Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

Artikel 5 van de NAVO gaat enkel van kracht wanneer een NAVO lid wordt aangevallen. Maar aangezien Taiwan het enige land is dat bepaalde microchips kan maken gaat de rest van de NAVO dat ook niet kunnen laten gebeuren veronderstel ik?

Anderzijds wat kan Europa daar gaan doen in feite? Het duurt misschien al een jaar vooraleer de troepen vanuit Europa ginder geraken.

submarines denk ik al direct aan

https://www.theguardian.com/world/2025/nov/25/china-taiwan-xi-jinping-call-with-donald-trump

Er is al langer iets wat ik niet goed begrijp in het China-Taiwan conflict.
Taiwan word wereldwijd door slechts een handvol landen erkend als land. (https://worldpopulationreview.com/country-rankings/countries-that-recognize-taiwan)
Indien Taiwan als land erkennen blijkbaar een brug te ver is waarom zouden ze dan Taiwan verdedigen wanneer China zijn move maakt?
Indien er effectief door 3e partijen mee gevochten wordt ter verdediging van Taiwan is het dus WW3.
Zelfs voor Oekranië (erkend als onafhankelijk land) vechten we niet mee. Laat staan een "klein" eiland met 23miljoen inwoners vlak voor de kust van China.
Buiten de chipproductie hebben ze toch niets te bieden dat een WW3 waard is? En momenteel zijn ze wereldwijd haastig bezig om minder afhankelijk te worden van Taiwan inzake chipproductie.

Zolang er dus geen effectieve invasie plaats vindt blijft verbale afschrikking/afkeuring van Chinese dreigementen logisch, echter geloof ik nooit dat er door externe partijen effectief gevochten gaat worden voor Taiwan.
Eerder Oekraïne scenario, wapens leveren (doen ze nu al) en China sancties opleggen.
Maar in tegenstelling tot Oekraïne maakt Taiwan zero kans tegen China.
China is al jaren bezig met de voorbereidingen, ze ontkennen het al lang niet meer.
China wil eveneens geen plat gebombardeerd Taiwan. Ik voorzie een scenario waarin Taiwan volledig afgesneden zal worden en vervolgens in overleg gedwongen zal worden tot een soortgelijke overeenkomst als HongKong. Taiwan zal snel genoeg inzien dat ze zonder gevechtssteun geen kans maken en onder dwang een soort akkoord tekenen. Ik vermoed ook dat indien de huidige Oekraïne-Rusland oorlog stopt China niet te lang zal wachten. USA en Europa zijn nog wat oorlogsmoe en zullen minder snel geneigd zijn om zich in een volgend en groter conflict te storten.
Nogmaals, WW3 starten voor een "eilandje"? Ik zie het niet gebeuren.
China wil ook geen WW3 (slecht voor de zaken) maar ze willen wel Taiwan.

Ik wil wel even benadrukken dat ik geen partij trek voor China en het en zeerste afkeur wat er gaande is.
Maar dat het gaat gebeuren staat vast, dat heeft China de laatste jaren genoeg benadrukt.

Dus terug naar het begin van mijn post en mijn vraag.
Kan iemand mij de hypocriete houding van de rest van de wereld in dit conflict uitleggen want zelf begrijp ik het niet goed?
Als we Taiwan willen helpen begint het toch in eerste instantie met erkenning, niet?
Die chip productie in taiwan is ongeëvenaard in de sector. (TSMC) Dat team die daar zit , de werkervaring maar ook de werkethiek vervang je niet op 123. 70% van de wereldwijde chipsproductie passeert via TSMC. Covid gewijs was het wel duidelijk als de supplychain verstoord geraakt en wat gevolg dit heeft op de wereldeconomie. Overal zitten die chips in. Dit zo effe in handen van china geven is no bueno.
Trouwens met de AI boom en de dominantie die volgt uit wie daar de koploper in wordt lijkt me Taiwan wel redelijk allesbepalend voor de geopolitieke machtsverhoudingen de komende 50 jaar. De export restricties naar china is 7nm, wat china zelf kan produceren, terwijl nu (gisteren nog gezien) ze blijkbaar aan 2nm zitten.
https://www.w1m.com/insights/made-in-ch-ai-na/
SMIC, China’s leading foundry, has achieved production of 7nm chips, but it remains several generations behind industry leader TSMC, which first introduced 7nm chips in 2018. TSMC is expected to release its 2nm node production this year. Chips below 7nm typically require EUV lithography equipment. Following US restrictions, China is unable to purchase those from ASML, and does not yet have the capability to produce them domestically.

