Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

Dus het moment dat de Chinezen in Taiwan staat, gaan ze alle bruggen met de US en EU opblazen door zo'n ondoordachte actie te nemen?
Hiermee zouden ze het vertrouwen in gelijk welk technologisch product compleet de grond inboren.
Waarom zouden ze dat doen? Tenzij ze effectief in oorlog zijn met het Westen, zie ik geen enkele reden voor hen om zoiets te doen.

Idd, ze hebben dat geld van de US & EU markten ook nodig.
Wij zijn half in oorlog met Rusland en zelfs de rus verkoopt nog graag gas aan de EU klanten.

De meest recente uitspraken van President Trump omtrent Groenland zijn defacto een vrijgeleide voor China om door te zetten met Taiwan.
US wil exact hetzelfde doen met Groenland, inlijven.
Naast hun deur willen ze zelf uitbereiden en dan zouden ze aan de andere kant van de wereld een eilandje gaan verdedigen?
Ik zie het niet gebeuren. Wapens verkopen, sure, good business.
Het wordt duidelijker dat Taiwan zijn plan moet trekken wanneer China effectief de aanval inzet.
Mijn glazen bol zegt dat China eerst diplomatische ultimatums zal stellen in combinatie met omsingeling en afsnijden communicatie.
Ze willen geen lange oorlog en eveneens geen eiland in puin, maar als het moet zullen ze wel doorduwen.
Taiwanezen beseffen goed genoeg dat ze zonder hulp het niet kunnen halen en zullen capituleren.
De uitkomst ligt stilaan vast rest enkel nog de vraag wanneer.
Voor zover ik weet heeft men in Taiwan een self destruct voor de chip fabs, dus als china dat in handen wil krijgen gaan ze heel snel moeten zijn of Taiwan zal het vrijwillig moeten opgeven maar wie ziet dat gebeuren?

Maar gaat elke versie van milieumaatregelen niet onder hetzelfde argument vallen?
Uiteindelijk is het economisch optimale altijd u niks van het milieu aantrekken en gewoon geld verdienen....
Het probleem lijkt me vaak dat de maatregelen hier niet de meest efficiënte zijn. Je zou moeten beginnen met de goedkoopste maatregelen die het meeste milieu-impact hebben en dat dan gradueel opvoeren naarmate je als maatschappij denkt dat je de kost kan dragen. Als je bijvoorbeeld ziet hoe we hier bijna een miljardenproject van INEOS hadden tegengehouden omdat ze de uitstoot hadden van 15 boerderijen dan voel je wel dat er iets mis is met hoe we de regels toepassen en onszelf zo in de voet schieten.

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet heeft men in Taiwan een self destruct voor de chip fabs, dus als china dat in handen wil krijgen gaan ze heel snel moeten zijn of Taiwan zal het vrijwillig moeten opgeven maar wie ziet dat gebeuren?
Dat is wel een goede jokerkaart. Wist ik nog niet.
Het draait bij China niet enkel om de chipfabrieken natuurlijk. Er zit veel historie aan de hereniging.

Het draait bij China niet enkel om de chipfabrieken natuurlijk. Er zit veel historie aan de hereniging.
Tuurlijk zit daar geschiedenis achter maar laat ons niet naïef zijn. De reden dat de US zo een sterke garantie geeft om bij te springen in geval van een inval is puur omwille van de chipproductie. Ik denk dat niemand naar een situatie wilt gaan waar we als westen allemaal lekker afhankelijk zijn van China voor de grondstof van de toekomst.

Tuurlijk zit daar geschiedenis achter maar laat ons niet naïef zijn. De reden dat de US zo een sterke garantie geeft om bij te springen in geval van een inval is puur omwille van de chipproductie. Ik denk dat niemand naar een situatie wilt gaan waar we als westen allemaal lekker afhankelijk zijn van China voor de grondstof van de toekomst.
Ik had het over het feit dat China wel meer redenen heeft om Taiwan opnieuw in te lijven dan enkel de chip factories.
Dat dat voor US de enige reden is om Taiwan te verdedigen weten we ook ondertussen.
US, en ook europa in mindere mate, zijn echter hard bezig om zelf chip factories te bouwen. Zijn er nog niet en gaat nog even duren en Taiwain zal nog heel lange tijd hoofdleverancier van de wereld blijven qua chips, weet ik ook allemaal.
Maar het uniek selling point van Taiwan is wel aan het afbrokkelen.
En het is nu ook duidelijk dat US Taiwan niet actief zal verdedigen zoals ze zelf met Groenland bezig zijn. En zonder US gaat ook Japan dit niet doen. En zonder Japan en US.

ALS dat zou bestaan, lijkt me dat net een hele slechte jokerkaart.

