Belangrijke kanttekening is dat dit vooral onder schoolgaande jeugd in Brussel, Anwerpen en Gent het geval is. De bevolkingssamenstelling aldaar is anders dan in de rest van Belgie.
Het gaat om een bevraging bij meer dan 1.500 leerlingen uit het vijfde en zesde middelbaar. Driekwart van hen leeft in Brussel, Antwerpen of Gent. De terugval is in alle groepen merkbaar. Zowel jongens als meisjes, gelovigen als niet-gelovigen en leerlingen in doorstroom of arbeidsmarktgerichte richtingen werden in vijf jaar tijd gemiddeld homofober. Maar jongens en leerlingen uit de arbeidsmarktgerichte finaliteit kenden de grootste stijging. Joodse (5,43) en moslimjongeren (5,38) scoorden gemiddeld het hoogst op homofobie. Gemiddeld zitten jongeren in Vlaanderen wel nog altijd duidelijk aan de tolerante zijde.
Maar het is wel een globale trend zo te zien, ook bij niet-gelovigen die plannen om verder te studeren o.a. Toch wel opmerkelijk.

Maar het is wel een globale trend zo te zien, ook bij niet-gelovigen die plannen om verder te studeren o.a. Toch wel opmerkelijk.

Goh, zoals je zelf quote, driekwart van de ondervraagden leeft in Brussel, Antwerpen en Gent. De samenstelling is daar helemaal anders dan de rest van Vlaanderen, dus het is wat mij betreft niet nodig om dit te generaliseren voor gans Vlaanderen.
Op de Brusselse en Antwerpse scholen heb je al voor 60% aan studenten die islamles volgen bv. Dat bepaalde groepen daardoor een zware impact hebben op het "gemiddelde" cijfer, spreekt voor zich.

1 op 5 jongeren vindt agressie tegen homo’s prima. WTF. Onze maatschappij is echt om zeep.
"Bijna één op de vijf vindt agressie tegen homo’s aanvaardbaar: jongeren steeds minder tolerant tegenover LGBTQIA+-gemeenschap"

Homo's en LGBTQIA+- worden wel altijd op één hoop gegooid. Genoeg mensen die vinden dat het wel genoeg is met genderneutrale toiletten, geslacht verbergen op passport etc maar hoegenaamd geen probleem hebben met homo's en lesbiennes. Er moet gewoon een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen holebi's en de hele heisa rond genders die daarna gekomen is.

In bepaalde culturen is er uiteraard wel nog een zware afkeer van alles wat met LGBTQIA+ te maken heeft.

Zoals steeds is er hier op dit forum een grove onderschatting van de invloed van de toxische masculaniteit op sociale media die via de algoritmes vlot hun weg vindt naar - al - onze jongeren. En die heel vaak uit de hoek van Westers conservatisme en alt-right komt. Dat vormt, zeker bij ons, een dodelijke cocktail met de conservatief-religieuze achtergrond van een groeiend deel van de bevolking waardoor jongeren uit verschillende maatschappelijke groepen bevestiging van elkaars ideeën zien bij de andere.

Zoals steeds is er hier op dit forum een grove onderschatting van de invloed van de toxische masculaniteit op sociale media die via de algoritmes vlot hun weg vindt naar - al - onze jongeren. En die heel vaak uit de hoek van Westers conservatisme en alt-right komt. Dat vormt, zeker bij ons, een dodelijke cocktail met de conservatief-religieuze achtergrond van een groeiend deel van de bevolking waardoor jongeren uit verschillende maatschappelijke groepen bevestiging van elkaars ideeën zien bij de andere.
Je bedoelt dan figuren zoals Andrew Tate?

Je bedoelt dan figuren zoals Andrew Tate?
Onder andere ja, maar dat gaat veel verder dan enkel die figuur.