Die foundry ontwerpt trouwens nie zozeer chips. Dat gebeurt elders maar de productie, de tools en de knowhow zit wel redelijk geconcentreerd in taiwan. Dat is hun business model. apple, intel, nvidia passeert daar allemaal.

Laatst bewerkt:
Wat die chips betreft worden de Lihografiemachines die de chips produceren bij ASML in Veldhoven NL gebouwd.
Het klopt dat Taiwan momenteel onmisbaar is voor de chipproductie maar ASML kan zijn machines aan eender wie verkopen natuurlijk (behalve China wat betreft de meest high end machines) en ergens anders dus productie opstarten.
Dus hoe langer het duurt voor China zijn move maakt hoe minder afhankelijk de wereld zal zijn van Taiwan voor chips.
Taiwan kan dus maar beter hopen op een snelle poging tot annexatie zodat de rest zeker nog bereid is te helpen?
Beetje rare redenatie, ik weet het, maar ik ben gewoon niet overtuigd dat er effectief een WW3 gaat losbarsten voor Taiwan.

het is niet alleen de machines, het is heel de infrastructuur en milieuschade errond die alleen Taiwan maar lijkt te willen accepteren.
Ik zie ons hier nog niet ineens chips bouwen.

Zo simpel als "we gaan hier ASML wat machines laten maken en we hebben een fabriek" is het toch niet. Al die knowhow zit bij TSMC in Taiwan. Ge moet dan ook nog de nodige (liefst goedkope) voorzieningen hebben qua water, elektriciteit etc ter plekke om die chips te kunnen maken.
Wat die chips betreft worden de Lihografiemachines die de chips produceren bij ASML in Veldhoven NL gebouwd.
Het klopt dat Taiwan momenteel onmisbaar is voor de chipproductie maar ASML kan zijn machines aan eender wie verkopen natuurlijk (behalve China wat betreft de meest high end machines) en ergens anders dus productie opstarten.
Dus hoe langer het duurt voor China zijn move maakt hoe minder afhankelijk de wereld zal zijn van Taiwan voor chips.
Taiwan kan dus maar beter hopen op een snelle poging tot annexatie zodat de rest zeker nog bereid is te helpen?
Beetje rare redenatie, ik weet het, maar ik ben gewoon niet overtuigd dat er effectief een WW3 gaat losbarsten voor Taiwan.
De oorlog van de toekomst wordt wellicht bevochten met drones en AI, dus dan is het toch van cruciaal belang dat de westerse wereld toegang heeft tot die microchips om relevant te blijven.
Dat zal volgens mij meer een rol spelen dan de ligging van Taiwan en controle over de straat van Taiwan alleen.
Als China TSMC in handen krijgt en zo het alleenrecht krijgt om de krachtigste microchips te bouwen dan controleren zij heel het AI gebeuren en dat gaat de rest van de wereld nooit accepteren.

Als het zo simpel was, lag Taiwan al lang buiten. Met de machines alleen ben je niet zo veel.
De productie zelf is ook zodanig complex dat niemand anders ter wereld nog maar in de buurt komt van wat TMSC kan produceren met die machines.

Dus het draait echt enkel om de chips.

