Hifi thread

Same. Enkel bij games vind ik surround nog iets hebben. Zeker met racegames en FPS. Maar daar heb je tegenwoordig met een hoogwaardige headset voor veel minder geld een gelijkaardige zoniet betere ervaring. Zeker qua bang 4 buck.

Films.. lang gedacht dat ik een surround kit wou maar eigenlijk helemaal geen nood aan. Onderschat ook niet de kracht van gewenning.
Ja je hoort op een bepaald systeem die ene fizz of crunchy drumkick en achtergrond geluid van het aanwezig publiek wat beter.. maar op het eind van de dag komen de melodie, drums en vocals op alles door. De goedkopere manier om er meer van te genieten? Zet het luider.

Hides for cover*
 
Absurde nonsens. Surround sound is een gigantiscche meerwaarde voor films
Maar 't is ook iets dat zolang ge het niet gewend zijt, ge het niet mist en dan doet het imo geen afbreuk aan de ervaring.

Elke week naar de cinema gaan en dan thuis die ervaring willen krijgen is iets anders dan iets beter dan de TV willen om vooral muziek op af te spelen.
 
Zeker. Van OLED terug naar LED? No way. Van 7.2 terug naar 2.0? No way. Omgekeerd? Way, maar geen must. Gewoon een keuze op basis van behoefte.

Anyway, ik tril nog wat mee met de raket lancering in Interstellar. Cause I can :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Absurde nonsens. Surround sound is een gigantiscche meerwaarde voor films

Inderdaad als de aardappelen voor de 6de keer op het vuur staan in The Turin Horse, daver ik graag uit mijn zetel van de bas.
lookaround.gif
 
Ik weet niet hoe hij klinkt maar de Dali Oberon 7's hebben een nominale impedantie van 6 ohm wat te laag is voor deze versterker (8 - 16 ohm, toch als ik afga op de foto van de achterkant). Zeker na te kijken dus.
Door naar zoveel verschillende dingen te kijken, verlies ik al de basis uit het oog. Hartelijk dank! :)
 
Unpopular opinion waarschijnlijk, maar ik vraag me af hoeveel mensen in een blinde test effectief het verschil zouden horen tussen een externe amp en AVR in die prijsklassen als je enkel 2 speakers aanstuurt. En dan nog zal het verschil eerder subjectief zijn (bvb iemand vindt het ene "warmer" dan het andere) dan objectief beter. Dit is een voorbeeld van een blinde vergelijking tussen een $700 en $12 000 setup.
Het verandert wel als je op termijn effectief voor een surround opstelling gaat. Die X1600H bvb levert 120W op 2 kanalen @ 6 ohm. Maar met 5 of 7 kanalen zal die wel underpowered zijn en is een externe amp voor L/R wel interessant. Maar dan heb je een duurdere AVR met pre-out nodig zoals je zelf ook aanhaalde.
 
Unpopular opinion waarschijnlijk, maar ik vraag me af hoeveel mensen in een blinde test effectief het verschil zouden horen tussen een externe amp en AVR in die prijsklassen als je enkel 2 speakers aanstuurt.
Ik heb 5 jaar terug ongeveer een dozijn settups of meer gaan beluisteren.
Budget had ik gezet op max 5k voor alles en ging ik met het idee om uiteindelijk voor 5.1 of 7.1 te gaan. Zelfs een set van 12k getest. Die verkopers moet ge ook hoop geven.

Na die eerste 5tal settups wist ik al dat ik mijn budget kon terugschroeven want het verschil dat ik kon horen was eigenlijk telkens eerder een droge vaststelling dan een zware impressie. Ik ging sowieso ook in de toekomst geen kast van een huis hebben met een cinema ruimte van 8x8m dus mijn bescheiden 2.0 AVR settup kietelt evengoed mijn anus bij de raketlancering van Interstellar😎

Nu zoals NDFBS zal ik hem niet direct geprolapseerd krijgen, maar dat hoeft ook niet echt. Mijn zetels dragen dat niet zo makkelijk(stof).
 
Ik heb 5 jaar terug ongeveer een dozijn settups of meer gaan beluisteren.
Budget had ik gezet op max 5k voor alles en ging ik met het idee om uiteindelijk voor 5.1 of 7.1 te gaan. Zelfs een set van 12k getest. Die verkopers moet ge ook hoop geven.

Na die eerste 5tal settups wist ik al dat ik mijn budget kon terugschroeven want het verschil dat ik kon horen was eigenlijk telkens eerder een droge vaststelling dan een zware impressie. Ik ging sowieso ook in de toekomst geen kast van een huis hebben met een cinema ruimte van 8x8m dus mijn bescheiden 2.0 AVR settup kietelt evengoed mijn anus bij de raketlancering van Interstellar😎

Nu zoals NDFBS zal ik hem niet direct geprolapseerd krijgen, maar dat hoeft ook niet echt. Mijn zetels dragen dat niet zo makkelijk(stof).
Absoluut en die voelbare sub 30 hz frequencies zijn pas bij de laatste toevoeging ( een veel te dure subwoofer) gerealiseerd. Stepwise improvement :) . Zit wel wat over 5k.
 