Sociale media wordt ook overspoeld door filmpjes, memes, influencers, ... die het beeld van de onderdanige vrouw en/of het traditionele gezin verheerlijken bijvoorbeeld. Jongeren komen hier in hun meest kwetsbare en vormbepalende periode mee in aanraking, waarbij afwijkende beelden (sterke vrouwen, ondersteunende mannen, lgbtq, ...) onnatuurlijk voor hen worden. Die basis wordt snel gelegd, en dan is het - alweer - via de algoritmes maar ook met typisch puberale stoerdoenerij heel makkelijk om wel af te glijden naar haat en geweld.

Goh, zoals je zelf quote, driekwart van de ondervraagden leeft in Brussel, Antwerpen en Gent. De samenstelling is daar helemaal anders dan de rest van Vlaanderen, dus het is wat mij betreft niet nodig om dit te generaliseren voor gans Vlaanderen.
Op de Brusselse en Antwerpse scholen heb je al voor 60% aan studenten die islamles volgen bv. Dat bepaalde groepen daardoor een zware impact hebben op het "gemiddelde" cijfer, spreekt voor zich.
Mijn punt is dat ze een stijging zien in elke subgroep, ook niet-gelovige ASO-studenten. Ik vermoed dat tieners die islamschool volgen zich wel als gelovig zouden beschouwen.

Je kan natuurlijk kijken naar pakweg mensen van Roemeense afkomst, misschien niet zeer gelovig maar wel vaak zeer conservatief, maar het lijkt me toch ook wel deels te verklaren door wat @Sir.Killalot aankaart.

Filip De Man laat zich weer eens van zijn beste kant zien op Facebook:

"LATEX
Neen VRT, het volk valt niet voor een in latex verpakte nicht. Wellicht heeft het ventje iets meer aanhang binnen de VRT zelf (vandaar de wekenlange overdadige aandacht), maar men mikte daar met Sebastiaantje wel op een heel kleine niche binnen een kleine niche.
De Vlamingen verdienen beter dan dergelijk decadent gedoe."

"Bijna één op de vijf vindt agressie tegen homo’s aanvaardbaar: jongeren steeds minder tolerant tegenover LGBTQIA+-gemeenschap"

Homo's en LGBTQIA+- worden wel altijd op één hoop gegooid. Genoeg mensen die vinden dat het wel genoeg is met genderneutrale toiletten, geslacht verbergen op passport etc maar hoegenaamd geen probleem hebben met homo's en lesbiennes. Er moet gewoon een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen holebi's en de hele heisa rond genders die daarna gekomen is.

In bepaalde culturen is er uiteraard wel nog een zware afkeer van alles wat met LGBTQIA+ te maken heeft.

Thoh, dat het allemaal dooreen wordt genomen is misschien wel waar.
Maar de "heisa" van nu, dat zijn dan toch ook de homo's van in de jaren 70?
Trouwens het ene goedkeuren en dan het andere afkeuren
Dat is iemand die niet racistisch is omdat hij die ene zwarte collega heeft.
Maar snel in een andere rij gaat aanschuiven in de supermarkt. shame shame

Ik vraag mij feitelijk al een eindje af wat er zo verkeerd ware met genderneutrale toiletten?
Soms maken mensen toch echt een probleem waar het niet zit.
Stel je voor, meer "grote toiletten" voor mannen.
Als je echt moet ben je niet veel met die 5 piscines

Als recente papa wordt ik ook wel vreemd bekeken als ik het dames toilet binnenwandel om de enige luiertafel te gebruiken.

Een maat van mij gaf (verleden tijd na openlijke bedreigingen op de speelplaats) zedenleer. Toen het onderwerp lgbtq+ aan bod kwam , werd er zonder blikken of blozen geoppert om alle gays uit te roeien. Ik herhaal "uit te roeien". De school lag in een Vlaamse gemeente, en de uitroeiers waren jongens (en meisjes) gemaakt uit onze eigen vlaamsche klei.

Ik vind dat er in dit forum veel te gemakkelijk gewezen wordt naar de islam. Wat ongetwijfeld ook een probleem is in deze problematiek, maar duidelijk niet uitsluitend.

Terug
Bovenaan