Dan is de bijkomende vraag wat de ambitie van China is?
Willen ze gewoon Taiwan terug onder vleugels, One China principe, en is daarmee de kous af of willen ze na Taiwan werelddominantie?
Gaan ze dan hun chip overmacht gebruiken om de wereld te onderwerpen? Want dat is dan waar iedereen zo bang van lijkt te zijn?
Of wil China gewoon meer leverage om geopolitiek zijn voet voor eens en altijd naast de USA te zetten?

Ik heb het ook eens aan een vriend gevraagd, die in zekere zin betrokken partij is.

How long will the west be dependent on taiwan for chip production

Based on current plans, the West will remain dependent on
Taiwan for the most advanced semiconductor chips for at least the next 5 to 10 years, and a degree of reliance will continue for much longer. While Western countries are heavily investing in new manufacturing facilities, experts say that Taiwan's dominance, particularly by the Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), will be difficult to replace completely.
Here's a breakdown of the timeline for building Western chip independence:
  • The next 5 years: Taiwan remains dominant. Through 2030, Taiwan will remain the critical hub for leading-edge chip production, especially for nodes under 5nm. TSMC maintains a technological edge and a highly integrated supply chain that rivals will take years to match.
  • A decade from now: Dependency shifts, but remains. By 2032, Western efforts are projected to boost U.S. domestic capacity significantly.
    • The U.S. is expected to increase its share of global advanced logic manufacturing to 28% from 0% in 2022, primarily through new factories funded by the CHIPS Act.
    • This will reduce the West's most acute strategic vulnerabilities, but the supply chain will not be fully independent.
  • Two decades or more: Progress toward independence. Some industry leaders, like Nvidia CEO Jensen Huang, predict it could take a decade or two for the U.S. to achieve true chip supply chain independence. This reflects the immense challenge of recreating not just the fabrication plants, but also the deep supply chain, equipment, talent pool, and manufacturing ecosystem that took decades to build in Taiwan.

Why full independence will take so long
Multiple factors contribute to the slow pace of shifting chip production:
  • Taiwan's manufacturing efficiency: TSMC has an unparalleled track record of manufacturing chips efficiently, a skill that is difficult to replicate quickly.
  • Integrated supply chain: Taiwan's semiconductor ecosystem is mature and highly specialized. Rebuilding this level of integration for all components, materials, and equipment is a massive undertaking.
  • Specialized talent pool: The Taiwanese ecosystem benefits from a deep and highly specialized talent pool of engineers and workers. Creating a comparable workforce in Western nations takes significant time and investment.
  • Technological moving target: Even as new facilities come online in the West, Taiwan continues to push the technological envelope, ensuring its continued leadership in the most advanced processes.

Key Western investments and their timelines
Major investments are being made to increase Western capacity, though these will not eliminate dependence in the near term:
  • Intel: Is racing to regain process technology leadership and is building new fabs in Ohio and Arizona, with production for its 18A node (equivalent to 2nm) expected in 2025.
  • TSMC: Is constructing new factories in Arizona, with production ramping up over several years. A first fab for 4nm chips began production in 2024, with additional fabs for 3nm and 2nm planned for 2028 and 2029.
  • Samsung: Is building new fabs in Texas, with an initial operational date set for 2026 and further expansion planned over the next two decades.
Ultimately, the goal for the West is not necessarily full independence, but greater supply chain resilience by diversifying advanced manufacturing capacity away from a single, geopolitically risky location.

Dit najaar is in Beijing het 15de 5-jarenplan vastgelegd dat volgend voorjaar officieel beleid gaat worden.
Het vorige ging nog over 'herstel' na Covid & focus op technologische doorbraken.

Nu is er onder meer geschreven over strategische weerbaarheid, nationale veiligheid en technologische schaalvergroting. Duidelijk dat ze dus niet alleen innovatief willen zijn maar ook de dominante producent willen worden in die markten.

En net zoals in de laagtechnologische producten (kousen, elastiekjes, kerstversiering, paraplu's en selfiesticks) van decennia terug, kent elk van die producten een 'hoofdstad'. Zodat je een ecosysteem van toeleveranciers hebt, geschoold werkvolk dichtbij en innovatie mogelijk is.

