moet wijken voor het beste geluid. Het is bij mij een samengaan van vorm en functie, ben nu ook tevreden van hoe het appartement er begint uit te zien. En ik neem aan dat het bij mij nog altijd wel beter klinkt dan wanneer de doorsnee persoon muziek beluistert, of dat mag ik toch hopen.

Net even opgezocht en het zijn inderdaad die, het merk is USM Haller. Ik wou per se iets anders dan de IKEA kasten die 90% van de vinylverzamelaars lijken te gebruiken, maar het moest ook modulair zijn. Zo bij dit uitgekomen en zeer tevreden van, heb er nu een 200tal platen in staan dus in totaal zou ik er meer dan 500 in kunnen zetten (in één vak zitten de kabels weggewerkt). Het is op zich niet zo’n goedkoop merk maar ik koop liever iets deftig voor het leven en ik heb het betaald uit mijn ”ik heb geen kinderen” fonds.
Men komt verrassend rap aan 500, dat zullen er hier nog kunnen navertellen. :-P

De standaard Kallaxen gaan op zich ook wel lang mee, maar zijn inderdaad vrij cliché. De droom is natuurlijk een custom made bibliotheek met allemaal ingebouwde kasten en die dan allemaal netjes gevuld , maarja.

De nieuwe heeft een ingebouwde headphone amp en dat lijkt me wat nutteloos, ga het ook niet gebruiken want heb een Schiit Valhalla en CX80 die uitstekend werk leveren.

Het is trouwens voor een MC element.
Hangt dan natuurlijk een beetje af van de loading die uw element vereist, maar vele phono versterkertjes zullen wel voldoen, maar lijken mij ook allemaal wat min of meer hetzelfde te bieden. Anders eens naar de Lehmann Black Cube modelletjes kijken?

Bij MC wil je gewoon een stil gain-gedeelte en de goedkopere versterkertjes durven wel eens hummen..

Veel achtergrond info over uw speakers te vinden btw, @FlyingHorseman. Ziet er nog een beroemd model uit
Als ik me niet vergis, zijn ze gebaseerd op onderzoek van de research afdeling van de BBC eind jaren 60, begin jaren 70, om voor eigen gebruik zo goed mogelijke speakers te ontwikkelen. Één van de engineers van die afdeling heeft de BBC verlaten en Spendor opgericht om de resultaten van het research van de BBC in een verkoopbare speaker te gieten, de BC1 dus. Ik geloof dat de BBC die dan ook een tijdje als huisspeaker gebruikt hebben. Een rijke vriend van mijn vader met interesse in audio-apparatuur had ze ontdekt en was speciaal naar Londen gegaan om ze op te sporen en kopen. Door omstandigheden die ik niet precies weet, kon hij ze uiteindelijk niet houden en mocht mijn vader ze voor een zacht vriendenprijsje over kopen. Hij heeft ze dan aan mij cadeau gedaan toen ik alleen ging wonen, omdat hij ook eens wat nieuw wou proberen. Hij heeft ze uiteindelijk vervangen door Focal Aria‘s.

Spendor maakt trouwens nog steeds speakers maar die zijn euh niet echt binnen mijn budget :unsure:

Spendor, Pro-AC, Harbeth, Linn en alicht nog enkele andere hebben verder geborduurd op het bekende BBC LS3 ontwerp, specifiek bedoelt om zo natuurlijk mogelijk te klinken. Het ontwerp wordt tot op de dag van vandaag "aanbeden" voor zijn brongetrouwe weergave.

Als je BC1's in goeie staat zijn, zijn dat mogelijks echte pareltjes!

Spendor maakt trouwens nog steeds speakers maar die zijn euh niet echt binnen mijn budget :unsure:

Cava nog uiteindelijk. Meestal in die price range staat er dan "Price per speaker, stands not included" :laugh:

Als ik ooit nog speakers koop dan worden dat een paar Harbeth Super HL5s of Harbeth M40.x. Zoals shiftyke al aanhaalde op het ontwerp v de uwe gebaseerd

De volstrekt correcte tonaliteit van Harbeth is toch iets heel speciaal imo

Laatst bewerkt:
anyway, ondertussen begint hier de home studio meer en meer als een 'fabriek' uit te zien.
Zeker sinds ik wat extra racks heb toegevoegd.

Ik moet het wat persoonlijker en aangenamer maken, maar weet gewoon niet hoe.
Ik heb al gedacht aan een RGB Setup (zoals de PC gamers graag doen), maar daar wordt ik zot van.
Het toevoegen van wat esthetische RETRO equipment (al dan niet aangeschakeld) kan ook wel wat lust voor het oog zijn, maar daar weet ik niet goed in wat kiezen.
Of een soort van visuele spectrum analyser, Desnoods voeg ik een hoop planten toe, maar dat is extra werk :/ :)

suggesties?

Booooo :-p Anderen doen dat hier rapper zunne..

Vind het zelf ook lastig om dit soort zaken voor aankoop te kunnen uittesten. Weinig plaatsen waar dit kan, en dan moet je meestal een gokje wagen, blind bestellen online en indien nodig retourneren. Wat een gedoe.. Bij cartridges is het nog erger.

ASR is hierin wel een hulp met hun metingen, maar voor phono - gerief is daar minder interesse en testen ze imo niet alle relevante zaken.. + ze kijken daar nooit naar de duurzaamheid van de toestellen. Er is niet veel aan een 'uitstekend metende en klinkende' Topping box, als die het al na een paar maanden begeeft...

2dehands shoppen, en bevalt het niet dan verkoop je het weer. Zo heb ik al veel in huis gehad, en nooit echt veel verlies gemaakt bij doorverkoop…

Booooo :p Anderen doen dat hier rapper zunne..

Vind het zelf ook lastig om dit soort zaken voor aankoop te kunnen uittesten. Weinig plaatsen waar dit kan, en dan moet je meestal een gokje wagen, blind bestellen online en indien nodig retourneren. Wat een gedoe.. Bij cartridges is het nog erger.

ASR is hierin wel een hulp met hun metingen, maar voor phono - gerief is daar minder interesse en testen ze imo niet alle relevante zaken.. + ze kijken daar nooit naar de duurzaamheid van de toestellen. Er is niet veel aan een 'uitstekend metende en klinkende' Topping box, als die het al na een paar maanden begeeft...

Ik heb het nog nooit gedaan maar de Hificorner laat wel thuis testen toe hoor, ik kan me natuurlijk wel voorstellen dat je wel een "bekend gezicht" moet zijn...

Terug
Bovenaan