https://www.theguardian.com/world/2025/nov/25/china-taiwan-xi-jinping-call-with-donald-trump
Er is al langer iets wat ik niet goed begrijp in het China-Taiwan conflict.
Taiwan word wereldwijd door slechts een handvol landen erkend als land. (
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/countries-that-recognize-taiwan)
Indien Taiwan als land erkennen blijkbaar een brug te ver is waarom zouden ze dan Taiwan verdedigen wanneer China zijn move maakt?
Indien er effectief door 3e partijen mee gevochten wordt ter verdediging van Taiwan is het dus WW3.
Zelfs voor Oekranië (erkend als onafhankelijk land) vechten we niet mee. Laat staan een "klein" eiland met 23miljoen inwoners vlak voor de kust van China.
Buiten de chipproductie hebben ze toch niets te bieden dat een WW3 waard is? En momenteel zijn ze wereldwijd haastig bezig om minder afhankelijk te worden van Taiwan inzake chipproductie.
Zolang er dus geen effectieve invasie plaats vindt blijft verbale afschrikking/afkeuring van Chinese dreigementen logisch, echter geloof ik nooit dat er door externe partijen effectief gevochten gaat worden voor Taiwan.
Eerder Oekraïne scenario, wapens leveren (doen ze nu al) en China sancties opleggen.
Maar in tegenstelling tot Oekraïne maakt Taiwan zero kans tegen China.
China is al jaren bezig met de voorbereidingen, ze ontkennen het al lang niet meer.
China wil eveneens geen plat gebombardeerd Taiwan. Ik voorzie een scenario waarin Taiwan volledig afgesneden zal worden en vervolgens in overleg gedwongen zal worden tot een soortgelijke overeenkomst als HongKong. Taiwan zal snel genoeg inzien dat ze zonder gevechtssteun geen kans maken en onder dwang een soort akkoord tekenen. Ik vermoed ook dat indien de huidige Oekraïne-Rusland oorlog stopt China niet te lang zal wachten. USA en Europa zijn nog wat oorlogsmoe en zullen minder snel geneigd zijn om zich in een volgend en groter conflict te storten.
Nogmaals, WW3 starten voor een "eilandje"? Ik zie het niet gebeuren.
China wil ook geen WW3 (slecht voor de zaken) maar ze willen wel Taiwan.
Ik wil wel even benadrukken dat ik geen partij trek voor China en het en zeerste afkeur wat er gaande is.
Maar dat het gaat gebeuren staat vast, dat heeft China de laatste jaren genoeg benadrukt.
Dus terug naar het begin van mijn post en mijn vraag.
Kan iemand mij de hypocriete houding van de rest van de wereld in dit conflict uitleggen want zelf begrijp ik het niet goed?
Als we Taiwan willen helpen begint het toch in eerste instantie met erkenning, niet?