En dan lees je krantenkoppen vandaag zoals dit: https://www.tijd.be/ondernemen/tech...gt-nu-ook-vlaamse-maakindustrie/10641354.html

Dat staat echt al jaren in de sterren geschreven als je een klein beetje moeite doet om het te volgen. En iedere keer toen ik er over begon zoveel jaar geleden sprak iedereen hier over Chinese brol Chinese namaak.
Navelstaarderij & geen lange termijnplanning hebben is een gevaarlijk iets.

Dit najaar is in Beijing het 15de 5-jarenplan vastgelegd dat volgend voorjaar officieel beleid gaat worden.
Het vorige ging nog over 'herstel' na Covid & focus op technologische doorbraken.

Nu is er onder meer geschreven over strategische weerbaarheid, nationale veiligheid en technologische schaalvergroting. Duidelijk dat ze dus niet alleen innovatief willen zijn maar ook de dominante producent willen worden in die markten.

En net zoals in de laagtechnologische producten (kousen, elastiekjes, kerstversiering, paraplu's en selfiesticks) van decennia terug, kent elk van die producten een 'hoofdstad'. Zodat je een ecosysteem van toeleveranciers hebt, geschoold werkvolk dichtbij en innovatie mogelijk is.

En dan lees je krantenkoppen vandaag zoals dit: https://www.tijd.be/ondernemen/tech...gt-nu-ook-vlaamse-maakindustrie/10641354.html

Dat staat echt al jaren in de sterren geschreven als je een klein beetje moeite doet om het te volgen. En iedere keer toen ik er over begon zoveel jaar geleden sprak iedereen hier over Chinese brol Chinese namaak.
Navelstaarderij & geen lange termijnplanning hebben is een gevaarlijk iets.
We zijn toch al bezig? Er komt nu een taks op brol van Temu en ze verplichten al om bepaalde productie hier te doen. Kijk maar naar de Chinese autofabrikanten die hier investeren.

We zijn toch al bezig? Er komt nu een taks op brol van Temu en ze verplichten al om bepaalde productie hier te doen. Kijk maar naar de Chinese autofabrikanten die hier investeren.
En wat gaat dat veranderen? dat ze ons proberen te pushen van diezelfde brol van tussenmannen hier te kopen, ipv het zelf individueel ginder te kopen? 't wordt nog altijd allemaal ginder gemaakt hé -_-...

https://www.nieuwsblad.be/binnenlan...van-de-chipindustrie-te-kraken/117079905.html

Een Chinese topingenieur, met een verleden bij de Nederlandse chipmachinebouwer ASML, keek raar op toen hij zijn badge en naamkaartje kreeg. Hij had ingetekend op een nieuw project van de Chinese overheid, een project met een geheimhoudingsniveau van ‘nationale veiligheid’. Top secret. De tekenbonus was navenant, maar kennelijk kwam die ook met een valse identiteit. Op zijn eerste dag herkende hij tot zijn verbazing heel wat ex-collega’s van bij het Nederlandse technologiebedrijf, maar ook zij droegen schuilnamen. Iedereen moest doen alsof ze elkaar niet kenden.

Tis te laat natuurlijk maar het aanwerven van chinese nationaliteiten mocht toch ook iets kritischer mogen bekeken worden.

En wat gaat dat veranderen? dat ze ons proberen te pushen van diezelfde brol van tussenmannen hier te kopen, ipv het zelf individueel ginder te kopen? 't wordt nog altijd allemaal ginder gemaakt hé -_-...
Dat er een beetje minder van die brol naar hier komt. Hoeveel van die brol wordt er nu niet gekocht omdat het toch maar een paar luttele euro's kost.
Als er een Europese middleman tussen zit, gaat de prijs al serieus omhoog gaan en het aantal kopers serieus zakken.