Dan blijft Taiwan sowieso achter met lege handen en stort hun economie in én is het ook een heel stuk minder interessant voor China. Lijkt me een heel slecht plan voor de bevolking. Dan blijf je achter met een land in puin.

Als ze mét de chip fabrieken overgenomen worden, hebben ze tenminste dàt nog. Tenzij China daar op termijn alles weghaalt (maar daar hebben ze misschien weinig mee te winnen als ze toch 100% controle hebben over Taiwan). Ook al zijn ze dan ingelijfd door China, puur voor de levenskwaliteit van de bevolking zal dat dan toch nog beter zijn dan bovenstaande optie, lijkt me.

Het is moeilijk om dat cijfer op te krikken door een combinatie van factoren. Desondanks blijft de Chinese ambitie torenhoog, terwijl het in Europa eerder doom&gloom is.
De mythe van de onstopbare Chinese economie snap ik toch niet zo goed. Natuurlijk is het een mastodont die nog veel ruimte heeft om te groeien. De Chinese beroepsbevolking is groter dan de hele Europese bevolking, MAAR die is intussen al 15 jaar elk jaar sneller aan het krimpen. Kan de Chinese overheid de industrie eindeloos massaal blijven subsidiëren terwijl het aantal gepensioneerden elk jaar blijft stijgen? Met economische groei komt ook hogere lonen, wat Chinese producten duurder zal maken.

De jeugdwerkloosheid is er zo hoog dat de overheid gewoon gestopt is met die statistieken te publiceren, Trump leert er het een en ander van. De binnenlandse consumptie blijf kwakkelen wat de overheid ook probeert. Tegelijk heeft de CCP in elk bedrijf zijn hand, het blijft een staatsgestuurde economie wat nooit tot welvaart op westers niveau kan leiden.

Een oudere bevolking is ook minder innovatief. Ik snap wel waarom China zo extreem inzet op AI, ze moeten iet doen. De gemiddelde Chinese vrouw heeft intussen minder dan 1 kind en dat cijfer zakt elk jaar.

Overal in Oost-Azië is er een gigantische bevolkingskrimp in aanbouw. Dat valt niet meer om te keren.
Zuid-Korea: momenteel 52 miljoen, in 2125 15 miljoen.

Japan: momenteel 124 miljoen, in 2070 al 87 miljoen
China: momenteel 1200 miljoen, in 2100 onder de 800 miljoen.

En de mensen dat overblijven zullen heel vaak grijs zijn. Dusja, tegen 2100 zijn Afrika & Indië de plaatsen waar er gewerkt kan worden.
Als een gevolg: in 2050 gaan we niet meer spreken over potentiële Chinese werelddominantie. (dat is ook helemaal hun doel niet, itt de Amerikanen).

Overal in Oost-Azië is er een gigantische bevolkingskrimp in aanbouw. Dat valt niet meer om te keren.
Zuid-Korea: momenteel 52 miljoen, in 2125 15 miljoen.

Japan: momenteel 124 miljoen, in 2070 al 87 miljoen
China: momenteel 1200 miljoen, in 2100 onder de 800 miljoen.

En de mensen dat overblijven zullen heel vaak grijs zijn. Dusja, tegen 2100 zijn Afrika & Indië de plaatsen waar er gewerkt kan worden.
Als een gevolg: in 2050 gaan we niet meer spreken over potentiële Chinese werelddominantie. (dat is ook helemaal hun doel niet, itt de Amerikanen).
Vraag is of kwantitatieve demografische dominantie altijd politieke en economische dominantie betekent. Afrika is een verdeeld continent zonder grootmachten. Dat kan veranderen. Of niet.

Chinees Nieuwjaar is begonnen, het jaarlijkse verlof waar alle interne migranten voor 1 week naar huis terugkeren. Samen met de familie eten ze dan massaal veel, geven ze rode envelopes met geld aan alle familieleden die nog niet getrouwd zijn, en kijken ze allemaal naar de grote show op tv.

Daar konden ze dit zien:

Indrukwekkend to say the least. Zullen wsl in eerste instantie voor de grijze bevolking gaan moeten zorgen. Maar die kunnen denk ik wel een opstandige bevolking in toom houden ook

Chinees Nieuwjaar is begonnen, het jaarlijkse verlof waar alle interne migranten voor 1 week naar huis terugkeren. Samen met de familie eten ze dan massaal veel, geven ze rode envelopes met geld aan alle familieleden die nog niet getrouwd zijn, en kijken ze allemaal naar de grote show op tv.

Daar konden ze dit zien:

Indrukwekkend to say the least. Zullen wsl in eerste instantie voor de grijze bevolking gaan moeten zorgen. Maar die kunnen denk ik wel een opstandige bevolking in toom houden ook
Gekke robots. Moest je eentje tazeren, zouden die dan uitvallen?

Terug
Bovenaan