Ik gebruik momenteel een Sony XM3 draadloze hoofdtelefoon, wel bedraad aangesloten, voor overal muziek te luisteren: thuis, tijdens het pendelen en op het werk. Nu vroeg me af of een normale, niet-NC hoofdtelefoon zoals bijvoorbeeld de Yamaha MT8 een groot verschil zou geven in geluidskwaliteit. Initieel dacht ik aan de MT5 maar de impedantie hiervan is aan de hoge kant en hoewel ik een externe DAC gebruik voor onderweg vraag ik me af of deze niet teveel kracht eist.
 
Absoluut en die voelbare sub 30 hz frequencies zijn pas bij de laatste toevoeging ( een veel te dure subwoofer) gerealiseerd. Stepwise improvement :) . Zit wel wat over 5k.
De nieuwe sub van KEF (KC62) zou tot 11hz gaan. De vraag is natuurlijk aan welk volume, maar gezien dat ding slechts twee (met elkaar verbonden) 6,5" drivers heeft is dat toch wel zeer straf als het klopt.

Ziet er ook onwijs goed uit, maar aan 1500 Euro ga ik toch passen.
Mijn 12" Dali is sowieso minstens even goed of beter voor veel minder geld, maar helaas ook een pak lelijker. Ah well.
 
De nieuwe sub van KEF (KC62) zou tot 11hz gaan. De vraag is natuurlijk aan welk volume, maar gezien dat ding slechts twee (met elkaar verbonden) 6,5" drivers heeft is dat toch wel zeer straf als het klopt.

Ziet er ook onwijs goed uit, maar aan 1500 Euro ga ik toch passen.
Mijn 12" Dali is sowieso minstens even goed of beter voor veel minder geld, maar helaas ook een pak lelijker. Ah well.
Looks zijn ook belangrijk, vind ik. De Dali's zien er altijd strak uit.
Ik denk dat ik een groot deel voor de looks heb bijbetaald. Het ziet er impressive uit, al zeg ik het zelf.
spec sheet

Deze zou zeker tot 18hz gaan, maar uit tests hier thuis is 16hz ook nog voelbaar/hoorbaar. De roll-off begint op 18hz, lagere frequenties geeft die tegen een lager volume.

Die frequenties worden wel niet vaak gebruikt in de gemiddelde serie of film, laat staan muziek.

Mijn andere subwoofer is ook een 12 inch ( spec sheet ), die maar tot 29 hz zou gaan. Die weergeeft nog tot 24hz uit mijn tests.

Enigste film die ik echt weet gebruik te maken van infra-bass is interstellar, en dat is meestal een ondertoon. Je mist niet superveel zou ik zeggen, al vind ik het wel goed voelen als het eens voorkomt. Soort van extra dimensie dat wordt toegevoegd aan de ervaring. 1500 euro? meh, liever een nieuwe TV dan. :)
 
De nieuwe sub van KEF (KC62) zou tot 11hz gaan. De vraag is natuurlijk aan welk volume, maar gezien dat ding slechts twee (met elkaar verbonden) 6,5" drivers heeft is dat toch wel zeer straf als het klopt.
Nah, bullshit marketing. No way dat er bruikbare output is tot 11Hz, of zelfs een stuk daarboven..
Voor dat soort respons heb je gewoon meer oppervlakte en volume nodig. "There's no replacement for displacement."

Enigste film die ik echt weet gebruik te maken van infra-bass is interstellar, en dat is meestal een ondertoon. Je mist niet superveel zou ik zeggen, al vind ik het wel goed voelen als het eens voorkomt. Soort van extra dimensie dat wordt toegevoegd aan de ervaring. 1500 euro? meh, liever een nieuwe TV dan. :)
Hmm, er zijn veel meer films dan dat, hier wordt een mooie lijst verzameld. Maar op het gemiddelde systeem hoor/merk je daar natuurlijk niet veel van. Bij Interstellar bvb denk ik dat je eerder de sterke 30Hz pieken gehoord hebt dan <20Hz.
Daarnaast is er ook nog BEQ waarmee gefilterde ultra low frequency content hersteld wordt, maar dat heeft ook enkel zin als je capabele subs of iets van tactile device hebt.
 
Laatst bewerkt:
Nah, bullshit marketing. No way dat er bruikbare uitput is tot 11Hz, of zelfs een stuk daarboven..
Voor dat soort respons heb je gewoon meer oppervlakte en volume nodig. "There's no replacement for displacement."


Hmm, er zijn veel meer films dan dat, hier wordt een mooie lijst verzameld. Maar op het gemiddelde systeem hoor/merk je daar natuurlijk niet veel van. Bij Interstellar bvb denk ik dat je eerder de sterke 30Hz pieken gehoord hebt dan <20Hz.
inderdaad, zo lijkt. nu 30hz is al behoorlijk laag en begint voelbaar te worden. 20hz is bijna niet meer echt hoorbaar. De kamer wordt dan precies gecomprimeerd.

Ik doelde er vooral op dat in interstellar ik merkbaar een extra beleving had met sub 30 of 20 hz geluiden. gebeurt niet super vaak. Het onweer in the last of us part 2 werd ook extra speciaal door de ondertonen in de bass.

11hz, dan heb je een woofer ter grootte van een huis nodig om daar echt toegevoegde waarde van te ondervinden me dunkt. wie weet ooit virtueel te simuleren :')
 
Terug
Bovenaan