Dat er een beetje minder van die brol naar hier komt. Hoeveel van die brol wordt er nu niet gekocht omdat het toch maar een paar luttele euro's kost.
Als er een Europese middleman tussen zit, gaat de prijs al serieus omhoog gaan en het aantal kopers serieus zakken.
Da's toch pure symptoombestrijding...
We hebben al onze industrie laten verdwijnen, en nu zitten we met de gebakken peren -_-...

Da's toch pure symptoombestrijding...
We hebben al onze industrie laten verdwijnen, en nu zitten we met de gebakken peren -_-...

Jij had liefst compleet onbetaalbare producten omdat we halsstarrig vasthouden aan alle industrie in eigen land/regio? Voor strategische producten dienen we hier op beperkte schaal industriële mogelijkheden te onderhouden, klopt, maar je reageert op iemand die spreekt over Temu dus je hebt het niet over strategische producten. Voor al de rest? Komaan he. Houdt die vervuilende, energieverslindende, en minimale meerwaarde producerende industriën maar ver weg van hier.

En laten verdwijnen? Dat was gewoon een gevolg van de vrije marktseconomie. Je weet wel, datzelfde model dat voor onze welvaart gezorgd heeft.

Jij had liefst compleet onbetaalbare producten omdat we halsstarrig vasthouden aan alle industrie in eigen land/regio? Voor strategische producten dienen we hier op beperkte schaal industriële mogelijkheden te onderhouden, klopt, maar je reageert op iemand die spreekt over Temu dus je hebt het niet over strategische producten. Voor al de rest? Komaan he. Houdt die vervuilende, energieverslindende, en minimale meerwaarde producerende industriën maar ver weg van hier.

En laten verdwijnen? Dat was gewoon een gevolg van de vrije marktseconomie. Je weet wel, datzelfde model dat voor onze welvaart gezorgd heeft.
Welke industrie wil je dan wel hier? Chemie is stervende, autoindustrie is stervende, farma is aan het verschuiven naar Amerika.
Al hetgene dat significant bijdroeg aan onze economie is zich naar de deur aan het begeven.
Vrije markt zorgt inderdaad voor welvaart maar enkel als je zelf iets te bieden hebt.

Wat zegt dat dan over onze maatschappij dat we de producten hier willen, maar de productie niet?

't komt er uiteindelijk op neer dat wij rijk zijn en leuk speelgoed hebben op de kosten van vervuiling en armoede elders. Dat is onze prachtige EU dus eigl? Waarom hebben we goedkope producten? Omdat ze elders door arme mensen gemaakt worden. Waarom zijn we ecologisch? Omdat we de vervuilende industrie bij die arme mensen hebben gezet.

En nu de wereld weer minder stabiel is, en we merken dat die afhankelijkheid een probleem is, wat nu?

Nu, het is geen groot geheim dat dit hele systeem gewoon een grote hypocritie is... 'k vind het wel fascinerend dat mensen daar effectief voor pleiten. Uiteraard is't in ons eigenbelang (zolang we idd onszelf strategisch niet compleet kloten, wat we wss eigl al wel gedaan hebben).

Maar puur ethisch, is dit het? Wij rijk op de kosten van armoede en vervuiling elders?... Als die vervuiling hier een probleem zou zijn, waarom is ze dat dan ginder niet? En laten we eerlijk zijn, moest het hier gebeuren zou het op een veel schonere manier gebeuren dan wat er elders nog allemaal mag...

En ja, uiteraard profiteer ik ook mee van de armoede en vervuiling elders, maar vraag me gewoon lange termijn af wat dit geeft. Moeten we gewoon nu nog rap profiteren zolang het er nog is of zo? Is dit onze mooie maatschappij :s...

Welke industrie wil je dan wel hier? Chemie is stervende, autoindustrie is stervende, farma is aan het verschuiven naar Amerika.
Al hetgene dat significant bijdroeg aan onze economie is zich naar de deur aan het begeven.
Vrije markt zorgt inderdaad voor welvaart maar enkel als je zelf iets te bieden hebt.

Maar wat wil je dan? Significante portie van de overheidsuitgaven naar subsidies voor industrie die niet concurrentieel kan zijn? Verplichtingen opleggen aan bedrijven/consumenten om enkel lokaal geproduceerde goederen te kopen? Opmerkelijk hogere prijzen voor eenieder die lokaal dient te kopen?

We hebben de hoogste arbeidskost ter wereld, we hebben geen noemenswaardige grondstoffen, en we hebben tegenwoordig ook de grootste energiekost ter wereld.
Op welke manier kunnen wij met regios als Noord Amerika, China, etc concurrentieel zijn in de industrie? Waarom halsstarrig aan die voorbijgestreefde industriën vasthouden?

Ik snap het punt niet zo goed dat je tracht te maken, sorry.

Wat zegt dat dan over onze maatschappij dat we de producten hier willen, maar de productie niet?

't komt er uiteindelijk op neer dat wij rijk zijn en leuk speelgoed hebben op de kosten van vervuiling en armoede elders. Dat is onze prachtige EU dus eigl? Waarom hebben we goedkope producten? Omdat ze elders door arme mensen gemaakt worden. Waarom zijn we ecologisch? Omdat we de vervuilende industrie bij die arme mensen hebben gezet.

En nu de wereld weer minder stabiel is, en we merken dat die afhankelijkheid een probleem is, wat nu?

Nu, het is geen groot geheim dat dit hele systeem gewoon een grote hypocritie is... 'k vind het wel fascinerend dat mensen daar effectief voor pleiten. Uiteraard is't in ons eigenbelang (zolang we idd onszelf strategisch niet compleet kloten, wat we wss eigl al wel gedaan hebben).

Maar puur ethisch, is dit het? Wij rijk op de kosten van armoede en vervuiling elders?... Als die vervuiling hier een probleem zou zijn, waarom is ze dat dan ginder niet? En laten we eerlijk zijn, moest het hier gebeuren zou het op een veel schonere manier gebeuren dan wat er elders nog allemaal mag...

En ja, uiteraard profiteer ik ook mee van de armoede en vervuiling elders, maar vraag me gewoon lange termijn af wat dit geeft. Moeten we gewoon nu nog rap profiteren zolang het er nog is of zo? Is dit onze mooie maatschappij :S...

Wat een uitermate wereldvreemde post. WIJ hebben dat niet gedaan, dat is organisch zo gegroeid ten gevolge van het globalisme en zoals je kan lezen in verscheidene topics op dit forum zijn er zelfs heel velen die vinden dat we actief stappen moeten ondernemen om dat tegen te gaan. 't Is niet dat we de productie niet willen, 't is dat het gewoon niet te veroorloven valt om die productie hier te doen.

Het zijn bedrijven zelf die een zo groot mogelijke winstmaximalisatie nastreven en daardoor hun productie naar lageloonlanden verplaatsen, of landen met minder strenge milieueisen. Er is geen enkele overheid in West Europa die een bedrijf opgedragen heeft om te verhuizen naar ergens anders, dat hebben die zelf besloten.
Denk je overigens dat Shein, Temu, en Alibaba uit het Westers brein ontsproten zijn? Dat wij die in China hebben opgericht om daar de lokale mensen uit te buiten, de omgeving te vervuilen met die industrie, zodat wij ontzettend goedkope, nutteloze rommel en masse kunnen importeren? Anders snap ik het punt niet van je eerste alinea.
Wij rijk op kosten van de armoede is ook weer zoiets vreemd. China is juist groot geworden op het Westerse consumptiemodel.

Jij bent trouwens aan het reageren op twee mensen die anti-Temu zijn, dus neen, wij zijn daar niet voor aan het pleiten. Hoe minder Chinese Temu-rommel hier, hoe beter. Maar goed, dat heeft allemaal niet veel meer te maken met de reactie van @Wilto gezien die aanhaalde hoe China het brol-niveau aan het overstijgen is en effectief wereldleider aan het worden is (of reeds is) op vlak van kwaliteit en innovatie.
En dan is de vraag, heeft het nut om bv de chemie-industrie in Europa van gigantische subsidies te voorzien als het in China (en eventueel elders) veel goedkoper (en beter, op termijn) gemaakt wordt? Zou het niet veel beter zijn dat de overheid dat geld investeert in andere tewerkstellingsectoren en innovatie op andere aspecten? Ook op dat vlak hebben we heel veel te leren van China. Daar is een visie aanwezig. Hier niet, zo snel mogelijk poen pakken en puntjes scoren, daar draait het hier om.

Wat een uitermate wereldvreemde post. WIJ hebben dat niet gedaan, dat is organisch zo gegroeid ten gevolge van het globalisme en zoals je kan lezen in verscheidene topics op dit forum zijn er zelfs heel velen die vinden dat we actief stappen moeten ondernemen om dat tegen te gaan. 't Is niet dat we de productie niet willen, 't is dat het gewoon niet te veroorloven valt om die productie hier te doen.

Het zijn bedrijven zelf die een zo groot mogelijke winstmaximalisatie nastreven en daardoor hun productie naar lageloonlanden verplaatsen, of landen met minder strenge milieueisen. Er is geen enkele overheid in West Europa die een bedrijf opgedragen heeft om te verhuizen naar ergens anders, dat hebben die zelf besloten.
Denk je overigens dat Shein, Temu, en Alibaba uit het Westers brein ontsproten zijn? Dat wij die in China hebben opgericht om daar de lokale mensen uit te buiten, de omgeving te vervuilen met die industrie, zodat wij ontzettend goedkope, nutteloze rommel en masse kunnen importeren? Anders snap ik het punt niet van je eerste alinea.
Wij rijk op kosten van de armoede is ook weer zoiets vreemd. China is juist groot geworden op het Westerse consumptiemodel.

Jij bent trouwens aan het reageren op twee mensen die anti-Temu zijn, dus neen, wij zijn daar niet voor aan het pleiten. Hoe minder Chinese Temu-rommel hier, hoe beter. Maar goed, dat heeft allemaal niet veel meer te maken met de reactie van @Wilto gezien die aanhaalde hoe China het brol-niveau aan het overstijgen is en effectief wereldleider aan het worden is (of reeds is) op vlak van kwaliteit en innovatie.
En dan is de vraag, heeft het nut om bv de chemie-industrie in Europa van gigantische subsidies te voorzien als het in China (en eventueel elders) veel goedkoper (en beter, op termijn) gemaakt wordt? Zou het niet veel beter zijn dat de overheid dat geld investeert in andere tewerkstellingsectoren en innovatie op andere aspecten? Ook op dat vlak hebben we heel veel te leren van China. Daar is een visie aanwezig. Hier niet, zo snel mogelijk poen pakken en puntjes scoren, daar draait het hier om.
ik vind uw "wilt ge dan die vervuilende industrie hier" heel wereldvreemd. We willen de voordelen van iets, maar de nadelen laten we voor armere landen. En ja, dat is organisch zo gegroeid, maar 't is niet alsof we daar politiek niks aan hadden kunnen doen.

En 't is zo makkelijk om op "temu rommel" te focussen en daarmee alles van china zo af te schilderen. Het probleem is net dat het grootste deel van de niet rommel ook van daar komt, en we gewoon volledig afhankelijk zijn van hen, en andere landen met lage lonen. Al die "temu rommel" is gewoon een kanttekening in wat er gaande is, en mss iets dat wat zichtbaarder is nu.
En dan nog is't toch prachtig dat de oplossing is de gewone mens het moeilijker te maken van daar te kopen, maar als een bedrijf alles naar daar outsourced, doe maar op...
'k heb dan ook de indruk dat het probleem niet zozeer de temu rommel is (het fysieke product), maar gewoon puur economisch dat als ik iets van daar koop, ik niemand hier betaal om dat voor mij te regelen, en dat de EU buiten de btw die er nu al op zit ons probeert te forceren van toch tenminste hier iemand nog een paar keer de waarde van het product te betalen zodat het hier nog wat economsiche activiteit veroorzaakt...
Dus het probleem met "temu rommel" is helemaal niet dat het "temu rommel" is, maar dat de kopers geen geld in de europese economie pompen als ze daar kopen.

En dat is dan het grootste probleem? De individuele consument die op kleine schaal het hele systeem omzeilt, en zegt als ik toch rommel van lageloonlanden koop, waarom koop ik het dan niet gewoon zelf ginder? Het ecologische aspect etc... klinkt natuurlijk mooi om mee te zwaaien, en weegt uiteraard ook mee, maar 'k geloof niet dat dat het hoofdprobleem is. Stap een action binnen en zeg mij wat er fundamenteel verschillend is van daar uw rommel te kopen vs op temu? Dat het onze economie wat aanzwengelt, dat is het fundamentele verschil. Niet de kwaliteit, niet de oorsprong, niet de ecologie, ....

ik vind uw "wilt ge dan die vervuilende industrie hier" heel wereldvreemd. We willen de voordelen van iets, maar de nadelen laten we voor armere landen. En ja, dat is organisch zo gegroeid, maar 't is niet alsof we daar politiek niks aan hadden kunnen doen.

En 't is zo makkelijk om op "temu rommel" te focussen en daarmee alles van china zo af te schilderen. Het probleem is net dat het grootste deel van de niet rommel ook van daar komt, en we gewoon volledig afhankelijk zijn van hen, en andere landen met lage lonen. Al die "temu rommel" is gewoon een kanttekening in wat er gaande is, en mss iets dat wat zichtbaarder is nu.
En dan nog is't toch prachtig dat de oplossing is de gewone mens het moeilijker te maken van daar te kopen, maar als een bedrijf alles naar daar outsourced, doe maar op...
'k heb dan ook de indruk dat het probleem niet zozeer de temu rommel is (het fysieke product), maar gewoon puur economisch dat als ik iets van daar koop, ik niemand hier betaal om dat voor mij te regelen, en dat de EU buiten de btw die er nu al op zit ons probeert te forceren van toch tenminste hier iemand nog een paar keer de waarde van het product te betalen zodat het hier nog wat economsiche activiteit veroorzaakt...
Dus het probleem met "temu rommel" is helemaal niet dat het "temu rommel" is, maar dat de kopers geen geld in de europese economie pompen als ze daar kopen.

En dat is dan het grootste probleem? De individuele consument die op kleine schaal het hele systeem omzeilt, en zegt als ik toch rommel van lageloonlanden koop, waarom koop ik het dan niet gewoon zelf ginder? Het ecologische aspect etc... klinkt natuurlijk mooi om mee te zwaaien, en weegt uiteraard ook mee, maar 'k geloof niet dat dat het hoofdprobleem is. Stap een action binnen en zeg mij wat er fundamenteel verschillend is van daar uw rommel te kopen vs op temu? Dat het onze economie wat aanzwengelt, dat is het fundamentele verschil. Niet de kwaliteit, niet de oorsprong, niet de ecologie, ....

We zijn volgens mij compleet naast elkaar aan het praten want ik zie eigenlijk geen enkele opmerking van jou die iets of wat behandelt wat ik als reactie op jouw post plaatste. Of dat aan mij ligt, of aan jou, weet ik niet.

De enige relevante opmerking die ik zie, is de eerste alinea, en wederom, neen, ik wil het niet. Ik wil geen vervuilende industrie hier en ik wil geen Temu-brol hier, noch rechtstreeks vanop Alibaba, noch via-via in de Action.

De rest van jouw betoog lijkt mij weinig te maken te hebben met de economische realiteit van de dag van vandaag.

Terug
Bovenaan